Omrollen in bed (5mnd), wat te doen?

03-04-2009 15:07 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn zoontje van 5 maanden heeft bedacht dat hij ook in bed wel lekker aan het rollen kan gaan. Van zijn rug op zijn buik, maar terug kan hij nog niet. Hij slaapt in een slaapzak en en daar overheen een dekentje of lakentje strak ingestopt, maar die schopt hij al vrij snel af. Overdag hou ik het goed in de gaten en leg hem dan weer terug, maar op het KDV of 's nachts heb ik er natuurlijk geen zicht op. Ik vind het wel een beetje een eng idee met het oog op verstikking.

Wat deden jullie? Hebben jullie een aerosleep matras (wij hebben er geen), leggen jullie ze toch op de een of andere manier "vast" in bed. Of andere tips? Ik hoor graag jullie ervaringen.

Bedankt alvast!
Ik heb zoon overdag goed bekeken als hij op zn buik lag, ik merkte dat hij netjes zn hoofd opzij tilde, na een tijd was ik geruster. Hoe doet hij het, is hij sterk in zn nekje, tilt hij goed zn hoofd op? Zo'n aerosleep heb ik niet gehad, maar schijnt redelijk te werken als in dat kindjes er goed door heen kunnen ademen. Als ik nu zoon(anderhalf) af en toe zie liggen krijg ik het zelf benauwd, maar zodra ik hem opzij leg, rolt hij meteen weer terug met gezicht half verstopt.
Mijn zoon heeft tm 2 1/2 jaar alleen in een slaapzak gelegen. In de winter een met mouwen, zo'n hele dikke met afritsbare mouwen. In de zomer een dunne. Daarin altijd een badstof pyama in de winter, dunne pyama in de zomer of alleen romper als het erg heet was.

Hij trapte altijd lakens en dekens weg, dus hij ligt pas sinds kort onder een deken
koffie, zwart graag...
Gizz, hij is redelijk sterk in zijn nek maar als hij bijv in de box zijn hoofd neerlegt is dat gewoon met zijn neus in het kleed. Het is vast wat jij zegt: hoe vaker hij het doet en je ziet dat het geen kwaad kan, hoe geruster je er op bent. Hij doet het sinds een paar dagen, dus ik moet er ook even aan wennen .
Hoi,

ik heb mijn zoontje vanaf dat hij een maand of 6 was in een safety sleep gelegd. Hiermee kan hij wel een stukje rollen, maar niet doorrollen of draaien (hoofd bij voeteneinde e.d.) in bed. Te koop bij prenatal (en een stuk goedkoper op marktplaats).
Hoi,

zoon deed hetzelfde. Advies CB:

- alleen slaapzak (geen lakentje/dekentje)

- fopspeen

- slapen bij ouders op kamer tot 1 jaar oud

Geen dure matrasjes: geld uit de zak klopperij volgens hen.

Wij hebben het allemaal braaf gedaan en het is goed gegaan.
ahahah you didn't say the magic word
Mijn zoontje is zes maanden en draait ook lekker, maar ik maak me er niet al te druk om eerlijk gezegd. Hij slaapt altijd heerlijk op zijn buik en hij is gezond en sterk genoeg.
mijn zoontje is nu al bijna 11 maanden, dus nu vind ik het minder eng, maar ik vond het eerder ook altijd vreselijk als hij op zijn buik lag te slapen en draaide hem ook vaak terug. Nu hoorde ik pas van mijn moeder dat toen wij jong waren het advies juist was om babies op de buik te laten slapen.... Natuurlijk weten ze nu weer andere dingen enzo, maar ik vond het toch wel relativerend, want ik heb zelf dus vanaf mijn geboorte op mijn buik geslapen en tada....ik ben er nog!

Ik begrijp je angst heel goed, maar als hij zelf zijn hoofd op kan tillen, zou ik proberen het iets los te laten.
Het is zoals het is
quote:Ellein schreef op 03 april 2009 @ 15:28:

Gizz, hij is redelijk sterk in zijn nek maar als hij bijv in de box zijn hoofd neerlegt is dat gewoon met zijn neus in het kleed. Het is vast wat jij zegt: hoe vaker hij het doet en je ziet dat het geen kwaad kan, hoe geruster je er op bent. Hij doet het sinds een paar dagen, dus ik moet er ook even aan wennen .Zoon slaapt nu heel vaak met neus in matras, hij vind het lekker liggen en hij zorgt zelf dat hij goed kan ademen. Maar goed die is van de vreemde slaaphoudingen, valt ook zittend in slaap met hoofd naar voren tussen zn benen. Kijk het gewoon een tijdje overdag aan, laat hem overdag tijdens zn slaapjes draaien en slapen op zn buik. Ben je er niet gerust op draai je hem weer terug. Vastleggen zou ik zelf niet doen, ook niet gedeeltelijk, dat druist tegen mn gevoel in., het draaien heeft namelijk ook met zijn ontwikkeling te maken, maar ieder zn keus. Verder zou je inderdaad kunnen kiezen voor een slaapzak, zodat er geen dekentje of laken in bed hoeft en hij zich daar niet in verstrikken.
Ik deed helemaal niets. Ze stikken niet zomaar en ze leren vanzelf weer terugrollen. Beetje vertrouwen in je kind!
Vastleggen is trouwens nog véél gevaarlijker dan wat dan ook, dus ik snap niet dat je dat wél overweegt. Rollen is niet gevaarlijk, vastleggen wél.

Dekens deed ik er wél vanaf vanaf dat ze konden rollen, alleen een slaapzak.
quote:Eowynn_ schreef op 03 april 2009 @ 16:42:

Vastleggen is trouwens nog véél gevaarlijker dan wat dan ook, dus ik snap niet dat je dat wél overweegt. Rollen is niet gevaarlijk, vastleggen wél.

Dekens deed ik er wél vanaf vanaf dat ze konden rollen, alleen een slaapzak.

Klopt hoor!! Niet vastleggen! Je kind is veel sterker dan je denkt, zeker als het dreigt te stikken. (wat echt niet gebeurt)

Zorg er wel voor dat er geen lapjes, knuffels of andere dingen in het bedje liggen die de bewegingsvrijheid van je kind kunnen belemmeren.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Ik heb mijn zoontje een keer onder de deken vandaan gevist, hij vond dat heel grappig, ik wat minder. Sindsdien heb ik hem alleen een (dikke) slaapzak aangedaan. Geen speciale matrasjes, geen speen, geen babyfoon met camera, wel met een knuffeldoekje en hij doet het nog steeds

En wat Eowynn al zegt, vastleggen is nog véél gevaarlijker.
-
anoniem_64ef814a18d67 wijzigde dit bericht op 03-04-2009 16:57
Reden: laat ook maar
% gewijzigd
En ik laat 'm ook gewoon liggen, maar dan op een aerosleep. Voor m'n eigen gemoedsrust.
Eowyn, ik ben ook helemaal niet van plan om hem vast te leggen. Die "tips" krijg je dan van de oudere generaties, maar mijn kind is gelukkig geen hond .

Het is dus een kwestie van wennen. Dan gaan we daar maar mee beginnen. Vanmiddag op het kleed lag hij op zijn buik en legde hij zijn hoofd opzij. Dat beviel meneer wel want zo heeft hij een kwartier gelegen, en als hij dat ook in bed doet is er niks aan de hand.
Woon niet in NL, maar hier wordt vanaf de eerste dag al geadviseerd om het kind op de buik te laten slapen en juist niet op de rug. Dus de wijsheid is maar aan het land gebonden waar die baby ter wereld is gebracht lijkt het.

Je kan iig de ontwikkeling van je kind niet gaan tegenhouden. Blijkbaar heeft hij er zelf behoefte aan om op zijn buik te liggen.
In welk land is dat dan?!
Mijn zoontje rolt ook in bed. Ik denk altijd maar, als ze zelf kunnen omrollen dan is de tijd 'rijp.' Hij kan ook goed z'n hoofd rechtop houden.

Elke ochtend als ik wakker word ligt hij op z'n buik. Ik denk dat je je er niet al te druk over moet maken.

Zoonlief slaapt nu graag op z'n zij.

Ik woon ook in het buitenland (Duitsland) maar no way dat pasgeboren baby's op hun buik 'mogen' liggen.
Liubi, vanochtend lag die van ons ook op zijn buik te kletsen. En het is denk ik ook wat je zegt, dat de tijd "rijp" is. Hij heeft ook steeds meer controle over zijn lichaam, dus het zal wel goed zijn.
Hier ook een omdraaier van 6 mnd sinds een paar weken. Ik vind het wel heel vertederend om te zien, zo lekker op de zij of buik en niet meer zo 'statisch' op de rug met de armpjes opzij. Nou kan mijn dochter haar hoofdje ook goed draaien en hebben we een aerosleep (alleen al voor het idee) dus daar geen probleem. (Laatst paste mijn broer voor het eerst op en lag ze dus voor het eerst wél met haar neusje recht in de matras, hij schrok zich kapot! Maar wij dus wel weer extra blij met die aerosleep.) Annnnyway...nu slaapt ze 's nachts dus nog wel onder de dekentje (en slaapzak dus) maar overdag niet omdat ze hem dan zo fanatiek aftrapt dat ik het na drie terugdrukpogingen voor gezien hou (met 1 hand de knietjes naar beneden houden en de ander de deken proberen in te stoppen, wel eens geprobeerd?) Het is voor mijn gevoel toch lekkerder onder zo'n strak dekentje...Maar moet ik dus eigenlijk niet meer doen? Tot nu toe ligt ze of overdwars of bovenin het bedje, maar goed, met dr neusje lag ze ook nooit in de matras tot die ene keer...
Hier ook een Aerosleep en een slaapzak. Terugdraaien deed ik ook, maar meneer ligt binnen no time weer op zijn buik...Geen dekentje, gewoon laten rollen.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Mijn jongste dochter rolde zich met krap 3 maanden al om, en ik vond het toen ook eng, ook omdat ze echt nog heel jong was, en ook al sliep ze alleen in een slaapzak zonder dekentje ... en op onze kamer, ik schrok steeds wakker.

Ze gaat ook steeds BEWUST met dr neus in het matras liggen, ligt lekker blijkbaar

Dus wel een aerosleep gekocht, en toen sliep vooral ik iets beter, hihi
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Zoonlief rolde zich ook om met 4 maand als ik naar bed ging rolde ik hem terug stopte hem goed weer in.Maar had helemaal geen zin.Hij had/heeft gewoon een slaapzak aan en een deken in een dekbed overtrekje over wij hebben ook geen verwarming op de slaapkamer.Hij is nu 8 maand en slaapt heel veel op zijn linkerzij en buik.En ik laat hem altijd lekker liggen.
quote:Youk79 schreef op 03 april 2009 @ 16:18:

mijn zoontje is nu al bijna 11 maanden, dus nu vind ik het minder eng, maar ik vond het eerder ook altijd vreselijk als hij op zijn buik lag te slapen en draaide hem ook vaak terug. Nu hoorde ik pas van mijn moeder dat toen wij jong waren het advies juist was om babies op de buik te laten slapen.... Natuurlijk weten ze nu weer andere dingen enzo, maar ik vond het toch wel relativerend, want ik heb zelf dus vanaf mijn geboorte op mijn buik geslapen en tada....ik ben er nog!

Ik begrijp je angst heel goed, maar als hij zelf zijn hoofd op kan tillen, zou ik proberen het iets los te laten.Ik ben een beetje allergisch voor het toepassen van de adviezen 'van vroeger' in deze tijd. Want inderdaad, zoals je zelf zegt, men weet nu veel meer. Zodra dat buik-slapen-advies eenmaal was afgeschaft is het aantal babies dat overleed door wiegedood teruggebracht van enkele honderden per jaar naar ongeveer 10 per jaar. Ik ben blij met de uitvinding van de Aerosleep.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven