Werk & Studie alle pijlers

Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen

16-06-2019 11:25 1088 berichten
Alle reacties Link kopieren
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.

Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.

Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Cijfers om een open deur in te trappen .. ook weer niks nieuws van pjk.
SHIFTY schreef:
25-06-2019 21:59
Cijfers om een open deur in te trappen .. ook weer niks nieuws van pjk.
Och, dit topic laat simpelweg zien de emancipatie geslaagd noemen, wellicht ietwat overdreven is. Maar we zijn er bijna hoor... zoiets... :yes: @(
SHIFTY schreef:
25-06-2019 20:12
(dubbel .. en weer weggehaald want niet de illusie dat het helpt, al type ik nog 100 keer de feiten).
Feit: Slechts 9 procent van de medewerkers in de bouw is vrouw, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) uit 2016. Dit percentage is inclusief kantoorpersoneel. In 2008 was dit aantal precies hetzelfde. Uit jouw artikel.
Dat is veel te laag. In de bouw zouden er eens een jaar geen mannen aangenomen mogen worden. Gaan we lachen.

En ja, als men de lusten gelijkelijk wil verdelen ongeacht de kunde, dan de lasten ook. Dus de zware beroepen moeten ook een vrouwenplicht krijgen. Anders krijg je nooit emancipatie.
MarkSD schreef:
26-06-2019 00:45
Feit: Slechts 9 procent van de medewerkers in de bouw is vrouw, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) uit 2016. Dit percentage is inclusief kantoorpersoneel. In 2008 was dit aantal precies hetzelfde. Uit jouw artikel.
Dat is veel te laag. In de bouw zouden er eens een jaar geen mannen aangenomen mogen worden. Gaan we lachen.

En ja, als men de lusten gelijkelijk wil verdelen ongeacht de kunde, dan de lasten ook. Dus de zware beroepen moeten ook een vrouwenplicht krijgen. Anders krijg je nooit emancipatie.
Want je hebt dit topic helemaal niet gelezen? Of nog nooit een definitie van emancipatie? Emancipatie gaat niet over precies hetzelfde doen, het gaat over precies dezelfde kansen.
MarkSD schreef:

En hier laat je dus duidelijk zien dat je geen idee hebt wat emancipatie inhoudt.
En die eerste vetgedrukte zin: als mannen dat nu eens als uitgangspunt zouden nemen...
MarkSD schreef:

Je hebt geen enkel idee waar het om gaat. Vrouwen strijden al jaren om geaccepteerd te worden in mannenberoepen; ook zware beroepen. Waarom denk je dat vrouwen in het leger willen? Omdat het een luizenbaantje is? En denk je dat mannen daar op zaten te wachten? Dat ze met open armen werden ontvangen?

Als je emancipatie wil bereiken met verplichtingen die door enge kortzichtige bange mannen aan vrouwen opgelegd worden, dan heb je misschien het hele concept niet zo goed begrepen?
Het Is ook niet gek dat dit soort 'mannetjes' het meest bang zijn voor vrouwen op de arbeidsmarkt.

Ze beseffen volgens mij heel goed dat ze zitten waar ze zitten omdat ze 'mannetjes' zijn, en niet omdat ze nou zo maatschappelijk betrokken zijn, een gezonde blik op de realiteit hebben, open staan voor veranderingen, cijfers kunnen implementeren of een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan een gemotiveerde werkomgeving.
Lorelai schreef:
25-06-2019 20:47
Wel wonderlijk dat je zo hard op cijfers gaat. Een pagina geleden was je er nog van overtuigd dat salarisverschillen niet konden bestaan binnen een bedrijf met een CAO. Ik heb inmiddels cijfers gepost die iets anders zeggen, maar daar reageer je niet op, zelfs niet na een herinnering. Hoe komt dat, vraag ik me zomaar af.
Als er binnen een bedrijf met CAO (dus waarin duidelijk omschreven staat dat functie A behoort te worden beloond met functieschaal B) de CAO niet wordt nageleefd, dan moet je aan de bel trekken. Als een vrouw hetzelfde werk doet als een mannelijke collega, hetzelfde aantal uren maakt per week en dezelfde verantwoordelijkheden heeft, dan hoort die vrouw gelijk beloond te worden. En is dat niet zo, dan moet je aan de bel trekken. Maar daar heb je ook als mannen mee te maken.
Kaaaaaaaatje schreef:
26-06-2019 06:45
Want je hebt dit topic helemaal niet gelezen? Of nog nooit een definitie van emancipatie? Emancipatie gaat niet over precies hetzelfde doen, het gaat over precies dezelfde kansen.
Emancipatie is in mijn ogen het gelijkelijk verdelen over mannen en vrouwen van alle beroepen, inclusief de zwaardere. Emancipatie is niet een doos chocolaatjes waar de vrouwen alleen de lekkerste hoeven uit te kiezen.
SHIFTY schreef:
26-06-2019 10:30
Je hebt geen enkel idee waar het om gaat. Vrouwen strijden al jaren om geaccepteerd te worden in mannenberoepen; ook zware beroepen. Waarom denk je dat vrouwen in het leger willen? Omdat het een luizenbaantje is? En denk je dat mannen daar op zaten te wachten? Dat ze met open armen werden ontvangen?

Als je emancipatie wil bereiken met verplichtingen die door enge kortzichtige bange mannen aan vrouwen opgelegd worden, dan heb je misschien het hele concept niet zo goed begrepen?
Als er quota komen voor vrouwelijke wetenschappers, vrouwelijke managers, vrouwelijke bestuurders, enz. zie ik niet in waarom er niet net zo goed quota zouden moeten komen voor vrouwelijke stratenmakers, dakdekkers, bouwvakkers, enz.
pejeka schreef:
26-06-2019 19:13
Emancipatie is in mijn ogen het gelijkelijk verdelen over mannen en vrouwen van alle beroepen, inclusief de zwaardere. Emancipatie is niet een doos chocolaatjes waar de vrouwen alleen de lekkerste hoeven uit te kiezen.
Werkt ook andersom, hè. Als dit jouw definitie van emancipatie is dan mag ook de zorg wel eens uit 50% mannen gaan bestaan.
MrsLady schreef:
26-06-2019 19:17
Werkt ook andersom, hè. Als dit jouw definitie van emancipatie is dan mag ook de zorg wel eens uit 50% mannen gaan bestaan.
Absoluut mee eens. Maar ik denk zomaar dat er meer mannen in de zorg werkzaam zijn momenteel dan er vrouwen in de bouw werkzaam zijn. Kan het mis hebben, maar ik kom (helaas noodgedwongen) regelmatig in het ziekenhuis en daar zie ik toch aardig wat mannen in de verpleging of in de OK-assistentie of in de polikliniek. Méér in elk geval dan ik vrouwen zie die stratenmaker zijn.
MarkSD schreef:

Dus ook een mannenplicht voor het schoonmaken en verpleging.

En ook alle extra dingen waar niet voor betaald wordt, zoals mantelzorgen en bijspringen op scholen.
De Luizenvader lijkt me een leuke serie voor de toekomst.
Paarsebloem schreef:
26-06-2019 19:24
Dus ook een mannenplicht voor het schoonmaken en verpleging.

En ook alle extra dingen waar niet voor betaald wordt, zoals mantelzorgen en bijspringen op scholen.
De Luizenvader lijkt me een leuke serie voor de toekomst.
Yep. Alles netjes verdeeld.
pejeka schreef:
26-06-2019 19:13
Ja, het was al duidelijk dat jij het begrip emancipatie nog niet zo goed begrijpt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik zal mijn opa vertellen dat er op het vivaforum een hele nieuwe generatie communisten opgestaan is. Dat zal hem deugd doen.
Solomio schreef:
26-06-2019 19:39
Ja, het was al duidelijk dat jij het begrip emancipatie nog niet zo goed begrijpt.
Ik niet of de vrouwen niet, die alleen de krenten uit de pap willen, wel rechten, maar dan niet de plichten?
pejeka schreef:
26-06-2019 19:58
Ik niet of de vrouwen niet, die alleen de krenten uit de pap willen, wel rechten, maar dan niet de plichten?
Allemaal niet.

David Dunning
De verplichting stratenmaker te worden was mij ook onbekend.
Betty_Slocombe schreef:
26-06-2019 20:02
De verplichting stratenmaker te worden was mij ook onbekend.
Dat vrouwen tegenwoordig de MOGELIJKHEID hebben om stratenmaker te worden betekent blijkbaar dat ze het ook moeten WILLEN.
Anders is er geen emancipatie.
Leerzaam.

David Dunning
PJK,
Waarom MOETEN meer vrouwn stratenmaker of metselaar worden?
Ze moeten het toch WILLEN?
Heb jij zelf ooit de wens gehad bouwvakker te worden? Ik vermoed van niet. Dat is m.i. hetzelfde bij mannen als bij vrouwen.
amarna schreef:
26-06-2019 20:17
PJK,
Waarom MOETEN meer vrouwn stratenmaker of metselaar worden?
Ze moeten het toch WILLEN?
Heb jij zelf ooit de wens gehad bouwvakker te worden? Ik vermoed van niet. Dat is m.i. hetzelfde bij mannen als bij vrouwen.

en zodra er kinderen komen MOET de vrouw stoppen met werken en thuis zitten met de kinders.
En alleenstaande vrouwen bestaan niet.
pejeka schreef:
26-06-2019 19:11
Als er binnen een bedrijf met CAO (dus waarin duidelijk omschreven staat dat functie A behoort te worden beloond met functieschaal B) de CAO niet wordt nageleefd, dan moet je aan de bel trekken. Als een vrouw hetzelfde werk doet als een mannelijke collega, hetzelfde aantal uren maakt per week en dezelfde verantwoordelijkheden heeft, dan hoort die vrouw gelijk beloond te worden. En is dat niet zo, dan moet je aan de bel trekken. Maar daar heb je ook als mannen mee te maken.
Dat doen we dus ook, aan de bel trekken. Maar dan moeten we van jou weer stratenmaker worden. Ingewikkeld hoor.
Lorelai schreef:
26-06-2019 21:00
Dat doen we dus ook, aan de bel trekken. Maar dan moeten we van jou weer stratenmaker worden. Ingewikkeld hoor.
Absoluut hoef je dat niet. Maar als je gelijke vertegenwoordiging wilt in beroep A als vrouw, dan ook letterlijk B zeggen gelijkwaardige vertegenwoordiging in beroep B nastreven.
pejeka schreef:
26-06-2019 21:03
Absoluut hoef je dat niet. Maar als je gelijke vertegenwoordiging wilt in beroep A als vrouw, dan ook letterlijk B zeggen gelijkwaardige vertegenwoordiging in beroep B nastreven.
Nee. Waarom in vredesnaam?
Vrouwen zijn ook ondervertegenwoordigd op het vlak van seriemoorden en uitvoeren van seksueel misbruik. Jouw redenering volgend moet dat ook gelijkgetrokken worden.

Nog een keer: emancipatie is de mogelijkheid te worden wat je wilt en kunt, ongeacht je geslacht, ras, geaardheid. Niet de verplichting te worden wat Pejeka wil dat je wordt.
anoniem_378854 wijzigde dit bericht op 26-06-2019 21:21
1.14% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven