Moeten we hondenrassen zoals pitbulls laten uitsterven?

22-08-2019 11:17 458 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.hln.be/wetenschap-planeet/d ... ~a75dff92/

Naar aanleiding van dit artikel...

Jullie mening?

Mijn mening.

Volmondig... JA!

In werk al vele jaren vrijwillig in een hondenschool omdat ik heel veel van honden hou en ik heb er doorheen de jaren veel kennis van opgedaan.

Er zijn veel studies die beweren dat een ras niet gevaarlijk kan zijn, enkel de eigenaar. Dit is nochthans wetenschappelijke nonsens.

Ik leg uit waarom:

Iedere hond kan bijten als hij zich bedreigt voelt. Het maakt niet uit hoeveel uren hij in de school doorbrengt, het bijten bij angst zit in een hond gebakken en kan je er onmogelijk uit krijgen.


Het grote verschil zit hem echter in het bijtinstinct.
"ongevaarlijke" rassen zoals, labradors bijten, laten los en verlaten de gevaarlijke situatie. Dit geeft zelden ernstige verwondingen.

Echter zijn er hondenrassen die bij gevaar hun prooidrift toepassen. (denk aan staffords,pitbulls enz...) Zij bijten en laten niet los tot hun "prooi" niet meer beweegt. Zij passen dus de "vluchtreactie" niet toe. Vanzelfsprekend is dit gevaarlijk.


Interessante weetjes:

De "pit" in het woord pitbull, verwijst naar de "fighting pit" waarvoor deze honden vroeger gebruikt werden. Vrij frappant dat die honden vrij loslopen in onze maatschappij.
De bijtkracht van een pitbull is ongeveer 250 psi. Lees, 750 kg, geen mens op deze aarde die de beet kan "breken". Het is dus enkel hopen dat hij om één of andere reden toch zijn beet lost.

Bepaalde rassen verbieden?

Totaal aantal stemmen: 232

Ja (80%)
Neen (20%)
anoniem_382708 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 11:36
14.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ga nu op puppycursus met mijn jonge jack russel. Er kwam voor de intake nog een jack russelpupje en een stafford bullterrier pupje. De lg, een timide en lief hondje, het kleinste uit het nest. De mensen die erbij waren spraken mij aan. Ze gingen er liefdevol mee om. Niet het doorsnee pulp wat je vaak ziet bij dat soort honden. Ik ben benieuwd hoe deze pup zich ontwikkelt. Zij zijn van plan om hun hond goed op te voeden.

De cursus wordt gedaan door trainers met een kynologische achtergrond. Daar heb ik bewust naar gezocht. Zij kunnen veel aan een hond lezen en je vertellen hoe het karakter zich waarschijnlijk zal ontwikkelen en hoe je met de hond het beste om kunt gaan. Immers, iedere hond is anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niks gelezen nog hoor, maar een pitbull is toch een VERZAMELnaam??
Is niet eens een ras.

een "pitbull" is elke hond met bepaalde kenmerken zoals waaronder een brede kaak en atletische bouw, en de relatie met de bulldog.
 De Amerikaanse pitbullterriër, Amerikaanse staffordshireterriër, staffordshire-bulterriër en Amerikaanse buldog worden beschouwd als Pitbulls binnen deze vage definitie.

Sommige professionele hondenkwekers en experts beweren echter dat de Amerikaanse pitbullterriër het enige hondenras is dat Pitbull genoemd kan worden

Ik vind dat je geen rassen moet verbieden maar sommige eigenaren een verbod moet geven nooit weer een hond te mogen!!

Ik ben trouwens wel voor een verbod op doorfokken, broodfokken en fokken op uiterlijke kenmerken die pijn bezorgen.
Hele platte neuzen etc.
justagirly wijzigde dit bericht op 07-11-2019 11:14
86.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
23-08-2019 07:25
Dit zie ik mijn hond ook zo doen. Die staat niet toe dat ik aangeraakt word terwijl ik slaap, en verdedigt me dan fanatiek door met zijn 90 kilo bovenop me te gaan liggen. Ik zei laatst nog tegen mijn man dat als hij me ooit levenloos aantreft, dat ik dan waarschijnlijk de knuffeldood ben gestorven.
:flirting: hahahaha
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
22-08-2019 11:24

Verder vind ik dat een assertieve hond alleen nog naar een eigenaar mag na driedubbele training en een check van hoe het dier gehuisvest gaat worden.
(Gaat nooit gebeuren, weet ik wel)
eens. en omdat dat niet gaat gebeuren ben ik voor een verbod
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
07-11-2019 10:58
Ik heb niks gelezen nog hoor, maar een pitbull is toch een VERZAMELnaam??
Is niet eens een ras.

een "pitbull" is elke hond met bepaalde kenmerken zoals waaronder een brede kaak en atletische bouw, en de relatie met de bulldog.
 De Amerikaanse pitbullterriër, Amerikaanse staffordshireterriër, staffordshire-bulterriër en Amerikaanse buldog worden beschouwd als Pitbulls binnen deze vage definitie.

Sommige professionele hondenkwekers en experts beweren echter dat de Amerikaanse pitbullterriër het enige hondenras is dat Pitbull genoemd kan worden

Ik vind dat je geen rassen moet verbieden maar sommige eigenaren een verbod moet geven nooit weer een hond te mogen!!

Ik ben trouwens wel voor een verbod op doorfokken, broodfokken en fokken op uiterlijke kenmerken die pijn bezorgen.
Hele platte neuzen etc.
nee. een pitbullterrier is wel degelijk een ras. maar óók een verzamelnaam.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
broadway schreef:
07-11-2019 11:28
eens. en omdat dat niet gaat gebeuren ben ik voor een verbod
En omdat een verbod niet gaat werken, kun je beter strenge represailles opleggen bij de eigenaren. De regelgeving faalt gewoon.
Alle reacties Link kopieren
broadway schreef:
07-11-2019 11:28
nee. een pitbullterrier is wel degelijk een ras. maar óók een verzamelnaam.
Juist ja, pitbullterrier is een ras.

Pitbull is verzamelnaam .
justagirly wijzigde dit bericht op 07-11-2019 18:46
4.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
07-11-2019 17:21
En omdat een verbod niet gaat werken, kun je beter strenge represailles opleggen bij de eigenaren. De regelgeving faalt gewoon.
Eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven