Werk & Studie alle pijlers

Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen

16-06-2019 11:25 1088 berichten
Alle reacties Link kopieren
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.

Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.

Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik begrijp hier werkelijk niets van...en ik ben er nog blij om ook!

Eerst zeggen dat je mee de barricades op wil voor die arme vrouwen die geen stratenmaker mogen worden van stoute mannen en dan zeggen dat ‘de vrouw’ stratenmaker MOET worden, want anders is dat niet eerlijk tegenover het hele mannelijke geslacht, dat kennelijk wel stratenmaker moet worden. Ben jij zelf stratenmaker dan? Of moeten andere mannen die plicht voor jou vervullen? En lift jij mee op hun rug?
Ik besef heel goed dat deze discussie geen zin heeft, want ik kan dit soort logica (beetje een verkeerd woord in deze) niet volgen.
Nu ja, het is wel duidelijk dat je boos bent dat vrouwen niet genoeg zware jobs doen, de verwende nesten!
Mij zou je als vrouw anders ook niet voor een klas of in de zorg moeten zetten hoor, zou ik heel zwaar vinden...
Poloppie schreef:
26-06-2019 21:12

Eerst zeggen dat je mee de barricades op wil voor die arme vrouwen die geen stratenmaker mogen worden van stoute mannen en dan zeggen dat ‘de vrouw’ stratenmaker MOET worden, want anders is dat niet eerlijk tegenover het hele mannelijke geslacht, dat kennelijk wel stratenmaker moet worden. Ben jij zelf stratenmaker dan? Of moeten andere mannen die plicht voor jou vervullen? En lift jij mee op hun rug?
Ik besef heel goed dat deze discussie geen zin heeft, want ik kan dit soort logica (beetje een verkeerd woord in deze) niet volgen.
Nu ja, het is wel duidelijk dat je boos bent dat vrouwen niet genoeg zware jobs doen, de verwende nesten!
Mij zou je als vrouw anders ook niet voor een klas of in de zorg moeten zetten hoor, zou ik heel zwaar vinden...
En dit is dus ook de reden waarom ze dit topic is gestart. Geen logica aanwezig. Het is puur treiteren. Zou ook allemaal stoppen met reageren, totaal zinloos.
Ik snap überhaupt niet waarom opeens dat "moeten" vandaan komt. Of nouja ik kan het wel raden; vanuit een diepgewortelde boosheid naar vrouwen toe of over sommige keuzes die voor vrouwen makkelijker te maken zijn dan mannen (zoals BAM moeder worden denk ik in dit geval..?). Terwijl er natuurlijk zat andere dingen op te noemen zijn die voor mannen weer makkelijker zijn, maar dat wordt natuurlijk niet aangestipt. Stel je voor dat er nuance zou worden aangebracht.

Gelijke mogelijkheden creëren betekent helemaal niet dat beide sekses per sé evenredig vertegenwoordigd moeten zijn in alle beroepen. Het betekent wel dat je, als man of vrouw, gelijke kansen hebt wanneer het op banen- en promotiekans aankomt; of dat nou als stratenmaker, kantoormedewerker of docent(e) is. Het gaat erom dat je als meer wordt gezien dan alleen een wandelende piemel of vagina/baarmoeder. We zijn allemaal vooral mensen.
Poloppie schreef:
26-06-2019 21:12

Het gaat er ook niet om dat iedere man of vrouw stratenmaker moet worden, of dat iedere man of vrouw in de zorg moet, maar het gaat er om dat globaal bekeken in elk beroep net zo veel mannen als vrouwen werkzaam zijn. Gewoon, evenredige verdeling van zware en minder zware beroepen, van fysiek inspannende beroepen en mentaal inspannende beroepen. En als er in bepaalde beroepen een tekort is aan mannen (zoals op KDV's), dan dienen mannen de voorkeur te genieten, en als er in bepaalde beroepen een tekort is aan vrouwen (zoals bij stratenmakers) dient de focus op vrouwen te liggen. Simpel toch?
pejeka schreef:
26-06-2019 21:19
Het gaat er ook niet om dat iedere man of vrouw stratenmaker moet worden, of dat iedere man of vrouw in de zorg moet, maar het gaat er om dat globaal bekeken in elk beroep net zo veel mannen als vrouwen werkzaam zijn. Gewoon, evenredige verdeling van zware en minder zware beroepen, van fysiek inspannende beroepen en mentaal inspannende beroepen. En als er in bepaalde beroepen een tekort is aan mannen (zoals op KDV's), dan dienen mannen de voorkeur te genieten, en als er in bepaalde beroepen een tekort is aan vrouwen (zoals bij stratenmakers) dient de focus op vrouwen te liggen. Simpel toch?
Dat vind ik inderdaad een heel simpele redenering...

En er moeten evenveel mannen als vrouwen naaister zijn, prostituée en stripster en er moeten elke dag evenveel mannen als vrouwen een rok dragen, en hakken en er moeten ook evenveel vrouwen als mannen misdaden plegen en de gevangenissen bevolken.

Emancipatie gaat niet om wiskunde, het gaat om gelijke rechten. Je kan een plicht niet toepassen op een random deel van de bevolking.
Poloppie schreef:
26-06-2019 21:38
Dat vind ik inderdaad een heel simpele redenering...

En er moeten evenveel mannen als vrouwen naaister zijn, prostituée en stripster en er moeten elke dag evenveel mannen als vrouwen een rok dragen, en hakken en er moeten ook evenveel vrouwen als mannen misdaden plegen en de gevangenissen bevolken.

Emancipatie gaat niet om wiskunde, het gaat om gelijke rechten. Je kan een plicht niet toepassen op een random deel van de bevolking.
Met je eens, maar dan moeten én mannen én vrouwen gewoon accepteren dat er bepaalde beroepen zijn waarin mannen het merendeel uitmaken, bepaalde beroepen waarin vrouwen het merendeel uitmaken en beroepen waarin de verdeling ca. 50/50 is. En daar verder niet moeilijk over doen.
SHIFTY schreef:
26-06-2019 10:30
Je hebt geen enkel idee waar het om gaat. Vrouwen strijden al jaren om geaccepteerd te worden in mannenberoepen; ook zware beroepen. Waarom denk je dat vrouwen in het leger willen? Omdat het een luizenbaantje is? En denk je dat mannen daar op zaten te wachten? Dat ze met open armen werden ontvangen?

Als je emancipatie wil bereiken met verplichtingen die door enge kortzichtige bange mannen aan vrouwen opgelegd worden, dan heb je misschien het hele concept niet zo goed begrepen?
Toch gek dat ze niet staan te springen bij de zware en vieze beroepen. Kortzichtige vrouwen die bang zijn vies te worden. Maar wel blijven miepen over te weinig vrouwen in de top van het bedrijfsleven. Alsof ze ook maar 1 strobreed in de weg wordt gelegd om hun leven te wijden aan zoiets leegs en nutteloos als toppersoon van een multinational. Dat 'recht' hebben ze al erg lang.

Net zo min als bij dit beroep. Maar ook daar geen mannenverbod.
https://www.trouw.nl/nieuws/zwaar-werk~b8eb9b09/
https://www.trouw.nl/nieuws/zwaar-werk~b76b6f31/

Dan is dat geneuzel uit Eindhoven wel erg hypocriet. Het lijkt het vooral op dat degene die dat hebben verzonnen, het concept niet begrijpen.
Ik ben echt benieuwd hoeveel mensen die hier de lofzang op zwaar lichamelijk werk posten echt persoonlijk contact hebben met mensen die dit werk uitvoeren.
Betty_Slocombe schreef:
26-06-2019 21:57
Ik ben echt benieuwd hoeveel mensen die hier de lofzang op zwaar lichamelijk werk posten echt persoonlijk contact hebben met mensen die dit werk uitvoeren.
Leuke afleidingsmanoeuvre. IK ben echt benieuwd hoe lang we nog moeten wachten tot een groepje vrouwen uit een busje stapt, in overall en met werkschoenen aan, een koelbox voor de lunch, om ergens een straatje te gaan leggen, een dak te gaan leggen, een huis te bouwen, wanden te stucen, enz.

Want of je nou persoonlijk contact met die mensen die dat doen hebt, of niet, wat maakt dat uit?

De vraag is waarom VROUWEN hun aandeel in dat werk niet leveren.
pejeka schreef:
26-06-2019 21:03
Absoluut hoef je dat niet. Maar als je gelijke vertegenwoordiging wilt in beroep A als vrouw, dan ook letterlijk B zeggen gelijkwaardige vertegenwoordiging in beroep B nastreven.
Gelijke KANSEN.

Herhaling schijnt bij te dragen aan meer begrip, dus ik herhaal het nog maar eens:

Gelijke KANSEN.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Sjulia schreef:
26-06-2019 21:14
En dit is dus ook de reden waarom ze dit topic is gestart. Geen logica aanwezig. Het is puur treiteren. Zou ook allemaal stoppen met reageren, totaal zinloos.
Hij

David Dunning
Nee. Ik doe niet meer mee. Want je wilt helemaal geen discussie.
anoniem_378854 wijzigde dit bericht op 26-06-2019 22:11
92.88% gewijzigd
Ik probeer het ook eens andersom te bekijken. Stel dat we de rollen omkeren. Vrouwen hebben altijd alles beslist, gevochten, bestuurd, bedrijven geleid. Mannen bleven thuis om voor kinderen te zorgen, pantoffels van de vrouw klaar te zetten, te koken, te keuvelen en zich gewillig vertonen in de slaapkamer want vrouw zorgt toch goed voor ze...ineens wil zon mannetje ook stemrecht, ook studeren en werken...zal vast niet leuk zijn als dan beslist wordt dat er voor bepaalde jobs zelfs quota gehaald moeten worden, dat 50% mannen moeten zijn...Dan moeten er ook mannetjes zijn die zoals de vrouwen straten leggen en wel evenveel...je kan zon redenering toch alleen maar hebben als je -wees maar eerlijk- toch nog neerkijkt op de mannetjes, want waar halen ze het recht alleen de ‘goeie jobs’ van ons, vrouwen in te pikken...
Betty_Slocombe schreef:
26-06-2019 22:09
Nee. Ik doe niet meer mee. Want je wilt helemaal geen discussie.
Dus mensen met een beetje verstand worden geen stratenmaker? En stel dat alle mannen dit ter harte nemen, wie gaat er dan voor zorgen dat onze straten en stoepen netjes geplaveid zijn? Het is gewoon werk dat gedaan moet worden, of we moeten allemaal aan zandwegen willen wonen en zandwegen willen hebben om op te rijden. Dus waarom zouden vrouwen daar hun aandeel niet in kunnen of moeten leveren?
Nee hoor. Je hebt ongelijk. Dit topic is een farce, bedacht om je standaardstokpaarden te berijden. Je bent op generlei wijze geïnteresseerd in de standpunten van anderen en hebt geen enkele behoefte je op te stellen als een gelijkwaardig gesprekspartner.
Klaar ermee. Ik reageer niet meer op jou. Nu echt, echt, echt, echt.
Betty_Slocombe schreef:
26-06-2019 22:19
Nee hoor. Je hebt ongelijk. Dit topic is een farce, bedacht om je standaardstokpaarden te berijden. Je bent op generlei wijze geïnteresseerd in de standpunten van anderen en hebt geen enkele behoefte je op te stellen als een gelijkwaardig gesprekspartner.
Klaar ermee. Ik reageer niet meer op jou. Nu echt, echt, echt, echt.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-06-2019 09:21
Reden: Ongepast
4.78% gewijzigd
pejeka schreef:
26-06-2019 22:21
[...]
Wat ongelofelijk ongepast en onvolwassen dit. Dat ik er überhaupt nog op reageer.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-06-2019 09:21
Reden: Quote ongepast
11.61% gewijzigd
Timetraveler schreef:
26-06-2019 22:22
Wat ongelofelijk ongepast en onvolwassen dit. Dat ik er überhaupt nog op reageer.
Volgens mij is dat een volkomen normale uiting die in de jaren '70 reeds werd gebezigd als Ms. Slocombe iets naar voren bracht... Dus als bijna 50 jaar geleden... als het toen niet ongepast was, waarom nu dan wel?
pejeka schreef:
26-06-2019 22:21
[...]
Jammer, hiermee bewijs je dag de emancipatie geen feit is...
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-06-2019 09:22
Reden: Quote ongepast
13.18% gewijzigd
dubbel
pejeka schreef:
26-06-2019 22:14
Dus mensen met een beetje verstand worden geen stratenmaker? En stel dat alle mannen dit ter harte nemen, wie gaat er dan voor zorgen dat onze straten en stoepen netjes geplaveid zijn? Het is gewoon werk dat gedaan moet worden, of we moeten allemaal aan zandwegen willen wonen en zandwegen willen hebben om op te rijden. Dus waarom zouden vrouwen daar hun aandeel niet in kunnen of moeten leveren?
Dan huren we daar Polen voor in.

David Dunning
Solomio schreef:
26-06-2019 22:30
Die daar op hun beurt Oekraïners voor inhuren...
Solomio schreef:
26-06-2019 22:30
Dus jij buit liever mensen uit landen waar het financieel minder is uit, dan dat je zelf de handen uit de mouwen steekt?
pejeka schreef:
26-06-2019 21:44
Met je eens, maar dan moeten én mannen én vrouwen gewoon accepteren dat er bepaalde beroepen zijn waarin mannen het merendeel uitmaken, bepaalde beroepen waarin vrouwen het merendeel uitmaken en beroepen waarin de verdeling ca. 50/50 is. En daar verder niet moeilijk over doen.
Dat klopt deels, maar ik vermoed dat je niet begrijpt waarom er voor sommige zaken wel quota zijn?
Pfff weer dubbel, ik zal het maar zien als een teken van Godin dat ik beter stop met hierop te reageren...
poloppie wijzigde dit bericht op 26-06-2019 22:39
85.64% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven