Moeten we hondenrassen zoals pitbulls laten uitsterven?

22-08-2019 11:17 458 berichten
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/d ... ~a75dff92/

Naar aanleiding van dit artikel...

Jullie mening?

Mijn mening.

Volmondig... JA!

In werk al vele jaren vrijwillig in een hondenschool omdat ik heel veel van honden hou en ik heb er doorheen de jaren veel kennis van opgedaan.

Er zijn veel studies die beweren dat een ras niet gevaarlijk kan zijn, enkel de eigenaar. Dit is nochthans wetenschappelijke nonsens.

Ik leg uit waarom:

Iedere hond kan bijten als hij zich bedreigt voelt. Het maakt niet uit hoeveel uren hij in de school doorbrengt, het bijten bij angst zit in een hond gebakken en kan je er onmogelijk uit krijgen.


Het grote verschil zit hem echter in het bijtinstinct.
"ongevaarlijke" rassen zoals, labradors bijten, laten los en verlaten de gevaarlijke situatie. Dit geeft zelden ernstige verwondingen.

Echter zijn er hondenrassen die bij gevaar hun prooidrift toepassen. (denk aan staffords,pitbulls enz...) Zij bijten en laten niet los tot hun "prooi" niet meer beweegt. Zij passen dus de "vluchtreactie" niet toe. Vanzelfsprekend is dit gevaarlijk.


Interessante weetjes:

De "pit" in het woord pitbull, verwijst naar de "fighting pit" waarvoor deze honden vroeger gebruikt werden. Vrij frappant dat die honden vrij loslopen in onze maatschappij.
De bijtkracht van een pitbull is ongeveer 250 psi. Lees, 750 kg, geen mens op deze aarde die de beet kan "breken". Het is dus enkel hopen dat hij om één of andere reden toch zijn beet lost.

Bepaalde rassen verbieden?

Totaal aantal stemmen: 232

Ja (80%)
Neen (20%)
anoniem_6643169e3631f wijzigde dit bericht op 22-08-2019 11:36
14.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
24-08-2019 16:59
Ja uiteraard. Dan is het eind zoek, dan kun je over alle dieren wel uitleg gaan geven. je houdt je hond gewoon weg bij mensen/kinderen. Tenzij die zelf aangeven dat ze wel contact willen.
Ik ben 47 en ik heb heb nog nooit het idee gehad dat ik iets over honden wilde weten die ik op straat tegen kwam.
Ik heb nu 8 jaar een hond en niemand heeft last van hem.
Het zou toch te zot zijn om andere mensen met nul interesse in iets, wat te gaan uit leggen over hun gedrag?
Je komt ook katten tegen, ganzen, weet ik wat voor dieren.
En misschien ook maar uitleg over rare mensen die naar je toe komen en hoe je je dan moet gedragen etc, dn blijf je bezig.
Ik snap hier dus echt helemaal niks van. Mij werd zowel thuis als op school van alles geleerd over het gedrag van dieren, respect voor dieren en de eventuele gevaren. En zo hadden we op school ook het “veilig op de fiets” programma incl verkeersdiploma, kregen we zwemles, kregen we van de politie uitleg over kinderlokkers en een paar jaar later over drugsmisbruik, kwam de brandweer vertellen waarom je niet met vuur moet spelen, enz. Ik vind het echt een essentieel onderdeel van onderwijs en opvoeding om je kinderen te leren hoe zij zich veilig in hun leefomgeving kunnen bewegen.
Nummer*Zoveel schreef:
25-08-2019 07:40
Ik snap hier dus echt helemaal niks van. Mij werd zowel thuis als op school van alles geleerd over het gedrag van dieren, respect voor dieren en de eventuele gevaren. En zo hadden we op school ook het “veilig op de fiets” programma incl verkeersdiploma, kregen we zwemles, kregen we van de politie uitleg over kinderlokkers en een paar jaar later over drugsmisbruik, kwam de brandweer vertellen waarom je niet met vuur moet spelen, enz. Ik vind het echt een essentieel onderdeel van onderwijs en opvoeding om je kinderen te leren hoe zij zich veilig in hun leefomgeving kunnen bewegen.
Ja dat je dieren niet moet slaan of schoppen. Maar het is absurd om op school te gaan leren hoe je met honden moet omgaan in welke situaties.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
24-08-2019 22:27
Aardig en lang pleidooi. Maar er is een dingetje dat je over het hoofd ziet:

Fokverbod? mensen doen het TOCH! Ze halen ze hier ergens of anders wel uit het buitenland. En dan? Moeten de honden daar dan altijd voor opdraaien door afgemaakt te worden wanneer ze in beslag genomen worden? Wanneer gaat men nu eens de eindverantwoordelijkheid bij de mens leggen?
Met jouw redenatie kunnen we alle verboden wel schrappen, mensen overtreden ze toch.

Uiteraard zal het niet waterdicht zijn, maar het deel dat van zichzelf meent geen tokkie te zijn zal zich toch wel aan een verbod houden zeker? Dat betekent al een enorme vermindering van het aantal. Na een overgangstermijn van 10-15 jaar kunnen honden die zich dan toch nog op straat vertonen in beslag worden genomen. Wat mij betreft zou het mooi zijn als die honden dan ondergebracht worden bij verantwoordelijke baasjes, maar inderdaad kan dat ook resulteren in een spuitje. Droevig, maar dat is nu ook de praktijk, de asiels zitten vol zeg je zelf al (Slecht gelezen, gelukkig niet vol maar voornamelijk dit soort honden.). De hond is dus nu ook al het slachtoffer, volgens mij veel meer dan bij een totaal fokverbod en op termijn een houtverbod het geval zou zijn.

En leg eens uit op welke wijze honden het slachtoffer zouden worden van een fokverbod? Honden die niet geboren worden kunnen toch geen slachtoffer zijn?
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
25-08-2019 07:40
Ik snap hier dus echt helemaal niks van. Mij werd zowel thuis als op school van alles geleerd over het gedrag van dieren, respect voor dieren en de eventuele gevaren. En zo hadden we op school ook het “veilig op de fiets” programma incl verkeersdiploma, kregen we zwemles, kregen we van de politie uitleg over kinderlokkers en een paar jaar later over drugsmisbruik, kwam de brandweer vertellen waarom je niet met vuur moet spelen, enz. Ik vind het echt een essentieel onderdeel van onderwijs en opvoeding om je kinderen te leren hoe zij zich veilig in hun leefomgeving kunnen bewegen.
Ik snap ook echt het probleem niet. Wie weet hoeveel beten zouden kunnen worden voorkomen door één uurtje uitleg door bijv. een vrijwilliger van een dierenasiel.
pipootje schreef:
25-08-2019 08:40
Ja dat je dieren niet moet slaan of schoppen. Maar het is absurd om op school te gaan leren hoe je met honden moet omgaan in welke situaties.
Je doet net alsof het een hele cursus is. Het gaat om de basisdingen. Een uurtje uitleg, met wat voorbeelden, filmpjes en een echte hond in de klas. Is goed voor het begrip en kan het aantal incidenten en angst bij kinderen verminderen. Daar is een school toch voor: om dingen te leren, inzicht te krijgen en zelfstandigheid te ontwikkelen? Wat is daar absurd aan?
Alle reacties Link kopieren
Er is nog nooit iemand slechter geworden van voorlichting. Ik ben daar ook absoluut voor. Het is altijd winst, op kleine of grote schaal.
Alle reacties Link kopieren
Ceridwen91 schreef:
22-08-2019 15:30
Sorry, maar dit is werkelijk de grootste onzin. Natuurlijk gaat de politie geen honden gebruiken die gevaarlijk zijn. Ze hebben juist honden nodig die ieder bevel opvolgen en op bevel aanvallen, zonder meteen gevaarlijke bijtwonden te veroorzaken.

Ik lees hierboven dat het gaat om Amerika. In Nederland worden over het algemeen vaak Duitse herders gebruikt als politiehond en die staan ook niet bepaald bekend als beginnershonden. Echter, opvoeding is het sleutelwoord.
Bullshit. De Nederlandse politie gebruikt zo ongeveer uitsluitend Mechelaars, en met reden.
Alle reacties Link kopieren
mienbillekesjeuken schreef:
26-08-2019 12:07
Bullshit. De Nederlandse politie gebruikt zo ongeveer uitsluitend Mechelaars, en met reden.
Dat is toch voornamelijk omdat Duitse herders vaak heupklachten hebben, zachtaardiger zijn en Mechelaars leniger zijn ? Ik heb er 3 van beiden, en hier klopt dat aardig, alleen zijn mijn Duitsers nog kerngezond. Hopelijk blijft dat ook zo.
Alle reacties Link kopieren
Joanjett schreef:
24-08-2019 01:46
Misvatting. Raszuiver houden werkt juist misvormingen en gebreken in de hand. De spoeling wordt nl steeds dunner om nog een gezond dier te krijgen.

Wat een totale flauwekul. Ik heb een oertype hond. Die worden al duizenden jaren exact zo gefokt als ze waren, een werkhond die optimaal berust is op zijn werk, zowel qua bouw als karakter. Plaatjes en tekeningen van toen zien er net zo uit als de hond nu.


Daarnaast heb ik deze raszuivere hond niet op bestelling. Ze was gedumpt en stond al op de dodenlijst.

Ik lees zoveel onzin in dit hele topic dat het onderhond ondoenlijk is om te reageren.

'pitbulls' die hier al jaren illegaal zijn in Nederland en het in deze discussies dus ook helemaal niet over pitbulls gaat, maar andere rassen of kruisingen.

'kaakklem' muhhahahaha. Als je er niks vanaf weet, zeg dan niks.

De politie die 'Duitse Herders' gebruikt.

Akita's als argument, alsof er volkswijken vol Akita's zijn, i.p.v. de veel vaker gehouden Staffs en AmStaffs etc.


Nou, zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Alle reacties Link kopieren
sakamanga schreef:
26-08-2019 12:25
Dat is toch voornamelijk omdat Duitse herders vaak heupklachten hebben, zachtaardiger zijn en Mechelaars leniger zijn ? Ik heb er 3 van beiden, en hier klopt dat aardig, alleen zijn mijn Duitsers nog kerngezond. Hopelijk blijft dat ook zo.
Mechelaars zijn stukken scherper, energieker en wendbaarder. Maar vooral dat scherpe is van belang. Politie heeft niks aan een hond die niet genoeg bereid is om te bijten/grijpen, wanneer dat nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Maar wat betreft de vraagstelling: van mij mogen de Tokkies uitsterven. Die zorgen namelijk voor de problemen in deze. Hier zitten ze ook in ruime mate, en de meesten hebben geen kaas gegeten van een hond opvoeden. Ze worden liever 'heel stoer' voortgesleurd door hun kniehoge Staffies. Geen porum.


Verboden van rassen is altijd al zinloos gebleken, en voor je het weet storten de Tokkies en Gangsta' wannabees zich op andere powerbreeds of mixen daarvan. Ondoenlijk, zo'n verbod.


En ook voor honden geldt: don't judge a book by it's cover. Bij mij zit iedereen ongevraagd met zijn fikken aan mijn prachtige wolvige rescuehond, die daar dus nul zin in heeft. Ze bijt niet, maar laat wel met een grom merken dat ze niét door vreemden geschud, geklopt en geaaid wil worden. Toch gaan ze gewoon door, al zeg je drie keer dat ze dat niet moeten doen. Dat haalde niemand bij mijn -veel kleinere- bouvier in zijn hoofd, en dat was een watje en allemansvriend eerste klas. Daar kwam niemand ongevraagd aan.
Alle reacties Link kopieren
mienbillekesjeuken schreef:
26-08-2019 12:07
Bullshit. De Nederlandse politie gebruikt zo ongeveer uitsluitend Mechelaars, en met reden.
Waarom nou weer op die toon? TO was al gecorrigeerd en reageerde daar heel sportief op met “weer wat geleerd”. Jouw opmerking is dus overbodig, en de toon volstrekt onnodig.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
26-08-2019 13:19
Waarom nou weer op die toon? TO was al gecorrigeerd en reageerde daar heel sportief op met “weer wat geleerd”. Jouw opmerking is dus overbodig, en de toon volstrekt onnodig.
Omdat dit soort topics altijd vol aannames en onzin staan, dit was er trouwens maar eentje van. En dat rechtzetten is absoluut niet overbodig. Vooral niet als mensen wél een mening hebben waarvoor zelfs wetten zouden moeten veranderen. Vox populi ten top.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-08-2019 14:44
Reden: op de man
99.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TheMone schreef:
26-08-2019 13:41
[...]

Volgens mij wordt bedoeld, dat DE Pitbull (als ras) helemaal niet bestaat
De Amerikaanse pittbull terrier, dat is een bestaand ras. Maar wat in NL als "Pitbull" wordt bestempeld, is eigenlijk een ander woord voor een bepaald type vechthond
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-08-2019 14:46
Reden: quote verwijderd
48.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mienbillekesjeuken schreef:
26-08-2019 13:26
Omdat dit soort topics altijd vol aannames en onzin staan, dit was er trouwens maar eentje van. En dat rechtzetten is absoluut niet overbodig. Vooral niet als mensen wél een mening hebben waarvoor zelfs wetten zouden moeten veranderen. Vox populi ten top.
Denk je dat je mensen overtuigt van jouw punt door woorden als “bullshit” te gebruiken, en vervolgens met mosterd te komen?
lilalinda schreef:
26-08-2019 13:46
Volgens mij wordt bedoeld, dat DE Pitbull (als ras) helemaal niet bestaat
De Amerikaanse pittbull terrier, dat is een bestaand ras. Maar wat in NL als "Pitbull" wordt bestempeld, is eigenlijk een ander woord voor een bepaald type vechthond
Klopt inderdaad, maar de "misvatting" is ondertussen al zo ingeburgerd dat iedereen wel snapt wat er bedoeld wordt.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
26-08-2019 13:46
Volgens mij wordt bedoeld, dat DE Pitbull (als ras) helemaal niet bestaat
De Amerikaanse pittbull terrier, dat is een bestaand ras. Maar wat in NL als "Pitbull" wordt bestempeld, is eigenlijk een ander woord voor een bepaald type vechthond
Klopt dat de APT de enige rashond is met pitbull in de naam.

In NL is er geen officiëel pitbull-ras, en wat er dan wel onder die naam valt, is onduidelijk. In de VS wordt bijv ook de American Stafford door velen als een pitbull gezien.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-08-2019 14:47
Reden: quote en reactie verwijderd
99.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
26-08-2019 13:57


Heb je voor mij de gegevens van dat onderzoek met die 74% dodelijke aanvallen door pitbulls, zodat ik dat ook kan lezen?
staat op wikipedia
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pitbull_(hond)
Maar gaat om de VS
Nummer*Zoveel schreef:
26-08-2019 13:57
Je helpt zo zelf ook niet echt mee met een constructieve discussie hoor.

En de post van Mienbilletjesjeuken is wat onduidelijk, maar volgens mij bedoelde ze juist te zeggen dat het rijtje opmerkingen zoals “pitbulls zijn verboden” niet waar is.

Heb je voor mij de gegevens van dat onderzoek met die 74% dodelijke aanvallen door pitbulls, zodat ik dat ook kan lezen?
[...]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Pitbull_(hond)
Alle reacties Link kopieren

Ha, ik vraag me serieus af hoeveel jij van honden houdt als je hier loopt te pleiten voor een verbod en daarbij 'meningen', al dan niet op feiten gebaseerd, aangrijpt om jouw punt kracht bij te zetten.


Volgens mij houdt Cesar Millan, ik noem maar iemand, ook aantoonbaar heel veel van honden, heeft hij ruimschoots bewezen met de meest onhandelbare, mishandelde, verwaarloosde, neurotische, verwende etc. exemplaren om te kunnen gaan en zal hij nooit zoiets absurds voorstellen als het verbieden van pitbulls, Staffords, American Bully's, chihuahua's, herders, rottweilers, Akita's, poedels, Jack Russells whatever etc. etc.


Een verbod is namelijk geen oplossing. Dat heeft de geschiedenis wel bewezen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-08-2019 14:50
Reden: quote aangepast
20.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TheMone schreef:
26-08-2019 14:07
[...]

met Koekjes van eigen deeg help je (terecht trouwens) je eigen topic snel om zeep
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-08-2019 14:53
Reden: quote verwijderd
39.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En als we het dan toch over 'overbodig' en 'mosterd' hebben; dit onderwerp is al talloze malen voorbij gekomen, ook op dit forum.
Alle reacties Link kopieren
mienbillekesjeuken schreef:
26-08-2019 14:20
En als we het dan toch over 'overbodig' en 'mosterd' hebben; dit onderwerp is al talloze malen voorbij gekomen, ook op dit forum.
als dat een richtlijn wordt voor het openen van Topics
kan het Forum nu dicht

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven