Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Alle reacties Link kopieren
Succes Choco! :hug:

Ik ben gisteren naar de Lion King geweest (musical) en hier wilde ik al denk ik wel 10 jaar naar toe. Maar. Ik kon er niet van genieten. Gewoon niet. Ik baal er zo erg van, en ik heb nog het gevoel dat ik moet doen alsof ik het leuk vond.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Jammer dat je niet kon genieten! Maar toch heel stoer dat je wel gegaan bent vind ik.
Toch een stap hoor. Hoop dat het genieten binnenkort verschijnt. En dat hoop ik voor ons allemaal!
Ik vind zoveel dingen oneerlijk in het leven. Als ik over iets klaag wordt soms gezegd dat er mensen zijn die het slechter hebben dan ik. Puur met mijn verstand gezien weet ik dat dat waar is. Ik ben nooit ernstig ziek geweest, ben niet in armoede opgegroeid, nooit fysiek mishandeld (wel psychisch door een juf), heb nooit een kind verloren, mijn lieve moeder leeft nog.
En toch voel ik me vaak down. Door mijn Autisme, hoog gevoeligheid, uiterlijk (vooral lichaamsbouw), onhandigheid.
Ik ben nu vooral boos omdat ik ongesteld moet worden in die tropische hitte. Kan elk moment gebeuren. Dan wil ik alleen maar afkoelen in een zwembad en dat gaat nu niet. Ja, kan wel als je er iets in stopt. Maar toch voelt het niet echt oké om dan te gaan zwemmen. En ongesteld worden in/aan het zwembad wil ik ook niet. Is me al een paar keer gebeurd. Vorige maand kon ik ook al niet zwemmen op die extreme hete dag. Bah! Ik vind vrouw zijn eigenlijk helemaal niet makkelijk.
Ik baal dat ik weer gedumpt ben door een scharrel. Zag het al aankomen maar toch voelt het klote.
Sugar and spice, and everything nice.
Lang niet hier geschreven. Ben de afgelopen tijd in opname geweest. Om mijn passiviteit te veranderen. En dat is aardig gelukt. Ben een stuk actiever. Heb een beter dagritme. Ben alleen nog wel net zo somber. Al niet somberder (is dit een woord.. somberderderder). Ik ben wel actiever, maar iedere beweging kost me nog net zo veel moeite. Dus met hoe meer ik doe hoe zwaarder het is. Dus daar baal ik van. Sommige momenten kan ik wel inzien dat het een strijd van de lange adem is, dat ik hier doorheen moet. Maar de meeste momenten kan ik me alleen afvragen hoe lang ik dit nog kan volhouden. Wanneer het punt komt dat ik niet meer kan. Ik voel dat breekpunt zo dichtbij komen.

Afgelopen dagen loopt het ook niet lekker met mijn vriend. Ik begrijp heel goed dat het lastig is voor hem. Maar door alle miscommunicatie voel ik me zo eenzaam. En dat helpt ook niet mee.
hondenmens schreef:
21-07-2019 12:47
Ik ben nu vooral boos omdat ik ongesteld moet worden in die tropische hitte. Kan elk moment gebeuren. Dan wil ik alleen maar afkoelen in een zwembad en dat gaat nu niet. Ja, kan wel als je er iets in stopt. Maar toch voelt het niet echt oké om dan te gaan zwemmen. En ongesteld worden in/aan het zwembad wil ik ook niet. Is me al een paar keer gebeurd. Vorige maand kon ik ook al niet zwemmen op die extreme hete dag. Bah! Ik vind vrouw zijn eigenlijk helemaal niet makkelijk.
Misschien kun je wel alleen pootjebaden. Met alleen je voeten in het water geeft al wel iets van verkoeling.
Maktub schreef:
21-07-2019 16:44
Misschien kun je wel alleen pootjebaden. Met alleen je voeten in het water geeft al wel iets van verkoeling.
Ja dat klopt. Al kan dat ook in de achtertuin met een teiltje. En het zal zeer waarschijnlijk steendruk zijn in het zwembad. Wil wel een beetje fatsoenlijk kunnen zwemmen en niet elke 3 meter opzij moeten voor anderen. Ik zit nu redenen te bedenken waardoor zwemmen niet leuk is :nut: Het enige voordeel vind ik eigenlijk dat door de hitte het water lekker warm wordt en je heel snel opdroogt.
Vrijwilligerswerk was veel te zwaar, in de trein merkte ik dat het geen goed idee was....voel me afglijden...
Wat naar chocolade!
Wanneer zou je weer moeten gaan naar je vrijwilligerswerk? En wanneer heb je weer begeleiding?

Hondenmens,
Ow ja dat is balen dat dat precies is tijdens het lekkere weer.

Kohaku,
Wat jammer dat je er niet van hebt kunnen genieten en dat dat lastig te accepteren is. Weet je waardoor het niet lukte om ervan te genieten?

Kandijsuiker,
Ik merk dat ik het lastig vind dat je hier regelmatig 1 zin schrijft en verder niets. Ik weet dat ook niet zo goed of je reacties verwacht of dat het korte melden van iets voor jou voldoende is. Het nodigt ook niet echt uit tot reageren merk ik omdat je inhoudelijk ook niet reageert op andere schrijfsters.

Maktub,
Wat fijn dat je hier weer schrijft en dat het je tijdens je opname gelukt is actiever te worden. Ik kan me voorstellen dat dat lastiger vast te houden is als je ondanks alles toch nog erg somber bent.
Hebben je vriend en jij ook gezamenlijke gesprekken gehad of is dat een optie?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Morgen hulpverlening en donderdag werken.

Kennen jullie ook dat je cognitief helemaal anders is? En je een gezicht heb met bijna geen uitdrukking? Minder mimiek. En super wazig blik?
En niet kunnen denken?
Gisteren vroeg ik hoe mijn neefje en nichtje heten, toen wist ik het oprecht niet meer.

Ik raak mijn cognitief vanavond steeds verder kwijt. Alsof alles verder uitgaat. Probeer etehrn in te gaan.
Yep, herken ik, Choco. Hoe overprikkelder ik ben, hoe minder toon in mijn stem, hoe zachter en onduidelijker ik praat, en beweeg me dan ook hele houterig.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Blob, dat snap ik. Ik heb de energie niet echt om mee te leven nu, sorry. Ik zal hier niet meer posten
@kohaku. Hebben ze tegen jou gezegd hoe dat kan? Wat dat is?
@Kandijsuiker blijf hier alsjeblieft komen. Als alleen meelezen en af en toe je hart uitstorten jou helpt dan is dat prima. Soms ben je gewoon te moe of te somber om uitgebreid te reageren.
Ik wil je wel meegeven dat het goed is om je eerst op je herstel te richten voor je gaat daten. Sterkte :hug:
@Kohaku, ik was vorig jaar naar de Lion King, toen ik nog midden in m'n depressie zat. Ik heb toen wel kunnen genieten gelukkig.
Snap dat je baalt. Ooit gaat het weer lukken.

@Hondenmens, ja de rothitte komt er weer aan, bah. Kun je niet naar zee een dagje? Daar valt het minder op denk ik? Ik zit in de overgang, ook niet echt lekker die opvliegers bij 35 graden. Bleh.

Maktub, je hebt het zwaar. Weet de hulpverlening van je breekpunt?
Voor je vriend raad ik het boek "Help, mijn partner heeft een depressie" aan. Schrijver is Stef Linssen. Google maar eens.

@Choco, ja ik heb dat ook, 100%. De eerste maanden van de depressie liep ik langzaam en houterig. Ik had geen mimiek en ik staarde ipv dat ik keek.
Dat is nu een stuk beter. Overgebleven zijn: verminderde concentratie, dingen/namen vergeten, dingen verkeerd doen zonder het zelf door te hebben. En altijd moe.
Het komt deels door de depressie, maar zeker ook door de medicijnen.

@Meiroosje, ik denk aam je!

@IBI, hoe is het met jou?
@kohaku: Ik wil ook deze vakantie naar de Lion King met mijn moeder. Lijkt me een heel mooi. Balen dat je er niet van kon genieten.

FadeToBlack: In zee valt het minder op ja. Maar ik kan me aan zee en strand in NL niet goed meer vermaken. Vind zeewater hier meestal te koud. In mijn jeugd kwam ik er maar al te graag. Mijn opa had jaren een stacaravan op een camping bij zee. Toen hadden we een vast plekje om naartoe te gaan. Sinds hij overleden is verdween ineens mijn interesse in het strand/zee. Behalve 's avonds om te wandelen met mijn honden. Dat vind ik nog wel leuk.
Dus ja, ik denk dat het een voetenbadje wordt.
Die opvliegers lijken me inderdaad ook vreselijk. En te bedenken dat ik dat ook ooit krijg. Mijn moeder (67) heeft nog steeds last van. En een vriendin van me (65) heeft ze nooit gehad.
Ik vind het strand wel fijn, even uitwaaien, heenfietsen. Ik leef echt toe naar mijn vakantie. Eindelijk weer eens iets voor mezelf.

Toen ik een zware depressie had zonder meds was ik vlak en had ik geheugenverlies. Nu ben ik vooral flink down. Ik hoop dat het overgaat. Ik wil ook niet meer daten. Ik wilde het eerst ook al niet en nu zit ik op de blaren.
Kandijsuiker schreef:
21-07-2019 22:22
Blob, dat snap ik. Ik heb de energie niet echt om mee te leven nu, sorry. Ik zal hier niet meer posten
Das zeker niet mijn bedoeling! Ik wilde juist proberen te vragen wat je eruit wil halen. Of het voor jou voldoende is om hier af en toe 1 of 2 regels te posten en of en zo ja wat voor reacties je daar het liefste op ziet.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
chocoladeballetjes schreef:
21-07-2019 22:30
@kohaku. Hebben ze tegen jou gezegd hoe dat kan? Wat dat is?
Ik vermoed dat het een beetje werkt als een auto accu. Ik leerde bij rijles dat je, als er een zekering kapot is van iets belangrijks, je een zekering van iets minder belangrijks kan oversteken.

Dus, al je energie gaat naar 1 ding , overleven in dit geval. De meer 'onbelangrijke ' dingen worden dan uitgeschakeld zodat je door kan.

Vermoed ik dan he ;)

Hier heel erg veel pijn, lig al een poos in bed maar kan niet slapen van de pijn.
Ah fijn die herkennen. Bewegen is ook zo. Heb het vaker gehad met depressieve klachten maar vind het altijd intens en mensen reageren er zo op. En ga piekeren (en googlen) over hoe dat kan terwijl denken niet goed gaat. Thanks.

Heftig die pijn kojaku sterkte!
@choco: Is een sport als boksen of squash niks voor je? Daar kun je je frustratie op de bal uitleven. Schijnt goed te werken. Wat voor vrijwilligerswerk doe je?
@ Choco, ik herken dat ook.
Zoals Kohaku het uitlegt is wel een goeie... ik snapte het ook niet tot mij laatst bij mijn voortraject van trauma behandeling de Window of Tolerance werd uitgelegd. (misschien is google handiger voor het plaatje maar ik ga het proberen uit te leggen, ik kan namelijk geen plaatjes plakken hierzo)
Het deed mij ergens ook een klein beetje denken aan mijn crisisplan, dan maak je toch een schema van Fase groen-oranje-rood? Alleen is het in deze tekening rood-groen-rood. De plaatjes op internet hebben overigens allemaal zwarte lijnen, maar heb het groen en rood gegeven om het wat duidelijker te kunnen uitleggen.

---------Dit is de 'goed' functionerende lijn---------

Het komt er op neer dat als je boven en onder de rode lijnen zit je lichaam/hersens gaan reageren om naar de goed functionerende lijn te komen en daardoor andere functies/dingen moet uitschakelen om dit te bereiken.
Als je boven de bovenste lijn komt; is je spanning waarschijnlijk zo hoog (terwijl je dit misschien zelf niet eens doorhebt) dat je daardoor juist naar de onderste rode lijn door kan knallen (bijvoorbeeld uit staan, iemand zien praten maar het niet kunnen horen ect.) Er zijn overeenkomsten aan klachten, maar wat ik zo begreep kan het voor iedereen anders zijn.
Hopelijk snap je/jullie mijn uitleg een beetje, en anders kun je het ook zeker op google/youtube vinden. Bij mij heeft het uittekenen beter beeld gegeven (ik denk altijd in plaatjes.....)
Ik vind dit overigens super lastig, want ik vind het heel moeilijk om te voelen wanneer bij mij spanning te hoog zit omdat spanning bij mij 'normaal' is.. Ik sta 24/7 op scherp, ook als ik slaap.
Dat groene vlak ken ik dan ook bijna niet, maar het verklaart voor mij bijvoorbeeld wel wat meer waarom mijn lichaam (voor mij) uit het niets heel erg pijn doet, dan zit ik waarschijnlijk al ver in het boven rood en probeert mijn lichaam mij tot liggen/rusten te dwingen en als ik écht te ver ben gegaan krijg ik het ijskoud en lig ik te rillen en dan maakt het niet uit of het 30 graden is kan ik je vertellen..
Ik herken het overigens ook heel erg vergeetachtig te zijn, woorden in mijn mond al hebben maar geen normale zinnen kunnen uitspreken echt bizar..
Ik voel nu ook een soort woordenkots omdat ik het graag wil uitleggen maar kan het niet goed verwoorden :facepalm:
Om dit te schrijven heb ik al bijna een uur over gedaan.. dus ik stop maar! hopelijk heb ik het wel een beetje kunnen overbrengen :sigh:
Hier in dit topic schrijven is dus ook zo'n spanningsding voor mij; aan de ene kant heel fijn om lotgenoten te hebben aan de andere kant ben ik iedere keer super onzeker om iets te plaatsen... bang dat ik iets fouts doe
-
Reageer even wat korter dan ik zou willen.

@popjess. Heldere uitleg. Ben ook een beelddenker.
Zo snel doe je niet iets fout hoor!

@hondenmens. Weleens aan boksen gedacht toevallig. Zeker een idee.

@kohu. Bedankt voor je uitleg!

Over half gesprek casemanager. Heel goed want zit enorm in mijn eigen wereld zonder structuur, zelfzorg en traag denken. Zin in,? Nee
Hoe ging het gesprek Choco?

Popjess, ik ken dit, het lijkt op mijn lifechart en ook het signaleringsplan. Ik vind het een handig instrument. Dank voor het delen!
@popjess herkenbaar dat met moeilijk uit woorden komen. En je doet idd niet snel iets fout hoor, vind dat je erg goed uitlegt ook.

@choco/hondenmens boksen kan inderdaad echt een goeie zijn. Sowieso is sporten al best een uitlaat klep, al kost het me wel wat moeite om te gaan maar als ik er eenmaal ben dan is het ook wel fijn.

Vandaag weer even naar buiten geweest en wat dingetjes gedaan. Naar de winkels en weer een lading valispert gehaald. Merk dat die best goed werken om in slaap te vallen, al kan ik het helaas niet elke dag nemen want dan werkt het niet meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven