Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen
zondag 16 juni 2019 om 11:25
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

woensdag 26 juni 2019 om 22:38
Ik heb zelf toen ik jong was op een typische "mannenopleiding" gezeten, en het was bepaalt niet zo dat men niet probeerde om meisjes/vrouwen voor die richting te intereseren.
Sterker nog, er waren speciaal wervende posters gericht op meisjes voor open dagen enzo.
Evenzogoed waren er maar weinig meisjes, en het merendeel koos na afstuderen voor een vervolgopleiding in een andere richting, ben zelf ook iets anders gaan doen trouwens (grappige is dat er op de andere opleiding die ik later ben gaan doen weer bijna geen jongens zaten)
Ik ben niet van richting veranderd omdat ik ooit het idee heb gehad dat ik het als meisje niet zou kunnen (ik deed het eigenlijk prima) maar omdat zwaar lichamelijk werk uiteindelijk niet zo mijn ding was, ik vond het niet alleen vermoeiend, maar ook saai en eentonig.
Emancipatie zou moeten betekenen dat vrouwen dezelfde keuzes hebben als mannen, niet dat ze dezelfde keuzes moeten maken.
Sterker nog, er waren speciaal wervende posters gericht op meisjes voor open dagen enzo.
Evenzogoed waren er maar weinig meisjes, en het merendeel koos na afstuderen voor een vervolgopleiding in een andere richting, ben zelf ook iets anders gaan doen trouwens (grappige is dat er op de andere opleiding die ik later ben gaan doen weer bijna geen jongens zaten)
Ik ben niet van richting veranderd omdat ik ooit het idee heb gehad dat ik het als meisje niet zou kunnen (ik deed het eigenlijk prima) maar omdat zwaar lichamelijk werk uiteindelijk niet zo mijn ding was, ik vond het niet alleen vermoeiend, maar ook saai en eentonig.
Emancipatie zou moeten betekenen dat vrouwen dezelfde keuzes hebben als mannen, niet dat ze dezelfde keuzes moeten maken.
woensdag 26 juni 2019 om 22:42
Maar als alle mannen die nu stratenmaker zijn, of bouwvakker, of dakdekker, of stucadoor, op hun opleiding zouden hebben besloten dat zwaar lichamelijk werk eigenlijk niet zo "hun ding" was en vermoeiend, en weet ik wat nog meer...DingesEnzo schreef: ↑26-06-2019 22:38Ik heb zelf toen ik jong was op een typische "mannenopleiding" gezeten, en het was bepaalt niet zo dat men niet probeerde om meisjes/vrouwen voor die richting te intereseren.
Emancipatie zou moeten betekenen dat vrouwen dezelfde keuzes hebben als mannen, niet dat dezelfde keuzes moeten maken.
Wie zou dan NU onze straten plaveien, onze daken repareren of van dakbedekking voorzien, onze muren stucen, enz.?

woensdag 26 juni 2019 om 22:47
Dan hadden we een probleem gehad, maar dat is niet gebeurd, dus blijkbaar lag dat werk mijn mannelijke klasgenoten beter.pejeka schreef: ↑26-06-2019 22:42Maar als alle mannen die nu stratenmaker zijn, of bouwvakker, of dakdekker, of stucadoor, op hun opleiding zouden hebben besloten dat zwaar lichamelijk werk eigenlijk niet zo "hun ding" was en vermoeiend, en weet ik wat nog meer...
Wie zou dan NU onze straten plaveien, onze daken repareren of van dakbedekking voorzien, onze muren stucen, enz.?
Bovendien, als ik niet was geswitcht , wie had dan mijn huidige werk moeten doen

Uiteindelijk heb ik gekozen voor iets wat ik leuk vind en waar ik goed in ben, en ik denk dat iedereen dat probeert.
Ik blijf niet hangen in iets wat niet bij mij past om de cijfers op te krikken.
woensdag 26 juni 2019 om 22:52
Maar blijkbaar gaan vrouwen er wel blindelings van uit dat mannen de zware en vuile beroepen wel uitvoeren. En dan hoor je geen vrouw zeuren dat ze niet aan de bak komen.DingesEnzo schreef: ↑26-06-2019 22:47Dan hadden we een probleem gehad, maar dat is niet gebeurd, dus blijkbaar lag dat werk mijn mannelijke klasgenoten beter.
Bovendien, als ik niet was geswitcht , wie had dan mijn huidige werk moeten doen
Uiteindelijk heb ik gekozen voor iets wat ik leuk vind en waar ik goed in ben, en ik denk dat iedereen dat probeert.
Ik blijf niet hangen in iets wat niet bij mij past om de cijfers op te krikken.
Maar als het om het baantje van afdelingschef gaat op een kantoor en een man krijgt om welke reden dan ook de voorkeur, is de wereld te klein en is het discriminatie en worden ze niet serieus genomen en weet ik wat voor narigheid nog meer...
Beetje dubbele standaard...

woensdag 26 juni 2019 om 22:54
Want die mannen hebben geen keus?pejeka schreef: ↑26-06-2019 22:52Maar blijkbaar gaan vrouwen er wel blindelings van uit dat mannen de zware en vuile beroepen wel uitvoeren. En dan hoor je geen vrouw zeuren dat ze niet aan de bak komen.
Maar als het om het baantje van afdelingschef gaat op een kantoor en een man krijgt om welke reden dan ook de voorkeur, is de wereld te klein en is het discriminatie en worden ze niet serieus genomen en weet ik wat voor narigheid nog meer...
Die kunnen toch ook iets anders gaan doen?
En jij, heb jij wel je eigen voorkeursberoep opgegeven om iets te gaan doen wat niemand anders wil doen, uit onbaatzuchtigheid?
woensdag 26 juni 2019 om 22:58
woensdag 26 juni 2019 om 22:59
Daar gaat het niet om. Er zullen best mensen zijn die mijn baan niet leuk zouden vinden, om welke reden dan ook. En dat is prima. Maar waar het om gaat is dit: je kan niet gewoon alle zware en vuile baantjes afschuiven en alleen de leuke en interessante baantjes willen, en als dat niet meteen lukt, gaan zwaaien met de emancipatiekaart, want als je dan eerlijk bent, écht eerlijk, zwaai je die kaart óók bij de zware en vuile baantjes, want als het je er écht om gaat om op alle fronten hetzelfde aandeel als mannen te leveren, dan óók als het werk even geen kantoorbaantje is waar je met een jurkje aan en op pumps naar toe kan, maar dan nét zo goed als mannen ook gewoon in een overall kruipen, werkschoenen aan en aanpakken.DingesEnzo schreef: ↑26-06-2019 22:54Want die mannen hebben geen keus?
Die kunnen toch ook iets anders gaan doen?
En jij, heb jij wel je eigen voorkeursberoep opgegeven om iets te gaan doen wat niemand anders wil doen, uit onbaatzuchtigheid?
woensdag 26 juni 2019 om 23:00
Dat is dus in een heleboel vakken al aan de hand, vandaar die Polen.pejeka schreef: ↑26-06-2019 22:42Maar als alle mannen die nu stratenmaker zijn, of bouwvakker, of dakdekker, of stucadoor, op hun opleiding zouden hebben besloten dat zwaar lichamelijk werk eigenlijk niet zo "hun ding" was en vermoeiend, en weet ik wat nog meer...
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

woensdag 26 juni 2019 om 23:03
Weet je, als een vrouw heel graag vuilnismevrouw wil worden en dat niet zou mogen omdat ze een vrouw is dan is dat net zo goed fout (en hetzelfde geld voor mannen die graag schoonmaaktster of verpleger willen worden) maar dat is volgens mij helemaal niet wat er aan de hand is.pejeka schreef: ↑26-06-2019 22:59Daar gaat het niet om. Er zullen best mensen zijn die mijn baan niet leuk zouden vinden, om welke reden dan ook. En dat is prima. Maar waar het om gaat is dit: je kan niet gewoon alle zware en vuile baantjes afschuiven en alleen de leuke en interessante baantjes willen, en als dat niet meteen lukt, gaan zwaaien met de emancipatiekaart, want als je dan eerlijk bent, écht eerlijk, zwaai je die kaart óók bij de zware en vuile baantjes, want als het je er écht om gaat om op alle fronten hetzelfde aandeel als mannen te leveren, dan óók als het werk even geen kantoorbaantje is waar je met een jurkje aan en op pumps naar toe kan, maar dan nét zo goed als mannen ook gewoon in een overall kruipen, werkschoenen aan en aanpakken.
En zeggen dat een vrouw die vanwege haar vrouw-zijn een bepaalde baan niet krijg dan maar vuilnisman moet worden slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Vrouwen maken gewoon andere keuzes dan mannen, en die ruimte moet er gewoon zijn, beide kanten op.
woensdag 26 juni 2019 om 23:09
Ik snap hem niet. Vrouwen willen op elk front en in elk beroep gelijk behandeld worden (en terecht), maar tegelijkertijd willen ze kunnen kiezen waarin ze wel of niet een gelijk aandeel als mannen willen leveren? Dus als het om kantoorbaantjes gaat, of management, staan ze op de barricaden voor hun rechten om gelijke kansen en plaatsen te hebben als mannen, maar als het om stratenmaker gaat. of stucadoor, dan is het opeens niet zo belangrijk dat ze dezelfde rechten hebben als mannen of op gelijkwaardig niveau deelnemen?DingesEnzo schreef: ↑26-06-2019 23:03Weet je, als een vrouw heel graag vuilnismevrouw wil worden en dat niet zou mogen omdat ze een vrouw is dan is dat net zo goed fout (en hetzelfde geld voor mannen die graag schoonmaaktster of verpleger willen worden) maar dat is volgens mij helemaal niet wat er aan de hand is.
En zeggen dat een vrouw die vanwege haar vrouw-zijn een bepaalde baan niet krijg dan maar vuilnisman moet worden slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Vrouwen maken gewoon andere keuzes dan mannen, en die ruimte moet er gewoon zijn, beide kanten op.

woensdag 26 juni 2019 om 23:11
Ja, want het gaat om vrije keus.pejeka schreef: ↑26-06-2019 23:09Ik snap hem niet. Vrouwen willen op elk front en in elk beroep gelijk behandeld worden (en terecht), maar tegelijkertijd willen ze kunnen kiezen waarin ze wel of niet een gelijk aandeel als mannen willen leveren? Dus als het om kantoorbaantjes gaat, of management, staan ze op de barricaden voor hun rechten om gelijke kansen en plaatsen te hebben als mannen, maar als het om stratenmaker gaat. of stucadoor, dan is het opeens niet zo belangrijk dat ze dezelfde rechten hebben als mannen of op gelijkwaardig niveau deelnemen?
Wat snap je daar niet aan?
Elke vrouw mag zelf kiezen in welk beroep ze haar gelijke aandeel gaat leveren, net zoals elke man zelf zijn beroep kiest.
woensdag 26 juni 2019 om 23:18
Geef het op, pejeka snapt het prima.DingesEnzo schreef: ↑26-06-2019 23:11Ja, want het gaat om vrije keus.
Wat snap je daar niet aan?
Elke vrouw mag zelf kiezen in welk beroep ze haar gelijke aandeel gaat leveren, net zoals elke man zelf zijn beroep kiest.
David Dunning
David Dunning

woensdag 26 juni 2019 om 23:22
Ok, dan bemoei ik me er niet meer mee.
Geniet!!!!

David Dunning
David Dunning

woensdag 26 juni 2019 om 23:57
Dus jij beweert dat vrouwen geen zware en vuile baantjes hebben? Ik zou zeggen: loop een dagje mee met de thuiszorg, bijvoorbeeld in de zomer bij 32 graden. Of ga ergens schoonmaken.pejeka schreef: ↑26-06-2019 22:59Daar gaat het niet om. Er zullen best mensen zijn die mijn baan niet leuk zouden vinden, om welke reden dan ook. En dat is prima. Maar waar het om gaat is dit: je kan niet gewoon alle zware en vuile baantjes afschuiven en alleen de leuke en interessante baantjes willen, en als dat niet meteen lukt, gaan zwaaien met de emancipatiekaart, want als je dan eerlijk bent, écht eerlijk, zwaai je die kaart óók bij de zware en vuile baantjes, want als het je er écht om gaat om op alle fronten hetzelfde aandeel als mannen te leveren, dan óók als het werk even geen kantoorbaantje is waar je met een jurkje aan en op pumps naar toe kan, maar dan nét zo goed als mannen ook gewoon in een overall kruipen, werkschoenen aan en aanpakken.
Je bent alleen maar aan het rellen hier. Bovendien ben je blijven hangen in de jaren 50.
donderdag 27 juni 2019 om 00:23
Jij maakt een verkeerde vergelijking.pejeka schreef: ↑26-06-2019 23:09Ik snap hem niet. Vrouwen willen op elk front en in elk beroep gelijk behandeld worden (en terecht), maar tegelijkertijd willen ze kunnen kiezen waarin ze wel of niet een gelijk aandeel als mannen willen leveren? Dus als het om kantoorbaantjes gaat, of management, staan ze op de barricaden voor hun rechten om gelijke kansen en plaatsen te hebben als mannen, maar als het om stratenmaker gaat. of stucadoor, dan is het opeens niet zo belangrijk dat ze dezelfde rechten hebben als mannen of op gelijkwaardig niveau deelnemen?
Jij bedoelt: het is potjandikkie niet eerlijk dat voornamelijk mannen opdraaien voor dit k*twerk. En daar heb je misschien een punt. Maar die stratenmakende mannen klagen niet, dus misschien denken die daar anders over. Misschien moeten we idd met zn allen de barricaden op voor een eerlijker verdeling of betere oplossing. Zoals vrouwen niet meer enkel voor het huishouden wilden opdraaien. (Eigenlijk bevalt dat baren ook niet zo, maar daar zijn enige praktische bezwaren bij het eerlijk verdelen van de lasten)
Maar het staat los van werk wat vrouwen wél willen, en waar malle patronen maken dat ze er onvoldoende tussen komen.
En gezien je overdreven aandacht voor leuke jurkjes en pumps: het is tegenwoordig ook voor mannen mogelijk om die dingen te dragen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
donderdag 27 juni 2019 om 00:31
Een paar denkfouten:
- je denkt enkel na over de arbeidersjobs die jij smerig vindt...er zijn ook heel weinig bvb ingenieurs in elektromechanica die vrouw zijn. Dat ligt doorgaans minder in het interesseveld van vrouwen. Maakt ook wel dat ze zich soms harder moeten bewijzen..
- jij vindt het raar dat vrouwen niet op de barricades staan voor jobs waar ze geen interesse in hebben...en dan vind je ook nog eens dat ze die jobs verplicht moeten uitoefenen...welk weldenkend mens gaat nu op de barricades voor een plicht die ze niet willen? Maar voel je vrij he
- er speelt ook nog zoiets als vraag en aanbod, ook op de arbeidsmarkt...als alle stratenmakers er morgen voor zouden kiezen om kknderverzorgster te worden (liefst met een kokerrok en naaldhakken) en er zijn geen Polen, dan wordt stratenmaker een knelpuntberoep en wat gebeurt er dan? Ah ja...
- de dubbele moraal waar je de totaliteit van de vrouwelijke bevolking van beticht, daar ben je zelf ook schuldig aan
- zo zijn er vast nog meer kronkels in je redeneringen die het levende bewijs zijn dat jij vrouwen niet gelijkwaardig acht (maar heb niet alles gelezen, schijnbaar val je nogal in herhaling). Er is dus nog werk aan de winkel voor ons vrouwen!
En wat ongelooflijk vals om te doen alsof je voor vrouwen wil opkomen, terwijl je ze eigenlijk alleen maar wil neerhalen...het moet nogal als een bedreiging voelen...hoeft niet hoor, van mij mag jij ook de voltijdse zorg over 4 kinderen op je nemen
- je denkt enkel na over de arbeidersjobs die jij smerig vindt...er zijn ook heel weinig bvb ingenieurs in elektromechanica die vrouw zijn. Dat ligt doorgaans minder in het interesseveld van vrouwen. Maakt ook wel dat ze zich soms harder moeten bewijzen..
- jij vindt het raar dat vrouwen niet op de barricades staan voor jobs waar ze geen interesse in hebben...en dan vind je ook nog eens dat ze die jobs verplicht moeten uitoefenen...welk weldenkend mens gaat nu op de barricades voor een plicht die ze niet willen? Maar voel je vrij he
- er speelt ook nog zoiets als vraag en aanbod, ook op de arbeidsmarkt...als alle stratenmakers er morgen voor zouden kiezen om kknderverzorgster te worden (liefst met een kokerrok en naaldhakken) en er zijn geen Polen, dan wordt stratenmaker een knelpuntberoep en wat gebeurt er dan? Ah ja...
- de dubbele moraal waar je de totaliteit van de vrouwelijke bevolking van beticht, daar ben je zelf ook schuldig aan
- zo zijn er vast nog meer kronkels in je redeneringen die het levende bewijs zijn dat jij vrouwen niet gelijkwaardig acht (maar heb niet alles gelezen, schijnbaar val je nogal in herhaling). Er is dus nog werk aan de winkel voor ons vrouwen!
En wat ongelooflijk vals om te doen alsof je voor vrouwen wil opkomen, terwijl je ze eigenlijk alleen maar wil neerhalen...het moet nogal als een bedreiging voelen...hoeft niet hoor, van mij mag jij ook de voltijdse zorg over 4 kinderen op je nemen

donderdag 27 juni 2019 om 06:20
He eindelijk, hier is het dan:pejeka schreef: ↑26-06-2019 22:59Daar gaat het niet om. Er zullen best mensen zijn die mijn baan niet leuk zouden vinden, om welke reden dan ook. En dat is prima. Maar waar het om gaat is dit: je kan niet gewoon alle zware en vuile baantjes afschuiven en alleen de leuke en interessante baantjes willen, en als dat niet meteen lukt, gaan zwaaien met de emancipatiekaart, want als je dan eerlijk bent, écht eerlijk, zwaai je die kaart óók bij de zware en vuile baantjes, want als het je er écht om gaat om op alle fronten hetzelfde aandeel als mannen te leveren, dan óók als het werk even geen kantoorbaantje is waar je met een jurkje aan en op pumps naar toe kan, maar dan nét zo goed als mannen ook gewoon in een overall kruipen, werkschoenen aan en aanpakken.
DAAR GAAT HET NIET OM!!!!

donderdag 27 juni 2019 om 06:28
Yep, hier gaat het om en niet om dan MOET het ook terug te zien in aantallen.pejeka schreef: ↑26-06-2019 23:09Ik snap hem niet. Vrouwen willen op elk front en in elk beroep gelijk behandeld worden (en terecht), maar tegelijkertijd willen ze kunnen kiezen waarin ze wel of niet een gelijk aandeel als mannen willen leveren? Dus als het om kantoorbaantjes gaat, of management, staan ze op de barricaden voor hun rechten om gelijke kansen en plaatsen te hebben als mannen, maar als het om stratenmaker gaat. of stucadoor, dan is het opeens niet zo belangrijk dat ze dezelfde rechten hebben als mannen of op gelijkwaardig niveau deelnemen?
Ik zal het in een voorbeeld verpakken dat voor jou wel heel erg herkenbaar moet zijn:
Vroeger mochten alleen echtparen kinderen adopteren of middels pleegzorg opvangen.
Later kwamen daar alleenstaanden bij.
En toen gingen homo's op de barricaden, want zij wilde ook graag adopteren / kinderen opvangen.
Moeten we dan nu een stellen dat er net zoveel echtparen, alleenstaanden en homo's (en dan ook nog even extra letten op de verdeling alleenstaand / samen) kinderen moeten adopteren / opvangen? Of zijn we blij dat tegenwoordig iedereen de mogelijkheid heeft om de keuze te maken of diegene kinderen wil adopteren /opvangen? En nadat de keuze gemaakt is zij ook de mogelijkheid hebben om deze ten uitvoer te brengen?

donderdag 27 juni 2019 om 07:42
Is het nog een beetje gezellig in de Sovjet-Unie?pejeka schreef: ↑26-06-2019 22:59Daar gaat het niet om. Er zullen best mensen zijn die mijn baan niet leuk zouden vinden, om welke reden dan ook. En dat is prima. Maar waar het om gaat is dit: je kan niet gewoon alle zware en vuile baantjes afschuiven en alleen de leuke en interessante baantjes willen, en als dat niet meteen lukt, gaan zwaaien met de emancipatiekaart, want als je dan eerlijk bent, écht eerlijk, zwaai je die kaart óók bij de zware en vuile baantjes, want als het je er écht om gaat om op alle fronten hetzelfde aandeel als mannen te leveren, dan óók als het werk even geen kantoorbaantje is waar je met een jurkje aan en op pumps naar toe kan, maar dan nét zo goed als mannen ook gewoon in een overall kruipen, werkschoenen aan en aanpakken.

donderdag 27 juni 2019 om 08:07
20%. Minstens.nerdopviva schreef: ↑27-06-2019 08:05Hoe is het eigenlijk gesteld met het aandeel homo's onder de stucadoors, verhuizers, stratenmakers en vuilnismannen?

David Dunning
David Dunning

donderdag 27 juni 2019 om 08:17
Volgens mij zijn wij het wel eens hoor, en pjk ook. Als het niet om de uitkomst gaat, moet je daar niet op sturen zoals de TU/e wel doet nu. Als je dwangmatig groepen voortrekt, is dat gewoon onverholen racisme/seksisme.
En pjk heeft gelijk dat het oneerlijk is (en flauw) om alleen de kers van de taart te claimen.
donderdag 27 juni 2019 om 08:35
Tja, echte emancipatie houdt in dat iedereen die kers kan claimen. Doe daar wat aan.MarkSD schreef: ↑27-06-2019 08:17Volgens mij zijn wij het wel eens hoor, en pjk ook. Als het niet om de uitkomst gaat, moet je daar niet op sturen zoals de TU/e wel doet nu. Als je dwangmatig groepen voortrekt, is dat gewoon onverholen racisme/seksisme.
En pjk heeft gelijk dat het oneerlijk is (en flauw) om alleen de kers van de taart te claimen.
David Dunning
David Dunning
donderdag 27 juni 2019 om 08:44
Waarom zit jij zelf niet op je knietjes straten te maken?pejeka schreef: ↑26-06-2019 22:52Maar blijkbaar gaan vrouwen er wel blindelings van uit dat mannen de zware en vuile beroepen wel uitvoeren. En dan hoor je geen vrouw zeuren dat ze niet aan de bak komen.
Of in de bloedhitte daken te repareren?