scheiden, wat is eerlijk?
dinsdag 2 juli 2019 om 08:23
Beste allen,
op 18 juni heb ik het nieuws vertel aan mijn partner dat ik wil scheiden. Het is op, ik heb de energie niet meer om in de relatie te steken. Voor mijn part zijn we nog steeds mama en papa en dikke vrienden maar ik wil geen koppel meer zijn. Er is niemand anders, ik wil alleen zijn.
Nu is dit best zwaar nieuws om te horen te krijgen, dat snap ik best. Mijn partner is niet de makkelijkste en kan erg manipulatief zijn (is gekomen uit psychologische testen, niet iets wat ik zelf vind). Hij wil graag verder met me maar legt de hele verantwoordelijkheid bij mij.
Het samenwonen nu is soms wat raar maar wel leefbaar. Hij heeft gisteren avond een knuffel gevraagd en wil ook graag lepeltje lepeltje liggen. De knuffel kon hij krijgen maar lepeltje lepeltje gaat me te ver. Ik wil het graag vriendschappelijk houden.
Nu is het zo dat we in mijn huis wonen. Hij kan/kon dus erg goedkoop wonen. We hebben nog een oud huis wat we samen hebben gekocht en afbetalen. Vooral de vraag waar hij nu naartoe gaat ligt moeilijk. Hij wil het huis dat we delen inkopen (dat is helemaal ok voor mij), maar ik weet dat hij eigenlijk het geld niet heeft. Ondertussen blijft hij lekker bij mij wonen en wordt alles op de lange duur geschoven. Ik wil hem nog wel wat tijd geven maar ook geen maanden/jaar. Wat is eerlijk? Hoeveel tijd moet ik hem nog geven?
Mij maakt het niet uit of hij iets huurt en we het oude huis verkopen, hij kan ook bij zijn moeder gaan wonen of bij een gemeenschappelijke vriendin met veel lege kamers.
Er zijn opties maar daar staat hij natuurlijk niet voor te springen.
Aangezien hij de vader van mijn kind is wil ik zo goed mogelijk scheiden zonder ruzie maar ik wil ook niet dan hij t nog uitmelkt. Tot nu toe zeg ik dat ik graag wil dat hij 1 sept weg is, hij pusht om nog wat extra maanden.
Ik vind het allemaal erg moeilijk daarom vraag ik hier eerlijk advies dat voor beide partijen werkt. groetjes Bloemsuiker
op 18 juni heb ik het nieuws vertel aan mijn partner dat ik wil scheiden. Het is op, ik heb de energie niet meer om in de relatie te steken. Voor mijn part zijn we nog steeds mama en papa en dikke vrienden maar ik wil geen koppel meer zijn. Er is niemand anders, ik wil alleen zijn.
Nu is dit best zwaar nieuws om te horen te krijgen, dat snap ik best. Mijn partner is niet de makkelijkste en kan erg manipulatief zijn (is gekomen uit psychologische testen, niet iets wat ik zelf vind). Hij wil graag verder met me maar legt de hele verantwoordelijkheid bij mij.
Het samenwonen nu is soms wat raar maar wel leefbaar. Hij heeft gisteren avond een knuffel gevraagd en wil ook graag lepeltje lepeltje liggen. De knuffel kon hij krijgen maar lepeltje lepeltje gaat me te ver. Ik wil het graag vriendschappelijk houden.
Nu is het zo dat we in mijn huis wonen. Hij kan/kon dus erg goedkoop wonen. We hebben nog een oud huis wat we samen hebben gekocht en afbetalen. Vooral de vraag waar hij nu naartoe gaat ligt moeilijk. Hij wil het huis dat we delen inkopen (dat is helemaal ok voor mij), maar ik weet dat hij eigenlijk het geld niet heeft. Ondertussen blijft hij lekker bij mij wonen en wordt alles op de lange duur geschoven. Ik wil hem nog wel wat tijd geven maar ook geen maanden/jaar. Wat is eerlijk? Hoeveel tijd moet ik hem nog geven?
Mij maakt het niet uit of hij iets huurt en we het oude huis verkopen, hij kan ook bij zijn moeder gaan wonen of bij een gemeenschappelijke vriendin met veel lege kamers.
Er zijn opties maar daar staat hij natuurlijk niet voor te springen.
Aangezien hij de vader van mijn kind is wil ik zo goed mogelijk scheiden zonder ruzie maar ik wil ook niet dan hij t nog uitmelkt. Tot nu toe zeg ik dat ik graag wil dat hij 1 sept weg is, hij pusht om nog wat extra maanden.
Ik vind het allemaal erg moeilijk daarom vraag ik hier eerlijk advies dat voor beide partijen werkt. groetjes Bloemsuiker
dinsdag 2 juli 2019 om 11:57
Ja ik ben belgische.
Ik heb net de advocaat gebeld (ik heb een advocaat voor mijn werk die ook veel weet hierover heeft), hij zegt dat ik dit allemaal in overleg moet met mijn ex dus we bepalen die termijn zelf.
In geval van discussie moeten we naar het vredegerecht en zal de rechter een termijn bepalen.
Maar zover zitten we totaal nog niet.
We komen nog steeds overeen en kunnen praten.
Dus bij deze rakel ik weer de hoofdvraag op: wat is een redelijke termijn? 1 sept, 1 okt, ...
Over hem of mezelf laten slapen in de mancave moet ik nog even laten bezinken.
Ik heb net de advocaat gebeld (ik heb een advocaat voor mijn werk die ook veel weet hierover heeft), hij zegt dat ik dit allemaal in overleg moet met mijn ex dus we bepalen die termijn zelf.
In geval van discussie moeten we naar het vredegerecht en zal de rechter een termijn bepalen.
Maar zover zitten we totaal nog niet.
We komen nog steeds overeen en kunnen praten.
Dus bij deze rakel ik weer de hoofdvraag op: wat is een redelijke termijn? 1 sept, 1 okt, ...
Over hem of mezelf laten slapen in de mancave moet ik nog even laten bezinken.
dinsdag 2 juli 2019 om 12:08
Die termijn zal je uiteindelijk inderdaad wel zelf onderling bepalen in (hopelijk) redelijkheid en billijkheid, en anders inderdaad een gang naar het vredegerecht (is dat hetzelfde als wat in Nederland een mediator doet, wellicht?). Persoonlijk hou ik niet zo van te lang laten doorsudderen en al helemaal niet samen in een bed blijven slapen (zéker niet als zijn opgedrongen libido één van de aanstichtende redenen was).
Ik denk dat het lastig is om deze vraag verder uit te diepen op een Nederlands forum, waar men in overgrote meederheid ook Nederlands is en dientengevolge in de Nederlandse rechtsvorm denkt. Wij kennen hier mogelijk een heel ander familierecht (waar ondermeer een samenlevingscontract, eigen huis, kind, al juridische mijlpalen opwerpt). Zo ben je in Nederland als je samenwoont en gezamenlijk gezag hebt, al verplicht een ouderschapsplan op te stellen bij het uit elkaar gaan.
Jullie hebben ook een boel financiele verplichtingen samen, waaronder alleen al dat koophuis in de verhuur. Dat is van jullie samen zeg je, dus de financiele scheiding daarvan is ook een gezamenlijke verplichting. In hoeverre breekt verkoop de huur in België?
Al die randvoorwaarden moet je weten om er met elkaar in zijn geheel samen uit te komen. Per september of oktober er uit is 'the least of your problems' denk ik zomaar.
Ik denk dat het lastig is om deze vraag verder uit te diepen op een Nederlands forum, waar men in overgrote meederheid ook Nederlands is en dientengevolge in de Nederlandse rechtsvorm denkt. Wij kennen hier mogelijk een heel ander familierecht (waar ondermeer een samenlevingscontract, eigen huis, kind, al juridische mijlpalen opwerpt). Zo ben je in Nederland als je samenwoont en gezamenlijk gezag hebt, al verplicht een ouderschapsplan op te stellen bij het uit elkaar gaan.
Jullie hebben ook een boel financiele verplichtingen samen, waaronder alleen al dat koophuis in de verhuur. Dat is van jullie samen zeg je, dus de financiele scheiding daarvan is ook een gezamenlijke verplichting. In hoeverre breekt verkoop de huur in België?
Al die randvoorwaarden moet je weten om er met elkaar in zijn geheel samen uit te komen. Per september of oktober er uit is 'the least of your problems' denk ik zomaar.
dinsdag 2 juli 2019 om 12:09
1 sept is een mooie termijn, is 3 mnd. In de Nederlandse samenlevingscontracten is het een standaard clausule, bij het verbreken van het contract dient dit per aangetekende brief (ivm bewijslast) kenbaar gemaakt te worden aan d ander, daarna wordt verwacht dat de ander met 3 mnd verhuisd is/ of anders als er door beide partijen overeenstemming is.
Je bent met knuffels en samen slapen niet duidelijk in je communicatie.
Je wilt uit elkaar, maar wel samen slapen. Dat rijmt niet. Vandaar dat je hem beter dringend kunt verzoeken boven te gaan liggen.
Advocaat; als die een brief stuurt met termijnen en verdeling etc wordt dat ook sneller serieus genomen.
Je wilt enerzijds duidelijkere commnicatie, anderszijds niet de benodigde (harde) stappen nemen.
Je bent met knuffels en samen slapen niet duidelijk in je communicatie.
Je wilt uit elkaar, maar wel samen slapen. Dat rijmt niet. Vandaar dat je hem beter dringend kunt verzoeken boven te gaan liggen.
Advocaat; als die een brief stuurt met termijnen en verdeling etc wordt dat ook sneller serieus genomen.
Je wilt enerzijds duidelijkere commnicatie, anderszijds niet de benodigde (harde) stappen nemen.
dinsdag 2 juli 2019 om 12:13
Als ik kijk naar je vorige topic, en hoe je man / vriend zich kan gedragen waar jullie kind bij is, denk ik dat het beter zou zijn voor iedereen om hem zo snel mogelijk (gisteren al) uit huis te zetten.
Als de situatie veranderd is, je schrijft dat jullie nu goed kunnen praten, zou ik zeggen 2 maanden is een redelijk termijn voor iedereen om 'iets' te vinden.
Sterke.
Als de situatie veranderd is, je schrijft dat jullie nu goed kunnen praten, zou ik zeggen 2 maanden is een redelijk termijn voor iedereen om 'iets' te vinden.
Sterke.
Non so perché gli altri si aspettano qualcosa da me.
dinsdag 2 juli 2019 om 12:15
Ben ik nou de enige die 1 september snel vindt? Kan je niet vragen dat hij vanaf 1 september huur aan jou betaalt?
Heb ooit zelf iets soortgelijks meegemaakt, maar huis was van ons beiden en hij ging er blijven en mij uitkopen. Ik had vrij snel andere woonruimte gevonden maar kon er niet intrekken omdat het nieuwbouw was en nog niet af was. Ik had ook niet zomaar te kiezen omdat mijn huisdieren meegingen. Wij sliepen nog in hetzelfde bed en hadden toch 3 slpk, waarom weet ik niet meer, maar waarschijnlijk omdat je in de andere 2 slpk teveel van het verkeer hoorde. De laatste maand kon hij mij niet meer luchten, hij had ondertussen ook iemand anders. Hij was kwaad dat ik niet vertrok naar mijn ouders in tussentijd omdat die plaats zat hadden. Maar dan zat ik met 2 verhuizingen en dat zou tussen mij en mijn ouders niet gemacheerd hebbenwegens teveel met mijn leven moeien.
Heb ooit zelf iets soortgelijks meegemaakt, maar huis was van ons beiden en hij ging er blijven en mij uitkopen. Ik had vrij snel andere woonruimte gevonden maar kon er niet intrekken omdat het nieuwbouw was en nog niet af was. Ik had ook niet zomaar te kiezen omdat mijn huisdieren meegingen. Wij sliepen nog in hetzelfde bed en hadden toch 3 slpk, waarom weet ik niet meer, maar waarschijnlijk omdat je in de andere 2 slpk teveel van het verkeer hoorde. De laatste maand kon hij mij niet meer luchten, hij had ondertussen ook iemand anders. Hij was kwaad dat ik niet vertrok naar mijn ouders in tussentijd omdat die plaats zat hadden. Maar dan zat ik met 2 verhuizingen en dat zou tussen mij en mijn ouders niet gemacheerd hebbenwegens teveel met mijn leven moeien.
dinsdag 2 juli 2019 om 13:20
Wauw zelfs nog samen in bed. Ik vind dat vreemd hoor Poker. Ik heb mijn ex nog een maand of 3 in huis gehad omdat na de verkoop van ons huis, zijn nieuwe huis nog niet klaar was. Ik vond het geen doen. Alles was weer hetzelfde. Behalve dat we gescheiden waren. Overal mee bemoeien. Vragen waar ik was geweest. Pfff
Ben echt heel ok met ex, we doen alles voor de kinderen samen. Zelfs vakantie. Maar samenwonen doe ik echt nooit meer!
Ben echt heel ok met ex, we doen alles voor de kinderen samen. Zelfs vakantie. Maar samenwonen doe ik echt nooit meer!
dinsdag 2 juli 2019 om 13:49
dinsdag 2 juli 2019 om 14:02
Je leest niet goed.viva-amber schreef: ↑02-07-2019 13:35Hoezo is het jouw huis wanneer jullie het samen hebben gekocht?
Hij woont nu bij jou...dit huis is van jullie allebei.
dinsdag 2 juli 2019 om 14:05
Bloedsuiker, als je wilt scheiden gedraag je dan ook als een persoon die wil scheiden. Niet dat halve slappe gedrag van nu, maar een wat hardere en meer zakelijke houding heb je nodig. En houd afstand van je bijna ex.
En bepaal zelf met je ex wat redelijke afspraken zijn. Niemand hier staat in jouw schoenen, dus bepaal zelf de ‘regels’.
En bepaal zelf met je ex wat redelijke afspraken zijn. Niemand hier staat in jouw schoenen, dus bepaal zelf de ‘regels’.
dinsdag 2 juli 2019 om 14:10
Dan kun je hem elk moment uit jouw huis zetten. Dat is niet netjes en hij is de vader van jullie kind, dus een goede band houden is in het belang van het kind.
Wel duidelijk een vertrekdatum afspreken, bijvoorbeeld 1 augustus en vanaf direct aparte slaapplekken regelen.
dinsdag 2 juli 2019 om 14:15
Hoe is de huizenmarkt huur/koop/chalet/whatever?
Is het mogelijk binnen 2 maanden iets te vinden? Dan is 1 sept een redelijk termijn.
Zit de woningmarkt zo op slot als in sommige delen van nl? Dan zou ik hem 3 maanden geven.
Beide op voorwaarde dat hij op zolder slaapt: wil hij dit niet/doet hij dit niet? 1 augustus eruit. Het moet nl wel leefbaar en houdbaar blijven vooral voor jullie kind.
Is het mogelijk binnen 2 maanden iets te vinden? Dan is 1 sept een redelijk termijn.
Zit de woningmarkt zo op slot als in sommige delen van nl? Dan zou ik hem 3 maanden geven.
Beide op voorwaarde dat hij op zolder slaapt: wil hij dit niet/doet hij dit niet? 1 augustus eruit. Het moet nl wel leefbaar en houdbaar blijven vooral voor jullie kind.
dinsdag 2 juli 2019 om 14:37
In de plaatsen waar de huizenmarkt volledig op slot zit maakt 2 of 3 maanden nou ook niet echt verschil.drominique schreef: ↑02-07-2019 14:15Hoe is de huizenmarkt huur/koop/chalet/whatever?
Dan zou je eeerder over meer dan een jaar moeten spreken.
To tot 1 september vind ik heel redelijk. Dan moet het toch lukken om een huis of een kamer te vinden.
Eventueel zou hij dan ook op een vakantiepark terecht kunnen want het hoogseizoen is dan voorbij.
Aangezien je aangaf dat hij ook bij zijn ouders terecht kan zou ik het echt niet langer rekken.
Mocht hij anders op straat terecht komen dan was het een ander verhaal geweest.
dinsdag 2 juli 2019 om 15:20
Dat bed was enkel om te slapen en groot genoeg om elkaar niet te moeten aanraken. Wij legden trouwens voor niks nog verantwoording aan elkaar af in die tussentijd. Hij was toen ook bijna niet meer thuis. Ik dacht dat hij veel bij zijn vriend zat, maar hij zat dus altijd bij zijn lief wist ik later.SjakS schreef: ↑02-07-2019 13:20Wauw zelfs nog samen in bed. Ik vind dat vreemd hoor Poker. Ik heb mijn ex nog een maand of 3 in huis gehad omdat na de verkoop van ons huis, zijn nieuwe huis nog niet klaar was. Ik vond het geen doen. Alles was weer hetzelfde. Behalve dat we gescheiden waren. Overal mee bemoeien. Vragen waar ik was geweest. Pfff
dinsdag 2 juli 2019 om 16:46
Ja al was het bed 4 meter. Ik trok het gewoon niet. Ik vind dat wel echt knap hoor.Poker schreef: ↑02-07-2019 15:20Dat bed was enkel om te slapen en groot genoeg om elkaar niet te moeten aanraken. Wij legden trouwens voor niks nog verantwoording aan elkaar af in die tussentijd. Hij was toen ook bijna niet meer thuis. Ik dacht dat hij veel bij zijn vriend zat, maar hij zat dus altijd bij zijn lief wist ik later.
Hij legde ook geen verantwoording af. Hij deed niet. Maar ik probeerde zoveel mogelijk weg te zijn. Hij dacht bij een ander. Maar daar had ik al helemaal geen trek in. Ik wou gewoon niet met hem niet getrouwd stel spelen. Deed te veel pijn en had teveel afkeer. Ik heb die periode soort van geblokt geloof. Ik dacht dat 2 weken was. Maar pas kwam ik erachter dat het een paar maanden was!! Hahaha
Nooit meer doen..
dinsdag 2 juli 2019 om 18:36
Maakt niet uit, TO moet hem gewoon een redelijke kans bieden om iets anders te zoekenSweetFirefly schreef: ↑02-07-2019 08:51Is dat zo? Het huis waarin ze wonen is haar eigendom. Hij heeft 16 jaar rekening kunnen houden dat zaken ooit anders gaan lopen; dus ingeschreven blijven staan voor een huurhuis.
TO, heeft hij meebetaald aan de aflossing van de hypotheek?