Bierval in kas

06-06-2019 20:54 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort een kas(je) met komkommer, tomaat, courgette en pompoen. Nu zitten daar slakken die aan de planten hebben gegeten, dus heb ik op aanraden van een vriend biervallen neergezet in de kas. Ze werken wel, slakken liggen erin. Maar heel de kas ruikt zuur naar oud bier... is dat niet schadelijk voor de planten?
(En nee, het is niet diervriendelijk dat weet ik. Dus als iemand een andere tip heeft die de slakken spaart maar vooral mijn plantjes wees welkom!)
Ik koop escar-go (geniale naam), zeer slakonvriendelijk. Maar tja zij begonnen
Rand schelpen om je gewassen heen.
Ik heb net koffieprut opgehaald bij Starbuck (Rembrandtplein) dat helpt ook tegen slakken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
06-06-2019 21:32
Ik heb net koffieprut opgehaald bij Starbuck (Rembrandtplein) dat helpt ook tegen slakken.
Wat grappig. Ik wist niet dat ze dat soort dingen deden.
Ik sprinkel er een snufje zout op. Snel, makkelijk, goedkoop en doeltreffend.
clemance schreef:
06-06-2019 22:02
Wat zielig.
Ik zet ze bij de buurvrouw in de tuin :P
:-D
clemance schreef:
06-06-2019 22:02
Wat walgelijk!
Denk je eens in wat een enorme lijdensweg dit is voor zo’n dier.

TO, zoek het in diervriendelijke manieren zoals koffieprut of (gemalen) schelpjes.
Ik heb slakken trouwens ook vaak genoeg ‘verzameld’ (een aantal op mijn arm gezet), en ze een stukje verderop weer uitgezet.
Wat leuk dat je verschillende groenten wil verbouwen.
Ik kan me voorstellen dat die biergeur niet zo jofel is.
Wat je ook zou kunnen proberen is koperpapier rondom je plantjes te leggen. Slakken houden niet van koper en krijgen bij aanraking een klein schokje. Dan draaien ze weer om en gaan daar niet meer naartoe.
Ik heb een hele tijd geleden koperen stroken met plakranden bij een bouwmarkt gekocht (weet niet welke, misschien moet je even online zoeken) en rondom mijn groentetuintje gelegd en dat hielp goed :-)
Hoezo zou een bierlucht schadelijk kunnen zijn voor groente?? Denk je dan dat je tomaten straks een biersmaakte hebben ofzo? Die lucht trekt na een paar dagen weg en dan ruik je er niets meer van. Vage gedachte zeg.
Orișa schreef:
06-06-2019 21:38
Wat grappig. Ik wist niet dat ze dat soort dingen deden.

Ja, helaas niet bij alle vestigingen. Zij doen het al een tijd in USA maar nu ook bij grote vestigingen in NL.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
De slakken verblikken of verblozen bij mij niet van alle truukjes om de slakken te weren.
Biologische korrels waar ze van zouden vertrekken, kruipen ze gewoon overheen.
Geplette eierschalen, koffiedrap, boeit ze niet.
Sterk geurende planten waar ze van zouden wegblijven erbij gezet, boeit ze niet.
Als ik ze zie, hak ik ze door midden. Snelle dood.
Ze kunnen echt je halve moestuin ruïneren namelijk, leggen veel eitjes en binnen no time heb je een invasie die in 1 nacht compleet je planten verwoesten.
Dat wat ze juist heel lekker vinden om je gewassen heen planten.
Dank voor alle tips! Sommigen al geprobeerd en anderen ga ik nog eens even uitzoeken. Ik vind zelf die biergeur niet te harden...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven