Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen
zondag 16 juni 2019 om 11:25
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
donderdag 20 juni 2019 om 19:58
Dan moeten ze maar op de barricades gaan en een quotum eisen hoor.Betty_Slocombe schreef: ↑20-06-2019 19:55Dat zeg je nu wel, maar er staan natuurlijk hordes afgekeurde vrachtwagenchauffeurs klaar om jouw baan over te nemen.
Ik kreeg ooit eens te horen dat ik de baan afpakte van een hoofdkostwinner (mijn man verdiende immers ook, dus kon ik beter thuis blijven). Ik moet daar dan maar gewoon om lachen. Dat vond men arrogant, maar dat moet dan maar.
donderdag 20 juni 2019 om 20:02
Dat dikgedrukte ben ik meteen met je eens. En ik denk dat de mogelijkheden er tegenwoordig ook zijn voor zowel vrouwen als mannen. Maar waarom dan wél nog steeds regelmatig berichten over dat vrouwen bevoordeeld moeten worden boven mannen voor bepaalde functies, maar je hoort nooit dat mannen bevoordeeld moeten worden boven vrouwen in functies waarin vrouwen nog steeds de hoofdrol spelen. Is dat dan niet een beetje vreemd eigenlijk?GenieInABottle schreef: ↑20-06-2019 19:54Ik vind het knap dat jij de verantwoordelijkheid van de emancipatie volledig bij de vrouw legt. Zij moeten maar dit en dat. En daardoor kan de emancipatie nooit slagen: het is nl. een samen iets.
Wanneer gaan de mannen op de barricaden omdat ze graag meer in het huishouden willen doen, langer verlof willen om voor de kinderen te zorgen, hun hogere inkomen weigeren omdat vrouwen nog steeds gemiddeld 18% lager betaald krijgen, hun vrouw in dienst nemen als huishoudster op het moment dat deze haar carrière aan de kant zet ten behoeve van de man zijn carrière, afdwingen dat ook zij recht hebben op parttime werken en zo kan ik nog heel veel voorbeelden opnoemen.
Emancipatie gaat niet om overal gelijk vertegenwoordigd zijn, emancipatie zegt niet dat mannen en vrouwen hetzelfde zijn en hetzelfde MOETEN doen, emancipatie is gelijke rechten en mogelijkheden.
En ik begrijp dat dat voor sommige mannen (met name mannen die een vrouwenbaantje hebben en hoog van de toren blazen met hun "ik werk meer dan fulltime en ik ben beter dan de rest" mentaliteit) niet zo goed te begrijpen is, eng is en zelf jaloezie bij hen opwekt en dat geeft niet hoor.

donderdag 20 juni 2019 om 20:05
Mannen kiezen ervoor om bij een topfunctie hun privé aan de kant te gooien. En omdat de maatschappij het nog steeds meer oké vindt dat een man dat doet maar het the hell vindt als de vrouw dat doet houdt dit deels in stand. Daarnaast geeft dit aan dat mannen blijkbaar zakelijk nog heel wat dingen te ontwikkelen hebben, o.a. goed time management en het vermogen om mensen in te huren die je tijd opleveren in plaats van kosten.madelief030 schreef: ↑19-06-2019 22:47Nou ja, het is een vaststaand feit dat mannen zowel vaker topfuncties bekleden (je weet wel, van die banen met veel salaris en weinig prive leven) als ook gevaarlijke banen hebben. Slachtoffers van arbeidsongevallen zijn bijna altijd man, omdat mannen vaker zware en gevaarlijke beroepen hebben.
Ergens is het natuurlijk wel een tikje hypocriet dat er voortdurend op de noodzaak van meer vrouwen in topfuncties wordt gehamerd, maar dat je bijna nooit hoort dat er meer vrouwen kraanmachinist moeten worden of windmolens moeten gaan onderhouden op de Noordzee.
En stel dat je nou een man bent met ver bovengemiddelde intelligentie en ambities in onderzoek en wetenschap. Dan is het toch wel een beetje jammer dat de TUE al heeft besloten dat iedere excuustruus voorrang krijgt boven deze zeer geschikte en gemotiveerde kandidaat.
En nee je slachtoffers van bedrijfsongevallen zijn bijna altijd man gaat niet op. En al zeker niet met de reden die je opgeeft. De meeste bedrijfsongevallen zijn nl. van vele kleinere aard, zoals BGB al aangeeft. En geloof me: een prik aan een niet schone naald kan heftigere gevolgen hebben dan een val van een paar meter.
En als laatste: weet je wat pas hypocriet is? Mannen die hierover zitten te zeiken terwijl ze zelf geen vinger uitsteken om zelf meer in de zogenaamde vrouwenberoepen te gaan werken, of meer in het huishouden te gaan doen of...
Vooralsnog hebben vrouwen zich behoorlijk in de vingers gesneden. Eerst waren zij verantwoordelijk voor thuis en de man voor het geld. Nu zijn de vrouwen verantwoordelijk voor thuis en een deel van het geld en de man voor, uhm juist het geld. En dan zeiken die mannen ook nog dat de vrouwen luizenbaantjes hebben want parttime.
Wie is er nu hypocriet?
donderdag 20 juni 2019 om 20:06
Zeur gewoon niet zo.pejeka schreef: ↑20-06-2019 19:49Ik denk dat het niemands droombaan is, maar wel een baan. En soms heb je gewoon een baan nodig. Om je gezin te onderhouden. Om je huur te betalen. Om je vaste lasten te voldoen. En dat geldt zowel voor mannen als voor vrouwen. Maar ik zie verdomd weinig vrouwen in dit beroep (dat tegenwoordig allang niet meer zo fysiek zwaar is, want het is niet meer dan een container op wieltjes naar de auto rijden, de vuilniswagen hijst het ding op en leegt het, en het enige wat je daarna hoeft te doen is de container leeg en wel terug op de stoep te rijden. Dus volgens mij kunnen ook vrouwen dat prima).
Ik heb ook kutbaantjes gedaan omdat er nou eenmaal brood op de plank moest, dus ik weet precies wat het is.
Ook vuil en zwaar werk heb ik gedaan. Automatische garagedeuren monteren bv. Jazeker, als enige vrouw tussen de mannen.
Was hartstikke leuk daar, maar ik merkte wel dat als ik meer dan minimumloon wilde dat ik dan beter een opleiding kon gaan doen.
Dat heb ik dan ook gedaan. Nou het spijt me hoor, dat ik me ontwikkeld heb ipv mijn hele leven deuren monteren. Sorry dat ik geen laagopgeleid 'mannenbaantje' wil doen.
Blijkbaar ben ik slimmer dan dat.
@pejeka

anoniem_387194 wijzigde dit bericht op 20-06-2019 20:12
4.54% gewijzigd
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
donderdag 20 juni 2019 om 20:08
Dat hoor je dus wel. Of eigenlijk, jij niet want je sluit daar je oren voor.pejeka schreef: ↑20-06-2019 20:02Dat dikgedrukte ben ik meteen met je eens. En ik denk dat de mogelijkheden er tegenwoordig ook zijn voor zowel vrouwen als mannen. Maar waarom dan wél nog steeds regelmatig berichten over dat vrouwen bevoordeeld moeten worden boven mannen voor bepaalde functies, maar je hoort nooit dat mannen bevoordeeld moeten worden boven vrouwen in functies waarin vrouwen nog steeds de hoofdrol spelen. Is dat dan niet een beetje vreemd eigenlijk?
donderdag 20 juni 2019 om 20:14
Nou, licht me voor, zou ik zeggen. Welke "vrouwenberoepen" gaan de komende twee jaar geen vrouwen meer aannemen, maar uitsluitend mannen, om het evenwicht te herstellen dan?
donderdag 20 juni 2019 om 20:15
Dat is al meerdere weerlegt. In bepaalde functies hebben mannelijke sollicitanten dd voorkeur.pejeka schreef: ↑20-06-2019 20:02Dat dikgedrukte ben ik meteen met je eens. En ik denk dat de mogelijkheden er tegenwoordig ook zijn voor zowel vrouwen als mannen. Maar waarom dan wél nog steeds regelmatig berichten over dat vrouwen bevoordeeld moeten worden boven mannen voor bepaalde functies, maar je hoort nooit dat mannen bevoordeeld moeten worden boven vrouwen in functies waarin vrouwen nog steeds de hoofdrol spelen. Is dat dan niet een beetje vreemd eigenlijk?
Lees jij eigenlijk wel?
Idioot.

donderdag 20 juni 2019 om 20:18
Nee hoor, het is hoogst een beetje vreemd dat jij het niet begrijpt! Jij wil niet begrijpen (of wil gewoon trollen, dat sluit ik in jouw geval niet uit) dat er een groot verschil zit tussen de toegankelijkheid van banen in het hogere "directie / management" segment t.a.v. die in het lagere "praktisch / uitvoerend" segment. Waarbij ik wil benadrukken dat er geen beter of slechter is, beide kanten zijn heel hard nodig.pejeka schreef: ↑20-06-2019 20:02Dat dikgedrukte ben ik meteen met je eens. En ik denk dat de mogelijkheden er tegenwoordig ook zijn voor zowel vrouwen als mannen. Maar waarom dan wél nog steeds regelmatig berichten over dat vrouwen bevoordeeld moeten worden boven mannen voor bepaalde functies, maar je hoort nooit dat mannen bevoordeeld moeten worden boven vrouwen in functies waarin vrouwen nog steeds de hoofdrol spelen. Is dat dan niet een beetje vreemd eigenlijk?
Wat jij niet begrijpt is dat als een vrouw kiest voor iets technisch, dat ze daar ook wel een baan in krijgt. Maar als een vrouw hoger opgeleid is, dat ze dan tegen het "oude jongens krentenbrood gedoe oprennen. En als ze er al tussen komen dat ze dan minder betaald krijgen, seksistisch geneuzel moeten tolereren en soms zelf openlijk als statussymbool binnen zijn gehaald. M.a.w. er wordt niet eens gekeken naar de capaciteiten van de vrouw.
En begrijp me niet verkeerd, ik ben persoonlijk tegen positieve discriminatie en ben van mening dat er betere oplossingen zijn.
Maar dat gemekker van jou, dat niet verder komt dan de vuilnisman, lijkt gewoon op piknijd. En wat mij betreft mogen ze best stellen dat de komende 6 maanden alleen nog mannen worden aangenomen als verzorger in de zorg algemeen, kleuterleider, basisschoolleraar, huishoudelijke verzorger, nagelstyliste, wasmedewerker en ga nog maar door. Heb ik helemaal geen probleem mee. En als je echt staat voor emancipatie, dan wil jij je vast laten omscholen naar een van deze banen.
donderdag 20 juni 2019 om 20:19

donderdag 20 juni 2019 om 20:20
Nou, licht me voor, zou ik zeggen. Wanneer gaan mannen op de barricaden om dat af te dwingen? Of moeten we gewoon accepteren dat mannen die banen nog niet willen uitvoeren en dat dat oké is?

donderdag 20 juni 2019 om 20:25
Misschien, hééééél misschien, zijn er gewoon niet zoveel beroepen waarin mannen achtergesteld worden qua salaris en de barricades op moeten. Daar gaat het om, lieve schat. Waar mensen worden GEWEERD, komen quota. Waar mannen toevallig in de minderheid zijn, maar even welkom zijn als vrouwen en evenveel zouden verdienen als vrouwen, is dat niet aan de orde.
donderdag 20 juni 2019 om 20:26
Het lijkt me een zeer slecht idee om de komende 6 mnd alleen maar mannen in de zorg aan te nemen. Er zijn al enorme personeelstekorten zélfs met solliciterende vrouwen, met alleen die paar mannen die evt langskomen redden we het echt niet.
donderdag 20 juni 2019 om 20:42
En hoppa, de oplossing voor het lerarentekort:
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/04/12/me ... t-a3956714
Ze worden keihard voorgetrokken, maar ja, ze willen niet ofzo.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/04/12/me ... t-a3956714
Ze worden keihard voorgetrokken, maar ja, ze willen niet ofzo.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 20-06-2019 20:46
8.82% gewijzigd

donderdag 20 juni 2019 om 20:44
In het onderwijs hebben mannen een streepje voor hoor. Absoluut. Het onderwijs kan zich echter niet permitteren om twee jaar lang geen vrouwen aan te nemen om het evenwicht te herstellen. Er zijn te weinig mannen met interesse in het onderwijs. Helaas.
vrijdag 21 juni 2019 om 07:28

vrijdag 21 juni 2019 om 08:16
Sinds gisteren denk ik ineens dat de emancipatie nog een lange weg te gaan heeft.
Ik heb op school afgelopen half jaar meegewerkt aan een aantal projecten techniek/handvaardigheid. We hebben gewerkt met hout zagen/figuurzagen. Met de soldeerbout, met elektra, met papier maché. Allemaal leuk, jongens en meisjes deden allemaal leuk mee. Bij het zagen was er wel een jongen die aanbood het zware werk voor de meisjes te willen doen, maar verder geen verschil tussen jongens en meisjes.
Gisteren gingen we borduren/naaien. De helft van de jongens met de hakken in het zand. Waarom moesten zij vrouwen dingen doen? Ze waren toch geen mietjes, toch?
Ik denk dat ik na de zomer ga haken, breien en punniken. Net zo lang tot ze stoppen met zeuren.
Ik heb op school afgelopen half jaar meegewerkt aan een aantal projecten techniek/handvaardigheid. We hebben gewerkt met hout zagen/figuurzagen. Met de soldeerbout, met elektra, met papier maché. Allemaal leuk, jongens en meisjes deden allemaal leuk mee. Bij het zagen was er wel een jongen die aanbood het zware werk voor de meisjes te willen doen, maar verder geen verschil tussen jongens en meisjes.
Gisteren gingen we borduren/naaien. De helft van de jongens met de hakken in het zand. Waarom moesten zij vrouwen dingen doen? Ze waren toch geen mietjes, toch?
Ik denk dat ik na de zomer ga haken, breien en punniken. Net zo lang tot ze stoppen met zeuren.

vrijdag 21 juni 2019 om 08:33
Nee we zijn er uit.
PJK snapt : Emancipatie gaat niet om overal gelijk vertegenwoordigd zijn, emancipatie zegt niet dat mannen en vrouwen hetzelfde zijn en hetzelfde MOETEN doen, emancipatie is gelijke rechten en mogelijkheden.
Daarnaast wilde hij alleen nog een voorbeeld waarbij mannen bevoordeeld werden en ook dat heeft hij gekregen.
Dus PJK is nu helemaal om. Hij snapt nu dat emancipatie niet al een feit is EN dat het logisch is dat er in sommige beroepen minder vrouwen vertegenwoordigd zijn (zoals er in sommige beroepen ook minder mannen vertegenwoordigd zijn EN dat dit eigenlijk niks met emancipatie te maken heeft EN dat er gewoon voorkeuren voor beroepen mogen bestaan EN dat er hard gewerkt wordt aan het terugdringen van de ongelijke behandeling van vrouwen in andere delen van de arbeidsmarkt EN dat dat iets positiefs is (ook voor mannen).
Dus het was eigenlijk misschien wel goed dat je even een stapje terug deed om PJK wat ruimte te geven tot bezinning te komen.

(* alleen wel jammer dat die bezinning bij PJK over het algemeen de duurzaamheid heeft van een tandenstoker, dus voel je vrij de draad zo weer vrolijk op te pakken*)
anoniem_63edfe1106ed8 wijzigde dit bericht op 21-06-2019 08:37
0.14% gewijzigd

vrijdag 21 juni 2019 om 08:38
@ Anderom: Heel typisch ja! Daarom is het tijd voor mannenemancipatie nu. Meisjes kunnen meisjes- en jongensdingen doen, dat is juist stoer, eem tomboy heeft een positieve lading, girlpower etc. Maar er rust nog steeds een groot taboe op zogenaamd 'vrouwelijke' activiteiten voor mannen en jongens, feminisering is iets om heel bang voor te zijn, sociale zelfmoord. Niet zo heel gek dat ze later met een grote boog om dat strijkijzer heen lopen, het wordt er eerst jarenlang in geramd dat ze dan geen echte man zijn.

vrijdag 21 juni 2019 om 08:40
vrijdag 21 juni 2019 om 08:42
vrijdag 21 juni 2019 om 14:27
Is ook zo . Ik liep laatst op de schoonmaakmiddelenafdeling in de supermarkt en het viel me op dat het allemaal roze en beertjes en bloemen is. De geuren zijn ook zo. Bloemenweide, lentefris, appelbloesem.Murrmurr schreef: ↑21-06-2019 08:38@ Anderom: Heel typisch ja! Daarom is het tijd voor mannenemancipatie nu. Meisjes kunnen meisjes- en jongensdingen doen, dat is juist stoer, eem tomboy heeft een positieve lading, girlpower etc. Maar er rust nog steeds een groot taboe op zogenaamd 'vrouwelijke' activiteiten voor mannen en jongens, feminisering is iets om heel bang voor te zijn, sociale zelfmoord. Niet zo heel gek dat ze later met een grote boog om dat strijkijzer heen lopen, het wordt er eerst jarenlang in geramd dat ze dan geen echte man zijn.
Waar blijft Robijn Leather & Cookies? Ariel Anarchy. Dreft Sandelwood?
Alleen dingen als Zeebries komt in de buurt.
Logisch dat mannen schoonmaken als vrouwenklus zien.

vrijdag 21 juni 2019 om 15:11
Pfff, mijnheer plagiaatSHIFTY schreef: ↑21-06-2019 08:33Nee we zijn er uit.
PJK snapt : Emancipatie gaat niet om overal gelijk vertegenwoordigd zijn, emancipatie zegt niet dat mannen en vrouwen hetzelfde zijn en hetzelfde MOETEN doen, emancipatie is gelijke rechten en mogelijkheden.
Daarnaast wilde hij alleen nog een voorbeeld waarbij mannen bevoordeeld werden en ook dat heeft hij gekregen.
Dus PJK is nu helemaal om. Hij snapt nu dat emancipatie niet al een feit is EN dat het logisch is dat er in sommige beroepen minder vrouwen vertegenwoordigd zijn (zoals er in sommige beroepen ook minder mannen vertegenwoordigd zijn EN dat dit eigenlijk niks met emancipatie te maken heeft EN dat er gewoon voorkeuren voor beroepen mogen bestaan EN dat er hard gewerkt wordt aan het terugdringen van de ongelijke behandeling van vrouwen in andere delen van de arbeidsmarkt EN dat dat iets positiefs is (ook voor mannen).
Dus het was eigenlijk misschien wel goed dat je even een stapje terug deed om PJK wat ruimte te geven tot bezinning te komen.![]()
(* alleen wel jammer dat die bezinning bij PJK over het algemeen de duurzaamheid heeft van een tandenstoker, dus voel je vrij de draad zo weer vrolijk op te pakken*)

vrijdag 21 juni 2019 om 15:21
Ik zie een gat in de markt.SPQR schreef: ↑21-06-2019 14:27Is ook zo . Ik liep laatst op de schoonmaakmiddelenafdeling in de supermarkt en het viel me op dat het allemaal roze en beertjes en bloemen is. De geuren zijn ook zo. Bloemenweide, lentefris, appelbloesem.
Waar blijft Robijn Leather & Cookies? Ariel Anarchy. Dreft Sandelwood?
Alleen dingen als Zeebries komt in de buurt.
Logisch dat mannen schoonmaken als vrouwenklus zien.
En plots moet ik denken aan de Hornbach reclame met vrouwen. Een van de eerste reclames die ik zag was op hun hoofdkantoor. Dat was foto (2 meter hoog, 1 meter breed, direct bij de ingang, dus ze waren heel trots...) van een nogal "sexy uitdagend kijkende" dame die aan het klussen was en de strijkplank als werkbank gebruikte. Tegenwoordig zijn ze niet veel beter hoor, maar he, past vast wel als voorbeeld voor een geslaagde emancipatie in een verhaal van TO.
Mannen nodigen vrouwen immers uit om te gaan klussen of zoiets

vrijdag 21 juni 2019 om 18:09
Op pagina 16 komt dan eindelijk de aap uit de mouw waarom PJK deze geheel neutrale, ronduit op nieuwsgierigheid gebaseerde vraag stelde.