Werk & Studie alle pijlers

Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen

16-06-2019 11:25 1088 berichten
Alle reacties Link kopieren
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.

Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.

Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
23-06-2019 11:21
Als je in een bedrijf werkt met een CAO, kán er geen verschil in salaris zijn, want dan staat er gewoon een bepaalde schaal voor een bepaalde functie. Ongeacht of het een man of een vrouw is die die functie vervult.

En dat de huishoudeljjke taken voornamelijk bij de vrouwen berusten, ligt aan een gebrek aan assertiviteit van die vrouwen binnen hun eigen relatie. Je kan twee dingen doen: ofwel zonder mopperen het hele huishouden doen, ofwel met je vent om de tafel gaan en de taken eerlijk verdelen. Maar dat moet je zelf doen. Kan niemand anders voor je doen en als je het niet doet, is dat ook niemands schuld behalve je eigen.
Klopt niet hoor. Als je goed kunt onderhandelen en het bedrijf wil je graag, dan zegt een schaal helemaal niets.

En wat een ongelofelijk dubbele moraal heb jij toch. Vrouwen moeten blijkbaar alles oplossen. Ze moeten hun eigen top functies regelen, zorgen dat er niet positief gediscrimineerd wordt, zorgen dat mannen 'vrouwenbaantjes' kunnen hebben, het werknemerstekort in typische 'mannenberoepen' oplossen en hun man opnieuw opvoeden zodat hij ook nog iets gaat doen. Zowel voor henzelf als voor de mannen. Gelukkig zijn de mannen die ik in mijn omgeving heb.

En dat is precies wat er mis gaat. Die mannen die ervoor zorgen dat vrouwen niet in aanmerking komen voor bepaalde 'hogere' functies, die denken net als jij.
En dan maar vrouwen bashen omdat ze assertief zijn, voor zichzelf opkomen en hun rechten afdwingen.

Dus eigenlijk doen de vrouwen al wat jij ze adviseert.
pejeka schreef:
Als je in een bedrijf werkt met een CAO, kán er geen verschil in salaris zijn, want dan staat er gewoon een bepaalde schaal voor een bepaalde functie. Ongeacht of het een man of een vrouw is die die functie vervult.
Wat een klinkklare onzin, natuurlijk kan dat wel.

Vaak is een functie ingeschaald op bijvoorbeeld 'schaal 10-11'. En daarbinnen heb je dan weer periodieken. En dan zie je stelselmatig dat mannen met dezelfde werkervaring, opleiding en dienstjaren toch hoger worden ingeschaald dan vrouwen. Ook als je parttime werken, leeftijd etc wegselecteert, dus het gaat echt om identieke situaties, blijft er een verschil in beloning over dat enkel verklaard kan worden door discriminatie. Daar is zat onderzoek naar gedaan; is wetenschappelijk aangetoond.

En dat is niet oke. En dat hoeven vrouwen niet in hun eentje op te lossen, dat is een maatschappelijk probleem.
anoniem_63c8fc15a6c5b wijzigde dit bericht op 23-06-2019 17:10
11.40% gewijzigd
TO, wat lief dat je zo begaan met vrouwen op de arbeidsmarkt.

Oh, wacht. Je bent eigenlijk alleen met het vingertje naar vrouwen aan het wijzen. Jammer, maar dat zijn we wel gewend.
Ja, we zijn er uit. Alles is de schuld van de vrouw.
Mevrouw75 schreef:
23-06-2019 14:58
Oh, dat is al sinds het begin. Ik mompel maar iets met Adam, Eva en een appel of zoiets :P
https://www.bitchmedia.org/post/are-gir ... discussion

En dit nog heel vaak.
Mevrouw75 schreef:
23-06-2019 14:58
Tuurlijk niet. Maar als ik de laatste twee pagina's van dit topic lees, bijvoorbeeld, dan lees ik alleen maar wijzende vingers naar mannen. Dus blijkbaar is alles de schuld van de man. Maar sorry hoor, de taakverdeling binnen je eigen huishouden is toch echt een kwestie die je zelf moet oppakken en aankaarten bij je partner, als die taakverdeling je niet bevalt. En als je vindt dat je te laag ingeschaald bent ten opzichte van een collega die net zo veel uren maakt als jij en exact hetzelfde werk doet, dan moet je bij je leidinggevende aan de bel trekken. Zo simpel is het.

Als ik zie dat een collega aanzienlijk méér verdient dan ik, terwijl hij/zij hetzelfde werk doet, dan sta ik echt op de mat bij mijn leidinggevende en dan moet die een verdomd goed excuus hebben om dat verschil aannemelijk te maken. Tuurlijk kan ik dan de discriminatie-kaart trekken (zie je wel, ik ben homo en ik word in een verdomhoekje geduwd) en vinden dat de schuld bij de hele wereld ligt en de hele maatschappij ligt, maar dat lost niks op, gaan zitten wijzen. Dan moet je zelf actie ondernemen.
Ik kan er naast zitten Pejeka, maar op mij kom jij toch altijd een beetje over als een elitehomo.
Als jij nou stratenmaker had willen worden had jij je misschien wat beter voor kunnen stellen welke maatschappelijke problemen buiten je eigen invloed vallen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
23-06-2019 19:47
Ik kan er naast zitten Pejeka, maar op mij kom jij toch altijd een beetje over als een elitehomo.
Als jij nou stratenmaker had willen worden had jij je misschien wat beter voor kunnen stellen welke maatschappelijke problemen buiten je eigen invloed vallen.
Er zijn altijd wel maatschappelijke issues die buiten je invloed vallen waar je als individu, vrouw of man, tegenaan loopt. Of bestaande structuren in het bedrijf waar je werkt die lastig te doorbreken zijn. Maar dat is het leven. Niet alles gaat altijd van een leien dakje. En dan kan je twee dingen doen: ofwel zielig gaan zitten zijn en wijzen op de boze buitenwereld die jou het leven zuur maakt, of er zelf iets aan doen.

Dus als je niet content bent met de taakverdeling in je huishouden, kan je gaan wijzen op de boze maatschappij waardoor je man is opgegroeid als een wezen dat niet van plan is een vinger uit te steken in het huishouden, ofwel je kan met je man om de tafel en de taken verdelen. Meer smaken zijn er niet. Maar dan moet je niet én die afspraken niet maken met je man, én vervolgens gaan zitten zuchten dat het merendeel van het huishouden op jouw schouders ligt. Want dát doe je dan zélf.
Kwam er maar iemand zo op voor de belangen van de stratenmaker. Zij verdienen voor een zware baan die een ernstige wissel op hun lichaam trekt minder dan 1800 Euro per maand.
In plaats daarvan wordt die baan hier geprezen als de ideale betrekking voor iedereen m/v.
Dat snap ik dan niet helemaal. Maar ja, niet alles gaat altijd van een leien dakje, zullen we maar zeggen.
pejeka schreef:
23-06-2019 19:10
Tuurlijk niet. Maar als ik de laatste twee pagina's van dit topic lees, bijvoorbeeld, dan lees ik alleen maar wijzende vingers naar mannen. Dus blijkbaar is alles de schuld van de man ..

Nee, dat staat echt nergens, niet in de laatste twee pagina's en in het hele topic niet.

Er wordt door jou ten onrechte geclaimd dat vrouwen een oneigenlijke 'agenda' hebben in deze casus. Het enige wat anderen doen is aantonen dat jij geen gelijk hebt, dat je aanname totale onzin is EN dat die onterechte aanname voornamelijk wordt aangehangen door bange kortzichtige mannen. Maar laten we daar alsjeblieft niet nog een volstrekt idiote aanname aan vast hangen dat die bange kortzichtige mannen alle mannen vertegenwoordigen. Alsjeblieft zeg!
pejeka schreef:
23-06-2019 20:01
Er zijn altijd wel maatschappelijke issues die buiten je invloed vallen waar je als individu, vrouw of man, tegenaan loopt. Of bestaande structuren in het bedrijf waar je werkt die lastig te doorbreken zijn. Maar dat is het leven. Niet alles gaat altijd van een leien dakje. En dan kan je twee dingen doen: ofwel zielig gaan zitten zijn en wijzen op de boze buitenwereld die jou het leven zuur maakt, of er zelf iets aan doen.

Dus als je niet content bent met de taakverdeling in je huishouden, kan je gaan wijzen op de boze maatschappij waardoor je man is opgegroeid als een wezen dat niet van plan is een vinger uit te steken in het huishouden, ofwel je kan met je man om de tafel en de taken verdelen. Meer smaken zijn er niet. Maar dan moet je niet én die afspraken niet maken met je man, én vervolgens gaan zitten zuchten dat het merendeel van het huishouden op jouw schouders ligt. Want dát doe je dan zélf.

Het is nogal hardnekkig die buitenwereld.

Vandaag hier buurvrouw met haar hoofd over de schutting. Ze vroeg aan man of ze mij even kon spreken. Man roept mij van boven, vraagt buurvrouw of ik een komkommer wil. Zij gaan op vakantie en kan die komkommer niet meenemen.

Dat ze dat ook aan man kan vragen komt niet bij haar op.

Het is iets heel kleins maar geeft zo goed weer hoe diep sommige dingen in onze maatschappij zijn ingesleten.
SHIFTY schreef:
23-06-2019 20:11
Nee, dat staat echt nergens, niet in de laatste twee pagina's en in het hele topic niet.

Er wordt door jou ten onrechte geclaimd dat vrouwen een oneigenlijke 'agenda' hebben in deze casus. Het enige wat anderen doen is aantonen dat jij geen gelijk hebt, dat je aanname totale onzin is EN dat die onterechte aanname voornamelijk wordt aangehangen door bange kortzichtige mannen. Maar laten we daar alsjeblieft niet nog een volstrekt idiote aanname aan vast hangen dat die bange kortzichtige mannen alle mannen vertegenwoordigen. Alsjeblieft zeg!
Ik denk dat het voornamelijk nuttig zou zijn als vrouwen duidelijk maken wát ze willen. Evenredige vertegenwoordiging in ALLE beroepen of alleen in een geselecteerd aantal beroepen? Evenveel arbeidsuren maken als mannen, of meer, of minder? En als je dat allemaal op een rijtje hebt, moet je gaan kijken hoe dat te bereiken.
pejeka schreef:
Tuurlijk niet. Maar als ik de laatste twee pagina's van dit topic lees, bijvoorbeeld, dan lees ik alleen maar wijzende vingers naar mannen. Dus blijkbaar is alles de schuld van de man. Maar sorry hoor, de taakverdeling binnen je eigen huishouden is toch echt een kwestie die je zelf moet oppakken en aankaarten bij je partner, als die taakverdeling je niet bevalt. En als je vindt dat je te laag ingeschaald bent ten opzichte van een collega die net zo veel uren maakt als jij en exact hetzelfde werk doet, dan moet je bij je leidinggevende aan de bel trekken. Zo simpel is het.

(…)
Ja. Net zoals destijds de slaven zelf verantwoordelijk waren voor het verkrijgen van een betere positie. Niks geen maatschappelijke kwestie die we met zijn allen moesten oplossen.
Dat stemrecht vorige eeuw: was ook de schuld van de vrouw, hadden ze maar op de barricades gemoeten. O wacht, dat deden we ook.
En trust me, we zijn druk bezig met het oppakken en aankaarten bij partner van de taakverdeling thuis. Ik schat dat het nog een generatie of 2 gaat duren.
Hoho, jij bent niet in de positie om in te vullen wat vrouwen willen of zouden moeten willen.
Ik trouwens ook niet, want ik ben maar één vrouw.

Ik kan wel zeggen wat ik wil voor mensen:
Dat ze onafhankelijk van hun sekse en vooroordelen het werk kunnen doen wat bij ze past.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
23-06-2019 20:41
Hoho, jij bent niet in de positie om in te vullen wat vrouwen willen of zouden moeten willen.
Ik trouwens ook niet, want ik ben maar één vrouw.

Ik kan wel zeggen wat ik wil voor mensen:
Dat ze onafhankelijk van hun sekse en vooroordelen het werk kunnen doen wat bij ze past.
Pcies. En gelijke beloning vind ik dan ook wel zo leuk.
pejeka schreef:
23-06-2019 20:33
Ik denk dat het voornamelijk nuttig zou zijn als vrouwen duidelijk maken wát ze willen. Evenredige vertegenwoordiging in ALLE beroepen of alleen in een geselecteerd aantal beroepen? Evenveel arbeidsuren maken als mannen, of meer, of minder? En als je dat allemaal op een rijtje hebt, moet je gaan kijken hoe dat te bereiken.
Ik ben gewoon een mens, toevallig met een vagina. Ik maak mijn eigen keuzes en ik hoor niet bij een groepje verder. Het is hier toch niet groep 7 op de basisschool, of "de jongens tegen de meisjes" of dat soort onzin. Ik heb recht op mijn eigen keuzes, binnen de grenzen van de wet en ongeacht wat er in mijn broekje zit.
Goed, ontopic: ik heb er dus voor gekozen om geen stratenmaker te worden.
pejeka schreef:
En als je vindt dat je te laag ingeschaald bent ten opzichte van een collega die net zo veel uren maakt als jij en exact hetzelfde werk doet, dan moet je bij je leidinggevende aan de bel trekken. Zo simpel is het.

Als ik zie dat een collega aanzienlijk méér verdient dan ik, terwijl hij/zij hetzelfde werk doet, dan sta ik echt op de mat bij mijn leidinggevende en dan moet die een verdomd goed excuus hebben om dat verschil aannemelijk te maken.
En dan werk je als vrouw met al je kennis en kunde in een mannenbedrijf en moet je al knokken om niet als het koffiemeisje gezien te worden. En dan merk je dat mannen om je heen meer verdienen dan jij (bij gelijke ervaring etc). En dan trek je de stoute schoenen aan en trekt aan de bel. En dan?

Dan zit je daar, als vrouw tegenover de vierkoppige directie. Allemaal mannen, die als het even kan bij een vacature iemand uit hun eigen (mannelijke) netwerkje vragen, die jou herhaaldelijk hebben gevraagd waarom je als vrouw eigenlijk de techniek in bent gegaan. En dan denk jij dat dat verschil wordt rechtgetrokken? Ik denk dat de kans groter is dat je recht in je gezicht wordt uitgelachen en een promotie de eerste drie jaar kunt vergeten.

Dus dan ga je elders solliciteren, bij een ander bedrijf, waar mannen en vrouwen meer gelijkwaardig worden behandeld en waar je je beter kunt ontplooien, want ja, je bent zelf verantwoordelijk voor je eigenleven. Prima. Komt goed.

Maar dat lost het probleem van de samenleving niet op dat er nog steeds heel veel bedrijven zijn zoals dat eerste. Bovendien is het wel behoorlijk onrechtvaardig dat er zo veel bedrijven zijn zoals dat eerste. Niet iedereen heeft de volledige vrijheid om zomaar een werkgever uit te zoeken, niet in elke sector zijn evenveel banen te vinden. Het is niet alleen maar de verantwoordelijkheid van die individuele vrouwen. Het is een maatschappelijke verantwoordelijkheid dat er niet structureel wordt gediscrimineerd op de werkvloer. Want daar gaat het om. Het gaat niet om een individuele horkerige baas, het gaat om een patroon bij een groot deel van de werkgevers.
Het is ook een beetje moeilijk, redeneertechnisch: er is geen sprake van discriminatie op basis van geslacht, maar mochten leden van dat bepaalde geslacht zich benadeeld voelen dan komt dat omdat zij zelf gewoon niet goed genoeg hun best doen. Dat is een fijn argument, uit de categorie: "niet mijn schuld, moet jij maar beter je best doen"
pejeka schreef:
23-06-2019 20:33

Je roept iets onnozels wat dan weerlegd wordt, waarbij je er niet meer op terug komt maar gewoon iets compleet anders onnozels er in gooit.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het zou gewoon best eens fijn zijn als je zelf eens terugkijkt op wat je nou eigenlijk allemaal zegt; en dan ook een keer erkent dat het inderdaad volslagen onzin was, voordat je weer iets anders er uit flapt wat wederom volslagen onzin is, maar weer hele andere onzin.

Je moet er niet zo omheen draaien; dat jij iets wil zien wat er niet is, wil helemaal niet zeggen dat het niet gewoon heel helder is wat het wel is.
pejeka schreef:
Zou je denken, misschien. Maar de universiteit is een organisatie met schalen, en zie hier:

https://www.nu.nl/geldzaken/5950191/til ... inder.html

Een vrouwelijke hoogleraar verdient zo'n €300 minder dan haar mannelijke evenknie.
Best bijzonder om te lezen hoe TO het onderwerp positieve discriminatie van vrouwen in hogere posities gelinkt aan emancipatie terug kan brengen naar onderhandelen over salaris en taakverdeling in het huishouden. Waarbij vrouwen maar assertiever moeten zijn (en als ze dat zijn dan is het niet goed) en beter moeten onderhandelen.

Eigenlijk bewijst TO dat de emancipatie alles is behalve geslaagd :(
In het kader hiervan, Ionica Smeets tweette over aanbevelingsbrieven en over hoe die vaak toch blijken te verschillen afhankelijk van het geslacht van degene die aanbevolen wordt.

Het is allemaal verschrikkelijk impliciet, maar heeft verschrikkelijk veel impact.

https://pbs.twimg.com/media/D904QwnWwAA6JUD.jpg:large
En dat is dus het hele probleem Pejeka. Vrouwen hebben minder kans om aangenomen te worden op de banen die ze ambiëren omdat er allerlei impliciete dingen zijn waardoor minder gekwalificeerde mannen als meer gekwalificieerd worden ervaren en daar moeten we wat aan doen.
Kaaaaaaaatje schreef:
24-06-2019 16:26
En dat is dus het hele probleem Pejeka. Vrouwen hebben minder kans om aangenomen te worden op de banen die ze ambiëren omdat er allerlei impliciete dingen zijn waardoor minder gekwalificeerde mannen als meer gekwalificieerd worden ervaren en daar moeten we wat aan doen.
Nou, kop 'm in, zou ik zeggen. Een stratenmakersbedrijf zoekt gekwalificeerde stratenmakers, en er solliciteren twee vrouwen en vijf mannen. En die twee vrouwen kunnen straten leggen om van te watertanden, zo mooi. Wat zou de maatschappij eraan moeten doen om ervoor te zorgen dat die vrouwen een serieuze kans krijgen om stratenmaker te worden bij die baas?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven