Brood: vanaf wanneer?
maandag 1 juli 2019 om 14:35
Even een vraagje voor de doorgewinterde moeders onder jullie.
Onze dochter is nu 6 maanden en het is mij geadviseerd om van oefenhapjes over te stappen op een heuse maaltijdschema. Ik vind het uitermate lastig!!
Er is geadviseerd brood (met boter) te geven voor zowel ontbijt als lunch. Maar mijn dochter lijkt het niet goed door te slikken, ze kauwt wel goed, maar het hoopt zeg maar op in haar mondje/gehemelte (met een super gestresste mama als gevolg die weer brood uit haar mondje probeert te krijgen..!). Reactie is dat ze het toch moet leren en dat ik voorzichtig met kleine stukjes moet doorgaan.
Wanneer begonnen jullie met het geven jullie brood?
Ik geef nu
7u melk
10u fruit/avocado hapje (50gram)
10:30 melk
13:00 brood met boter... (kwart boterham)
13:30 melk
17:00 melk
17:15 groentehapje (50gram)
18:15 melk
(ik doe het melk geven op verzoek dus het wijkt soms af, ook door slaapjes)
En....het komt er vaak op neer dat ik borstvoeding geef en een fruithapje / groentehapje om ongeveer hetzelfde tijdstip. Ik weet niet of het belangrijk is om juist voor of na het drinken het hapje te geven?
De hoeveelheid groente/fruit hapje maak ik me ook zorgen over, maar ze eet vrij langzaam en na 50gram lijkt ze het een beetje zat te worden (ik lees: vol).
Alvast bedankt!
Onze dochter is nu 6 maanden en het is mij geadviseerd om van oefenhapjes over te stappen op een heuse maaltijdschema. Ik vind het uitermate lastig!!
Er is geadviseerd brood (met boter) te geven voor zowel ontbijt als lunch. Maar mijn dochter lijkt het niet goed door te slikken, ze kauwt wel goed, maar het hoopt zeg maar op in haar mondje/gehemelte (met een super gestresste mama als gevolg die weer brood uit haar mondje probeert te krijgen..!). Reactie is dat ze het toch moet leren en dat ik voorzichtig met kleine stukjes moet doorgaan.
Wanneer begonnen jullie met het geven jullie brood?
Ik geef nu
7u melk
10u fruit/avocado hapje (50gram)
10:30 melk
13:00 brood met boter... (kwart boterham)
13:30 melk
17:00 melk
17:15 groentehapje (50gram)
18:15 melk
(ik doe het melk geven op verzoek dus het wijkt soms af, ook door slaapjes)
En....het komt er vaak op neer dat ik borstvoeding geef en een fruithapje / groentehapje om ongeveer hetzelfde tijdstip. Ik weet niet of het belangrijk is om juist voor of na het drinken het hapje te geven?
De hoeveelheid groente/fruit hapje maak ik me ook zorgen over, maar ze eet vrij langzaam en na 50gram lijkt ze het een beetje zat te worden (ik lees: vol).
Alvast bedankt!
maandag 1 juli 2019 om 14:39
maandag 1 juli 2019 om 14:41
maandag 1 juli 2019 om 14:43
Er is geadviseerd brood (met boter) te geven voor zowel ontbijt als lunch.
Om te oefenen, niet al maaltijd hoor.
En begin met een korstje om op te sabbelen:
https://www.borstvoeding.com/bijvoeding ... lands.html
Om te oefenen, niet al maaltijd hoor.
En begin met een korstje om op te sabbelen:
https://www.borstvoeding.com/bijvoeding ... lands.html
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 01-07-2019 14:44
31.23% gewijzigd
maandag 1 juli 2019 om 14:43
Ik heb drie kinderen, waarvan er eentje zo jong als de jouwe. Maar die is pas net aan het wennen aan haar groente en fruithapje. Dit wil zeggen dat ze een paar hapjes eet en dan vol zit. Helemaal prima, dan zet ik het gewoon weer weg. Meestal geef ik haar fruit of groenten tussen de flessen door. Ze heeft nog geen vast schema, maar als zij om 07.00 uur haar fles krijgt, dan geef ik rond 09.00 uur haar fruit. Net wanneer ik denk dat ze het wel weer kan hebben.
Laat al die schema's los. Daar maak je jezelf gek mee. Niks moet. Gewoon onzin. Kijk naar je kind. Geloof me, je ziet vanzelf wanneer ze er aan toe is.
Laat al die schema's los. Daar maak je jezelf gek mee. Niks moet. Gewoon onzin. Kijk naar je kind. Geloof me, je ziet vanzelf wanneer ze er aan toe is.
maandag 1 juli 2019 om 14:44
Ik gaf vanaf het begin vast fruit (bij de jongste drie). Dus gewoon een stukje banaan, peer, meloen dat ze zelf vast konden houden en eraf sabbelen. Brood kwam met een maand of 7. Je zou i.p.v. boter het even heel lichtjes in een klein beetje melk kunnen dopen. Dan valt het wat makkelijker uit elkaar. Ook brood dat wat ouder is gaat wat makkelijker.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
maandag 1 juli 2019 om 14:45
Ik gaf ministukjes brood (echt een vogelhapje per keer) zonder korst en wachtte tot dat helemaal opgelost was. Mijn dochter ging anders ook enorm kokhalzen en verslikken.
Ikzelf gaf in eerste instantie (rond 5 maanden) eerst melk en daarna pas een hapje, zodat ze niet hongerig en gefrustreerd hoefde te zijn. Vanaf een maand of 7 ging ik eerst een hapje geven en daarna melk, ze begreep toen al goed hoe ze het allemaal weg moest krijgen en was dan niet gefrustreerd.
Echte stukken brood kreeg ze pas vanaf 12 maanden, ik ben ook zo'n stressmoeder en ik had een kind met een wat zwakke mondmotoriek dus dat was nu eenmaal ook even oefenen...
Ikzelf gaf in eerste instantie (rond 5 maanden) eerst melk en daarna pas een hapje, zodat ze niet hongerig en gefrustreerd hoefde te zijn. Vanaf een maand of 7 ging ik eerst een hapje geven en daarna melk, ze begreep toen al goed hoe ze het allemaal weg moest krijgen en was dan niet gefrustreerd.
Echte stukken brood kreeg ze pas vanaf 12 maanden, ik ben ook zo'n stressmoeder en ik had een kind met een wat zwakke mondmotoriek dus dat was nu eenmaal ook even oefenen...
anoniem_332521 wijzigde dit bericht op 01-07-2019 16:05
0.15% gewijzigd
maandag 1 juli 2019 om 15:04
Ik heb me er vreselijk druk om zitten maken. Dochter wilde niets eten, 2 happen fruit en klaar, 1 hap groente en klaar, brood absoluut niet en ze groeide niet goed.
En toen ineens, van de ene op de andere dag, zo rond 9 maanden, heeft ze besloten dat ze er wel aan toe is. Fruit nog met mate, maar mevrouw eet zo twee boterhammen met de lunch en eet een goede warme maaltijd ‘s avonds. Nu denk ik, ik had me er niet zo druk om moeten maken. Als je soms hoort wat andere kinderen al eten terwijl die van mij niks at, kun je gaan stressen, maar ze gaan echt wel meer eten als ze er zelf aan toe zijn. En 50g fruit en 50g groente vind ik voor 6 maanden echt al best veel. T is allemaal echt nog maar extra hè, melk is gewoon nog hoofdvoeding.
En toen ineens, van de ene op de andere dag, zo rond 9 maanden, heeft ze besloten dat ze er wel aan toe is. Fruit nog met mate, maar mevrouw eet zo twee boterhammen met de lunch en eet een goede warme maaltijd ‘s avonds. Nu denk ik, ik had me er niet zo druk om moeten maken. Als je soms hoort wat andere kinderen al eten terwijl die van mij niks at, kun je gaan stressen, maar ze gaan echt wel meer eten als ze er zelf aan toe zijn. En 50g fruit en 50g groente vind ik voor 6 maanden echt al best veel. T is allemaal echt nog maar extra hè, melk is gewoon nog hoofdvoeding.
maandag 1 juli 2019 om 15:12
Die van mij (bijna 7 maanden) eet prima van een lepel als het groente of fruit is. Ene broodkorst kan ze dan weer helemaal niks mee, kokhalzen, uitspugen, en weggooien. Wat ze wel leuk vindt, zijn cracottes en soepstengels. Die worden met sabbelen wat papperiger en dan krijgt ze het goed weg. Dus mocht je toch graag willen oefenen met/wennen aan granen, en wat gesabbel, is dat ook nog een optie.
maandag 1 juli 2019 om 15:23
Onze zoon van nu 4 at rond de 7 maanden voor het eerst brood en dat doopte ik dan in de melk. Oefenhapjes waren met 5 maanden een drama maar al snel at meneer als een bouwvakker 
Over het algemeen eten ze wel vast voedsel als ze er aan toe zijn en komt het bijna altijd goed zoals anderen ook zeggen. Ze krijgt ook nog best veel melk dus echt honger zal ze ook niet hebben.
Over het algemeen eten ze wel vast voedsel als ze er aan toe zijn en komt het bijna altijd goed zoals anderen ook zeggen. Ze krijgt ook nog best veel melk dus echt honger zal ze ook niet hebben.
maandag 1 juli 2019 om 15:24
Hi! Mijn zoontje is net 1 dag 6 maanden oud en ik heb hem nog geen brood gegeven, ik wil dat vanaf volgende week gaan doen.
Zijn schema ziet er tot nu toe zo uit.
05:30/06:00 fles 180cc
09:00/10:00 fles 180cc
11:00/11:30 fruit 200gram
13:30/14:00 fles 180cc
17:30/18:00 avondeten 200 gram
19:30/20:00 180cc pyjamapapje
Hij drinkt soms ook een paar cc water tussendoor.
Ik maak zijn fruit en avondeten zelf en gebruik daarvoor bakjes van Avent en zo weet ik hoeveel gram hij eet, hij eet gelukkig ook alles op!
Heb je ook al geprobeert om het brood een beetje zacht te maken in water of kv? Misschien helpt dat!
Ik maak zijn fruit en avondeten zelf en gebruik daarvoor bakjes van Avent en zo weet ik hoeveel gram hij eet, hij eet gelukkig ook alles op!
Heb je ook al geprobeert om het brood een beetje zacht te maken in water of kv? Misschien helpt dat!
maandag 1 juli 2019 om 15:30
Dochter brood/fruit/groentehapje vóór de fles geven. Kan best half uur daarvoor zijn. Zo gaan ze na een tijdje het eten zien als vervanger voor de fles. Brood in stukjes van een cm snijden, op den duur gaat ze beter kauwen en ook slikken. Leg anders stukje voor haar neer, zodat ze het zelf in haar mond kan doen én eet ook wat als zij eet.
Zien eten doet eten.
Bovenstaand kregen wij als tip van cb en sinds we dat doen (nu een maand of 3) eet onze dochter beter. Soms wil ze zelfs al een 2e boterham die ze dan niet opkrijgt.
Dochter krijgt verder flesvoeding op verzoek en zit nu al een tijdje op 3 flessen, mede door bovenstaand toe te passen.
Zien eten doet eten.
Bovenstaand kregen wij als tip van cb en sinds we dat doen (nu een maand of 3) eet onze dochter beter. Soms wil ze zelfs al een 2e boterham die ze dan niet opkrijgt.
Dochter krijgt verder flesvoeding op verzoek en zit nu al een tijdje op 3 flessen, mede door bovenstaand toe te passen.
maandag 1 juli 2019 om 15:44
Ik gaf met 6 maanden een korst van brood als ik ook een boterham at. Met 7 maanden ook weleens stukjes brood, hij wilde graag wat ik at toen. Brood ging er hier heel makkelijk in, fruit wilde hij juist niets van weten en dat werd beter een paar maanden later. Ik gaf dus vaak een beetje groenten en een beetje brood op een dag.. soms ook niets. Ik ben niet zo goed in ritmes en schema’s altijd volhouden. Komt goed hoor!
maandag 1 juli 2019 om 15:59
Ik gaf eerst 'droog' brood. Juist om te voorkomen dat het ging plakken aan haar gehemelte.
Beleg duurde nog wel even, maand of 8 denk ik?
En nog had ze laatst pindakaas met als gevolg een 'klont' brood, een kokhalsende baby en een moeder met vingers brood uit haar mond aan het halen.
Enne relax hè
net zoals melk ook de rest op verzoek gaan geven. Steeds als je denkt: "misschien ergens zin in" dan kies je iets om af te wisselen?
Hier is het in de ochtend fruit, rond lunch brood, rond 14/15 voor het slapen een cracker of wat yoghurt en rond avondeten haar groente (wat al een hele maaltijd wordt). Sluiten af met een fles melk voor bedtijd.
Maar slaapt ze morgen anders of minder, dan zitten er meer momenten in de middag voor wat drinken of eten.
En blijft ze na de lunch ontevreden dan krijgt ze alsnog een fles melk (:))
Inmiddels 10,5 maand hier.
Beleg duurde nog wel even, maand of 8 denk ik?
En nog had ze laatst pindakaas met als gevolg een 'klont' brood, een kokhalsende baby en een moeder met vingers brood uit haar mond aan het halen.
Enne relax hè
Hier is het in de ochtend fruit, rond lunch brood, rond 14/15 voor het slapen een cracker of wat yoghurt en rond avondeten haar groente (wat al een hele maaltijd wordt). Sluiten af met een fles melk voor bedtijd.
Maar slaapt ze morgen anders of minder, dan zitten er meer momenten in de middag voor wat drinken of eten.
En blijft ze na de lunch ontevreden dan krijgt ze alsnog een fles melk (:))
Inmiddels 10,5 maand hier.
maandag 1 juli 2019 om 16:21
Wij geven brood vanaf een maand of 6/7. Begonnen met grote stukken in zijn hand, net als het fruit en de groente.
In het begin kokhalst elke baby van stukken, zo heeft de natuur dat geregeld. Het zorgt ervoor dat er een extra barrière is voor ze zich daadwerkelijk verslikken.
Wij hebben hem laten klooien met droog brood en dus ook met kokhalzen. Hij werkte keurig alles zijn mond uit waar hij niks mee kon. Een ruime week later had hij door hoe het werkte. Hij stopt nu, 8 maanden oud, zelf zijn brood in zijn mond, kauwt en slikt. Hij eet zoveel als hij zin heeft, meestal zo rond een kwart boterham.
In het begin kokhalst elke baby van stukken, zo heeft de natuur dat geregeld. Het zorgt ervoor dat er een extra barrière is voor ze zich daadwerkelijk verslikken.
Wij hebben hem laten klooien met droog brood en dus ook met kokhalzen. Hij werkte keurig alles zijn mond uit waar hij niks mee kon. Een ruime week later had hij door hoe het werkte. Hij stopt nu, 8 maanden oud, zelf zijn brood in zijn mond, kauwt en slikt. Hij eet zoveel als hij zin heeft, meestal zo rond een kwart boterham.
Hips, hopsakee en pierlala.
maandag 1 juli 2019 om 16:28
Merl0t schreef: ↑01-07-2019 16:21Wij geven brood vanaf een maand of 6/7. Begonnen met grote stukken in zijn hand, net als het fruit en de groente.
Ik geef toch een disclaimer. Onze dochter had een (wisten wij niet) verminderde mondmotoriek en daarom kon zij dus wel stikken in grote stukken (door schade en schande wijs geworden, met veel schrik van onze kant). Vanuit logopediste werd kleine stukjes en gepureerd voedsel dus aangeraden, naast het gebruik van een speen (tot 1,5 jaar, niet later, want dan werkt het weer tegen). Je moet dus goed naar je eigen kind kijken en doen wat bij je kind past! Niet ieder kind kan omgaan met Rapley.
maandag 1 juli 2019 om 16:46
Wat fijn dat jouw kind zo goed eet! Geniet ervan! TO, dit is echt een grote eter hoor, niet onzeker van worden. Zoveel fles heeft mijn dochter bijv nooit gedronken, zelfs niet zonder bijvoeding. En 200g fruit en groente is echt heel erg veel voor 6 maanden. Kijk maar eens naar de potjes in de supermarkt. 200 gram is 8m+. En dan nog is het een gemiddelde, niet elk kind eet zo veel. Maak je niet druk.LD199 schreef: ↑01-07-2019 15:24Hi! Mijn zoontje is net 1 dag 6 maanden oud en ik heb hem nog geen brood gegeven, ik wil dat vanaf volgende week gaan doen.
Zolang je kind goed groeit, komt t met het vaste voedsel echt wel goed. Gewoon blijven aanbieden en als ze er aan toe zijn, gaan ze vanzelf eten.
maandag 1 juli 2019 om 16:48
JonathanStrange schreef: ↑01-07-2019 16:28Ik geef toch een disclaimer. Onze dochter had een (wisten wij niet) verminderde mondmotoriek en daarom kon zij dus wel stikken in grote stukken (door schade en schande wijs geworden, met veel schrik van onze kant). Vanuit logopediste werd kleine stukjes en gepureerd voedsel dus aangeraden, naast het gebruik van een speen (tot 1,5 jaar, niet later, want dan werkt het weer tegen). Je moet dus goed naar je eigen kind kijken en doen wat bij je kind past! Niet ieder kind kan omgaan met Rapley.
Goed dat je dat erbij zegt!
Mijn man en ik hebben beiden kinderEHBO gevolgd voor we gingen Rapleyen. Ik begrijp ook dat dit niet bij elk gezin/baby past. Maar onze ervaring is dus wel dat zoon zich goed redde op moment dat we hem vertrouwden met het kokhalzen.
Hips, hopsakee en pierlala.