Brood: vanaf wanneer?

01-07-2019 14:35 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje voor de doorgewinterde moeders onder jullie.

Onze dochter is nu 6 maanden en het is mij geadviseerd om van oefenhapjes over te stappen op een heuse maaltijdschema. Ik vind het uitermate lastig!!
Er is geadviseerd brood (met boter) te geven voor zowel ontbijt als lunch. Maar mijn dochter lijkt het niet goed door te slikken, ze kauwt wel goed, maar het hoopt zeg maar op in haar mondje/gehemelte (met een super gestresste mama als gevolg die weer brood uit haar mondje probeert te krijgen..!). Reactie is dat ze het toch moet leren en dat ik voorzichtig met kleine stukjes moet doorgaan.
Wanneer begonnen jullie met het geven jullie brood?

Ik geef nu
7u melk
10u fruit/avocado hapje (50gram)
10:30 melk
13:00 brood met boter... (kwart boterham)
13:30 melk
17:00 melk
17:15 groentehapje (50gram)
18:15 melk

(ik doe het melk geven op verzoek dus het wijkt soms af, ook door slaapjes)

En....het komt er vaak op neer dat ik borstvoeding geef en een fruithapje / groentehapje om ongeveer hetzelfde tijdstip. Ik weet niet of het belangrijk is om juist voor of na het drinken het hapje te geven?

De hoeveelheid groente/fruit hapje maak ik me ook zorgen over, maar ze eet vrij langzaam en na 50gram lijkt ze het een beetje zat te worden (ik lees: vol).

Alvast bedankt!
Beginnen met korstjes. Stukken brood zonder korst wordt een meelbal. Niet zo lekker.

Hier staat t ook: https://www.borstvoeding.com/files/klei ... schema.pdf

Broodkorst vanaf zes maanden, vanaf zeven maanden andere soorten brood.
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 01-07-2019 18:49
49.70% gewijzigd
Wij volgden deze methode: https://www.borstvoeding.com/bijvoeding ... lands.html

"Als ouder hoef je dus niet zoveel te doen dan behalve je baby regelmatig de kans te geven met eten te experimenteren. Als je dat kan doen in een ontspannen sfeer, met het idee in je achterhoofd dat leren eten tijd kost, en geduld. Met het idee dat eten leuk is en noodzakelijk, maar ook met het vertrouwen dat jouw baby heel goed weet hoeveel eten hij nodig heeft. Dat je baby nieuwsgierig is, en dat jij hem dus gezond en verantwoord eten kan aanbieden. Dat het geen honger is maar nieuwsgierigheid: leren eten met vallen en opstaan.
Dan kan je het laten gebeuren en zal je zien dat jouw baby, in de loop van de tijd zichzelf zal voeden met vast voedsel.

Je zal ook zien dat de bijvoeding voorlopig nog bijvoeding is; en dat je baby goed blijft groeien op de moedermelk. Tot aan het eerste levensjaar is het prima als een kind driekwart van zijn eten uit de moedermelk haalt en één kwart uit vast voedsel."
Ik heb niet alles uitgebreid gelezen.
Mijn oudste at met 7 maanden eens hier en daar een hapje en de jongste eet vanaf 4 maanden alles wat er in haar mond terecht komt. Het kan gewoon allemaal.
Stukjes ter grote van een dobbelsteen en dan in haar wangetjes duwen wilt ook wel helpen om de bewegingen goed te leren. En samen mee eten, zodat je kind ziet wat jij doet met je mond kan een trucje zijn. Verder geduld ;)
Mijn zoon at pas na zijn 1e verjaardag brood. Ook groente/fruit minimaal tot die tijd. Zijn voorkeur ging uit naar melk(borst), rest interesseerde hem niet zo. Heb hem gevolgd daarin en momenteel eet (17 maand) hij als een bouwvakker zo veel.

Dus volg je kind en laat los wat volgens de regels moet
Geef het tijd, het komt echt goed. Onze dochter is nu 11 maanden en ik weet nog dat wij het rond de 6 maanden lastig vonden. Het consultatiebureau ziet het liefst dat je ineens een eetschema hebt en van alles verandert maar kijk vooral naar je kindje en bouw het rustig op.

Misschien is pap in de ochtend een betere optie dan brood. Dan krijgt ze toch een voedzaam ontbijt.
.
anoniem_352267 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 10:30
99.79% gewijzigd
Eens met dat je je vooral niet te druk moet maken, kinderen hebben de voedingsschema’s wel vaker niet zo goed bestudeerd :-). Wel een kleine kanttekening bij ‘laat gewoon’: het is wel belangrijk dat kind wat leert sabbelen enz malen met kaakjes, niet alleen voor het eten, maar ook voor praten later. Dus een stukje brood/soepstengel of inderdaad stukje groente etc geven is wel handig, ook al krijgen ze er niet veel van binnen.
Bedankt voor alle reacties, heeft me heel erg gerustgesteld.

Ik krijg wel regelmatig vragen, zojuist nog van mij schoonmoeder, of ik al pap geef.
Ik lees hierboven ook dat iemand pap aanraadt. Is pap inderdaad een gezonde keuze? En wat bedoelen jullie eigenlijk met pap?? Is dat iets kant en klaars wat je in de supermarkt vindt, of kan je het ook zelf maken (wat ik verkies...).

En baby van 6 maanden op alleen groente en fruit kan dus wel he? Begrijp ik van hierboven? Ze hoeven niet per se iets koolhydraadrijks erbij?
Aardvarkje schreef:
12-07-2019 12:23

Ik krijg wel regelmatig vragen, zojuist nog van mij schoonmoeder, of ik al pap geef.
Ik lees hierboven ook dat iemand pap aanraadt. Is pap inderdaad een gezonde keuze? En wat bedoelen jullie eigenlijk met pap?? Is dat iets kant en klaars wat je in de supermarkt vindt, of kan je het ook zelf maken (wat ik verkies...).

En baby van 6 maanden op alleen groente en fruit kan dus wel he? Begrijp ik van hierboven? Ze hoeven niet per se iets koolhydraadrijks erbij?
Ja deed ik wel! Pap heeft de mijne nooit gehad, ik eet het zelf ook niet dus zag het voordeel niet zo!
Ik had een kind dat wel pap lustte en een die dat niet lustte. Die heeft het nooit gegeten dus. Die lust ook nog steeds geen koemelk (terwijl ie dol op moedermelk was ;-D).

Pap is niet noodzakelijk oid. Vanaf een jaar moet je gewoon even kijken wat je qua koolhydraten doet. Maar pap is eigenlijk gewoon brood met melk
Aardvarkje schreef:
12-07-2019 12:23

hier inmiddels 8 maanden, brood vind hij leuk, maar voornamelijk om te spelen, kauwt en sabbelt en spuugt het vervolgens uit (niet overgeven, gewoon uitspugen, hij wil het gewoon niet). Ik was niet van plan me daar vreselijk druk over te maken, het is een goede eter dus het komt wel.

Pap is hier een hit, vind hij echt super lekker, ik ben met 6 maanden begonnen met de fijne granen pap van nutrilon, je mixt dat met de melk en dan heb je pap. Het zijn eigenlijk gewoon granen, die je dus met melk aanmaakt (kan trouwens ook met water). Je kunt het zelf maken, maar dan moet je dus die granen kopen en zelf gaan zitten vermalen en dan heb je dus hetzelfde als wat in dat pak zit.

dit dus: https://www.nutriciavoorjou.nl/products ... usel-pdp=1

aanvulling: ik doe best veel schepjes van dat spul bij de melk, zodat het echt dikke pap is die hij van een lepel moet eten (te dik voor de fles) mijn idee was dat hij dan goed kon oefenen met van de lepel eten, en dat werkte want hij vind het geweldig lekker.
Ok dat is fijn om te horen. Ik verkies om geen pap te geven en om dan te beginnen met broodkorstjes zoals hierboven geadviseerd en misschien over een maand of twee meer brood als ze het wat makkelijker eet.

En dan zal ik rond 1 jaar havermoutpap introduceren. Met lekkere dingetjes erdoorheen.

Ik wil alleen niet onverantwoordelijk zijn door te weinig granen standaard aan te bieden nu op deze leeftijd.
Granen zitten in brood of pap. Dat je denkt dat pap moet komt door de goede marketing van de papverkopers ;-D

Ik vond het vooral handig toen kind s nachts veel wakker werd van de honger. Fles pap snel klaar maken en weer slapen. Maar toen was ie al over de één jaar.
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 12-07-2019 12:57
2.92% gewijzigd
Aardvarkje schreef:
12-07-2019 12:52
Ok dat is fijn om te horen. Ik verkies om geen pap te geven en om dan te beginnen met broodkorstjes zoals hierboven geadviseerd en misschien over een maand of twee meer brood als ze het wat makkelijker eet.

En dan zal ik rond 1 jaar havermoutpap introduceren. Met lekkere dingetjes erdoorheen.

Ik wil alleen niet onverantwoordelijk zijn door te weinig granen standaard aan te bieden nu op deze leeftijd.
gewoon doen wat jij goed acht, granen zijn nog niet perse nodig. Hier geef ik het alleen omdat baby het zo ontzettend lekker vindt, en hij erg veel honger heeft en het vult beter dan alleen melk.
.
anoniem_352267 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 10:30
99.88% gewijzigd
Dankjewel voor jullie reacties! :kneel:
Ik heb niet alles gelezen maar dacht in het begin dat het ook nooit goed kwam met dat brood. Inmiddels is ze 13 maanden en is het helemaal goed gekomen.

Als tip kreeg ik ook om brood van een dag oud te geven. Dus niet super vers, dan plakt het niet zo aan het gehemelte.
Oh ja, de schema's 😉 ik ben er al weer een beetje uit, mijn zoontje is bijna 4. Ik ben zwanger en straks mag ik weer opnieuw beginnen dus. Mijn zoontje at met 6 maanden al best wel goed stukjes brood. Maar volgens mij is dat een uitzondering hoor. Het klinkt ook zo jong nog 6 maanden. Maar ik ken heeel veel kindjes die zaten te kokhalzen rond die leeftijd. Ik zou met korstjes beginnen en het als oefenen zien. En als het nog niet werkt, probeer je het een tijd later toch weer? Niks moet hoor en ze gaan heus wel ooit brood eten. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven