Ritme/structuur in dag

27-08-2019 11:23 44 berichten
Ik vroeg mij af of jullie een bepaald ritme hebben in de dag als jullie thuis zijn met jullie kinderen.

Dus bijv. standaard om 10:00 koffie, om 13:00 lunch en om 18:00 eten.

Een vriendin gaat elke ochtend na het ontbijt de kinderen aankleden en naar het speeltuintje om de hoek. En daarna koffie, wat in het huishouden doen en daarna lunch etc.

Mijn dagen zijn eigenlijk best rommelig. Natuurlijk eten we ongeveer op vaste tijden, maar de lunch kan ook om 12:00 of 13:00, koffie pak ik wanneer ik er zin in heb, speeltuintje of kinderboerderij kan sochtends of smiddags zijn.

Nu heb ik wel kinderen in de leeftijd van 1 en 3, dus wordt ook nog niet echt gedwongen in een schoolritme.

Omdat mijn kinderen wel gebaat zijn aan structuur houd ik de slaapjes wel goed aan. Ik zou ook wel wat meer structuur krijgen in het huishouden, en in de dag zelf.

Hoe is dat bij jullie?
Alleen qua eten structuur, en ergens 10-11 fruit of koekje en s middags rond drie uur ook.

We eten tussen 17.30 - 18.00 uur maar t wordt ook wel eens later.
Ontbijt wanneer we wakker zijn, meestal half acht, acht uur.
Alle reacties Link kopieren
toen mijn kinderen kleiner waren en niet op school zaten hadden we een "vrije structuur" Wakker worden, opstaan, ontbijten, boodschappen doen / huishouden doen / op de koffie bij iemand, fruit eten, slapen, enz. Het gebeurde iedere dag, maar er kon wel wat tijdsverschil in zitten. Als ze om 7 uur wakker waren hadden we het ontbijt eerder op dan wanneer ze om 8.30 wakker werden. Doe dat wat bij jullie past zou ik zeggen.
Ja ik heb iedere dag thuis hetzelfde ritme. Vind ik handig voor mezelf en dan onthoud ik beter wanneer de slaapjes waren enzo en wanneer ik iets kan doen in huis. Ik doe altijd (baby 5 maand, zoon 2 jaar) eerst een slaapje van baby en dan ga ik douchen, kind speelt boven, daarna stoeien op bed, even samen boekje lezen, ik was huishouden. Dan een uitje als baby wakker wordt (speeltuin, kinderboerderij, ballorig, naar opa en oma, etc) vanaf 10u tot de lunch. Daarna lunch en gaat peuter naar bed. 's Middags altijd uitje naar de speeltuin, rondje lopen door de buurt of supermarkt, baby in draagdoek. Daarna tv aan en ik koken. Maar is meer voor mezelf dan voor de kinderen, ik geloof dat het voor hen niet veel uitmaakt eerlijk gezegd.
Nee, niet vanuit mij of man. Kind werd wakker, dus op. Honger dus eten. Slaapjes overdag als ze moe waren. Tijdstip werd bepaald door fase van kind.

Avondeten omdat ze (wij) trek hebben ect. Naar bed omdat ze moe zijn, gelukkig na 1,5 jaar goede slapers die vroeg naar bed moesten omdat ze moe waren . ;-)

daartussen doen we wat we willen of zin in hebben.

Wij hebben zelf geen vast ritme op vrije dagen anders dan dingen die gedreven worden door het hebben van kinderen. Of verplichtingen van buiten af.

Nu gedreven door school, zwemles en sport, kinderfeestjes ect. Nog steeds niet omdat wij per se een ritme willen of hebben.
Ja, ook voor ze naar school gingen hadden we een redelijk vast ritme. Tenzij we een dag weggingen, dan keken we gewoon hoe het ging.
Maar gewone dagen thuis:
Opstaan en ontbijten, dan gelijk aankleden. Dan ging ik iets in het huishouden doen en gingen ze zelf spelen. Om 10.00 uur fruit en wat drinken en dan iets samen doen. Na de lunch naar bed (zolang ze sliepen tenminste) en daarna op pad voor een boodschap of speeltuin of bibliotheek of op visite bij iemand.
En een ochtend naar baby/peuterzwemmen of ouder-kind gym.
Een echt vast ritme kwam pas toen mijn zoon naar school ging. Ik hou niet van alles elke dag hetzelfde en op uur en tijd.
Een echt vast ritme kwam pas toen mijn zoon naar school ging. Ik hou niet van alles elke dag hetzelfde en op uur en tijd.
De tijdstippen dat we eten zijn ongeveer hetzelfde. Verder gaan we zeker 2x per dag buiten iets doen. Boodschappen/ speeltuintje. Maar wanneer we douchen en het huishouden etc doen dat wisselt.
Dus bijv. standaard om 10:00 koffie, om 13:00 lunch en om 18:00 eten.

Bah, verschrikkelijk. Niet ons ding.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 27-08-2019 11:53
2.98% gewijzigd
Niet echt. Wel het eten en de slaapjes, maar verder kan dat erg verschillen.
Nu heb ik twee kinderen op school en de jongste wordt in oktober 4 en gaat dan ook naar school.
Hier ook kinderen van 1 en 3. De structuur die ik aanhoud op dagen dat ik met ze thuis ben:

Tussen 6:30 7:00: Ontbijt
Daarna aankleden en soms al daarvoor
Dan filmpje kijken + tanden poetsen

De deur uit om boodschappen te doen als dat nodig is of buiten spelen

9:30 tijd voor fruit

11:30 lunch en daarna gaat de jongste slapen

's middags spelen we vaak in/rondom huis. Soms ook nog de deur uit, maar met warm weer blijf ik liever thuis, ook ivm avondeten maken.

14:00: fruit met thee

16:00: smoothie/limonade en klein koekje

17:30 avondeten

18:30 filmpje kijken + tanden poetsen en naar bed

De eettijden geven wat structuur en verder doe ik vaak 1 uitje. Ik hou er ook van om thuis te zijn. De kindjes gelukkig ook wel.

Ik ben nogal van de structuur.
Wij hebben geen structuur. Lijkt me echt vreselijk zo'n voorspelbare dag, iedere dag.

Lunch is vaak rond dezelfde tijd en avondeten ook maar als ik zin heb in fruit pak ik fruit, en als peuter zin heeft in fruit krijgt ie fruit.
Due-scimmie schreef:
27-08-2019 11:55
Wij hebben geen structuur. Lijkt me echt vreselijk zo'n voorspelbare dag, iedere dag.

Lunch is vaak rond dezelfde tijd en avondeten ook maar als ik zin heb in fruit pak ik fruit, en als peuter zin heeft in fruit krijgt ie fruit.
Het was het enige waar oudste dochter het goed op deed, anders sliep ze helemaal niet en werd het erg veel huilen. Rust en regelmaat werkte erg goed.
Due-scimmie schreef:
27-08-2019 11:55

Structuur en iedere dag hetzelfde doen is niet hetzelfde he ;-)
Mijn man en ik werken allebei op onregelmatige tijden dus dat biedt geen structuur. Maar mijn kinderen zitten in de bovenbouw van de basisschool, dus wij zijn inmiddels al wel murw geslagen door het ijzeren ritme van school, clubjes etc.

Maar in de vakanties gaan hier alle remmen los ;-)
Poppy_del_Rio schreef:
27-08-2019 12:12
Mijn man en ik werken allebei op onregelmatige tijden dus dat biedt geen structuur. Maar mijn kinderen zitten in de bovenbouw van de basisschool, dus wij zijn inmiddels al wel murw geslagen door het ijzeren ritme van school, clubjes etc.

Maar in de vakanties gaan hier alle remmen los ;-)
Hier inmiddels ook hoor. Dochters slapen inmiddels het liefst uit tot een uur of 12 en dan zien ze maar.
Ja alles op vaste tijden. Onze zoon werd erg dwars als we van het ritme afweken.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik was een enorme chaoot met nul ritme. Toen kreeg ik een autistisch kind.
Noodgedwongen dus in een strakke structuur. Hij is nu bijna volwassen maar de structuur zit er bij mij nog ingeramd :proud:
Op vrije dagen lopen we soms tot 12 uur in pyjama, tenzij er afspraken staan.
Verder geen vaste regels.
Vraag aan de structuurmensen: kijken jullie dan de hele dag op de klok? Ik probeer het namelijk wel eens, maar binnen een uur loop ik al weer hopeloos achter...
BescheidenBilspleet schreef:
27-08-2019 13:36
Vraag aan de structuurmensen: kijken jullie dan de hele dag op de klok? Ik probeer het namelijk wel eens, maar binnen een uur loop ik al weer hopeloos achter...
Ja, maar dat deed ik toch wel. Eigenlijk hoef ik niet eens op mijn horloge te kijken hoe laat het is. Ik kan het behoorlijk goed inschatten. In mijn werk ook belangrijk trouwens.
Mijn broertje en ik waren allebei heel erg slechte eters en het was voor ons belangrijk dat er zowel vaak gegeten werd als voldoende tijd tussen de hapjes of de maaltijden zat. Dan moet je inderdaad denken aan een schema als
07.30-08.00 ontbijt
10.00-10.30 sapje +fruit
12.30-13.30 lunch
15.30 -16.00 drinken + granenkoek
18.00 -19.00 avondeten
20.30 - 21.30 drinken + koek

Zonder deze fases waren wij niet voldoende gevoed. Het eetschema bepaalt in principe het ritme van de dag (en heel eerlijk gezegd heeft dat ook veel rust gegeven).
BescheidenBilspleet schreef:
27-08-2019 13:36
Best regelmatig ja. Dat mensen vergeten te eten, of vergeten hoe laat het is, kan ik me dus ook niet zo goed voorstellen ;-)
Morgenstond_ schreef:
27-08-2019 12:04
Structuur en iedere dag hetzelfde doen is niet hetzelfde he ;-)
Degene uit het voorbeeld gaat toch echt iedere ochtend naar speeltuin etc. Ik weet nu nog niet hoe de pet van mij en peuter staat. En ik vind dat voorspelbare vreselijk maar ieder ander mag daar uiteraard een eigen mening over hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven