Kind vervroegd naar school
woensdag 1 april 2009 om 13:18
Hallo,
In bridgesdorp is best wel nauw contact tussen psz, kdv en basisscholen. Zo werden wij dus gebeld door de school waar zoon (dec. 2005 geboren) staat ingeschreven. Na overleg met het kdv waar hij heen gaat, hadden zij het idee dat mijn kind nu al toe was aan school. Hij mag dus nu al heen, zou zelfs volgende week al kunnen beginnen.
Wij hebben samen gesproken natuurlijk en zien het wel zitten. Zoon gaat dus vanaf maandag wennen (halve dagen) en de week erna hele dagen. BSO staat hij wel al ingeschreven, maar kdv wilde wel inspringen als daar nog geen plek was, voor de voor en naschoolse opvang.
Vind het nu eigenlijk opeens best wel spannend en het gaat ook heel snel meteen... Sta ik volgende week opeens ook al op het schoolplein...
Heeft iemand hier ervaring mee?
In bridgesdorp is best wel nauw contact tussen psz, kdv en basisscholen. Zo werden wij dus gebeld door de school waar zoon (dec. 2005 geboren) staat ingeschreven. Na overleg met het kdv waar hij heen gaat, hadden zij het idee dat mijn kind nu al toe was aan school. Hij mag dus nu al heen, zou zelfs volgende week al kunnen beginnen.
Wij hebben samen gesproken natuurlijk en zien het wel zitten. Zoon gaat dus vanaf maandag wennen (halve dagen) en de week erna hele dagen. BSO staat hij wel al ingeschreven, maar kdv wilde wel inspringen als daar nog geen plek was, voor de voor en naschoolse opvang.
Vind het nu eigenlijk opeens best wel spannend en het gaat ook heel snel meteen... Sta ik volgende week opeens ook al op het schoolplein...
Heeft iemand hier ervaring mee?
woensdag 1 april 2009 om 15:15
quote:Eowynn_ schreef op 01 april 2009 @ 15:10:
Oh, mijn dochter leest al...
Zegt van álles waar letters op staat 'kijk, daar staat JUNA'.
Ook als er gewoon 'Verkade' staat op een koekje Geweldig! Heb regelmatig ruzie met dochter omdat ze weigert van me aan te nemen dat niet op elk truitje met letters haar naam staat...
Ook als er gewoon 'Verkade' staat op een koekje Geweldig! Heb regelmatig ruzie met dochter omdat ze weigert van me aan te nemen dat niet op elk truitje met letters haar naam staat...
woensdag 1 april 2009 om 15:45
quote:Eowynn_ schreef op 01 april 2009 @ 15:10:
Ook als er gewoon 'Verkade' staat op een koekje
Heet jouw dochter echt Juna? Wat een leuke naam!
En geslaagd topic hoor, heeft mijn saaie kantooruurtjes van vandaag wel wat opgefleurd
Ook als er gewoon 'Verkade' staat op een koekje
En geslaagd topic hoor, heeft mijn saaie kantooruurtjes van vandaag wel wat opgefleurd
woensdag 1 april 2009 om 16:24
Ik zie dat er al pagina's geschreven zijn en ik ben nog niet verder dan de eerste pagina.
Ik kan me best goed vinden in het idee dat sommige kinderen al een stuk eerder toe zijn aan school of meer verdieping. Maar een kind van drie jaar en drie maanden???
Je zegt een aantal dingen die mijn dochter ook (al lang) kan en zij gaat pas na de zomervakantie voor het eerst naar de basisschool (ze is er nog niet echt aan toe, want ze speelt nog steeds met alle leeftijden ondanks dat ze een boel al wel kan). Ze is dan vier jaar en drie maanden. Dat is een jaar verschil! Dat is veel op deze leeftijd.
Je zegt dat je zo trots bent op je peuter (want dat is hij nog steeds). Maar je eigen trots zou nooit ook maar een klein deeltje mee mogen beslissen in zo'n keuze vind ik.
Mijn kind kan ook al gericht tellen (tot voorbij de tien) en kleuren en vormen, links en rechts en ga zo maar door. Maar zij gaat echt no way naar de basisschool. Je kind heeft nog jaren genoeg en ik zou er dan zelf eerder voor kiezen om hem vervroegd naar school te doen, gelijk met het begin van een nieuw schooljaar ofzo.
Waarom heb je zo'n haast?
Waarom moet je kind al gelijk na twee weken vol meedraaien?
Denk je niet dat school én BSO verschrikkelijk veel is voor zo'n kleintje?
Waarom kun je niet in overleg met het kdv meer diepgang vinden voor je kind?
Sinds wanneer zijn vertrekkende crechegenootjes reden om je kind met de grote meute mee te laten doen? Dat zul je nl. altijd houden.
Ik kan me best goed vinden in het idee dat sommige kinderen al een stuk eerder toe zijn aan school of meer verdieping. Maar een kind van drie jaar en drie maanden???
Je zegt een aantal dingen die mijn dochter ook (al lang) kan en zij gaat pas na de zomervakantie voor het eerst naar de basisschool (ze is er nog niet echt aan toe, want ze speelt nog steeds met alle leeftijden ondanks dat ze een boel al wel kan). Ze is dan vier jaar en drie maanden. Dat is een jaar verschil! Dat is veel op deze leeftijd.
Je zegt dat je zo trots bent op je peuter (want dat is hij nog steeds). Maar je eigen trots zou nooit ook maar een klein deeltje mee mogen beslissen in zo'n keuze vind ik.
Mijn kind kan ook al gericht tellen (tot voorbij de tien) en kleuren en vormen, links en rechts en ga zo maar door. Maar zij gaat echt no way naar de basisschool. Je kind heeft nog jaren genoeg en ik zou er dan zelf eerder voor kiezen om hem vervroegd naar school te doen, gelijk met het begin van een nieuw schooljaar ofzo.
Waarom heb je zo'n haast?
Waarom moet je kind al gelijk na twee weken vol meedraaien?
Denk je niet dat school én BSO verschrikkelijk veel is voor zo'n kleintje?
Waarom kun je niet in overleg met het kdv meer diepgang vinden voor je kind?
Sinds wanneer zijn vertrekkende crechegenootjes reden om je kind met de grote meute mee te laten doen? Dat zul je nl. altijd houden.
woensdag 1 april 2009 om 16:33
Mijn nichtje gaat nu bijna een jaar naar de basischool. En daar zijn het 3 hele dagen en 1 halve dag. De vrijdag is ze altijd vrij. En dat is maar goed. Het meisje is donderdagmiddag uitgeteld als ze thuis komt. Ze is zo ontzettend moe dat ze vaak op de bank in slaap valt. En ja, ze gaat op tijd naar bed doordeweeks, eet goed etc. En zij heeft ook het nog moeilijk met haar mede klasgenootjes die plagen en doen.
Zij kon al tot 10-12 tellen toen ze net 3 was, haar naam schrijven toen ze nog geen 4 was en woordjes lezen. Maar ik ben van mening dat te vroeg naar school sturen ook heel verkeerd kan uitpakken. Altijd de kleinere zijn en zich voelen, en in de hogere groepen wordt dat verschil alleen maar duidelijker. Gaat dit geen emotioneel sociale problemen met zich mee brengen?
Zij kon al tot 10-12 tellen toen ze net 3 was, haar naam schrijven toen ze nog geen 4 was en woordjes lezen. Maar ik ben van mening dat te vroeg naar school sturen ook heel verkeerd kan uitpakken. Altijd de kleinere zijn en zich voelen, en in de hogere groepen wordt dat verschil alleen maar duidelijker. Gaat dit geen emotioneel sociale problemen met zich mee brengen?
woensdag 1 april 2009 om 16:43
woensdag 1 april 2009 om 17:47
quote:juniper8 schreef op 01 april 2009 @ 15:45:
[...]
Mooi he?
Nee, zo heet ze niet echt. Vind het wel een mooie naam, en haar echte naam heeft er wel iets van weg, zelfde soort naam.
Juna is afgekeurd door manlief, dus werd het haar internetnaam.
[...]
Mooi he?
Nee, zo heet ze niet echt. Vind het wel een mooie naam, en haar echte naam heeft er wel iets van weg, zelfde soort naam.
Juna is afgekeurd door manlief, dus werd het haar internetnaam.
woensdag 1 april 2009 om 17:49
Even serieus, ik zie hier meer mensen zeggen 'mijn kind telt al tot 10 en is nog maar 3', maar dat is toch volslagen normaal? Ik heb geen idee hoever die van mij precies kan tellen, maar ze komt een heel eind richting twintig geloof ik. En kleuren en puzzels, dat zijn toch allemaal basisvaardigheden voor een kind van 2+ ?
woensdag 1 april 2009 om 19:09
@Eowyn, ik lees niet echt dat mensen zeggen dat hun kind "al" tot tien telt. Meer in opmerkingen als mijn kind telt toch ook tot tien en gaat niet naar de basisschool. Niet omdat het zo exclusief is, maar juist omdat het zo gemiddeld is en dus niet bijzonder genoeg voor een basisschool criterium. Dus dan lees je het verkeerd denk ik.

woensdag 1 april 2009 om 20:06
Iris kon met 2 al lezen, geen grapje trouwens, met net 3 las ze in de groep op het kdv de kindjes voor uit jip en janneke, maar toch was het onbespreekbaar dat zij eerder zou starten op de basisschool. Iets met verzekeringen of subsidie of weet ik veel wat. Uiteindelijk heeft zij dan ook een klasje overgeslagen, maar ik snapte toen echt the fuzz niet. Nu na 3 kinderen snap ik dat bijna alle 3 jarige afscheid aan het nemen zijn van vaste vriendjes, dat ze bijna allemaal zoetjes aan toe leven naar het grote moment dat ze naar de basisschool toe mogen. Maar om dit met 3 al te doen....ik weet niet, ik ben er in de regel toch niet zo voor geloof ik.....laat ze toch in godsnaam, zolang het kan, lekker kind zijn. Het argument dat al zijn vriendjes nu naar de basisschool gaan vind ik niet bepaald doorslaggevend ofzo.
En letters kent mijn net 3-jarige zoontje ook, evenals puzzelen, kleuren herkennen, tellen tot 50, en tellen in het engels tot 20. Nog steeds geen reden om hem naar school te sturen. Vind ik dan.
En letters kent mijn net 3-jarige zoontje ook, evenals puzzelen, kleuren herkennen, tellen tot 50, en tellen in het engels tot 20. Nog steeds geen reden om hem naar school te sturen. Vind ik dan.
woensdag 1 april 2009 om 20:07
Heb je zelf ook, voor zij het idee hadden dat hij 'toe aan school is' ook dat idee al? Verveelde hij zich bijv. te pletter thuis omdat hij al kan lezen (ik noem maar wat) en is hij zijn leeftijdgenootjes gewoon ver vooruit waardoor hij daar geen aansluiting bij vindt? En dacht jij toen "ik wou dat hij al naar school kon gaan, dat zal een uitdaging voor hem zijn" ? Want dát zou voor mij een argument zijn om hem naar school te laten gaan, niet het feit dat kdv dit voorstelde (om wat voor reden dan ook). Dus wat zijn je eigen ervaringen met hem en kwam het voorstel voor jou als "hehe, eindelijk iemand die het ook constateert".
Is dat niet het geval en ben je er pas over na gaan denken toen zij er mee aankwamen, dan zou ik het denk ik niet doen.
Een kind moet nog jaren naar school en waarom daar dan nu al mee beginnen.
Is dat niet het geval en ben je er pas over na gaan denken toen zij er mee aankwamen, dan zou ik het denk ik niet doen.
Een kind moet nog jaren naar school en waarom daar dan nu al mee beginnen.
Whatever, I do what I want
woensdag 1 april 2009 om 20:08

woensdag 1 april 2009 om 20:21
Hij is inderdaad goed bridges! En helemaal grappig dat er nog zo veel serieu op ingegaan werd na pagina 4 waarop de eerste mensen openlijk aangaven dat er lampjes gingen branden (bij mij eerlijk gezegd door de posts van Eowynn, die het duidelijk nog eerder door had). En Ainne, blijkbaar inderdaad een ander gevoel voor humor, maar ik vind hem dus oop hilarisch
woensdag 1 april 2009 om 20:44
Hmmm begin nu wel te twijfelen aan mijn kind hoor. Tellen tot twintig in engels... Nope... alfabet... nope...fietsen zonder zijwieltjes... nope... Geloof dat ik volgend jaar als grap ga aangeven dat hij teruggeplaatst wordt naar kdv of zo
Geweldig ook trouwens dat er mensen ,nu nog, eerst serieus reageren... *grijns*
Geweldig ook trouwens dat er mensen ,nu nog, eerst serieus reageren... *grijns*
donderdag 2 april 2009 om 14:00
Ik moet zeggen dat ik als NederBelg de grap niet echt vat
. Hier gaan de kinderen met 2.5 naar school en staan we dus met 2.5 al op het schoolplein. Voor ons is het gewoon normaal.
Onze Gijs (januari 2006) zit dus al ruim een half jaar (tot zijn volle tevredenheid) op de kleuterschool en gaat na de zomervakantie naar de eerste kleuterklas.

Onze Gijs (januari 2006) zit dus al ruim een half jaar (tot zijn volle tevredenheid) op de kleuterschool en gaat na de zomervakantie naar de eerste kleuterklas.