Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren in baas z'n tijd bij niet verlenging contract?

01-04-2009 19:17 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Heb al eerder een topic geopend toen ik net hoorde dat ik er uit lag. Nu dus bezig met solliciteren. Maar kost enorm veel tijd en ben vaak moe na intensieve werkdag. Heb zelf niet voor deze positie gekozen en heb weleens gehoord dat je bij ontslag in baas z'n tijd mag solliciteren. Weet iemand of dat klopt? Zijn daar regels/ richtlijnen voor? Of moet dat in CAO oid staan? En hoe zit het met jaarcontract dat niet verlengd wordt? Want dat laatste is bij mij het geval....

Alvast bedankt!
Ja, je baas moet je in de gelegenheid stellen om sollicitatiegesprekken te kunnen voeren. Vacatures zoeken en brieven schrijven in de baas zijn tijd hoeft hij niet toe te staan.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Inderdaad, je kunt onder werktijd op gesprek, zonder die tijd te hoeven inhalen. Ik heb overigens wel gezocht en gereageerd onder werktijd maar dat werd ook gedoogd (andere omstandigheid dan bij jou). Ik meldde elke keer vooraf wanneer en waar ik een gesprek had. Het voordeel in jouw en mijn geval is, dat vanwege niet verlengen van jaarcontract je zonder gezichtsverlies open kunt zijn. Jouw baas kiest er immers voor om je niet te behouden, dit is ook een hele legitieme en duidelijke reden waarom je solliciteert. Daarnaast biedt het jou de ruimte om altijd gesprekken te kunnen plannen, wanneer je wilt want je hebt toch de hele dag die gelegenheid!
PS omdat het logisch is dat jij nu solliciteert, is dat ook handig ivm opgeven referentie. Wel even doorgeven aan je baas dat hij evt gebeld kan worden en door welk bedrijf/contactpersoon.
Toevallig had ik hier ook een topic over willen openen, maar dat hoeft nu dus niet meer Ben ik trouwens verplicht om tegen mijn leidinggevende te zeggen waar ik ga solliciteren?
Dank voor jullie reacties. Heb al wel vacatures gezien. Maar brief tikken hoopte ik eigenlijk ook in baas z'n tijd te mogen doen. Ach, ik kan 't allicht voorleggen.

Kan me niet voorstellen dat je je leidinggevende dat verplicht bent Leaf. Jij verliest dus ook je baan? Maar als ze je niet willen behouden is 't toch ook niet zo erg om te zeggen waar je solliciteert?
quote:Duivelijntje schreef op 01 april 2009 @ 19:17:

Hallo,

Heb al eerder een topic geopend toen ik net hoorde dat ik er uit lag. Nu dus bezig met solliciteren. Maar kost enorm veel tijd en ben vaak moe na intensieve werkdag. Heb zelf niet voor deze positie gekozen en heb weleens gehoord dat je bij ontslag in baas z'n tijd mag solliciteren. Weet iemand of dat klopt? Zijn daar regels/ richtlijnen voor? Of moet dat in CAO oid staan? En hoe zit het met jaarcontract dat niet verlengd wordt? Want dat laatste is bij mij het geval....

Alvast bedankt!Er bestaat geen recht op doorbetaald verlof om een sollicitatiegesprek te kunnen voeren. Mogelijk zijn in de CAO, het personeelsreglement of de arbeidsovereenkomst andere afspraken gemaakt. Als dat niet het geval is zul je moeten solliciteren in eigen tijd. Dat geldt zowel voor het schrijven van sollicitatiebrieven als voor het voeren van sollicitatiegesprekken.
Eén zegt van wel, ander niet.... Lekker verwarrend dus.
Wuiles heeft gelijk, het is niet in de wet, en dus moet je kijken of het in de CAO staat, of de goodwill van de baas. Je kan ook afspraken maken, kijk, als hij je niet ontslaat wegens wangedrag, maar echt vanwege de crisis, beseft hij ook wel dat het voor jou vervelend is en zal hij je best tegemoet willen komen.

Maak daarom afspraken, dat je bijv. maar x-keer per week solliciteert, en op de rustige dagen/dagdelen per week en dat je probeert om bijv. zo vroeg mogelijk, of zo laat mogelijk te gaan voor een gesprek.
quote:Leaf schreef op 01 april 2009 @ 20:00:

Toevallig had ik hier ook een topic over willen openen, maar dat hoeft nu dus niet meer Ben ik trouwens verplicht om tegen mijn leidinggevende te zeggen waar ik ga solliciteren?Lijkt me niet, hebben ze niks mee te maken.
Wuiles, is het niet zo dat de baas je wel in de gelegenheid moet stellen om te solliciteren? Niet dat hij die tijd heeft door te betalen, maar wel dat hij niet mag weigeren dat je daar uren voor opneemt? Dat is eigenlijk wat ik bedoelde. Of die uren betaald zijn of dat je verlofuren opneemt, zal per werkgever verschillend zijn.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Volgens mij is het zo dat de baas je gelegenheid moet geven om op sollicitatiegesprek te kunnen gaan. Hij hoeft de tijd die je daarvoor afwezig bent niet door te betalen.

Ik zou daar absoluut geen afspraken over maken dat dit alleen op bepaalde dagen zou kunnen. Je nieuwe werkgever zou zo maar kunnen denken dat je niet flexibel bent. Bovendien als je contract afloopt zullen ze het ook zonder jou moeten zien te redden.

Brieven schrijven / op internet naar vacatures kijken vind ik dan weer not done. Bij een jaarcontract wordt je betaald om 12 maanden te komen werken en niet 12 maandenb betaald om 11 maanden te komen werken en die laatste maand je bezig te houden met andere dingen.

Misschien ben je teleurgesteld dat je contract niet wordt verlengd maar ik vind het dan weer verbanzingwekkend dat zoveel mensen er van uit gaan dat een jaarcontract automatisch op termijn wordt omgezet in een vast contract.
Als je vrij wil omdat het gesprek tijdens werktijd is vraag je vrij en gelden gewoon de regels van het opnemen van vakantie. Weigeren kan indien de belangen van de werkgever dermate zijn dat die van de werknemer moeten wijken. Er staat niets in de wet over gelegenheid tot solliciteren in de baas zijn tijd en het wel of niet de gelegenheid moeten geven. Wel heb je als werknemer een groot belang om sollicitatiegesprekken te kunnen voeren dus de werkgever moet wel met iets komen om het te weigeren.

Afwijkende (betere) regels kun je soms vinden in je CAO.
quote:sugarmiss schreef op 02 april 2009 @ 10:29:

Misschien ben je teleurgesteld dat je contract niet wordt verlengd maar ik vind het dan weer verbanzingwekkend dat zoveel mensen er van uit gaan dat een jaarcontract automatisch op termijn wordt omgezet in een vast contract.

Wie zegt dat ik daar automatisch van uit ga? Bovendien werk ik al 3 jaar voor het bedrijf, en ja na drie jaar (+ goede beoordelingen) is het wel een shock als je er uit ligt.

Ik vind het verbazingwekkend om keer op keer op dit forum van die mensen zonder empathisch vermogen tegen te komen die menen uiterst veroordelend te moeten zijn als er gewoon een vraag gesteld wordt.
Ik zal als ik een gesprek heb m'n CAO er eens op na slaan of informeren bij de OR. Helaas is 't nog niet zover....
quote:Duivelijntje schreef op 02 april 2009 @ 18:19:

[...]

Wie zegt dat ik daar automatisch van uit ga? Bovendien werk ik al 3 jaar voor het bedrijf, en ja na drie jaar (+ goede beoordelingen) is het wel een shock als je er uit ligt.

Ik vind het verbazingwekkend om keer op keer op dit forum van die mensen zonder empathisch vermogen tegen te komen die menen uiterst veroordelend te moeten zijn als er gewoon een vraag gesteld wordt.Ik vind het verbazingwekkend dat je ook in dit topic op deze wijze meent te moeten reageren als een reactie je niet bevalt; ik hou dus ook dit topic verder voor gezien.
quote:wuiles schreef op 02 april 2009 @ 20:42:

[...]

Ik vind het verbazingwekkend dat je ook in dit topic op deze wijze meent te moeten reageren als een reactie je niet bevalt; ik hou dus ook dit topic verder voor gezien.Blijkbaar vinden sommige mensen het normaal om iemand hard aan te pakken als er een normale vraag gesteld wordt. Alsof ik iets immoreels doe. Ik stel een vraag. That's it.
Sugarmiss zegt het misschien wat bot; maar ze heeft natuurlijk wel een punt wanneer ze zegt dat als je een jaarcontract ergens tekent je aangenomen bent -en betaald wordt- om 12 maanden te werken en niet om 11 maanden te werken en een maand bezig te zijn met andere zaken.

Verder sluit ik me aan bij Jojo: je kunt nergens het recht aan ontlenen om te solliciteren onder werktijd.

Maar zoals met zoveel zaken in het leven: met een vriendelijke vraag en geven en nemen van 2 kanten, is er vast wel een mouw aan te passen. Een en ander uiteraard afhankelijk van de aard van het werk dat je doet.
quote:Pauline65 schreef op 04 april 2009 @ 09:47:

Sugarmiss zegt het misschien wat bot; maar ze heeft natuurlijk wel een punt wanneer ze zegt dat als je een jaarcontract ergens tekent je aangenomen bent -en betaald wordt- om 12 maanden te werken en niet om 11 maanden te werken en een maand bezig te zijn met andere zaken.

Mee eens dat ik als gewoon mijn contract uit dien daar ook 12 maanden werk ipv 11, en één maand te solliciteren. Maar er wordt gedaan alsof ik dat zou voorstellen of normaal vind. Dat is niet zo. Ik stel deze vraag omdat ik meende ergens gehoord te hebben dat je baas je ruimte moet geven om te solliciteren als je weg moet. Ik wilde dat graag checken. Dus iedereen die daar normaal antwoord op heeft gegeven: bedankt.

Waar ik moeite mee heb is dat er door sommige mensen op dit forum meteen allerlei conclussies worden getrokken en je daarop word veroordeeld. Dat merkte ik ook toen ik over ontslag een ander topic opende en meteen heel veel narigheid over me heen kreeg. Vind dat niet terecht en ook niet constructief.

Over mijn openingsvraag: ik ga gewoon met mijn werkgever in gesprek als ik ergens op gesprek kan. Nu maar hopen dat ik binnenkort een gesprek heb.
Er zijn ook situaties waarin er al meerdere malen een jaartcontract is aangeboden, met daarbij de intentie van beide kanten om dit een onbe-paald contract te laten worden.

Mijn partner is door de huidige werkgever 'overgenomen' van een detacheringsbureau (waar hij een vast contract had) na een jaar in dienst bij deze WG. Kreeg bij de WG echter wel weer een jaarcontract, met daarbijd e mededeling dat het de bedoeling was dat dit verlengd zou worden (er kan altijd iets tussen komen natuurlijk, maar dat was de intentie).

Mag nu vanwege 'de crisis' toch niet blijven.. Is echt heel vervelend, zeker als je je zekerheid bij een andere WG hebt opgegeven om elders weer met tijdelijke contracten te gaan werken..

Als je fulltime werkt is het moeilijk om te solliciteren, in de avonduren is vaak wel mogelijk, maar willen ze dan toch dat je er rond 5 uur, half zes bent. Als je dan eerst van je werk moet komen, zul je dus toch vrije uren moeten opnemen. En dat wordt erg vervelend als je dat al 20 keer hebt moeten doen omdat ze je nergens aannemen..

Dus als je in goed overleg met je baas vrije uren kunt opnemen, is dat erg fijn. Geloof echter niet dat dat wettelijk ergens is vastgelegd, wellicht dat je CAO of aovk er meer over zegt...

Succes!
Ligt ook aan je werkgever. Bij ons krijgt iedereen, tot in het redelijke, de tijd om onder werktijd gesprekken te voeren. Ook wordt ze aangeboden om te helpen bij het opstellen van een sollicitatiebrief.

Ik vind het overigens wel dat je je een beetje aanstelt ten aanzien van het schrijven van brieven in je eigen tijd... wil je nu een nieuwe baan of niet? Je kunt van je werkgever niet alles verlangen. Iedereen heeft intensieve werkdagen en als je thuis komt moet je gewoon even ontspannen en dan een goede brief schrijven.

Dat je contract niet verlengd wordt is natuurlijk ontzettend vervelend en klote, maar met een flinke dosis energie moet je toch een eind kunnen komen hoor.
Heb je 3 x een jaarcontract gehad of?

Het solliciteren zal in je eigen tijd moeten, je moet er dus wel verlofuren voor schrijven. Tenzij hij zo coulant is en je matst, maar heb dat nog nooit gehoord.
Het is al een tijdje geleden, hopelijk heb je iets gevonden inmiddels?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven