Wat is het verschil tussen...
vrijdag 21 juni 2019 om 20:28
Een burn out en een depressie? Ik ben onlangs thuis geweest omdat gezondheid en veranderingen op mijn werk me ineens erg hoog kwamen te zitten. Maar dit was met een weekje rust opgelost. Heb het rond het overlijden van mijn moeder ook even nodig gehad, maar ook toen was het met een week of 2 weer bekeken. Een echte depressie, daarvan weet ik gelukkig niet wat het is. Een burn out...het lijkt wel alsof er tegenwoordig veel meer mensen aan lijden en het duurt ook maanden voor men weer eens iets werkgerelateerd kan. Zonder iemand te willen schofferen lijkt een burn out bijna een mode verschijnsel. Ik kan me er iets bij voorstellen als je naast je werk ook moet mantelzorger oud. Wie kan mij het iets beter laten begrijpen?
die ik wilde bestaat al...
vrijdag 21 juni 2019 om 20:30
Ik weet allebei wat het is en hoe het voelt. Het lijkt op elkaar, maar ook weer niet. Voor mi is het grote verschil dat ik bij een depressie geen levenslust meer heb en bij een burn out fysiek heel moe ben, geestelijk heel moe ben, maar wel nog levenslust heb, me blij kan voelen en iets leuk kan vinden.
vrijdag 21 juni 2019 om 20:37
Ik snap niet wat de wekker zetten er mee te maken heeft.attribuutje schreef: ↑21-06-2019 20:33Je kunt alleen niet alle dagen de wekker zetten en naar je werk? Of is het dat juist verplichtingen de boosdoener zijn Orisa?
vrijdag 21 juni 2019 om 20:50
Goed geluisterdTessaa schreef: ↑21-06-2019 20:45Je kunt het fysiek en mentaal niet meer opbrengen, meestal. Zowel bij burn-out als bij depressie. Bij depressie verlies je vaak je gehele levenslust en is alles zinloos, bij burn-out speelt de component van lichamelijk en geestelijk niet-kunnen (maar wel willen) meer mee. Maar goed, ik ben geen deskundige... Dit is van horen zeggen.
vrijdag 21 juni 2019 om 21:21
attribuutje schreef: ↑21-06-2019 20:33Je kunt alleen niet alle dagen de wekker zetten en naar je werk?
Niet nodig om een wekker te zetten hoor, als ik meer dan drie uur slaap is het pure mazzel
vrijdag 21 juni 2019 om 22:29
*briest*attribuutje schreef: ↑21-06-2019 20:28Een burn out en een depressie? Ik ben onlangs thuis geweest omdat gezondheid en veranderingen op mijn werk me ineens erg hoog kwamen te zitten. Maar dit was met een weekje rust opgelost. Heb het rond het overlijden van mijn moeder ook even nodig gehad, maar ook toen was het met een week of 2 weer bekeken. Een echte depressie, daarvan weet ik gelukkig niet wat het is. Een burn out...het lijkt wel alsof er tegenwoordig veel meer mensen aan lijden en het duurt ook maanden voor men weer eens iets werkgerelateerd kan. Zonder iemand te willen schofferen lijkt een burn out bijna een mode verschijnsel. Ik kan me er iets bij voorstellen als je naast je werk ook moet mantelzorger oud. Wie kan mij het iets beter laten begrijpen?
zaterdag 22 juni 2019 om 01:01
zaterdag 22 juni 2019 om 01:03
Ik kom het nooit tegen.attribuutje schreef: ↑22-06-2019 01:01Dat vind ik spijtig hangtiet. Dat het je kwaad maakt. Ik kan er niet bij dat een persoon van...pak weg...25 in een fulltime baan met verder weinig verantwoodelijkheden in een burn out terecht komt. En toch lijkt dat tegenwoordig veel voor te komen. Of lijkt dat maar zo?
zaterdag 22 juni 2019 om 11:41
Mijn eerste burnout gerelateerde klachten kwamen voor mijn 25e..attribuutje schreef: ↑22-06-2019 01:01Dat vind ik spijtig hangtiet. Dat het je kwaad maakt. Ik kan er niet bij dat een persoon van...pak weg...25 in een fulltime baan met verder weinig verantwoodelijkheden in een burn out terecht komt. En toch lijkt dat tegenwoordig veel voor te komen. Of lijkt dat maar zo?
Maar wel degelijk verantwoordelijkheden (kind, opleiding, huishouden...etcetc).
Als ik naar de afgelopen jaren kijk denk ik dat de enige reden dat ik de stempel depressie niet krijg is omdat ik geen doodswens heb en niets zwartgallig inzie. Helaas zeer vatbaar voor de burnout, maar daar is progressie in te zien.