Ergerlijk gedrag dochter
woensdag 10 juli 2019 om 12:49
Lieve mensen op dit forum,
Mijn volwassen dochter koopt vaak gezonde producten, zoals sla, avocado’s etc. Met het doel om deze op te eten, maar het gevolg is dat dit niet gebeurd. Vaak koopt ze ook heel veel in een keer. Ik spreek haar regelmatig op aan dat het eten in de koelkast ligt, en dat het opgegeten moet worden. Vervolgens gebeurd dit niet, en beland het in de vuilnisbak. Ik vind dit voedselverspilling, ook dat heb ik meerdere malen tegen haar gezegd, maar uiteindelijk heeft het geen effect.
Hoe kan ik dit patroon van mijn dochter doorbreken?
Mijn volwassen dochter koopt vaak gezonde producten, zoals sla, avocado’s etc. Met het doel om deze op te eten, maar het gevolg is dat dit niet gebeurd. Vaak koopt ze ook heel veel in een keer. Ik spreek haar regelmatig op aan dat het eten in de koelkast ligt, en dat het opgegeten moet worden. Vervolgens gebeurd dit niet, en beland het in de vuilnisbak. Ik vind dit voedselverspilling, ook dat heb ik meerdere malen tegen haar gezegd, maar uiteindelijk heeft het geen effect.
Hoe kan ik dit patroon van mijn dochter doorbreken?
woensdag 10 juli 2019 om 15:09
woensdag 10 juli 2019 om 16:57
Je leest niet goed. Dochter koopt die dingen alleen maar om ze nadien weg te gooien. En wie zegt dat moeder niet gezond eet?Fransje-Noord schreef: ↑10-07-2019 15:29Wat fijn dat je dochter zo gezond bezig is! Misschien kunnen jullie samen de gerechten bereiden, dan eten jullie allebei gezond!
donderdag 11 juli 2019 om 14:17
Hallo mensen,
Bedankt voor jullie tips!
Ze woont inderdaad nog bij mij thuis.
Zelf opeten is geen optie want ik haal zelf ook mijn boodschappen en ben ik doorgaans continu verplicht om dan haar eten te eten wat ons niet zo smaakt. Ik spreek haar hier op aan maar ze negeert het gewoon.
Ik heb haar hier ook op een nette manier op aangesproken en gezegd dat het niet goed is om eten weg te gooien. Ze zegt dan bijv. ja dat weet ik maar doet er verder niets mee.
En samen maaltijden klaarmaken zie ik ook niet zitten want dan ben ik de bemoeizuchtige moeder.
Bedankt voor jullie tips!
Ze woont inderdaad nog bij mij thuis.
Zelf opeten is geen optie want ik haal zelf ook mijn boodschappen en ben ik doorgaans continu verplicht om dan haar eten te eten wat ons niet zo smaakt. Ik spreek haar hier op aan maar ze negeert het gewoon.
Ik heb haar hier ook op een nette manier op aangesproken en gezegd dat het niet goed is om eten weg te gooien. Ze zegt dan bijv. ja dat weet ik maar doet er verder niets mee.
En samen maaltijden klaarmaken zie ik ook niet zitten want dan ben ik de bemoeizuchtige moeder.
donderdag 11 juli 2019 om 15:08
Als je niet samen in de keuken wil staan, kan je de regel instellen dat ze eens per week kookt.
Hier doen de kinderen het om toerbeurt op vrijdag of zaterdag. Ze mogen zelf bepalen wat ze maken, als het maar een complete maaltijd is en niet te duur. Als ze me op tijd hun boodschappenlijstje geven, zorg ik dat alles in huis is. Zo niet, dan moeten ze zelf ook nog naar de winkel.
Erg leuk en leerzaam. Zo eten we ook eens iets dat niet in mijn eigen repertoire zit.
Jij zou erbij kunnen zeggen dat je dochter die dag ook de dingen die ze in huis heeft gehaald moet gebruiken.
Hier doen de kinderen het om toerbeurt op vrijdag of zaterdag. Ze mogen zelf bepalen wat ze maken, als het maar een complete maaltijd is en niet te duur. Als ze me op tijd hun boodschappenlijstje geven, zorg ik dat alles in huis is. Zo niet, dan moeten ze zelf ook nog naar de winkel.
Erg leuk en leerzaam. Zo eten we ook eens iets dat niet in mijn eigen repertoire zit.
Jij zou erbij kunnen zeggen dat je dochter die dag ook de dingen die ze in huis heeft gehaald moet gebruiken.
donderdag 11 juli 2019 om 15:15
Als een volwassene jouw koelkast gebruikt om te kijken hoe lang het duurt voor een krop sla een slijmerige substantie is geworden, dan zeg jij daar niks van?Koffiehagedis schreef: ↑11-07-2019 14:42Als ze het zelf betaalt van haar eigen geld: bemoei je er niet mee. Tuurlijk is het zonde, maar je hebt hier niets meer over te zeggen zodra ze volwassen is en het zelf betaalt.
donderdag 11 juli 2019 om 15:22
Dat ze op zichzelf mag gaan wonen ja. Maar je kan een volwassene niet verbieden te kopen wat ze wil kopen van haar eigen geld, en haar de toegang tot de gemeenschappelijke koelkast ontzeggen is ook weer zo wat, vind je niet?
donderdag 11 juli 2019 om 15:23
Als ze zelf betaalt, dan heb je maar 1 manier om hier iets tegen te doen, huisregels. Van die wetten die je op kunt leggen aan huisgenoten (al dan niet onder enige dwang omdat je de hoofdbewoner/huiseigenaar bent). Doorgaans beperk je die tot het absoluut noodzakelijke. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat je van jouw principe "ik vind het zonde van het eten" een huisregel als "in dit huis gaan we zorgvuldig om met eten en wordt niks weggegooid" zou willen maken.
Als je dat wel wil, dan ben je, eerlijk gezegd, niet helemaal geslaagd in je idealistische opvoeding. Ik zou je dochter dan aanraden om snel uit huis te gaan.
Als je er geen 'huisregel' van wil maken, stop dan met moeilijk doen. Je dochter is een volwassen huisgenoot, ze betaalt zelf voor haar eten, ze heeft blijkbaar een andere moraal dan jij als het om voedselverspilling gaat. Ik zou zo nu en dan wel een avocado van haar achterover drukken trouwens, maar dat is gewoon eigenbelang
Als ze er niet voor betaalt, dan wordt 't hoog tijd daarvoor. Houd het waarschijnlijk ook snel op.
Als je dat wel wil, dan ben je, eerlijk gezegd, niet helemaal geslaagd in je idealistische opvoeding. Ik zou je dochter dan aanraden om snel uit huis te gaan.
Als je er geen 'huisregel' van wil maken, stop dan met moeilijk doen. Je dochter is een volwassen huisgenoot, ze betaalt zelf voor haar eten, ze heeft blijkbaar een andere moraal dan jij als het om voedselverspilling gaat. Ik zou zo nu en dan wel een avocado van haar achterover drukken trouwens, maar dat is gewoon eigenbelang
Als ze er niet voor betaalt, dan wordt 't hoog tijd daarvoor. Houd het waarschijnlijk ook snel op.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
donderdag 11 juli 2019 om 15:23
En nou ben je die geïrriteerde moeder die tegen een loden deur loopt te mekkeren.anneke1971 schreef: ↑11-07-2019 14:17Ze zegt dan bijv. ja dat weet ik maar doet er verder niets mee.
Je klinkt niet heel leuk. Ik zie het helemaal voor me: jouw toontje, haar rollende ogen.
Als je contact wil met je dochter, misschien eens een andere manier van benaderen proberen. De manier die je nu gebruikt, werkt niet meer bij je volwassen dochter.
donderdag 11 juli 2019 om 15:30
Ik vind sommige argumenten hier dat ze 'volwassen' is en het zelf moet bepalen ronduit debiel. Los van dat het ranzig is om bedorven eten in je koelkast te hebben, is het ontzettend asociaal om eten te verspillen. Zeker wanneer er in 2018 140.000 mensen gebruik hebben gemaakt van de voedselbank, om de miljoenen mensen die honger lijden, milieu degradatie en dergelijke nog maar even te verzwijgen.
In veel all you can eat restaurants, krijg je een 'boete' als je iets niet op eet. Je kan haar een boete van 5 euro per voedselitem geven? Of laat haar een keer een dag meelopen bij de voedselbank. Iets wat je als eis in kan stellen, zeker als ze geen huur betaald.
In veel all you can eat restaurants, krijg je een 'boete' als je iets niet op eet. Je kan haar een boete van 5 euro per voedselitem geven? Of laat haar een keer een dag meelopen bij de voedselbank. Iets wat je als eis in kan stellen, zeker als ze geen huur betaald.
donderdag 11 juli 2019 om 15:36
Er is een heel verschil tussen iets 'moreel verwerpelijk' vinden, en gedrag van een volwassene afdwingen.
Een huisregel 'je zorgt ervoor dat er geen rottende meuk in de koelkast ligt', dat is een prima regel.
Maar hoe ga je een volwassen vrouw een 'boete' geven? Of 'laten meelopen bij de voedselbank'? Ze is volwassen. Je kunt preken wat je wil, maar voor opvoeding is het echt een beetje laat. Geef het goede voorbeeld en ga een keer het gesprek aan over je morele verontwaardiging, maar behandel een volwassen dochter alsjeblieft niet als een klein kind, daar wordt het echt niet beter van.
Een huisregel 'je zorgt ervoor dat er geen rottende meuk in de koelkast ligt', dat is een prima regel.
Maar hoe ga je een volwassen vrouw een 'boete' geven? Of 'laten meelopen bij de voedselbank'? Ze is volwassen. Je kunt preken wat je wil, maar voor opvoeding is het echt een beetje laat. Geef het goede voorbeeld en ga een keer het gesprek aan over je morele verontwaardiging, maar behandel een volwassen dochter alsjeblieft niet als een klein kind, daar wordt het echt niet beter van.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
donderdag 11 juli 2019 om 17:48
Jij lust geen gezonde dingen?anneke1971 schreef: ↑11-07-2019 14:17
Zelf opeten is geen optie want ik haal zelf ook mijn boodschappen en ben ik doorgaans continu verplicht om dan haar eten te eten wat ons niet zo smaakt.
donderdag 11 juli 2019 om 17:52
Misschien wordt het dan ook tijd om je eigen eetgedrag eens onder de loep te nemen. Waarom smaakt gezond eten jullie niet?anneke1971 schreef: ↑11-07-2019 14:17ben ik doorgaans continu verplicht om dan haar eten te eten wat ons niet zo smaakt.