Gezondheid alle pijlers

HPV in vaste relatie

23-07-2019 11:15 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij vertelde dat in haar uitstrijkje HPV is gevonden, verder geen afwijkingen, PAP1
Ze is meer dan 25 jaar getrouwd en ze waren toen elkaars eerste. Haar relatie is monogaam. Zij zegt dat de HPV al die jaren sluimerend aanwezig is geweest.
Meer dan 25 jaar?? Als dat zo is zou de kans dat de HPV al schade aangericht zou hebben toch veel groter zijn, dwz een slecht uitstrijkje?

Het zijn mijn zaken niet. Ik ken haar al voordat verkering kreeg met haar man, zijn altijd vrij close geweest. Vind dat ze dit zo laconiek opneemt, ik zou als ik nu opeens HPV in mn uitstijkje zou hebben in alle staten zijn en vriendlief toch wel ernstig wantrouwen na meer dan 20 jaar een monogame relatie!
Hoe kijken jullie hier tegenaan en is er al duidelijkheid hoelang een hoogrisico HPV zich sluimerend kan houden?
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
23-07-2019 17:47
Heel mooi omschreven, maar ik bedoelde dus nogmaals niet dat het geen SOA is of niet zo genoemd mag worden.
Sorry zie je reactie nu pas. Ik vatte je post anders op. Denk wel dat dat OASOV minder goed blijft hangen ;-D
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Och, en dan staffen ook.
Lucifer2018 schreef:
23-07-2019 17:52
Och, en dan staffen ook.

?
Wie staft wie?
penthi schreef:
23-07-2019 16:12
In studies naar HPV in mensen werd gevonden dat tussen 0 en 51,5 % van (zelfverklaarde en soms ook door fysiek onderzoek bevestigde) maagdelijke meisjes HPV bij zich dragen.
Wat is dat voor fysiek onderzoek dat de maagdelijkheid van een meisje kan bevestigen?
Alle reacties Link kopieren
Mik* schreef:
23-07-2019 18:13
Wat is dat voor fysiek onderzoek dat de maagdelijkheid van een meisje kan bevestigen?
Ik samenvervattaalde ook maar de door de auteurs gegeven samenvatting waarin dit detail genoemd werd. Het blijkt gaat om twee van de 18 onderzoeken in maagdelijke meisjes waarbij de deelneemsters zelf verklaarden maagd te zijn en waarvan bovendien het hymen/maagdenvlies nog intact bleek. In het ene artikel draait het om Chinese aanstaande bruiden, blijkbaar is/was het verplicht om een fysieke keuring te doorstaan voor een huwelijksvergunning. Het andere artikel krijg ik niet te pakken, maar gaat mogelijk om een soortgelijke groep Chinese vrouwen.

toevoeging (ik heb altijd teveel 'nagedachten:) voordat men verontwaardigd reageert: het is mijn veld niet en ik weet ook niet wat de kans is dat een maagdenvlies intact is bij penetratie (niet zo heel groot lijkt me), maar ik wil er vooral bij voorbaat vast op wijzen dat een intact maagdenvlies als 'aanwijziging' ('proxy') voor maagdelijkheid heel iets anders is dan een gebroken maagdenvlies aanzien voor bewijs van niet-maagdelijkheid.
anoniem_387542 wijzigde dit bericht op 23-07-2019 19:07
23.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel echt verbaasd dat de aanname HPV wijst op vreemdgaan zo leeft. Ik woon al een paar jaar niet meer in Nederland en toen ik vorig jaar de HPV molen inging (uiteindelijk een conisatie gehad) bleken er in mijn echt-niet-zo-heel-grote netwerkje van Nederlandse vrouwen in het buitenland nog drie of vier anderen te zijn die tegelijkertijd of in de voorliggende paar maanden HPV positief hadden getest.

Wilde ook nog wel even noemen dat, ondanks dat ik erop wees dat je niet per se door sex besmet hoeft te raken, de overgrote hoeveelheid besmettingen natuurlijk wel door sex komen. Aan de andere kant, en dit herinner ik me nu net pas weer, HPV wordt (in mijn ervaring) helemaal niet 'benaderd' zoals een andere SOA (denk: partners waarschuwen/testen/behandelen, waarschuwingen om geen onbeschermde sex te hebben zolang behandeling loopt etc). Ik geloof dat ik destijds wel gevraagd of mijn (vaste) partner dan niet ook getest/behandeld zou moeten worden, maar dat werd een beetje weggewuifd met dat het geen zin heeft omdat HPV zo veelvoorkomend is oid.
lux- schreef:
23-07-2019 17:48
Sorry zie je reactie nu pas. Ik vatte je post anders op. Denk wel dat dat OASOV minder goed blijft hangen ;-D

Niet he? :D
Alle reacties Link kopieren
Een SOA krijg je van onveilig seksueel contact. Je vriendin heeft een SOA opgelopen en als zij ontmaagd is door haar man, dan heeft ze HPV van hem. Kan er wel van alles over deze SOA niet bekend zijn, maar je krijgt dit echt niet van een handdoek. Amehoela.
Hoe lang dit in je lichaam kan sluimeren zou ik echt niet weten. Ze is dus nooit eerder getest op HPV?
PoesinBoots schreef:
23-07-2019 11:23
Klaarrr
:-D
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
23-07-2019 17:47
Colposcopie hoop ik ;) anders moet je je gyn even streng aankijken.
En dat is een lisexcisie.
Hahahaha ja dat ja :facepalm: heb ook de ziekte van crohn dus die ook eens in de 5 jaar ;-))
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
23-07-2019 14:30
Mannen lopen HPV ook altijd op van iemand anders. Het is een zeer besmettelijke soa, en een waar condooms niet goed tegen beschermen, vandaar dat zoveel mensen na 1-2 bedpartners al eens in aanraking zijn geweest met het virus. Het lijkt op bepaalde punten wel op het koortslipvirus maar is zeker een heel ander soort ziekte. Bij een hr-HPV zonder afwijkende cellen in het uitstrijkje moet je inderdaad ieder jaar op controle, want je behandelt de afwijkende cellen en niet het virus zelf. Dus het heeft geen zin om het te behandelen zonder die afwijkende cellen, want dat hpv-virus doet daar dan geen kwaad. Zeker bij vrouwen die nog een kinderwens hebben doen ze de lisexcisie alleen indien echt noodzakelijk, als er licht afwijkende cellen gevonden worden doen ze bij vrouwen met kinderwens in eerste instantie nog niks. De behandeling verhoogt namelijk de kans op een vroeggeboorte iets. Ik heb het gehad voor ik mijn zoon kreeg, die behandeling, ik had geen keus, ik had ernstig afwijkende cellen, en ik heb in de tweede helft van mijn zwangerschap last gehad van bloedverlies, waarvan de gynaecoloog zei dat ze dat vaker zien bij vrouwen die lisexcisies hebben gehad. Voor een tweede zwangerschap hou ik er dus ook rekening mee dat dat kan gebeuren. Overigens ben ik keurig a terme bevallen, gelukkig.

Wb het chlamydiaverhaal:
Het klinkt als een positieve titer. Als je eenmaal chlamydia hebt gehad blijft voor altijd zichtbaar in je bloed dat je daar antistoffen tegen hebt aangemaakt. Dan heb je IgM en IgG antistoffen en pin me er niet op vast maar ik dacht dat IgG aangemaakt wordt bij een acute infectie en IgM de antistoffen zijn van iemand die lang geleden de infectie heeft doorgemaakt, maar geen actieve ziekte meer heeft. Maar mensen zeggen als ezelsbruggetje dat je altijd moet denken aan de G van geheugen of juist de M van memory en ik vergeet dus altijd of je nou aan de G van geheugen of de M van memory moet denken :P Volg je het nog? Anyway, als de dokter dat zegt dan klinkt het mij alsof die geheugencellen (of dat nu IgG of IgM is) positief waren en die andere negatief. En dat het dus een doorgemaakte infectie was. Maar ik was er niet bij hè, dus zeker weten doe ik het niet.

Ik heb de klaring even opgezocht op het RIVM en daar staat het volgende:

Besmettelijke periode
Vanwege het hoge percentage asymptomatische infecties is er weinig bekend over de gemiddelde infectieduur. Er bestaat onvoldoende inzicht in het natuurlijke beloop van de infectie. In meerdere studies is aangetoond dat in een jaar bij ongeveer 50% van de vrouwen met een asymptomatische Ct de infectie zonder antibioticabehandeling spontaan klaarde (Morré 2002, Molano 2005). Soms worden infecties al in korte tijd geklaard (Geisler 2010). Langdurig persisterende infecties zijn echter ook gerapporteerd.

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/chlamyd ... a-venereum
Wow, dank je voor zo'n super uitleg :-) ben je zelf gynaecoloog? Ik heb me kapot gegoogled toen ik hoorde dat ik positief getest was voor HPV (eerst LSIL, de laatste keer ASC-US - is dat Pap-2?) maar het lijkt alsof er (veel te) weinig onderzoek is. Ik was ook te oud toen het inenten begon, en weet nog steeds niet zo goed of ik het alsnog kan/moet doen of niet.
Alle reacties Link kopieren
cosima schreef:
23-07-2019 21:41
Wow, dank je voor zo'n super uitleg :-) ben je zelf gynaecoloog? Ik heb me kapot gegoogled toen ik hoorde dat ik positief getest was voor HPV (eerst LSIL, de laatste keer ASC-US - is dat Pap-2?) maar het lijkt alsof er (veel te) weinig onderzoek is. Ik was ook te oud toen het inenten begon, en weet nog steeds niet zo goed of ik het alsnog kan/moet doen of niet.
Haha nee, maar wel medische hoek en gynaecologie vind ik interessant :)
Ik weet niet 1 op 1 de vertaling naar pap uitslagen maar ik denk dat een LSIL vaak gevonden wordt bij een pap3a en een ASC-US bij een pap2. Maar dan zou ik even moeten gaan uitvogelen hoe dat ook weer eens precies zit. Het lijkt er iig op dat je uitstrijkje beter is geworden :)
Die vraag over vaccinatie: dat gebeurt dus soms wel, wordt momenteel onderzoek naar gedaan, mogelijk helpt dat. Bespreek het eens met je gynaecoloog!
lux- wijzigde dit bericht op 24-07-2019 08:00
8.69% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
liefkind2017 schreef:
23-07-2019 20:31
Hahahaha ja dat ja :facepalm: heb ook de ziekte van crohn dus die ook eens in de 5 jaar ;-))
Ah dat lijkt me echt een rotziekte :bigkiss:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Iemand een linkje naar een wetenschappelijk onderzoek, waaruit blijkt dat een HPV besmetting pas na langer dan 20 jaar ontdekt kan worden, ondanks regelmatige uitstrijkjes in de tussentijd? Uitstrijkjes die al die jaren prima waren?

Zelf drager van hoog risico HPV 16 en 18 en dit is de vraag waar ik al jaren mee worstel. Inmiddels meerdere keren behandeld, onder andere lisecties en een conisatie en helaas al 4 jaar blijvend drager van de HPV besmettingen. Lichaam ruimt helemaal niks op.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
23-07-2019 15:49
Oh dat zal dan anders zijn dan ik dacht. Of misschien zelfs per regio verschillen. Zoals ik al zei; ik ken de protocollen niet helemaal uit mijn hoofd. Maar je behandelt niet het virus, maar de afwijkende cellen, zolang die er niet zijn behandel je dus niet, daar ging het me om.

Overigens heb ik even zitten nalezen bij RIVM en hebben ze het daar over een nieuwe piek rond 50 jaar en de hypothese daarover is dat het een opvlamming is van een latent aanwezige hpv, dus misschien speelt dat wel bij jou en de vriendin van TO.
Ik heb gekeken op de site van het RIVM, maar kan dit nergens vinden?
Alle reacties Link kopieren
penthi schreef:
23-07-2019 18:52
Ik ben wel echt verbaasd dat de aanname HPV wijst op vreemdgaan zo leeft. Ik woon al een paar jaar niet meer in Nederland en toen ik vorig jaar de HPV molen inging (uiteindelijk een conisatie gehad) bleken er in mijn echt-niet-zo-heel-grote netwerkje van Nederlandse vrouwen in het buitenland nog drie of vier anderen te zijn die tegelijkertijd of in de voorliggende paar maanden HPV positief hadden getest.

Wilde ook nog wel even noemen dat, ondanks dat ik erop wees dat je niet per se door sex besmet hoeft te raken, de overgrote hoeveelheid besmettingen natuurlijk wel door sex komen. Aan de andere kant, en dit herinner ik me nu net pas weer, HPV wordt (in mijn ervaring) helemaal niet 'benaderd' zoals een andere SOA (denk: partners waarschuwen/testen/behandelen, waarschuwingen om geen onbeschermde sex te hebben zolang behandeling loopt etc). Ik geloof dat ik destijds wel gevraagd of mijn (vaste) partner dan niet ook getest/behandeld zou moeten worden, maar dat werd een beetje weggewuifd met dat het geen zin heeft omdat HPV zo veelvoorkomend is oid.
Dat heeft te maken met de info die het RIVM verstrekt: je lichaam zou het virus na een jaar of 2 wel opgeruimd moeten hebben + het virus loop je op via seksueel contact. Er staat niet dat het virus jarenlang sluimert en dan opeens toch meetbaar wordt, er staat enkel dat het op lange termijn (dwz jaren) tot onrustige cellen dan wel kanker kan leiden. Het is dus een logische aanname dat als het virus geconstateerd wordt, je dat min of meer recent opgelopen moet hebben als het bij eerdere controles niet naar voren kwam. En dat zet je natuurlijk wel aan het denken, want hoe kom je na zeg 20 jaar van monogaam huwelijk opeens aan een besmetting?
Alle reacties Link kopieren
Venusss schreef:
23-07-2019 23:19
Iemand een linkje naar een wetenschappelijk onderzoek, waaruit blijkt dat een HPV besmetting pas na langer dan 20 jaar ontdekt kan worden, ondanks regelmatige uitstrijkjes in de tussentijd? Uitstrijkjes die al die jaren prima waren?

Zelf drager van hoog risico HPV 16 en 18 en dit is de vraag waar ik al jaren mee worstel. Inmiddels meerdere keren behandeld, onder andere lisecties en een conisatie en helaas al 4 jaar blijvend drager van de HPV besmettingen. Lichaam ruimt helemaal niks op.
Heb je hier misschien wat aan? https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... s-09-00267 - de geciteerde artikelen met referentienummers 4 en 14 gaan specifiek over het weer detecteerbaar worden van HPV die waarschijnlijk al jaren ondetecteerbaar/sluimerend aanwezig was. Zie ook in de tekst alinea 4 "Evidence Supporting Re-Detection as an Important Transition from Negative to Positive HPV Tests".

Je zegt dat je hiermee worstelt, is dat worstelen in de zin van 'al jaren gedoe mee', of worstelen in de meer emotionele en/of verstandelijke zin: het lastig vinden, niet kunnen plaatsen, etc?
Alle reacties Link kopieren
Venusss schreef:
23-07-2019 23:19
Iemand een linkje naar een wetenschappelijk onderzoek, waaruit blijkt dat een HPV besmetting pas na langer dan 20 jaar ontdekt kan worden, ondanks regelmatige uitstrijkjes in de tussentijd? Uitstrijkjes die al die jaren prima waren?

Zelf drager van hoog risico HPV 16 en 18 en dit is de vraag waar ik al jaren mee worstel. Inmiddels meerdere keren behandeld, onder andere lisecties en een conisatie en helaas al 4 jaar blijvend drager van de HPV besmettingen. Lichaam ruimt helemaal niks op.
Heb je deze vraag al aan je behandelend arts voorgelegd? Zo ja, ik ben benieuwd wat zij of hij zei.
Alle reacties Link kopieren
Penthi, dankjewel! Ik ga het deze week even goed lezen, het is in het Engels en ik heb daar even een goed moment voor nodig.
Om op je vraag terug te komen: beide. Ik ben al jaren onderweg met allerlei behandelingen, arts noemt het inmiddels chronisch HPV ( en dan hebben we het dus over de hoog risico-varianten) en de volgende stap zal zijn dat mijn baarmoeder verwijderd moet worden. Zie ik niet eens meer tegenop na alles ;-) Alleen zei de arts wel: helaas worden de controle's dan lastiger, het virus kan zich dieper vestigen en dat is moeilijker te detecteren :-S
In emotionele zin vind ik het ook moeilijk: ik krijg al jaren uitstrijkjes, " ineens" is het mis. Hoe kan dat? Zat het virus er dan toch al langer? Of kan het idd door sauna bezoek komen bijvoorbeeld? Vragen, vragen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
23-07-2019 23:41
Heb je deze vraag al aan je behandelend arts voorgelegd? Zo ja, ik ben benieuwd wat zij of hij zei.
Hij had er geen eenduidig antwoord op. Zijn kennis reikte niet tot zover, hij wist me alleen te vertellen dat het virus jaren sluimeren kan en ineens actief kan worden, bijvoorbeeld door een lage weerstand.
Alle reacties Link kopieren
@Venuss. Er zijn wetenschappelijke aanwijzingen (dus nog geen bewijs) dat een vaccinatie tegen hpv 16 en 18 na besmetting het lichaam kan helpen het virus op te ruimen. De gangbare stelling is dat als je een keer bent besmet, het geen zin meer heeft je te laten vaccineren. Maar er zijn dus aanwijzingen dat de vaccinatie je niet kan genezen maar wel je afweersysteem een steun in de rug kan geven. Ik kan de wetenschappelijke artikelen die ik ooit met een rondje Googlen heb gelezen zo snel niet terug vinden helaas.

Het Amstellandziekenhuis heeft het bespreken van een vaccinatie na besmetting standaard in hun protocol. Je zou daar meer informatie kunnen opvragen als je geïnteresseerd bent.

https://www.ziekenhuisamstelland.nl/upl ... rdasil.pdf

Er wordt momenteel in Nederland een onderzoek gedaan. https://www.trouw.nl/nieuws/ziekenhuize ... ~b902c750/
Alle reacties Link kopieren
Venusss schreef:
23-07-2019 23:31
Ik heb gekeken op de site van het RIVM, maar kan dit nergens vinden?
Nee dat staat in de LCI richtlijn van het RIVM. Dat is geen informatie voor patiënten maar voor zorgverleners en vrij moeilijk te begrijpen als je niet medisch geschoold bent (en soms ook wel als je wel medisch geschoold bent trouwens ;) ). Maar heb er even 2 quotes voor je uitgehaald:

Of het virus geheel verdwijnt dan wel niet detecteerbaar laag aanwezig blijft in de basale lagen van het epitheel is vooralsnog onbekend (Doorbar 2006).

En

In sommige delen van de wereld heeft de HPV-prevalentiecurve een tweede piek bij oudere vrouwen (45-50 jaar) (Clifford 2005). In Nederland is deze piek marginaal, en niet significant. Over de oorzaak van deze piek is weinig bekend; mogelijk spelen reactivering van latent virus en/of verandering van seksuele activiteiten hierbij een rol.

Zoals ik zei, het is wel maar een hypothese. Niet bewezen.

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/humaanp ... rvixkanker
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Venusss schreef:
23-07-2019 23:19
Iemand een linkje naar een wetenschappelijk onderzoek, waaruit blijkt dat een HPV besmetting pas na langer dan 20 jaar ontdekt kan worden, ondanks regelmatige uitstrijkjes in de tussentijd? Uitstrijkjes die al die jaren prima waren?

Zelf drager van hoog risico HPV 16 en 18 en dit is de vraag waar ik al jaren mee worstel. Inmiddels meerdere keren behandeld, onder andere lisecties en een conisatie en helaas al 4 jaar blijvend drager van de HPV besmettingen. Lichaam ruimt helemaal niks op.
Ze weten niet of dat kan. Maar het lijkt er wel op dat dat kan:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/3 ... 0infection

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/2 ... 98/related

Pluk er even 2 uit hoor. Zit op m’n mobiel en heb nog niet eens koffie gehad :) dit is geen methodische search van mij. Maar als je niet tevreden bent de antwoorden van je gyn mag je een second opinion vragen bij iemand die wél goed in deze literatuur zit hè.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Venusss schreef:
23-07-2019 23:59
Hij had er geen eenduidig antwoord op. Zijn kennis reikte niet tot zover, hij wist me alleen te vertellen dat het virus jaren sluimeren kan en ineens actief kan worden, bijvoorbeeld door een lage weerstand.
Wat lastig dat je arts (gynaecoloog?) zo slecht op de hoogte is! Volgens de studies die hier gequotet worden is wat hij zegt slechts een hypothese, niet bewezen dus. Maar goed, misschien zijn er inmiddels weer nieuwere inzichten.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
24-07-2019 07:54
Nee dat staat in de LCI richtlijn van het RIVM. Dat is geen informatie voor patiënten maar voor zorgverleners en vrij moeilijk te begrijpen als je niet medisch geschoold bent (en soms ook wel als je wel medisch geschoold bent trouwens ;) ). Maar heb er even 2 quotes voor je uitgehaald:

Of het virus geheel verdwijnt dan wel niet detecteerbaar laag aanwezig blijft in de basale lagen van het epitheel is vooralsnog onbekend (Doorbar 2006).

En

In sommige delen van de wereld heeft de HPV-prevalentiecurve een tweede piek bij oudere vrouwen (45-50 jaar) (Clifford 2005). In Nederland is deze piek marginaal, en niet significant. Over de oorzaak van deze piek is weinig bekend; mogelijk spelen reactivering van latent virus en/of verandering van seksuele activiteiten hierbij een rol.

Zoals ik zei, het is wel maar een hypothese. Niet bewezen.

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/humaanp ... rvixkanker
Als ze dit vermoeden, waarom zetten ze op de site van het RIVM dan dat het hpv na 2 jaar wel opgeruimd zou moeten zijn? Als hpv kan sluimeren, dan is dat toch onmogelijk om te beweren???

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven