Abortus ervaringen
vrijdag 5 juli 2019 om 17:39
Hee, ik ben 23 jaar en ik ben er afgelopen dinsdag achter gekomen dat ik (ongewenst) zwanger ben. Ik heb volgende week donderdag een afspraak voor een abortus. Ik ben heel internet aan het afzoeken voor ervaringen, maar ik vind dat er nog vrij weinig over te vinden is, dus ik dacht, ik probeer het hier. Ik merk aan mezelf dat ik het toch een groter 'ding' vind, en een heftigere beslissing, dan ik van te voren had gedacht, al is dit niet iets waar ik over twijfel. Mijn besluit staat vast. Ik ben niet opzoek naar reacties daarover, ik wil echt enkel ervaringen horen van mensen die dit misschien zelf hebben meegemaakt of iemand kennen die dit heeft meegemaakt. Ik ben ontzettend bang voor de ingreep, ik heb momenteel een afspraak staan bij de kliniek in mijn stad, maar naar is narcose geen optie. Ik baal daar eigenlijk ontzettend van en had dat wel graag gewild, en ik twijfel nog heel sterk om ergens anders in het land nog een afspraak te maken. Al is het nu weekend en gaat dat lastig worden... Ik ben erg benieuwd hoeveel pijn de ingreep doet, en of het het waard is om (veel) langer te reizen voor die narcose. Daarbij zou ik het ook heeeeel graag in het ziekenhuis laten doen, maar mijn dokter wilde me niet doorverwijzen naar het ziekenhuis, alleen naar de kliniek. Zou ik zelf het ziekenhuis nog kunnen bellen of zal dat geen zin hebben? Ik ben trouwens 6,5 week geleden voor het laatst ongesteld geweest, maar ik heb nog geen echo gehad dus ze kunnen niet precies zeggen hoe lang ik zwanger ben.
Ik ben echt heel erg benieuwd hoe alles in zijn werk gaat, ik vind het ontzettend eng en ik schaam me best wel. Ik wil vooral dat dit allemaal zo snel mogelijk voorbij is... Ik hoop dat iemand me meer kan vertellen!
Ohja, en ik ga niet alleen, mijn moeder gaat mee naar de kliniek. Is dit gebruikelijk als je 23 jaar of ouder bent? Ik hoor toch vaak dat mensen een vriendin meenemen, maar ik wil echt graag mijn moeder erbij :').
Ik ben echt heel erg benieuwd hoe alles in zijn werk gaat, ik vind het ontzettend eng en ik schaam me best wel. Ik wil vooral dat dit allemaal zo snel mogelijk voorbij is... Ik hoop dat iemand me meer kan vertellen!
Ohja, en ik ga niet alleen, mijn moeder gaat mee naar de kliniek. Is dit gebruikelijk als je 23 jaar of ouder bent? Ik hoor toch vaak dat mensen een vriendin meenemen, maar ik wil echt graag mijn moeder erbij :').
vrijdag 5 juli 2019 om 17:53
Ze tellen de duur van een zwangerschap vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie, als je 6,5 week geleden ongesteld was dan ben je waarschijnlijk ook zo ver in de zwangerschap. Heb je je ingelezen over de mogelijkheden? Als je niet te lang zwanger bent (tot en met 8 weken) kun je nog kiezen voor de abortuspil, dat is misschien gevoelsmatig minder heftig dan een ‘echte’ abortus.
Neem mee bij wie jij je prettig voelt, fijn juist dat je moeder je student! Succes volgende week.
Neem mee bij wie jij je prettig voelt, fijn juist dat je moeder je student! Succes volgende week.
vrijdag 5 juli 2019 om 17:53
Ik vond het niet vreselijk pijnlijk. Ook geen lekker gevoel natuurlijk maar er stond een assistente naast me die mijn hand vasthield en me afleidde met allemaal vragen. Al met al heeft het maar heel even geduurd dus een narcose zou ik zelf niet nodig vinden. Beetje vergelijkbaar met een spiraaltje plaatsen vond ik zelf. Na afloop moest ik nog een uurtje blijven om te kijken of ik geen nabloeding zou krijgen. Heb de rest van de dag een beetje vervelend gevoel in mijn buik gehad alsof ik hevig menstrueerde zeg maar maar meer ook niet. Zelf heb ik er psychisch geen last van gehad later omdat ik gewoon helemaal achter mijn beslissing stond en nog steeds. Denk dat als je toch enigszins twijfelt het je zwaarder zal vallen. Sterkte in ieder geval.
vrijdag 5 juli 2019 om 17:56
Zelf een Curretage gehad bij 7 weken, ze doen daar een echo voor de ingreep.
Heb wel sedatie gehad en was zo weg, na de ingreep opgelucht maar kots misselijk en letterlijk Kotsen.
Denk dat dit te maken had met de ontlading van het hele process.
Had iemand bij me die zelf ook de ervaring had dus dat hielp wellicht.
Achteraf in een depressie geraakt maar dat had meer te maken met de situatie waar ik in verkeerde.
Dus het is idd verschillend per persoon.
Maar Twijfel je overde ingreep zonder narcose?
Of twijfel je of je het wilt behouden?
Hoe dan ook welke keuze je ook maakt sterkte.
Heb wel sedatie gehad en was zo weg, na de ingreep opgelucht maar kots misselijk en letterlijk Kotsen.
Denk dat dit te maken had met de ontlading van het hele process.
Had iemand bij me die zelf ook de ervaring had dus dat hielp wellicht.
Achteraf in een depressie geraakt maar dat had meer te maken met de situatie waar ik in verkeerde.
Dus het is idd verschillend per persoon.
Maar Twijfel je overde ingreep zonder narcose?
Of twijfel je of je het wilt behouden?
Hoe dan ook welke keuze je ook maakt sterkte.
Minds are Like Parachutes, they Only Function when open #.
vrijdag 5 juli 2019 om 17:59
Als jij het fijn vindt iemand mee te nemen moet je dat zeker doen en wie dit is en je leeftijd staat daar totaal buiten vind ik. Zoveel die iemand meenemen; moeder/ een vriendin/ (ex) vriend/ wie dan ook.
Met verbazing lees ik dat er in de kliniek waar jij heen gaat geen narcose mogelijk is?! Nee toch....?! !?
Ik heb een paar maanden geleden een abortus ondergaan, in een kliniek in een grote stad. Ik koos zelf bewust zónder narcose (i.v.m. het verwerken vond ik dit voor mijzelf prettiger) maar - zo zei men - dit gebeurt niet vaak, merendeel kiest voor narcose.
Ik vond de pijn op het moment van de ingreep zeer hevig (understatement), maar ik moet wel zeggen; ik heb een lage pijngrens....
Ook ik wist zeker dat ik een abortus wilde maar vond ook alles emotioneel heviger dan 'verwacht'. Stond/sta achter mijn keuze maar het blijft wel altijd iets dat ik met mij 'mee zal dragen'.
Sterkte meid!
Met verbazing lees ik dat er in de kliniek waar jij heen gaat geen narcose mogelijk is?! Nee toch....?! !?
Ik heb een paar maanden geleden een abortus ondergaan, in een kliniek in een grote stad. Ik koos zelf bewust zónder narcose (i.v.m. het verwerken vond ik dit voor mijzelf prettiger) maar - zo zei men - dit gebeurt niet vaak, merendeel kiest voor narcose.
Ik vond de pijn op het moment van de ingreep zeer hevig (understatement), maar ik moet wel zeggen; ik heb een lage pijngrens....
Ook ik wist zeker dat ik een abortus wilde maar vond ook alles emotioneel heviger dan 'verwacht'. Stond/sta achter mijn keuze maar het blijft wel altijd iets dat ik met mij 'mee zal dragen'.
Sterkte meid!
vrijdag 5 juli 2019 om 18:03
Bedankt voor de reacties! Ik heb ook nog nooit een spiraaltje laten plaatsen omdat ik zo bang was voor de pijn :'). Dat ga ik nu trouwens wel tegelijkertijd doen. Ik twijfel absoluut niet over de ingreep, ik sta 100% achter mijn keuze en ik wil oprecht alleen maar dat mijn leven zo snel mogelijk weer normaal is. Ik denk ook niet dat ik er emotioneel last van ga krijgen omdat ik er echt ontzettend zeker van ben dat dit de beste keuze is, maar ik merk dat het allemaal wel wat meer een ding is dan dat ik van te voren dacht. Ik slaap heel slecht en ik droom heel veel bijvoorbeeld. Maar ik twijfel echt alleen over het roesje. Er staat 'twee minuten heftige menstruatiepijn' maar mijn menstruaties zijn altijd ontzettend pijnlijk, en twee minuten klinkt erg lang. Ik vind het echt ontzettend spannend in ieder geval.
Ik weet van het bestaan van die pil inderdaad, maar dit heeft een vriendin van mij twee jaar geleden gedaan en die heeft dit ervaren als een hele traumatische ervaring met ontzettend veel pijn, waardoor ik dat eigenlijk niet eens meer als optie zie.
Ik weet van het bestaan van die pil inderdaad, maar dit heeft een vriendin van mij twee jaar geleden gedaan en die heeft dit ervaren als een hele traumatische ervaring met ontzettend veel pijn, waardoor ik dat eigenlijk niet eens meer als optie zie.
vrijdag 5 juli 2019 om 18:08
Dankjewel voor het delen! Volgens mij is dit inderdaad één van de weinige, misschien wel de enige, klinieken zonder mogelijkheid tot narcose... Ik heb ook een lage pijngrens denk ik, en ik ben altijd ziek op mijn eerste dag van ongesteldheid, met huilen van de pijn erbij, etc. Ik vind die pijn echt vreselijk, dus dat maakt dat ik hier extra bang voor ben denk ik...BellaBlue schreef: ↑05-07-2019 17:59Als jij het fijn vindt iemand mee te nemen moet je dat zeker doen en wie dit is en je leeftijd staat daar totaal buiten vind ik. Zoveel die iemand meenemen; moeder/ een vriendin/ (ex) vriend/ wie dan ook.
Sterkte meid!![]()
vrijdag 5 juli 2019 om 18:11
Ik heb een curettage ondergaan, dat is in principe dezelfde operatie. Ik heb geen heftige (na)pijn gehad van de ingreep en was niet onder narcose. Dat viel me erg mee.
Bij mij hebben ze me een spinale verdoving gegeven (ruggenprik). De eerste verdoving (van de huid) is een beetje vervelend, maar verder ging het prima. Bieden ze die optie wel aan? Ik vond het prettig dat ik bij was, hou niet van onder narcose gaan.
Sterkte!!! En fijn dat je je moeder met je mee kunt nemen.
Bij mij hebben ze me een spinale verdoving gegeven (ruggenprik). De eerste verdoving (van de huid) is een beetje vervelend, maar verder ging het prima. Bieden ze die optie wel aan? Ik vond het prettig dat ik bij was, hou niet van onder narcose gaan.
Sterkte!!! En fijn dat je je moeder met je mee kunt nemen.
vrijdag 5 juli 2019 om 18:20
Dat je huisarts je niet naar het ziekenhuis door stuurt komt omdat die vaak geen normale abortussen uitvoeren. Bij mij in het ziekenhuis doen ze alleen medische abortussen als er dus iets mis is met de foetus.
Geen narcose is volgens mij omdat er geen anesthesist aanwezig is. Dit heb ik wel vaker gehoord dat die er vaak niet is.
Ik heb alleen ervaring met curretage van een zwangerschap tussen de 8-9w groot vruchtzakje zonder foetus. Ik was onder narcose maar vond de ingreep verder weinig voorstellen. Ik heb ook bijna geen napijn gehad. Alleen psychisch wat zwaarder maar dit kindje was gewenst.
Succes met je keuze en gewoon meenemen wie je wilt en waar jij je prettig bij voelt
Geen narcose is volgens mij omdat er geen anesthesist aanwezig is. Dit heb ik wel vaker gehoord dat die er vaak niet is.
Ik heb alleen ervaring met curretage van een zwangerschap tussen de 8-9w groot vruchtzakje zonder foetus. Ik was onder narcose maar vond de ingreep verder weinig voorstellen. Ik heb ook bijna geen napijn gehad. Alleen psychisch wat zwaarder maar dit kindje was gewenst.
Succes met je keuze en gewoon meenemen wie je wilt en waar jij je prettig bij voelt
vrijdag 5 juli 2019 om 18:33
Oke, ik heb juist positieve ervaringen met de ab pil. Ik heb het 1x genomen toen ik gewenst zwanger was maar een missed abortion had, en 1x om een zwangerschap van 6w1d mee te beëindigen. Pil nummer 1 stopt de zwangerschap hormonaal gezien. Dat is onomkeerbaar. 24u later breng je 4 andere tabletten vaginaal in. Ik heb beide keren vrijwel geen pijn gehad, op wat krampen na (ik heb menstruatiepijn gehad die erger was). Wel beide keren vrij veel bloedverlies in korte tijd. Je moet echt wel thuis zijn dan. Dus je kunt wel af gaan op 1 horrorverhaal, maar er zijn ook positieve ervaringen.
vrijdag 5 juli 2019 om 18:37
Denk er goed over na, als je toch liever een roesje krijgt dan zou ik op zoek gaan naar een andere kliniek waar ze dit wel gewoon doen hoor. De ingreep zelf duurt echt niet lang, maar als je hevige pijn hebt heb je daar geen boodschap aan natuurlijk. Het scheelde wel dat de verpleegster tijdens de ingreep mijn hand beetpakte/ zelf zeer rustig bleef en zei hoe ik moest ademen. Op dat moment dacht ik; houd toch je ***, achteraf gezien is hoe zij deed eigenlijk heel fijn geweest. Ik heb overigens op een vrijdag een abortus gehad, weekend wat rustiger aan gedaan, maar kon die maandag weer gewoon prima naar mijn werk...Beyuli schreef: ↑05-07-2019 18:08Dankjewel voor het delen! Volgens mij is dit inderdaad één van de weinige, misschien wel de enige, klinieken zonder mogelijkheid tot narcose... Ik heb ook een lage pijngrens denk ik, en ik ben altijd ziek op mijn eerste dag van ongesteldheid, met huilen van de pijn erbij, etc. Ik vind die pijn echt vreselijk, dus dat maakt dat ik hier extra bang voor ben denk ik...
vrijdag 5 juli 2019 om 19:13
Dit verscheelt dan denk ik heel erg per persoon. Traumatisch was het voor mij zeer zeker niet.. ik had 2 dagen buikpijn wat je kan vergelijken met pittige menstruatie pijn en toen was het ook klaar. Dat vond ik fijner dan zo’n ingreep. Dat zou ik dus echt niet willen.Beyuli schreef: ↑05-07-2019 18:03Bedankt voor de reacties! Ik heb ook nog nooit een spiraaltje laten plaatsen omdat ik zo bang was voor de pijn :'). Dat ga ik nu trouwens wel tegelijkertijd doen. Ik twijfel absoluut niet over de ingreep, ik sta 100% achter mijn keuze en ik wil oprecht alleen maar dat mijn leven zo snel mogelijk weer normaal is. Ik denk ook niet dat ik er emotioneel last van ga krijgen omdat ik er echt ontzettend zeker van ben dat dit de beste keuze is, maar ik merk dat het allemaal wel wat meer een ding is dan dat ik van te voren dacht. Ik slaap heel slecht en ik droom heel veel bijvoorbeeld. Maar ik twijfel echt alleen over het roesje. Er staat 'twee minuten heftige menstruatiepijn' maar mijn menstruaties zijn altijd ontzettend pijnlijk, en twee minuten klinkt erg lang. Ik vind het echt ontzettend spannend in ieder geval.
vrijdag 5 juli 2019 om 20:27
Curettage schijnt toch de minst heftige ervaring te zijn maar ik lees al dat dat per persoon verschilt. Zelf heb ik gekozen voor een abortuspil, kreeg in de kliniek 2 pillen en ook wat pillen mee naar huis. Volgende ochtend de rest van de pillen ingenomen plus bijgeleverde pijnmedicatie. De pijn viel mee, het was wat heftiger dan menstruatiepijn. Het vervelendste vond ik zelf de nasleep. De abortus vond plaats in de zomer en ik heb nog weken gebloed. Wekenlang met dik maandverband rondgelopen en extra ijzertabletten genomen omdat ik erg moe en lamlendig werd. Uiteindelijk wel teruggeweest naar de kliniek omdat ik het bloeden wel erg lang vond duren maar het scheen niet heel uitzonderlijk te zijn. Al met al viel de pijn mee en de nasleep tegen. Volgens mij is het bloedverlies na een curretage stukken minder. Sterkte gewenst de komende tijd!
vrijdag 5 juli 2019 om 20:27
Ik heb ook een abortus gehad zonder narcose. Je krijgt wel vooraf een tablet als ik het me goed herinner is dat voor de baarmoedermond. De curretage zelf vond ik niet pijnlijk en ik kon ook vrij snel naar huis. Meiden die een roesje hadden gehad moesten langer blijven. De assistente had een echo apparaatje op mijn buik tijdens de curretage en gaf op mijn verzoek wat tegendruk wat goed hielp.
Wat ik heel heftig vond was de na pijn veroorzaakt door de spiraal die ik had laten plaatsen. Mijn lichaam ging daartegen in weerstand met hele heftige krampen. Ben daar een week goed de sjaak mee geweest
Wat ik heel heftig vond was de na pijn veroorzaakt door de spiraal die ik had laten plaatsen. Mijn lichaam ging daartegen in weerstand met hele heftige krampen. Ben daar een week goed de sjaak mee geweest
zaterdag 6 juli 2019 om 03:11
Ik weet dat de ervaringen met de pillen heel verschillend kunnen zijn, maar ik heb echt al heeeel veel opgezocht en gelezen op internet en die pillen spreken me echt niet aan. Dat heeft inderdaad ook met het bloeden etc te maken, ik ga 22 juli op vakantie en dat komt allemaal niet zo heel lekker uit. Na alles wat ik gelezen heb lijkt de curettage me fijner/sneller. Ik ga denk ik maandag nog wel proberen om in een andere kliniek terecht te kunnen, maar als ik dan weer een paar dagen extra moet wachten ga ik dat niet doen denk ik. Ik vind het nu al allemaal te langzaam gaan.
Ik heb trouwens de dag erna vrij gehouden voor de zekerheid, maar de dag daarna moet ik gewoon weer werken, maar dat lijkt me wel goed toch?
Bedankt voor alle reacties!
Ik heb trouwens de dag erna vrij gehouden voor de zekerheid, maar de dag daarna moet ik gewoon weer werken, maar dat lijkt me wel goed toch?
Bedankt voor alle reacties!
zaterdag 6 juli 2019 om 22:27
Ik heb ervaring met een curretage vanwege een miskraam. Met een roesje. Daarna 1 dag thuis gebleven en toen op lange vliegvakantie. Dat ging prima, die dag had ik ook kunnen werken. Dus ik denk dat dat gaat hoor. Ik had alleen de dag zelf napijn en de dag erna was het alleen nog wat zeurend en ik was wat moe.
Ik wens je sterkte!
Ik wens je sterkte!