tot welke leeftijd sliep je kind nog overdag

31-03-2009 14:11 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter is nu 2 jaar en bijna 8 maanden en slaapt overdag nog vrij veel. Als we eens weg zijn kunnen we wel makkelijk een slaapje overslaan maar als we thuis zijn wil ze 9 van de 10 x nog slapen 's middags. Dit doet ze dan ong. 1,5 tot 2,5 uur. Het leek een tijdje wat minder te zijn met slaapjes maar nu dus toch weer. Eens proberen een slaapje over te slaan (als we gewoon thuis zijn) resulteert in een heel erg moe en daardoor shagrijnig kind.

Tot welke leeftijd sliepen jullie peuters/kleuters nog overdag?
Mijn peuter wordt volgende week 3 en slaapt vrijwel elke dag nog minstens een uur.

Tegenwoordig wordt het wel iets minder, dan slaapt ze op het KDV niet elke keer meer (3 dagen per week) maar het weekend heeft ze echt nog nodig om bij te tanken.

Thuis wíl ik het slaapje niet eens overslaan, vind het veel te fijn.

Als we een dagje weg zijn is het overslaan geen enkel probleem.
Mijn jongste is in januari drie jaar geworden en die slaap nog maar 1 a 2 middagen per week 1 uurtje en ik denk dat hij over een een paar maanden helemaal niet meer slaapt overdag.

Zijn oudere broertje daarintegen sliep tot z'n 4e jaar nog 1 a 2 middagen.
Hier omgekeerd als bij Eowynn.

Zoon is 2,5 en slaapt op het KDV nog wel ( 1,5 uur gemiddeld ) maar thuis is ie niet meer in bed te krijgen. Soms valt ie dan op de bank nog wel even in slaap eind van de dag. En met een dagje weg slaapt ie dan in de auto nog wel.
Toevallig heb ik daar een tijdje terug nog een topic over geopend. Mijn dochter van 3 jaar (en twee maanden) wilde vanaf begin december vorig jaar geen middagdutje meer doen. Dat viel samen met het feit dat we het speentje eruit gefaseerd hadden. Toen hadden we vanaf een uur of 4 een stikchagrijnig kind rondlopen.

Op de kdv moet ze tussen de middag een uurtje rustig op een matrasje liggen en mag ze niet praten, zingen rechtop zitten etc. Ze ligt dan met 2-3-4 andere kindjes op de groep zelf. Leidsters zijn erbij en doen dat stilletjes wat dingen zoals lijsten bijhouden, in schriftje schrijven. Ze slaapt niet meer in een bedje in de slaapkamer want hield daar iedereen wakker.

Thuis leg ik haar tegewoordig toch op bed maar ik mag het niet meer slapen noemen en ik mag ook geen welterusten zeggen :-) Ze gaat dan rusten en mag best even een boekje lezen of met de knuffels spelen. Meestal is ze na 20 minuten stil en slaapt ze toch in (jippie).

Zoontje wordt in juni twee en slaapt nog anderhalf-tweeeneenhalf uur. Verschil met dochter is dat zij op die leeftijd echt nog vroeg of ze naar bed mocht (ben moe, slapen mama?) en hem moet je echt onder protest oppakken en in bed liggen. Eenmaal boven gaat ie rustig slapen hoor. Ik denk (ben bang eigenlijk) dat hij eerder van zijn middagslaap af is dan dochter.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Oudste sliep tot 3,5/ 4 jaar elke middag ongeveer 3 uur!

Jongste sliep tot ongeveer 3,5 jaar elke middag 1,5 a 2 uur.

Toch ging het vanaf het moment dat ze naar school moesten gewoon goed met de middagen. Ik heb ze maar heel zelden even een middagje thuis gehouden.
Die van mijn zus sliep tot 4 en half smiddags nog, maar die is nog steeds een hele erge slaapkop. Toen ze 5 was, en dus ook volledig leerplichtig, trok ze hele dagen kleuterschool nog niet. Ze had echt t weekend nodig om bij te tanken.
Dochter is nooit een goeie slaper geweest helaas, sliep pas 's nachts door met 2 jaar.

Nu met haar 2.5 jaar is ze klaar met overdag slapen, maar gelukkig heeft ze het doorslapen 's nachts wel beter onder de knie.
Mijn dochter (net zo oud als de jouwe ) slaapt nog elke middag zo'n 2 à 3 uur.

De twee dagen op het kdv slaapt ze niet altijd omdat het daar toch wat onrustiger is met andere kindjes op de kamer.

Heel soms slaan we een slaapje over als we een dagje weggaan o.i.d.

Maar het liefst slaapt ze (gelukkig) 's middags nog.

Nu is het wel zo dat ze een hartafwijking heeft waar ze nog niet aan geholpen is, het zou dus kunnen dat ze daardoor wat sneller vermoeid is, maar dat weten we niet zeker.
Dochter van 2.5 slaapt 's middags nog drie uur en ik hoop dat ze dat nog heeeeeeeeel lang doet!!!
Louise, ik mag het ook géén slapen noemen hier

Als ik zeg 'gaan we een dutje doen' zegt ze NEE!

Als ik zeg 'wil je even in mama's bed een boekje lezen en uitrusten?' (ze ligt 's middags in ons bed, omdat ze anders haar broertje wakker houdt op hun gezamelijke kamer, en een groot bed is wel stoer ) dan is het prima en slaapt ze binnen 5 minuten.

Rare peuter.
Ik merk trouwens wel dat als ze te laat gaat slapen (na 1 uur) of te lang (langer dan 1,5 of 2 uur) dat ze dan 's avonds wel moeite heeft met slapen. Om 19.00 naar bed is dan wat vroeg, dus wordt vaak een half uur of uur later in het weekend.
Mijn zoon is eind januari 2 geworden en slaapt nog iedere dag. Afgelopen week was ik een paar dagen bij mijn ouders en daar wilde hij niet naar bed. het gevolg was dat ie 's avonds tijdens eten in slaap viel.

Weer eenmaal thuis is het normale ritme weer terug. Ook op het KDV slaapt ie prima. Mijn zoontje van bijna 9 maanden slaapt minder maar ook veel. Gevolg is dat ik even heerlijk kan zitten na het huishouden doen.

Overigens mag ie nu wel weer wakker worden, tis zulk mooi weer, lekker naar buiten, hahahaha!
Mijn beide kinderen sliepen/slapen tot hun 2,5 - 3 jaar.

Dochter was dan vaak wel wakker maar rustig in bed aan het spelen, zoon kan ik in bed leggen en hij maft voordat ik bij de deur ben.

Soms hebben ze het gewoon nodig (dochter bijna 5 en zoon bijna 3) dochter mag dan lekker op de bank beneden hangen en zoon gaat dus af en toe nog lekker naar zijn bedje, mamma ook weer blij!
Eow, grappig ja, zéééker niet zeggen dat ze moet slapen want dan is het hommeles. Hier ook het "probleem" dat als ze lang slaapt (wat nog weleens wil gebeuren omdat ik het zo heerlijk vind dat het rustig is) dat ze dan 's avonds om 19 uur niet wil slapen. Dat zal in de zomer ook wel niet beter worden als het steeds langer licht blijft. Ach, vorig jaar bleef ze zomers ook langer op, kon ze nog lekker buiten spelen, wij een roseetje erbij.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Mijn beide kinderen sliepen vanaf dat ze anderhalf waren al niet meer overdag.
Mijn dochter Rivka wordt eind mei 3 en slaapt iedere middag nog gemiddeld 1,5 uur. Meestal van 12-13.30 uur ongeveer.
Tot 22 maanden, boeheoheoeoeoe

Rond 2-en zegt dochter met een heel zielig stemmetje: mama, beeeeeeeeeeeeeeed.
Mijn jongste is 3 en kan echt nog niet buiten zijn middagdutje. Op de creche hebben ze zijn slaapje ingekort naar anderhalf uur. Thuis slaapt ie zo 3 uur aan 1 stuk. Om vervolgens om 7 uur savonds weer naar bed te gaan. Hij is wel vroeg wakker. Maar een slaapje overslaan, of later naar bed zorgt er niet voor dat hij langer door slaapt helaas.

Mijn oudste sliep tot bijna 3 jaar, toen heb ik het zelf afgebouwd. Waarom weet ik niet precies meer. Omdat het mij beter uitkwam denk ik

Middelste wilde met anderhalf al niet meer. Op de creche ging het vrij redelijk, maar voor ze 2 was sliep ze niet meer tussen de middag. 'Savonds daarintegen sliep ze soms al om 6 uur, en dan meteen het klokje rond, tot volgende morgen 7.

Ik denk dat van de zomer we zoetjes aan de middagdut moeten gaan afbouwen van de jongste. Vind het wel sneu want hij heeft het nu nog echt nodig. Maar ja, dalijk gaat ie wel naar de basisschool en de bso, daar kan hij natuurlijk niet tussen de middag een slaapje doen....
Ik leg onze jongste trouwens ook wel in het weekend al om half 11 in bed, dan is hij gewoon bekaf van de hele week. Hij kan toch nog geen klok kijken

Normaal gaat hij na de lunch slapen, zo tussen 12 en 1 zeg maar.
En ik maar denken dat het abnormaal is dat Peuter van 3 hier nog elke middag naar bed gaat.

De reacties: Nog Steeds???? en Dat is wel lang hoor! en Daar zou ie toch bijna vanaf moeten zijn???? zijn niet van de lucht wanneer ik dit vertel.

Maar daar heb ik verder schijt aan En al helemaal na het lezen van de reacties hier
Oudste sliep 's middags vaak nog 3 uur lang tot hij naar de kleuterschool ging.

Jongste wilde echter op haar 2e al alleen maar winkelen 's middags
zoon net 3 geworden en slaapt elke middag nog 2uurtjes.

Heel soms slaapt hij niet. En als we weg gaan, kan ik hem ook wel wakker houden. Maar hij is dan niet altijd de gezelligste 's avonds.

Hij gaat 's avonds om 19:20u naar bed en is rond 7u wakker
Om antwoord te geven op je topic titel:

mijn dochter wordt in juni 4. Ze is een bijna kleuter dus. En nog steeds slaapt dochter bijna elke dag. Haar slaaptijden varieren van 1 tot twee uur. Soms maakt ze meer dan twee uur, maar dan maak ik haar vaak toch wakker.

Dit vele slapen heeft tot nu toe geen invloed op haar slapen 's nachts en ook het kdv zegt dat dochter deze slaap nog steeds nodig heeft. Juist daar, omdat het daar drukker is. In het weekend probeer ik haar vaak wel 1 dagje over te laten slaan en dit gaat meestal goed, maar dan eind van de middag wordt ze toch nog wel huilerig.

Dus, een langslaper hier. Ben nog steeds erg benieuwd hoe dat moet met school straks...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven