Puglia - Italië

14-07-2019 18:14 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
In september heb ik drie weken vakantie en denk ik er over na om op vakantie te gaan Puglia (hak van Italië). Wie is er wel eens geweest en wil zijn ervaringen delen? Welke tips heb je om waar wel heen te gaan/eten/slapen en wat kan ik overslaan?

Ik vlieg erheen (Brindisi of Bari) en ga me daar verplaatsen met het OV. Ik wil minimaal tien dagen gaan en maximaal drie weken. Af en toe een middag luieren is leuk maar ik wil vooral veel rond lopen, fietsen als er niet te veel bergen zijn en dingen zien. Een enkele keer een kerk bekijken is leuk maar daar hoef ik niet speciaal voor naar een stad.

Ik denk er nu aan om een paar dagen in Bari te verblijven, in Brindisi en in Lecce maar laat me graag verrassen. :) Ik wil in ieder geval een dag(deel) naar Alberobello.
Puglia is leuk! Bari is mooi en bijzonder, vooral de oude kern (doe daar vooral de street food walking tour bij de Velo Service, waar je ook een fiets kan huren). Lecce is prachtig. En als je treint, ga dan ook naar Monopoli, Trani, Gallipoli en Polignano. Kan ook met de auto, trouwens. ;) Vooral Polignano en Monopoli hebben prachtige stranden. Het landschap van Puglia is verder niet zo bijzonder, maar de stadjes zijn geweldig.
't Is al met al een heel gedoe
Lieke van Lexmond is geweest :proud:
Check haar insta maar.
Ik ben dit voorjaar drie weken geweest en heb me ook alleen met ov verplaatst.

Hou rekening met langzame treinen (nog uit de jaren '60 ofzo) en veel vertraging en vooral rond Lecce heel veel Afrikaanse immigranten in de treinen (echt, soms was ik de enige blanke vrouw, niet eng hoor, maar in het begin heel vreemd).
Treinkaartjes zijn spotgoedkoop en elk klein stationnetje heeft een loket of automaat, piece of cake!

Ik was een paar dagen in Bari en ben daarna naar Martina Franca gegaan, daar ben ik een week gebleven. Van daaruit kun je makkelijk met de trein of bus dagtochten maken naar Alberobello, Locorotondo, Taranto, etc. Ook kun je fijn wandelen in de omgeving en is het stadje niet zo megatoeristisch als Alberobello. In de vallei rondom Alberobello staan ook heel veel 'trulli', ik ben niet naar dat dorpje geweest, want had die huisjes overal al gezien en ik heb een hekel aan massatoerisme. (Het is een beetje het Giethoorn/de Zaanse Schans van Zuid Italië.)

Vervolgens was ik een week in Lecce en heb van daaruit weer dagtripjes gemaakt. Gallipoli is bijvoorbeeld echt de moeite waard! Het gebied rondom Lecce en verder zuidelijk is nagenoeg vlak en prima om te fietsen.

Aan het eind nog twee dagen Brindisi gedaan, maar dat had ik beter niet kunnen doen. Wat een sfeerloze stad vond ik dat zeg.
Oja, en als je nog tijd hebt: ga naar Matera! Wij kwamen er te laat achter dat er vanuit Bari een lokake trein naartoe gaat. Matera is een uit de rotsen gehakt stadje, moet echt prachtig zijn.
't Is al met al een heel gedoe
Klopt, Matera is zeker de moeite waard. Lecce en Bari ook, Brindisi vond ik niks. Trulli’s zijn leuk om te zien, maar in Alborobello is het wel erg toeristisch. In de omgeving staan er genoeg.
Bedankt voor jullie reacties! Brindisi kan ik dan beter overslaan.

Trage treinen vind ik voor op vakantie niet zo erg. Zo lang het maar geen enkele reis wordt. :)
Hap-snap schreef:
15-07-2019 05:18
Bedankt voor jullie reacties! Brindisi kan ik dan beter overslaan.
Je zou wel heen of terug kunnen vliegen vanaf Brindisi, het is een mooi compact vliegveldje, bijna kleiner dan Rotterdam Airport. Vanaf Lecce kun je rechtstreeks met de Pugliairbus naar het vliegveld v.v. in een half uurtje.
Ik ben er onlangs geweest. Alberobello is prima te doen wanneer je er rond een uur of 6 heengaat. Dan zijn de meeste mensen weer vertrokken en loop je in sommige straten in je uppie.

Ostuni is ook een bezoek waard. Erg leuk om rond het stadje te wandelen opeen iets lager niveau dan waar de kathedraal staat.

Cisternino niet vergeten, dat vond ik één van de mooiste dorpjes daar.

Otranto ook leuk
Wat mij wel tegenviel was dat veel stranden er niet openbaar toegankelijk zijn. Ben niet echt een strandligger, maar af en toe een uurtje tussendoor is wel leuk.
Ik vind drie weken wel lang. Ben er zelf tien dagen geweest en toen was ik er ook wel klaar mee. Ik had wel een huurauto trouwens, geen ervaring met het ov daar.
.
leuk,ik lees mee.ongeveer hetzelfde plan als jou to
stippensokken schreef:
15-07-2019 07:45
Je zou wel heen of terug kunnen vliegen vanaf Brindisi, het is een mooi compact vliegveldje, bijna kleiner dan Rotterdam Airport. Vanaf Lecce kun je rechtstreeks met de Pugliairbus naar het vliegveld v.v. in een half uurtje.
Brindisi is afgevallen omdat ik geen zin heb in een tussenstop of overstappen. Vanaf Amsterdam vliegen ze rechtstreeks naar Bari. Dan liever wat langer in de trein zitten.
mikkie8 schreef:
16-07-2019 00:33
leuk,ik lees mee.ongeveer hetzelfde plan als jou to
Heb jij al wat gevonden?

Ik heb nu 10 dagen geboekt. Een paar dagen Bari, Lecce en Polignano a mare. Dit laatste niet quoten aub
Hap-snap schreef:
19-07-2019 11:34
Brindisi is afgevallen omdat ik geen zin heb in een tussenstop of overstappen. Vanaf Amsterdam vliegen ze rechtstreeks naar Bari. Dan liever wat langer in de trein zitten.
Transavia vliegt vanaf Rotterdam rechtstreeks op Brindisi.
Maar ik zie dat je al geboekt hebt, dus mijn tip is helaas te laat.

Veel plezier!
stippensokken schreef:
19-07-2019 11:48
Transavia vliegt vanaf Rotterdam rechtstreeks op Brindisi.
Maar ik zie dat je al geboekt hebt, dus mijn tip is helaas te laat.

Veel plezier!
Dank je! Dat had ik wel gezien maar ik vind de tickets behoorlijk duur (€300 meer dan ik nu kwijt ben) en het kwam met de dagen/tijden niet zo goed uit. Dan zit ik denk ik
liever twee uur in de bus/trein.
Hap-snap schreef:
20-07-2019 08:49
Dank je! Dat had ik wel gezien maar ik vind de tickets behoorlijk duur (€300 meer dan ik nu kwijt ben) en het kwam met de dagen/tijden niet zo goed uit. Dan zit ik denk ik
liever twee uur in de bus/trein.
Oef, dat is wel een flink prijsverschil! Dan kun je beter met de trein inderdaad.
hap-snap,wij gaan in bari zitten en dan gewoon dagjes weg.leek ons qua openbaar vervoer het makkelijkste.heb er zin in!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven