Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen
zondag 16 juni 2019 om 11:25
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

woensdag 19 juni 2019 om 23:27
Ja ik snap niet dat zo’n beroep erbij gehaald worden. Wie groeit er nu op met de droom om vuilnisman te worden.
Ik heb heel kort leidinggevend werk gedaan bij een supermarkt en daar wilde ze ook dat ik deed alsof het mijn ideale baan was. Doe normaal, het kwam gewoon het handigste uit.

donderdag 20 juni 2019 om 01:01

donderdag 20 juni 2019 om 02:39
.
Ik vind dan jouw doorgeslagen meebuigzaamheid bewonderenswaardig.
Het ok vinden dat mensen worden uitgesloten, maar alleen als het jouw doelgroep is. Dat heeft nooit gewerkt en zal het ook niet doen.
Die andere doelgroep(en) zullen de methode snel kopieren. En dan is de doos van Pandora open.
Want dan mag niemand meer klagen over door FvD Provincieleden gesubsidieerde instellingen die aan vacatures het vereiste stellen 'blank' te zijn, of joods, brildragend, etc. etc.
Ik heb misschien oogkleppen, jij een kneitergrote balk voor de ogen. Discriminatie slaat alleen maar terug.
donderdag 20 juni 2019 om 05:40
Nee hoor. Toen ik op de middelbare school zat werd er al op gehamerd dat meisjes voor techniek moesten kiezen.madelief030 schreef: ↑19-06-2019 22:47
Ergens is het natuurlijk wel een tikje hypocriet dat er voortdurend op de noodzaak van meer vrouwen in topfuncties wordt gehamerd, maar dat je bijna nooit hoort dat er meer vrouwen kraanmachinist moeten worden of windmolens moeten gaan onderhouden op de Noordzee.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!

donderdag 20 juni 2019 om 06:22
YellowLemon schreef: ↑19-06-2019 23:27Ja ik snap niet dat zo’n beroep erbij gehaald worden. Wie groeit er nu op met de droom om vuilnisman te worden.
Ik heb heel kort leidinggevend werk gedaan bij een supermarkt en daar wilde ze ook dat ik deed alsof het mijn ideale baan was. Doe normaal, het kwam gewoon het handigste uit.
Kleuters soms nog wel, maar daarna krijgen ze vaak andere dromen.
donderdag 20 juni 2019 om 06:31
Maar dàt vindt pejeks dus een groot probleem. Dat die vrouwtjes hoogopgeleide banen ambiëren ipv van dakdekken (vooral dat dakdekken lijkt een soort obsessie)
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!

donderdag 20 juni 2019 om 06:34
Tja, als vrouwen niet voor een beroep als dakdekker of stratenmaker kiezen, betekent dat niet dat alle vrouwen dan maar thuis de onbetaalde huissloof gaan uithangen.
Een man die van mening is dat het schoonmaken van de badkamer mijn taak is omdat ik vrouw ben zal nooit mijn man zijn.
Alle beroepen zijn in te vullen door zowel mannen als vrouwen. We zijn in de loop der jaren ver gevorderd in het denken over dit soort issues. Ons geslacht sluit geen beroepen meer uit en daar door hebben zowel vrouwen als mannen heel veel keuzes. Ook de keuze om iets niet te doen.

donderdag 20 juni 2019 om 08:27
Gek he Amarna?
Voor wie nog wel inhoudelijk geïnteresseerd is: hier wordt natuurlijk ook gewoon onderzoek naar gedaan, door wetenschappers, die vragen stellen zonder het vooraf bedachte antwoorden de hele tijd op zak te hebben. Dat zijn trouwens mannen en vrouwen.
Het SCP heeft het rapport ‘Leren van verschillen’ dat vrij toegankelijk is op hun website. Een van de conclusies is dat man-vrouw niet het meest relevante verschil is maar opleidingsniveau. Emancipatie en loopbaankeuze loopt anders voor laag- en hoogopgeleiden, en dat geldt zowel voor mannen als vrouwen. Zie:
https://atria.nl/nieuws-publicaties/wer ... ngsniveau/
Voor wie nog wel inhoudelijk geïnteresseerd is: hier wordt natuurlijk ook gewoon onderzoek naar gedaan, door wetenschappers, die vragen stellen zonder het vooraf bedachte antwoorden de hele tijd op zak te hebben. Dat zijn trouwens mannen en vrouwen.
Het SCP heeft het rapport ‘Leren van verschillen’ dat vrij toegankelijk is op hun website. Een van de conclusies is dat man-vrouw niet het meest relevante verschil is maar opleidingsniveau. Emancipatie en loopbaankeuze loopt anders voor laag- en hoogopgeleiden, en dat geldt zowel voor mannen als vrouwen. Zie:
donderdag 20 juni 2019 om 14:18
donderdag 20 juni 2019 om 16:38
Ik mag het verdorie hopen! Overigens, bestaat de huishoudschool eigenlijk nog?
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.

donderdag 20 juni 2019 om 16:43
Wat volgens mij nog een hoop zou schelen voor de emancipatie van lager opgeleide vrouwen, is als het normaler zou worden in de traditionele 'mannenberoepen' voor lager opgeleiden parttime werken normaler zou worden. En in de traditionele 'vrouwenberoepen' voor lager opgeleiden meer fulltime functies zouden komen. Nu kan de bouwvakker of fabrieksarbeider in praktijk haast niet anders dan fulltime werken en krijgt de kinderopvangleidster of thuiszorgmedewerkster juist geen contract voor meer dan 3 dagen. Dat houdt het anderhalfverdienersmodel in stand en vrouwen economisch onzelfstandig. In functies voor hogeropgeleiden is het veel normaler dat man en vrouw 4 dagen werken.Lorelai schreef: ↑20-06-2019 08:27Een van de conclusies is dat man-vrouw niet het meest relevante verschil is maar opleidingsniveau. Emancipatie en loopbaankeuze loopt anders voor laag- en hoogopgeleiden, en dat geldt zowel voor mannen als vrouwen. Zie:

donderdag 20 juni 2019 om 17:14
In mijn tijd heette dat lhno, maar misschien is er nog een vorm op het vmbo?Sri-is-back-now schreef: ↑20-06-2019 16:38Ik mag het verdorie hopen! Overigens, bestaat de huishoudschool eigenlijk nog?
Geen idee. Ik maak mijn handjes liever niet vies, buitenshuis of binnenshuis, en zit uiteraard liever in een leuk jurkje achter mijn bureau werk van mannen weg te kapen
donderdag 20 juni 2019 om 18:05
Ik denk dat je gelijk hebt. En dat houdt elkaar waarschijnlijk in stand: lager opgeleiden kiezen eerder voor de traditionele mannen- of vrouwenberoepen, merken daar vervolgens dat fulltime danwel parttime de norm is, en die normen verander je niet snel, daar is massa voor nodig. En als je die genderstereotype normen niet alleen in je werkveld maar ook in je sociale omgeving voortdurend bekrachtigd ziet, tja. Dan ga je daar waarschijnlijk in mee, want dat is de realiteit waarin je leeft.Mik* schreef: ↑20-06-2019 16:43Wat volgens mij nog een hoop zou schelen voor de emancipatie van lager opgeleide vrouwen, is als het normaler zou worden in de traditionele 'mannenberoepen' voor lager opgeleiden parttime werken normaler zou worden. En in de traditionele 'vrouwenberoepen' voor lager opgeleiden meer fulltime functies zouden komen. Nu kan de bouwvakker of fabrieksarbeider in praktijk haast niet anders dan fulltime werken en krijgt de kinderopvangleidster of thuiszorgmedewerkster juist geen contract voor meer dan 3 dagen. Dat houdt het anderhalfverdienersmodel in stand en vrouwen economisch onzelfstandig. In functies voor hogeropgeleiden is het veel normaler dat man en vrouw 4 dagen werken.
donderdag 20 juni 2019 om 19:42
Genoeg mannen. Mannen die ervan houden iets met hun handen te maken. Een mooi plaveisel, of een mooi afgewerkt dak. En wees blij dat ze er zijn, anders zat je nou met ongeplaveide straten en stoepen en lekkende daken. Want de vrouwen hebben er geen zin in blijkbaar.
donderdag 20 juni 2019 om 19:45
Ach ja, een hoop mannen hebben ook helemaal geen zin in mijn beroep. Gelukkig doe ik het dan maar.pejeka schreef: ↑20-06-2019 19:42Genoeg mannen. Mannen die ervan houden iets met hun handen te maken. Een mooi plaveisel, of een mooi afgewerkt dak. En wees blij dat ze er zijn, anders zat je nou met ongeplaveide straten en stoepen en lekkende daken. Want de vrouwen hebben er geen zin in blijkbaar.
donderdag 20 juni 2019 om 19:49
Ik denk dat het niemands droombaan is, maar wel een baan. En soms heb je gewoon een baan nodig. Om je gezin te onderhouden. Om je huur te betalen. Om je vaste lasten te voldoen. En dat geldt zowel voor mannen als voor vrouwen. Maar ik zie verdomd weinig vrouwen in dit beroep (dat tegenwoordig allang niet meer zo fysiek zwaar is, want het is niet meer dan een container op wieltjes naar de auto rijden, de vuilniswagen hijst het ding op en leegt het, en het enige wat je daarna hoeft te doen is de container leeg en wel terug op de stoep te rijden. Dus volgens mij kunnen ook vrouwen dat prima).

donderdag 20 juni 2019 om 19:52
Ja, van die lekkere, simpele mannen met van die mooie lijven. Een gesprek kun je er niet mee voeren, maar gouden handjes hebben ze wel. Echte arbeiders. Mannetjes.
Echt. Geen idee hebben mensen. Stratenmaker/metselaar/dakdekker: het zijn eerzame beroepen, maar dat nu uitgerekend forummers die nooit een woord wisselen met iemand onder hun waardigheid hier de loftrompet blazen voor deze banen is wel heel doorzichtig.
Echt. Geen idee hebben mensen. Stratenmaker/metselaar/dakdekker: het zijn eerzame beroepen, maar dat nu uitgerekend forummers die nooit een woord wisselen met iemand onder hun waardigheid hier de loftrompet blazen voor deze banen is wel heel doorzichtig.
donderdag 20 juni 2019 om 19:52
Zal ik je eens wat vertellen: ik heb gewoon een baan. Een baan die verdomd weinig mannen willen doen tegenwoordig.pejeka schreef: ↑20-06-2019 19:49Ik denk dat het niemands droombaan is, maar wel een baan. En soms heb je gewoon een baan nodig. Om je gezin te onderhouden. Om je huur te betalen. Om je vaste lasten te voldoen. En dat geldt zowel voor mannen als voor vrouwen. Maar ik zie verdomd weinig vrouwen in dit beroep (dat tegenwoordig allang niet meer zo fysiek zwaar is, want het is niet meer dan een container op wieltjes naar de auto rijden, de vuilniswagen hijst het ding op en leegt het, en het enige wat je daarna hoeft te doen is de container leeg en wel terug op de stoep te rijden. Dus volgens mij kunnen ook vrouwen dat prima).

donderdag 20 juni 2019 om 19:54
Ik vind het knap dat jij de verantwoordelijkheid van de emancipatie volledig bij de vrouw legt. Zij moeten maar dit en dat. En daardoor kan de emancipatie nooit slagen: het is nl. een samen iets.
Wanneer gaan de mannen op de barricaden omdat ze graag meer in het huishouden willen doen, langer verlof willen om voor de kinderen te zorgen, hun hogere inkomen weigeren omdat vrouwen nog steeds gemiddeld 18% lager betaald krijgen, hun vrouw in dienst nemen als huishoudster op het moment dat deze haar carrière aan de kant zet ten behoeve van de man zijn carrière, afdwingen dat ook zij recht hebben op parttime werken en zo kan ik nog heel veel voorbeelden opnoemen.
Emancipatie gaat niet om overal gelijk vertegenwoordigd zijn, emancipatie zegt niet dat mannen en vrouwen hetzelfde zijn en hetzelfde MOETEN doen, emancipatie is gelijke rechten en mogelijkheden.
En ik begrijp dat dat voor sommige mannen (met name mannen die een vrouwenbaantje hebben en hoog van de toren blazen met hun "ik werk meer dan fulltime en ik ben beter dan de rest" mentaliteit) niet zo goed te begrijpen is, eng is en zelf jaloezie bij hen opwekt en dat geeft niet hoor.

donderdag 20 juni 2019 om 19:54
Jij ziet überhaupt maar één soort vuilniswagen, zo te zien, want hier in de buurt gebruiken ze heel ander soort vuilniswagens....misschien ook wel met vrouwen!pejeka schreef: ↑20-06-2019 19:49Ik denk dat het niemands droombaan is, maar wel een baan. En soms heb je gewoon een baan nodig. Om je gezin te onderhouden. Om je huur te betalen. Om je vaste lasten te voldoen. En dat geldt zowel voor mannen als voor vrouwen. Maar ik zie verdomd weinig vrouwen in dit beroep (dat tegenwoordig allang niet meer zo fysiek zwaar is, want het is niet meer dan een container op wieltjes naar de auto rijden, de vuilniswagen hijst het ding op en leegt het, en het enige wat je daarna hoeft te doen is de container leeg en wel terug op de stoep te rijden. Dus volgens mij kunnen ook vrouwen dat prima).

donderdag 20 juni 2019 om 19:55
Dat zeg je nu wel, maar er staan natuurlijk hordes afgekeurde vrachtwagenchauffeurs klaar om jouw baan over te nemen.
Ik kreeg ooit eens te horen dat ik de baan afpakte van een hoofdkostwinner (mijn man verdiende immers ook, dus kon ik beter thuis blijven). Ik moet daar dan maar gewoon om lachen. Dat vond men arrogant, maar dat moet dan maar.