Werk & Studie alle pijlers

Eerste echte sollicitatie...

12-06-2019 23:42 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond allemaal,

Voor mijn afstuderen heb ik mijn eerste “echte” sollicitatie volgende week. Uiteraard heb ik al eens gesolliciteerd voor (bij)baantjes alleen dat waren vaak casual gesprekken.

Nu heb ik een betaalde afstudeerstage nodig voor het afronden van mijn docentenopleiding. Hiervoor ga ik een lio stage lopen en aankomende maandag heb ik een gesprek met een opleidingsmanager om kennis te maken.

Zelf heb ik dus nog nooit een sollicitatiegesprek gehad binnen het onderwijs. Hiervoor kreeg ik via school een stage aangewezen en kwam je op kennismaking en dat was het.

Heeft iemand enige ervaring hiermee en weet waar ik me op moet voorbereiden?

Eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar ervaringen. Wat willen ze graag weten?

Voor een goede eerste indruk doe ik zoals ik ben casual nette kleding aan. Spijkerbroek, blouse en sneakers. Wel weer een nette zwarte handtas erbij.

Tips, ideeën , ervaringen, alles is meer dan welkom!

Liefs,
Student2020
student2020 wijzigde dit bericht op 12-06-2019 23:57
1.08% gewijzigd
Student2020 schreef:
13-06-2019 08:06
Haha ondanks alle ophef over mijn spijkerbroek blijf ik bij mijn keuze. Het wordt een lichte spijkerbroek met een licht blauw met witte blouse: hier zit een subtiel streepje in en doet gelijk wat netter aan.

Overigens vind ik het prettig als ik nog ervaringen /tips krijg van men die niks te maken hebben met een spijkerbroek dan wel kleding maar inhoudelijk over het gesprek zelf.
Ik zou proberen me niet te druk te maken. En ook geen 60 vragen te gaan voorbereiden, daar word je misschien alleen maar gestresst van en krampachtig. Geef gewoon eerlijk en open antwoord op de vragen en doe zelf ook geïnteresseerd, zoals in een gewoon gesprek.
Je kent de school al, dat is een groot voordeel. En ze vinden je een goede kandidaat anders was je niet uitgenodigd.
Zie het als een nadere kennismaking, Als het een beetje ontspannen verloopt, en je komt opgewekt en enthousiast over is dat meestal voldoende.
.
Als je dan toch een spijkerbroek aantrekt, laat het dan zwarte jeans zijn. En sneakers zou ik ook niet doen. Heb je niet iets van laarsjes, pumps, ballerina’s misschien?
Een gesprek is wederzijds, dus ga er niet in met de gedachte of jij wel goed genoeg bent, maar ook of het bij jou past.

Je krijgt vaak de vraag: “vertel wat over jezelf”. Het mooie aan deze vraag is dat jij zelf de richting kan bepalen over wat je zegt. Denk hier dus goed over na.

Stel vragen tijdens het gesprek, geen verplichte vragen om het vragen, maar over zaken dat je echt wil weten. Ik vraag bijvoorbeeld altijd naar de sfeer, met wie samenwerken, flexibele werktijden.

En neem die vragen van eerder even door zodat je er wel een antwoord op kan verzinnen.
impala schreef:
13-06-2019 07:48
Ze doet geen hoodie aan.

Het was een voorbeeld, ook met andere kledingstukken kun je je zelf kinderlijker dan wel volwassener neerzetten.
Ik snap wat je zegt over jezelf zijn, en idd bij deze sollicitatie (lio stage) is de spijkerbroek vast helemaal prima.

Laatste tips:
- denk na over wat je hen wilt vragen en hoe die vraag overkomt op de interviewer. Vragen over werkroosters, overwerk en ziekmelden zou ik even laten wachten tot na je bent aangenomen. Maar geinteresseerde vragen tonen dat je interesse hebt in de baan en helpt om een gesprek te voeren ipv een interview-inquisitie.
- tip die mij hielp: ontspannen blijven en soms glimlachen. Als ik iets serieus neem en mn beste beentje voorzet in een gesprek word ik soms bloedserieus en een tikje fanatiek. Een beetje relaxen helpt me dan om het een ontspannen gesprek te maken.
Zorg er in ieder geval voor dat als je iets over jezelf stelt, dat je daar dan ook een anekdote bij hebt waaruit dat blijkt. Anders blijven het loze statements.

Ik ben heel flexibel. Toen ik ooit met een project bezig was moesten we op het laatste moment alles omgooien vanwege iets en dat heb ik toen zo en zo aangepakt.

Spijkerbroek zal in het onderwijs vast wel prima zijn, in andere sectoren ben je dan voor je ook maar één woord hebt gezegd afgekeurd. Je kunt op zich ook jezelf zijn in andere kleding.
Nitflex schreef:
13-06-2019 08:47
Zorg er in ieder geval voor dat als je iets over jezelf stelt, dat je daar dan ook een anekdote bij hebt waaruit dat blijkt. Anders blijven het loze statements.

Ik ben heel flexibel. Toen ik ooit met een project bezig was moesten we op het laatste moment alles omgooien vanwege iets en dat heb ik toen zo en zo aangepakt.

Spijkerbroek zal in het onderwijs vast wel prima zijn, in andere sectoren ben je dan voor je ook maar één woord hebt gezegd afgekeurd. Je kunt op zich ook jezelf zijn in andere kleding.
Ik zou zelf al nooit solliciteren naar een baan in een omgeving die zo formeel is dat men afknapt op een spijkerbroek. Die omgeving past niet bij mij, en daar voel ik me niet prettig. Ook al zou ik zelf net in een rokjesfase zitten.
.
impala schreef:
13-06-2019 08:53
Ik zou zelf al nooit solliciteren naar een baan in een omgeving die zo formeel is dat men afknapt op een spijkerbroek. Die omgeving past niet bij mij, en daar voel ik me niet prettig.
Zelf altijd in omgevingen gewerkt waar ik van alles kan aantrekken, maar op een sollicitatie doe ik toch echt geen spijkerbroek en sneakers aan, ook zeker geen mantelpak. Maar er zijn zeker als vrouw genoeg opties om te dragen waardoor je er wel netjes en leuk uitziet. En dit heeft echt niks te maken met je eigen identiteit niet kunnen laten zien.
essychan schreef:
13-06-2019 08:56
Zelf altijd in omgevingen gewerkt waar ik van alles kan aantrekken, maar op een sollicitatie doe ik toch echt geen spijkerbroek en sneakers aan, ook zeker geen mantelpak. Maar er zijn zeker als vrouw genoeg opties om te dragen waardoor je er wel netjes en leuk uitziet. En dit heeft echt niks te maken met je eigen identiteit niet kunnen laten zien.
Want met een jeans kun je er niet netjes en leuk uitzien? Lijkt wel of ik pejeka hoor.
.
impala schreef:
13-06-2019 09:00
Want met een jeans kun je er niet netjes en leuk uitzien? Lijkt wel of ik pejeka hoor.
Tuurlijk kan je er wel leuk uit zien met jeans, maar je kan er ook op afgewezen worden (is mij persoonlijk ook echt gebeurt in het verleden). Dan speel ik het liever op veilig door een ander type broek te kiezen.
Belg007 schreef:
12-06-2019 23:48
Skip die spijkerbroek.

Je wil niet als een puber gezien worden, maar als een bijna-afgestudeerde volwassen leerkracht.

Ga dus op zoek naar een fatsoenlijke effen zwarte broek of naar een rok.

En zorg vooral dat er geen rafels of vlekken te zien zijn.
Onzin, bijna al mijn collega’s lopen in spijkerbroek
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Orișa schreef:
13-06-2019 00:40
Schoolgids, visie en missie lees ik altijd vooraf.
Ik geloof niet dat wij ooit iemand afgewezen hebben op kleding.
En alsnog zie hoe veel vacatures er voorbij komen zijn er denkbik weinig scholen die zich die luxe kunnen permitteren.
Oh wij wel op school. Die kwam in een strak wielrenpakje solliciteren.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik denk dat je je vooral moet voorbereiden op vragen als:

Hoe ziet een gemiddelde les er bij jou uit?
Wat doe je als een leerling over je grens gaat?
Hoe ziet je escalatieladder eruit?
Welke activerende werkvormen beheers je?
Wat zijn je sterke eigenschappen?
Hoe zou je jezelf omschrijven als docent?

En als lio’er belangrijk: hoe ga je om met kritiek. Maw: ben je leerbaar genoeg.

Verdiep je in de onderwijsmethode die op de school wordt toegepast, de vijf rollen van de leraar etc.

Verder zou ik niet te moeilijk doen. Meestal is een gesprek voor een LIO-plek een formaliteit. Ze willen alleen zeker weten dat ze je kunnen opleiden en dat je goed potentieel onderwijsmateriaal bent ;)
essychan schreef:
13-06-2019 09:21
Tuurlijk kan je er wel leuk uit zien met jeans, maar je kan er ook op afgewezen worden (is mij persoonlijk ook echt gebeurt in het verleden). Dan speel ik het liever op veilig door een ander type broek te kiezen.
Ik zou je eerder afwijzen omdat je eerst iets stelt (spijkerbroek is niet netjes, je moet iets anders aan om dat wél te zijn) en gaat draaien/ontkennen als daar je daar kririek op krijgt.
.
impala schreef:
13-06-2019 09:55
Ik zou je eerder afwijzen omdat je eerst iets stelt (spijkerbroek is niet netjes, je moet iets anders aan om dat wél te zijn) en gaat draaien/ontkennen als daar je daar kririek op krijgt.
In mijn situatie was het alweer 8 jaar geleden, ik was een stuk jonger en inderdaad direct onzeker om bij binnenkomst gelijk die opmerking te krijgen.
Daarom het advies om het op veilig te spelen, je merkt het ook aan de reacties hier. Sommige vinden jeans okay, anderen niet. Dan zou ik toch voor zekerheid kiezen en voor een andere kledingkeus gaan.
essychan schreef:
13-06-2019 10:08
In mijn situatie was het alweer 8 jaar geleden, ik was een stuk jonger en inderdaad direct onzeker om bij binnenkomst gelijk die opmerking te krijgen.
Daarom het advies om het op veilig te spelen, je merkt het ook aan de reacties hier. Sommige vinden jeans okay, anderen niet. Dan zou ik toch voor zekerheid kiezen en voor een andere kledingkeus gaan.
Dat komt doordat mensen hun eigen situatie (totaal ander werkterrein) projecteren op TO. Die gaat op een school werken en daar is een spijkerbroek helemaal geaccepteerd.
.
In ieder geval is het onzin dat het niet eerlijk of onoprecht zou zijn als je je voor een sollicitatie netter kleedt dan een gewone werkdag. Een sollicitatie is namelijk geen gewone werkdag, en het is heel gangbaar dat je daar iets netter dan normaal voor gekleed gaat.

Maar nogmaals, in het onderwijs geldt dit allemaal niet zo erg.
suzyqfive schreef:
13-06-2019 09:24
Oh wij wel op school. Die kwam in een strak wielrenpakje solliciteren.
Dat zijn excessen toch?
Buiten de punten die hierboven genoemd zijn zou ik ook een paar vragen formuleren die je aan de mensen kunt stellen met wie je het gesprek hebt.
Dus bijvoorbeeld over de samenstelling van het team, wat voor soort leerlingen er zijn.

Overigens kun je in het onderwijs best een spijkerbroek aan, maar persoonlijk zou ik dan voor een donkere spijkerbroek gaan. Zeker als je deze met sneakers combineert. Ik heb zelf een aantal keer aan de andere kant gezeten en mensen met een donkere spijkerbroek vond ik zelf net iets meer indruk maken, het leek dan of deze persoon dan meer ruimte inneemt.
v1k1ng wijzigde dit bericht op 13-06-2019 12:05
43.45% gewijzigd
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Bij een van mijn vorige banen had ik me ook netjes gekleed, had m'n kerstoutfit aan zonder strik dus nette pantalon, bloesje, blazer nette enkellaarsjes met klein hakje etc. Voor me was een ander meisje in gesprek en die droeg dus gewoon gympen, spijkerbroek en een trui. Meisje na mij precies hetzelfde. wordt ik opgehaald door mijn gesprekspartner op sneakers, spijkerbroek en een polo. Het eerste wat hij zei van goh wat zie jij er netjes uit. Na 10 minuten was het gesprek klaar en was 5 minuten thuis toen ik gebeld werd dat ik was aangenomen. En die meiden die voor en na mij een gesprek hadden ook. Kom ik een paar dagen later mijn gesprekspartner tegen in de lift: Nu heb je je normale kleding weer aan zie ik :rofl:

En bij een ander gesprek waarbij ik de baan ook kreeg werd ik nog best lang 'geplaagd' dat ik U zei i.p.v. je/jij want dat was mijn teamleider niet gewend en hij vond het grappig.

Kortom ga gewoon na wat een beetje normaal is bij een bedrijf, overdressed is wel beter dan under dressed natuurlijk maar vaak is het echt niet nodig om je heel netjes te kleden tenzij bedrijf dat verwacht.
Bereid je voor op de volgende vragen:

Wat is jouw visie op onderwijs?
Waarom heb je voor deze school gekozen?
Hoe zou een leerling jou omschrijven?
Wat is jouw bijdrage aan onze sectie, wat is jouw inbreng/specialiteit?
Hoe zien jouw lessen eruit?
Wat vind jij het belangrijkste tijdens jouw lessen?
Kun je een voorbeeld noemen van een actieve werkvorm?
Gebruik je de methode veel en wat vind je van de methode?
Kun je samenwerken?
Wat wil je nog graag leren en/of verbeteren?

Toon ook belangstelling voor de school, de klaslokalen, de sectieleden, de visie van de school en de manier van werken.
Fransje-Noord schreef:
17-06-2019 12:03
Bereid je voor op de volgende vragen:

Wat is jouw visie op onderwijs?
Waarom heb je voor deze school gekozen?
Hoe zou een leerling jou omschrijven?
Wat is jouw bijdrage aan onze sectie, wat is jouw inbreng/specialiteit?
Hoe zien jouw lessen eruit?
Wat vind jij het belangrijkste tijdens jouw lessen?
Kun je een voorbeeld noemen van een actieve werkvorm?
Gebruik je de methode veel en wat vind je van de methode?
Kun je samenwerken?
Wat wil je nog graag leren en/of verbeteren?

Toon ook belangstelling voor de school, de klaslokalen, de sectieleden, de visie van de school en de manier van werken.
Ik snap het nut op dat soort vragen nooit. Echt allemaal van die vragen waarop niemand zal zeggen het bullshit te vinden en er niets mee te doen.
essychan schreef:
13-06-2019 08:56
Als vrouw?
impala schreef:
13-06-2019 10:16
Dat komt doordat mensen hun eigen situatie (totaal ander werkterrein) projecteren op TO. Die gaat op een school werken en daar is een spijkerbroek helemaal geaccepteerd.
Precies.
Lucifer2018 schreef:
17-06-2019 12:36
Als vrouw?
Ja, volgens mij hebben vrouwen toch meer opties om zich leuk en netjes te kleden dan mannen. Bij een man is het al snel een pantalon en overhemd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven