Daten in een Dorp versus Daten in de Stad

31-03-2009 13:29 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kom uit een klein dorpje uit Noord-Holland en woon inmiddels al 4 jaar in Amsterdam. Ik merk een enorm verschil tussen het daten en het hebben van een relatie.

In het dorp is je zoekgbied de plaatselijke kroeg en de jaarlijkse kermis. Het komt regelmatig voor dat jij met de afdankertjes van je vriendinnen zoent. Veel mensen gaan ook op jonge leeftijd samenwonen en vroeger settlen. In de stad duurt het allemaal wat langer en is het zoekgebied enorm. Internetdaten speelt ook veel meer in de stad. Ook zijn contacten in de stad van vlugge aard, soms alleen voor seks in. In het dorp maakte ik dit niet vaak mee.

Hoe staan jullie hier tegenover? Wat zijn jullie ervaringen?
Ik ben ook opgegroeid in een klein dorp en woon nu in een grote stad.

Maar mijn jachtgebied (leuker dan zoekgebied, toch) was zeker groter dan de plaatselijke kroeg en de kermis. Wij gingen vanaf de brugklas naar school in de stad, en als het even kon ook stappen in de stad.

Afdankertjes van vriendinnen heb ik nooit gehad.

Wel opmerkelijk is dat mensen die dichtbij huis gaan studeren en thuis blijven wonen, meestal op jongere leeftijd een blijvende relatie krijgen en zich settlen.

In kleine dorpen zijn mensen minder snel in voor seksrelaties of one night stands omdat iedereen elkaar kent, en andermans mening nog meetelt.

Ik heb het nooit als vervelend ervaren in een dorp op te groeien, maar ook blij dat ik nu in een grote stad woon.

Het is mij niet helemaal duidelijk waarom je de vraag stelt, nieuwsgierigheid of is er iets anders aan de hand?
Voor ruimdenkenden was het ' jachtgebied' inderdaad groter dan de kroeg en de kermis maar veel dorperlingen hadden geen behoefte aan stappen in de stad en bleven in dezelfde kroeg rondhangen.

Jij woont nu ook in de stad dat zegt iets over je mentaliteit en je behoefte om ' andere' dingen te zien dan alleen ' Harry's bar.' Hetzelfde geldt voor mij.

De vraag stel ik inderdaad uit nieuwschierigheid en ook om een beetje inspiratie op te doen voor mijn werk ;).
Ja, mijn jachtgebied was veel groter dan de dorpskroeg en de kermis. Ben getrouwd met iemand die ik op de kermis in een naburig dorp heb ontmoet namelijk....

Ik woonde toen trouwens zelf 200 km verderop in een grote stad, was toen bij mijn ouders te logeren.
@devrouw. Je hebt helemaal gelijk met je post. Ik roep dit ook al jaren. Ik woon ook in een klein dorp en het is gewoon heel erg lastig om een geschikte kandidaat te vinden. Daarom heb ik ook via internetdaten een geschikte kandidaat uit het westen gehaald (woon zelf in het oosten) en hij is hier inmiddels heen verhuisd. :-)

Mijn vriendinnen hier woonden ook allemaal al jong samen, zijn in veel gevallen zelfs al meer dan 10 jaar bij elkaar. Gevolg is dat ze dan niet (of zeer weinig) buiten het dorp uitgaan en je dus als single weinig mannen meer op de "normale" manier ontmoet.
@ Malediven

Had je zelf dan nooit de drang om naar de stad te verhuizen?
@devrouw, ik heb 3 jaar in Amsterdam gewoond. Dat is overigens inmiddels alweer 6 jaar geleden. Ik kreeg in het oosten een goede baan aangeboden en ben weer terug verhuisd. Gelukkig had ik nog vriendinnen in Amsterdam en ging/ga nog regelmatig stappen in A'dam.

Ik ben overigens niet het typische dorps-type. Het wonen vind ik hier wel prettig maar wat ik hier niet prettig vond is dat ALS je een date had via internet of iets dergelijks dat gelijk heel het dorp ervan wist... In de stad heb je wat meer anonimiteit met dat soort dingen.
Ik kom ook uit een dorp, heb vervolgens in een middelgrote en daarna grote stad gewoond.

Nu tijdelijk weer even 'op het dorp'. Het idee dat mensen hier soms hebben van 'verkering' benauwt me vreselijk. Vroeger had ik ook nooit 'verkering'.

In de jaren dat ik in de stad woonde heb ik aardig wat gescharreld, wel op zoek geweest naar 'ware liefde' maar die nog niet echt gevonden toen.

Nu ik weer in t dorp woon zie ik mensen bijna denken: Heeft ze nou nog geen verkering? Ik ga weleens alleen wandelen of fietsen, bij wijze van frisse neus halen maar heb altijd het idee dat dat iets is dat je hier alleen als stel hoort te doen (op zondagmiddag bijvoorbeeld).

Om terug te komen op de openingspost: Ik denk dat er zeker een verschil in zit. Hier gaan mensen vaak ook niet op zichzelf wonen, maar meteen samenwonen (wat ik zelf erg onverstandig vindt, maargoed, er is ook weinig woonruimte voor 'single' starters hier)

Overigens heb ik nu een lover in het buitenland dus ik heb mijn horizon wat verbreed

Maar dat weten de mensen in het dorp natuurlijk niet, die zien mij nog steeds op zondagmiddag alleen mijn rondje lopen...
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
@TO: ben je zelf single? Of vraag je dit puur uit werk-interesse?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Het is een beetje van beide,

ik heb dit onderwerp aangedragen op mijn werk omdat het me zelf interesseert en inderdaad ook single ben.

En ja wat is er uiteindelijk beter? Ik denk ook niet dat daar iets over te zeggen is, maar vind het in ieder geval leuk om ervaringen uit te wisselen en eventueel zit er iets bruikbaars tussen.
Ik ga voor de stad: meer keuze en meer knappe mannen. En er wordt meer of beter geflirt in de stad.
Mij maakte de grote van de woonplaats hoer-en-sloer-technisch eigenlijk niets uit. Maar de dates die ik heb gehad waren altijd in de stad. In het dorp hoefde je niet te daten, je zag elkaar toch wel.
Ik heb niets met de stad, dus ik zoek ook zeker geen stadsmens als partner. Daar daten zou voor mij dus weinig opleveren, tenzij ik er iemand zou treffen die juist die stad zou willen ontvluchten en midden in de natuur wil komen wonen.
Lijkt me ook vrij lastig om meerdere mannen tegelijk te daten in het dorp dan krijg je van die gesprekken in de kroeg:

Jan: Ik ga straks naar devrouw

Klaas: Oh echt? Die zag ik maandag nog?

Jan: En kan ze een beetje neuken?

Klaas: Geen idee, nog niet over heen geweest

;)
Ik denk dat veel mannen in de stad idd wat 'meer' zijn, knapper, sneller, charmanter.

Maar dat ze ook wat moeilijker te 'vangen' zijn en minder snel serieus worden op gebied van samen huis kopen, toekomst plannen samen etc. En je minder snel opnemen binnen vrienden en familie.

Op t platteland houden sommige jongens hun leven lang dezelfde vrienden, verwachten dat jij bij hun groepje gaat horen en dus ook leuk op kan schieten met 'de andere meiden'.

En je mag al snel bij 'paps en mams' op de koffie

Overigens zijn mijn waarnemingen puur gebaseerd op wat ik zie en ervaar, misschien dat anderen het heel anders meemaken.
@ Elninjoo

Waar en hoe date jij dan? Of heb je een relatie?
quote:Moonlight82 schreef op 31 maart 2009 @ 15:16:

Ik denk dat veel mannen in de stad idd wat 'meer' zijn, knapper, sneller, charmanter.

Maar dat ze ook wat moeilijker te 'vangen' zijn en minder snel serieus worden op gebied van samen huis kopen, toekomst plannen samen etc. En je minder snel opnemen binnen vrienden en familie.

Op t platteland houden sommige jongens hun leven lang dezelfde vrienden, verwachten dat jij bij hun groepje gaat horen en dus ook leuk op kan schieten met 'de andere meiden'.

En je mag al snel bij 'paps en mams' op de koffie

Overigens zijn mijn waarnemingen puur gebaseerd op wat ik zie en ervaar, misschien dat anderen het heel anders meemaken.Mee eens, daarom is de stad mi leuker voor het echte daten /hoeren en sloeren. Je kunt gerust elke week een andere date hebben. In het dorp heb je dan sneller een relaaaatie
Das dus ook weer het nadeel van de stad: als je echt een relatie wilt dan is dat lastiger.
quote:devrouw schreef op 31 maart 2009 @ 15:16:

@ Elninjoo

Waar en hoe date jij dan? Of heb je een relatie?

Als puber had ik vriendjes op de manege, later van 't reizen en via internet. Momenteel ben ik al weer 'n paar jaar hartstikke single en dat bevalt me steeds beter.

Ik houd ook niet van stappen, dus via die weg zou ik nooit 'n man zoeken.
quote:devrouw schreef op 31 maart 2009 @ 15:26:

Das dus ook weer het nadeel van de stad: als je echt een relatie wilt dan is dat lastiger.

Jij denkt dus dat het moeilijker is een relatie te krijgen in de stad?

Er komen ook wel relaties voort uit die dates hoor! en ik spreek uit ervaring.
Mmm ik denk het wel...mijn ervaring is dat na een tijdje daten de zaak doodbloedt. Heb het idee dat veel mannen : nog even verder willen kijken.

En ' het spel' wordt ongelovelijk fanatiek gespeeld, hard to get, niet reageren op sms-jes, druk bezet zijn etc.
hmmm ik heb toch heel andere ervaring... Heb je ook wel eens een one night stand?
Nee one night stands heb ik weinig behoefte aan, het komt wel vaak voor dat ik in de kroeg met iemand zoen ofzo. Momenteel heb ik wel een soort van fuckfriend, maar daar hoef ik zelf ook niets mee...

Ik wacht vaak 3/4 dates met seks zodat ik weet dat ze me echt leuk vinden, maar dat is bullshit...

of je nou 1 date of 10 dates wacht het lijkt niet veel uit te maken.
Als je in een dorp een one night stand hebt moet 'meneer' in het donker het huis verlaten. Anders weet binnen no time het hele dorp het
ik las hier laatst inderdaad een topic van een dame die scharrelt met iemand uit de kroeg en die komt dan stiekem later naar haar toe, want ze kunnen niet samen de tent verlaten.

Zouden mensen in de stad gewoon meer schijt hebben aan wat anderen van ze denken? Ik heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan wat mijn buren van mijn veroveringen vonden... Okay, alleen als we wat luidruchtig waren misschien ; )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven