Zingen in een koor, wie doet dát?

30-03-2009 21:30 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Forummers,

In mijn jonge jaren ben ik ooit eens gevraagd door een kennis van een buur die daar op bezoek was en mij door mijn open raam vrijuit hoorde zingen, om in zijn bandje te komen zingen.

Ik was gevleid, maar durfde niet! Ik kende de jongens van dat bandje vaag, het was een bepaalde 'scene' waar heel wat meiden uit mijn middelbare schoolklas graag bij wilden horen.

En ik werd gevraagd om te komen zingen. Ik heb echt gezegd dat ik niet durfde, die jongen heeft een paar dagen later weer gebeld, maar bij het idee kreeg ik het spaans benauwd, dus het bleef nee.

Ook altijd enigszins gegeneerd als ik zing in de wetenschap dat anderen mij zouden kunnen horen, maar ben ik alleen thuis, dan zing ik ongeremd mee met mijn favoriete cd's

Maar ergens deep down lijkt het mij zo heerlijk om met anderen te zingen, op de manier van "goh, als ik dát nou eens zou durven".

Een koor, zou dat wat voor mij zijn?

Ik zoek info op internet, en in de buurt waar ik woon zijn zo al drie koren, waar mensen die willen zich aan kunnen sluiten.

Maar dan, ik heb geen verstand van muziek, ik weet niet eens wat voor een stem ik heb.

Hoe werkt dat bij een koor?

Moet je eerst laten horen dat je niet vals zingt?

Moet je voorzingen?

En als dat zo zou zijn, durf ik dan mijn mond open te doen?

En is het eigenlijk niet alleen iets voor oude dames? (bij korenslag heb ik gezien dat dat niet zo is, maar het beeld dat ik heb, wil niet wijken).

Ik wil wel, maar ergens zit er die rem.

Wie onder de forummers zingt er bij een koor?

Heb je ook een drempel moeten nemen om daadwerkelijk je mond open te doen?

Ik ben benieuwd of er reakties komen.

Perel.
Hoi Perel,

Ik heb ruim 10 jaar bij een koor gezongen, nu sinds een jaartje niet meer, en mis het eigenlijk best wel! Ben dan ook wel op zoek (omg Utrecht) maar heb nog niet gevonden wat ik zoek

Of je muzikaal moet zijn (bv van bladmuziek zingen), echt goed moet kunnen zingen, voor moet zingen/auditie moet doen hangt volgens mij erg van het niveau van het koor wat je op het oog hebt af

Ik heb dus al wel wat rondgekeken maar voor koren met het niveau van korenslag moet je denk ik wel auditie doen. Of je dat durft? Ik zou het zelf best eng vinden, al weet ik dat ik niet vals zing en redelijk muzikaal ben

Kun je niet met iemand samen gaan? das misschien minder eng dan alleen!

groetjes, Nespresso
Ik heb zelf een tijdje bij een koor gezongen. Opera, musical en operette. Vooral operette vond ik helemaal niks, nog steeds niet, maar het is hartstikke leuk om het zelf te zingen. Ik kwam met het koor in aanraking door de dansschool waar ik bij zat, wij dansten wel eens bij hun voorstellingen namelijk. Toen ik ging verhuizen naar de andere kant van het land ben ik gestopt.

Mijn man zingt bij een projectkoor. Zij zingen populaire liedjes en hebben ieder half jaar een thema, dit half jaar zingen ze bijvoorbeeld ook November Rain van Guns 'N Roses. Dat is echt een heel leuk koor, bij een uitvoering stralen ze echt, volgens mij heeft iedereen er heel veel plezier in.

Wij hebben beide niet voor hoeven zingen. Maar zijn koor heeft ook een soort van selectiekoor, en daarvoor moet je wel voorzingen. Voor zover ik weet hoef je bij de flinke koren in onze regio niet voor te zingen, alleen bij de kleintjes.

Mijn man heeft wel zangles gehad (op eigen initiatief), ik nooit (kan zelf redelijk zingen, niet goed, niet slecht, prima voor een koor).

Het is ontzettend ontspannend om bij een koor te zingen. Je kunt tijdens de repetities echt aan niets anders denken dan aan de liedjes. Het is ook helemaal geen dure hobby trouwens en je spreekt nog eens andere mensen.

Je kunt het altijd proberen. Als het niets voor je is, dan hou je er toch gewoon weer mee op. Ga gewoon eens kijken bij zo'n koor, of ga eens bij een uitvoering kijken.
Ik kan trouwens geen noten lezen maar ik kan wel goed onthouden. Bij mijn man is het precies andersom.
Hoi Perel,

Ik ben zangdocent, en weet er dus wel het één en ander vanaf. Het eerste wat ik je wil zeggen, is dat je het moet doen! Jammer dat je wacht, en zonde van je talent. Als mensen tegen jou zeggen dat je wel leuk/mooi zingt en dan aan je vragen of je komt zingen in hun band, dan kun je er gerust op vertrouwen dat je wel een beetje kunt zingen..

Muzikaal zijn en van blad kunnen zingen zijn trouwens 2 verschillende dingen. Muzikaal bèn je in principe gewoon of ben je niet. Dat is aangeboren. Wat je daar verder aan ontwikkelt is een tweede. Van blad kunnen zingen is niet zomaar iets, ik heb zelf heb dat pas echt goed geleerd tijdens mijn zangopleiding op het conservatorium.

Wat Nespresso zegt is waar; het hangt af van het koor of je auditie moet doen, en wat ze nog meer van je verwachten.

Maar verder....waar ben je bang voor, niet geschoten is altijd mis, en later heb je misschien weer spijt dat je er niet eerder mee begonnen bent!

Als je nog meer vragen hebt, roept u maar.
Het lijkt me ook kei leuk, maar nog nooit gedaan.

Ik kan wel wijs houden maar volume, nee, heb ik niet. En laten we zeggen dat ik ook niet ontdekt ben op karaoke avondjes o.i.d.

Tot nu toe hield een elke winter terugkerende hoest (maandenlang) me tegen. Naast uiteraard de zorg voor de kinderen.

Misschien dat ik komende winter met medicijnen eindelijk kan afrekenen met die hoest.
Ik heb hetzelfde.. Wel gevraagd maar altijd nee gezegd omdat ik niet durfde.

Ik ben ook bij een koor gegaan omdat iemand zei dat dit koor zonder auditie werkte. Audities kreeg ik al de kriebels van

Het koor waar ik zit is een wereldkoor wat inhoud dat er wereldmuziek gezongen word door een groep mensen die wel enthousiast is maar waar 90% geen noot van kan lezen en sommigen niet eens goed kunnen zingen..

De dirigente is een hele leuke enthousiaste vrouw die heel goed kan zingen en het erg goed doet.

Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ik ben hoge sopraan en dat vind je daar vanzelf uit....
Krijg helemaal zin om ook weer bij een koor te gaan. Alleen nu zit mijn man bij het leukste koor in de omgeving. En ik wil graag niet samen bij een koor....dan moet ik dus naar een stommer koor... dat houdt mij dan weer tegen.
Ik!

Ik doe het graag, elke repetitie vind ik weer een feestje.

Probeer het gewoon, men zegt het vast niet voor niets. En vind je het niet leuk, dan staat niets je in de weg om er mee te stoppen.
Drempelverlagend hoor, jullie reakties.

Ik ga me morgen nog even meer verdiepen in de soorten koren, en probeer bij enkele dan een keer bij een repetitie te gaan kijken.

Nog meer info en ervaringen e.d. van harte welkom.

Ik ga zo slapen.....dag mensen!
Hey Perel, we zoeken nog een tenor voor het BEO Blessings koor. We zingen gospels en jasperina de jong
OMG het BEO blessings koor...

Michael rows the boat ashore...HALELUJA!

Maar effe zonder gekheid, de meest weerzinwekkende deuntjes om te horen zijn heel erg leuk om zelf te zingen. Ken nog stees heel 'Edelweiss' uit mijn hoofd, terwijl ik toch echt wel van wat stevigers (kan al snel) hou.

Woon je in (de kop van) NH trouwens, dat leuke koor waar mijn man bij is heeft daar iedere week repetities in 5 verschillende plaatsen.
quote:Zamirah schreef op 30 maart 2009 @ 22:18:

Van blad kunnen zingen is niet zomaar iets, ik heb zelf heb dat pas echt goed geleerd tijdens mijn zangopleiding op het conservatorium.Volgens mij is van blad kunnen zingen in een koor belangrijker dan als je alleen zingt. Timing is volgens mij erg belangrijk. Als iedereen in een koor niet gelijktijdig zingt wordt het onverstaanbaar. Als zanger alleen kun je nog een klein beetje smokkelen, m.i. Als je met een andere zanger in een band zingt geldt hetzelfde als voor een koor. Van mijn zanglerares hoor ik dat ik te precies zing volgens het blad, terwijl datgene wat op het blad niet altijd nauwkeurig is.

Notenlezen kon ik al van blokfluitspelen, orgel, keyboard, synthesizer, etc.
World of Warcraft: Legion
Ik zing in een popkoor! Vind het super om te doen. Ben veel te schijterig om alleen op een podium te staan maar met elkaar iets moois maken, heerlijk!

Mijn man zit bij een musicalvereniging. Eerlijk gezegd lijkt met dat nog leuker. Maar met kinderen is het niet handig om samen dezelde intensieve hobby te hebben en ik ben super trots dat hij het zo leuk doet daar.

Maar zingen is gewoon geweldig. Ik lees overigens geen bladmuziek, al leer ik wel steeds meer. Timing is idd heel belangrijk, maar dat lees je niet van een papier, dat hoor je of dat hoor je niet. Heeft met meer met muzikaliteit te maken.

Vaak kun je repetities bijwonen, gewoon eens doen. En kijk met name wat het repetoire is en of jou dat aanspreekt.
Zingen is heerlijk !

Ik zing al 12 jaar de sopraanpartij in een koor. Begonnen als gelegenheidskoor voor het "goede doel" en daar is een vast koor uit voortgekomen. Heel gevarieerd repertoire. Van klassiek tot Queen en Eric Clapton, maar ook gospel en musical. Je hoeft bij ons geen geoefende stem te hebben of noten te kunnen lezen. Maar je moet voordat je lid wordt wel voorzingen bij de dirigent. Heel simpel een paar toonladders nazingen. Dan hoort hij of je een beetje melodievast bent en wat voor stemsoort je hebt. Dat voorzingen moeten wij iedere paar jaar, omdat je stem van toonhoogte kan veranderen in de loop der jaren.
quote:Vl43inder schreef op 30 maart 2009 @ 22:21:

Krijg helemaal zin om ook weer bij een koor te gaan. Ik ook, moet echt weer actief op zoek. Heb jaaaaren gezongen, met mijn laatste koor zijn we zelfs allerlei competities afgeweest nationaal en internationaal (amateur hoor), maar toen moest ik zo nodig twee kinderen krijgen in 13 maanden tijd, en was de tijd en energie even weg. Maar nu is Jongste inmiddels ruim een jaar, dus tijd om weer op zoek te gaan. Ben inmiddels verhuisd en het vorige koor is te ver weg jammer genoeg.
Mijn zus en zwager zingen allebei in van die moeilijke koren: er wordt lastige oude klassieke muziek gezongen. Het zijn kleine koren, zodat er vaak maar 1 ander iemand is die dezelfde partij zingt als jij (of soms sta je zelfs in je eentje). En er wordt verwacht dat je ongeveer van blad kunt zingen en zangles hebt (gehad).

Het klinkt geweldig als ze optreden, maar mocht ik ooit in een koor gaan zingen, dan 10 treetjes makkelijker!

Mijn zwager dirigeert trouwens ook nog van dat soort koren.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Oh, dat lijkt mij nou ook echt leuk! Een tijdje geleden, al kletsende met een zeer muzikale vriendin die allerlei instrumenten bespeelt, kwam die gedachte ook al bij me op.

Wat ik dan leuk zou vinden, is meer het gospel-genre; gewoon leuke vlotte popliedjes. Zoiets als vroeger een jongerenkoor, zeg maar. (Alleen durfde ik toen helemaal niet!!)

Maar ja, zoiets is hier in de buurt niet echt te vinden... tenminste, ik heb het tot nu toe nog niet kunnen vinden.

Succes, Perel!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Van blad kunnen zingen is geen must hoor, in een amateurkoor. Je kunt de partijen ook auditief aanleren of van te voren van papier.

Ik vind het vaak ook geen gezicht, al die mappen. Beter kun je alles uit je hoofd leren.

Edit: van blad zingen niet verwarren met noten kunnen lezen, is echt iets anders.
Ik heb in een studentenkoor gezongen, was hartstikke leuk en ik mis het nog steeds. Ik kan geeneens noten lezen!

Ik weet geen koor in mijn omgeving, anders zou ik zo weer gaan.....
quote:Zamirah schreef op 31 maart 2009 @ 18:31:

Edit: van blad zingen niet verwarren met noten kunnen lezen, is echt iets anders.

Wat is dan feitelijk het verschil? Het is wel zo: of ik moet zingen wat ik op papier lees, of ik op een instrument moet bespelen wat ik op papier lees, dat maakt verstandelijk wel wat uit. Ik stel me voor dat ik bij een op papier geschreven zangpartij ook de tekst moet lezen (naast de geschreven noot), anders weet ik niet wat ik moet zingen.

Ik heb twee dirigenten gehad. De ene gebruikte bladmuziek en de ander deed het door voorzingen. Het voorzingen werd trouwens ook door de ene gedaan. Mijn eerste dirigent was ook mijn zanglerares.
World of Warcraft: Legion
Ik zing al een eeuwigheid in koren.

Vroeger al in ons dorp bij 't (kinder) kerkkoor, later op de havo muziek als eindexamenvak. En tja, als je de enige bent die geen instrument speelt en wel redelijk kunt zingen, ben je al snel de 'pineut' om solo te zingen, haha. Doodeng

Ik heb ook in 't schoolkoor gezeten, met 80 man/vrouw.

En later weer in m'n dorpje in 't ritmisch koor van de kerk. (Niet dat ik gelovig ben maar uit gebrek aan alternatief)

Nu zing ik alweer 8 jaar in een koor hier in Arnhem. We hebben zo'n 1 a 2x per jaar een concert en de thema's daarvan wisselen. We hebben over 2,5 week kampvuurconcert met veel evergreens. Niet helemaal mijn ding, maar toch wel leuk.

En daarnaast heb ik vorig jaar meegedaan met een projektkoor van onze dirigente. Oude muziek die lastig is om te zingen; 6 tot 8 stemmig. Dat is wel echt mijn ding :-)

Als je bij ons wil komen zingen, dan kan je altijd komen kijken. Je mag ook een paar keer meezingen om te kijken of 't wat is. Na 3-4x krijg je dan een stemtest. Geloof dat je dan idd wat toonladders na moet zingen van de dirigente.. Ik heb zelf nog nooit een stemtest hoeven doen. Ik produceer zoveel volume dat de dirigente precies weet wat ik kan...

En nog even wat betreft noten lezen en van papier kunnen lezen: als je noten kan lezen prima en handig, maar 't is belangrijker dat je ook de juiste toon zingt die op papier staat. En dat is toch een kwestie van luisteren. Naar de dirigente, naar jezelf maar vooral ook naar elkaar. Want je maakt ten slotte met z'n allen de muziek.

Net zo goed de timing. Als je goed luistert en goed de dirigente in de gaten houdt, komt dat echt wel goed.

Have fun! :-)
Ik heb van kinds af aan in een koor gezongen (deden zo'n beetje alle kinderen hier in de buurt) en vond het super leuk. Maar toen ik ouder werd, mijn stem steeds "belangrijker" werd omdat ik steeds een rij hoger kwam te staan (ja, zo werkte dat, hoe ouder je was, hoe hoger op de koorbanken) en ik gewoon echt mega, maar dan ook mega vals zing.... ben ik er maar mee gestopt. Vond het echt jammer, maar het laatste jaar playbackte ik vooral. Bij ons hoefde je echt niet voor te zingen ofzo. Maar als je goed kon zingen en je vond het leuk, dan mocht het wel. Lijkt het je iets, dan zou ik het zeker doen. Je hebt koren op allerlei niveau's!
Ik! Ik zit bij een heel leuk pop-koor met een hele enthousiaste dirigente, we krijgen altijd onze partijen in schrift en met noten maar volgens mij kan de helft ze niet lezen, ja, of het omhoog of omlaag gaat.

Zingen in een koor betekend volgens mij dat je vooral goed moet kunnen luisteren en een beetje timing hebt, en dat lukt al snel als je ook lekker met de radio mee kunt zingen.

Ik moest wel voorzingen voor de dirigente, een paar toponladders en Isn't she lovely, van Stevie Wonder.

Leuk om te doen hoor!
Ik! Ik zit bij een heel leuk pop-koor met een hele enthousiaste dirigente, we krijgen altijd onze partijen in schrift en met noten maar volgens mij kan de helft ze niet lezen, ja, of het omhoog of omlaag gaat.

Zingen in een koor betekend volgens mij dat je vooral goed moet kunnen luisteren en een beetje timing hebt, en dat lukt al snel als je ook lekker met de radio mee kunt zingen.

Ik moest wel voorzingen voor de dirigente, een paar toponladders en Isn't she lovely, van Stevie Wonder.

Leuk om te doen hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven