Doubleren in groep 2

05-06-2019 18:30 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

We kregen deze week een gesprek van school. Uit het niets deelt de juf ons vrij stellig mee dat het beter is om niet naar groep 3 te gaan.

Bij de laatste 10 minuten gesprekken in februari was alles heel goed. Kon ze overal prima in mee.

Nou zou kind ineens te verlegen zijn. Houdt teveel nog van spelen. Ze toont minder interesse in schrijven. Maar de nadruk ligt op het verlegen zijn in de kring. Daar moet ze lijkt vanaf. Komt daardoor onzeker over.

Het komt ineens uit het niets. En wij weten eigenlijk niet of langer kleuteren zorgt dat ze wel in de kring meer gaat praten. We vinden ook een rare kijk op haar, alsof ze niet verlegen mag zijn. Kind is wel een vroege leerling. Heeft het naar de zin in de klas. Als ze niet in het middelpunt staat praat ze mee. Volwassen vindt ze eng.
Heb je hier überhaupt een keuze in, juf deelt iets mee, overlegd niet? Cognitief was ze altijd goed en ineens is ze te speels.
Wat ik niet herken ivm met vrienden. Wel is ze verlegen maar ik denk dat blijven zitten het juist erger kan maken nieuwe klas etc.

Tips?
rome12 wijzigde dit bericht op 05-06-2019 18:34
0.85% gewijzigd
Solomio schreef:
05-06-2019 19:03
Ik durf bijna de stelling aan dat leerkrachten die wetenschappelijk onderlegd zijn niet dit soort beslissingen nemen.
Dat ben ik met je eens.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Is het overigens een juf die dit wel vaker flikt om zo last minute zo'n belangrijke thema's aan te snijden?

Zaten er dit jaar ook (veel) zittenblijvers in de klas?

Ervaringen van andere ouders met oudere kinderen op school?

Zijn er nog kinderen / ouders die dit voorstel / deze dwang hebben gekregen?

Ik zou ook es effe rondhoren bij de ouders van klasgenoten hoe zij de juf en de school kennen.
Eens met alles wat Solo zegt.
Ik zou er als ouder absoluut niet mee akkoord gaan.
Belg007 schreef:
05-06-2019 19:05
Is het overigens een juf die dit wel vaker flikt om zo last minute zo'n belangrijke thema's aan te snijden?

Ik zou ook es effe rondhoren bij de ouders van klasgenoten hoe zij de juf en de school kennen.
Waarom zou dit alles relevant zijn?
Solomio schreef:
05-06-2019 19:02
Ze wordt 6 in het begin van groep 3? Dat worden er als het goed is wel meer, theoretisch toch zeker 1/3e deel van de klas.
Inderdaad, als kinderen gewoon in de pas lopen, worden er tot en met december kinderen 6 (die 1 oktober grens van vroeger bestaat niet meer).

In de praktijk zijn er nog versnelde kinderen en zittenblijvers, waardoor het verschil tussen de kinderen oploopt tot wel 3 kalenderjaren.
Orișa schreef:
05-06-2019 19:08
Waarom zou dit alles relevant zijn?
Omdat het kan zijn dat de juf deze truc elk jaar wel een keer of een paar keer bij een aantal ouders probeert.

Met zinlose redenen een kind een jaar laten verliezen.
En daar last minute mee afkomen, zodanig dat er nog weinig besproken kan worden.

Waarbij het waarschijnlijk de ene keer al wat beter lukt dan de andere keer.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 05-06-2019 19:11
10.29% gewijzigd
Solomio waar kan ik dat vinden? Dat er onderzoeken geweest zijn en dat wetenschappelijk het juist niet verantwoord is te doubleren omdat iemand emotioneel wat meer verlegen is. Juf heeft helemaal geen plan. Niks over gehoord.
Belg007 schreef:
05-06-2019 19:10
Omdat het kan zijn dat de juf deze truc elk jaar wel een keer of een paar keer bij een aantal ouders probeert.

Met zinlose redenen een kind een jaar laten verliezen.

Waarbij het waarschijnlijk de ene keer al wat beter lukt dan de andere keer.
Wat maakt dat relevant dan?
Orișa schreef:
05-06-2019 19:11
Wat maakt dat relevant dan?
Dat je tenminste weet hoe serieus je de juf in deze moet nemen.

Als ze dit al voor de 5de keer bij een kind probeert en altijd op ongeveer dezelfde manier, zou ik es vriendelijk lachen, maar zeggen dat mijn kind toch écht naar groep 3 gaat.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 05-06-2019 19:12
35.43% gewijzigd
rome12 schreef:
Solomio waar kan ik dat vinden? Dat er onderzoeken geweest zijn en dat wetenschappelijk het juist niet verantwoord is te doubleren omdat iemand emotioneel wat meer verlegen is. Juf heeft helemaal geen plan. Niks over gehoord.
Google maar eens naar 'onderzoek kleuterverlenging'.
rome12 schreef:
Dropdrop postte onderaan de vorige pagina deze link: https://www.cps.nl/blog/2016/04/12/Kleu ... ol-of-niet
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
Belg007 schreef:

Als ze dit al voor de 5de keer bij een kind probeert, zou ik es vriendelijk lachen, maar zeggen dat mijn kind toch écht naar groep 3 gaat.
:facepalm:
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 05-06-2019 19:13
2.25% gewijzigd
Belg007 schreef:
05-06-2019 19:05

Dit is onze eerste kind. Er zijn meer kinderen die blijven zitten. Wij weten niet wie nog. Juf wordt door andere als ouderwets gezien. Ik heb 2x 10 minuten gesprek met haar gehad verder horen wij niks van haar. Dus geen last minute toestanden. Ja nu dan. In groep 1 hadden we een hele ander juf. Ze kent kind dus niet al 2 jaar.
Belg007 schreef:
Waarom zou dat allemaal dan relevant zijn wat betreft serieus nemen?
Al laat ze de hele wereld doubleren. Als ze geen valide argumenten heeft om het kind van TO te laten doubleren laat je dat gewoon niet gebeuren. Ongeacht wat ze bij anderen doet.
rome12 schreef:
05-06-2019 19:13
Dit is onze eerste kind. Er zijn meer kinderen die blijven zitten. Wij weten niet wie nog. Juf wordt door andere als ouderwets gezien. Ik heb 2x 10 minuten gesprek met haar gehad verder horen wij niks van haar. Dus geen last minute toestanden. Ja nu dan. In groep 1 hadden we een hele ander juf. Ze kent kind dus niet al 2 jaar.
Dat zou zomaar kunnen. Vroeger dachten ze echt dat het voor kinderen goed was om te blijven zitten.
O ja ze had het inderdaad over de 1 oktober regeling die altijd werd gehanteerd. Dit zouden normaal dus ook doen bij zulke jonge kinderen.
rome12 schreef:
05-06-2019 19:15
O ja ze had het inderdaad over de 1 oktober regeling die altijd werd gehanteerd. Dit zouden normaal dus ook doen bij zulke jonge kinderen.
Dat is gewoon doubleren en dat is niet de norm.
rome12 schreef:
Die 1 oktober grens is ergens midden jaren 80 afgeschaft. Dus een beetje ouderwets klinkt ze wel ja.
Gesprek aanvragen met de juf. Spoedig. Vragen om toetsresultaten. Duidelijk maken dat jij geen heil ziet in doubleren. Heel duidelijk maken, eventueel gesprek met directie/IB.
Echt, ik ben geen tegenstander van doubleren, maar wel van onduidelijke argumenten.
Ben blij dat de huidige juf van dochter niet zo is. Dochter is niet verlegen in de kring, maar wel in spelen (vraagt andere kindjes niet maar wacht tot ze naar haar toe komen etc). Speelt ook nog graag. En wordt ik december pas 6.
Gelukkig mag ze gewoon naar groep 3. Ze doet met rekenen gewoon lekker mee met de klas. Ze kent alle letters en klanken en kan zinnen lezen. Ze schrijft ook flinke woorden (deels fonetisch).

Ik ben zelf van november en zat op een school waar je dan dus ruim 2,5 jaar kleuterde. Ik kon dus begin groep 3 al goed lezen. Ik lette dus ook totaal niet meer op in de lessen, want ik kon het al. Als er gelezen werd en het was mijn beurt moest ik snel zoeken naar waar ik moest beginnen, want ik had het boek intussen al uitgelezen.
rome12 schreef:
Dan mag de juf hoogdringend op haar kalender kijken, want dat dateert vanuit de steentijd.
rome12 schreef:
Die bestaat dus niet meer. Al heeeeel lang niet.
rome12 schreef:
Dat klinkt best ouderwets ja.
De vaste deelnemers van deze discussie zal het niet verbazen, maar ik ben het hartgrondig oneens met bijna alles wat Solo zegt.

Ik denk dat je terug moet naar school. Aangeven dat dit je heel erg overvallen heeft en dat je de motivatie niet begrijpt en/of ondersteunt. Dat je sowieso meer uitleg wilt krijgen van de leerkracht, ook over het waarom ze je hiermee zo overvallen heeft.
Verder kun je er hopelijk van uit gaan dat iedereen het beste voorheeft met je kind. Als dat niet zo is lijkt het me beter om van school te wisselen.
Uiteraard hebben jullie uiteindelijk het laatste woord, ook al zal een school dat anders presenteren. Daarbij zou ik luisteren naar de school en vooral heel goed en eerlijk kijken naar wat jij denkt dat het beste is voor je kind.

In tegenstelling tot degenen die vinden dat je vooral naar toetsresultaten moet kijken vind ik dat je vooral naar welbevinden van kinderen moet kijken. En op basis daarvan moet kijken welk lesaanbod geschikt is en welke aanpassingen aan het aanbod van de leerling daarbij het beste passen.
Ik ga bijna schuimbekken als mensen beginnen over onderzoeken waaruit blijkt dat kinderen helemaal niet gebaar zijn bij doubleren, omdat die onderzoeken niet kijken naar het welbevinden van kinderen maar enkel naar toetsgegevens. De ervaring die ik heb met kinderen die doubleren is heel erg positief. En nee, ik ben niet wetenschappelijk onderlegd. Maar ik heb wel veel ervaring in het onderwijs en heb zelf kinderen die tegen dit soort dingen zijn aangelopen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Eens met woef
https://www.oudersonderwijs.nl/op-schoo ... erperiode/

De 1 oktober regeling staat hier beschreven sommige scholen gebruikt het nog steeds.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 05-06-2019 19:27
3.68% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven