Basis garderobe jongen.

02-09-2019 13:51 113 berichten
Goedendag allemaal,

Mijn zoon groeit nogal snel. Naast de t shirts en korte broeken heb ik zo goed als niks meer in de kast liggen wat hem past.
Onze zoon heeft dus nieuwe kleding nodig voor de herfst / winter.
Ik ben geneigd om te veel te kopen omdat ik van variatie hou.
Ik probeer een lijstje te maken met hetgeen wat hij nodig heeft, waarin hij voldoende variatie heeft om te dragen. Om die reden ben ik benieuwd naar het gemiddelde wat jullie in de kast hebben liggen je kind.

Ik heb nu op het lijstje
3 spijkerbroeken (degene die ik gekocht had voor de zomer passen hem inmiddels niet meer)
3 t shirts
2 vesten
3 truien
2 longsleeves.
Mijn gevoel zegt dat dit te weinig is.
Alle reacties Link kopieren
Wat weinig zeg...
Ik was 't liefst maar 1x per week, hier zijn de aantallen dan ook echt wel heel anders.

8-10 spijkerbroeken
2 joggingbroeken
Minimaa 10 shirts korte mouw
7 shirts lange mouw
8 truien / vesten
Dank jullie wel voor de reacties.
Wat een wisselende hoeveelheden kleding zie ik hier voorbij komen.
Ik ga nog even goed kijken naar het lijstje. Ik merk dat vooral dat ik wel heel weinig broeken heb.
Hoe oud is je zoon?

Mijn zoon (3) kan echt geen 2 dagen achter elkaar met dezelfde kleren. Ik was ongeveer om de 2 dagen maar goede kleren gaan op het droogrek en niet in de droger. Vooral swinters duurt het soms best lang voordat het dan droog is.

3 spijkerbroeken vind ik erg weinig, daar zou ik meer van doen. De rest is niet heel erg veel maar met een verwachte groeispurt snap ik het wel en zou je je daar mee vast wel kunnen redden. Maar die broeken, dat is echt te weinig.
Ik vind de berichten helemaal niet wisselend. Echt iedereen zegt dat je meer nodig hebt.

Ik heb van alles 9 stuks. Zo hoef ik maar eens per week te wassen en kunnen we ook nog wat langer door dan een week. Zoon is overigens ondertussen 15, en heeft nu 4 broeken. Ik vind dat te weinig, zoon heeft kleedgeld en vindt die 4 genoeg, dus we hebben nog even discussie.

Maar vroeger:
9 broeken (mix van jeans en andere broeken)
9 t-shirts
9 sweaters/truien (vesten vindt mijn zoon echt een no go, tenzij het sweatvesten zijn)

en dan zeker wel een stuk of 15 boxers en 15 paar sokken
En een stuk of 2 a 3 joggingbroeken

dit alles exclusief sportkleding voor sport en gym op school.
Ik zou voor 7 broeken gaan...elke dag een schone als dat nodig is. Sportkleding, zondagse kleding en een joggingbroek erbij en dan zit je op 10. Zo ook voor shirts. Kies voor goed te combineren kleuren en prints en dan kun je mixen als het shirt vies is en de broek nog een dagje mee kan. En als je er niet te veel geld uit wil geven ivm groeispurt...kijk 2e hands, goedkopere merken en aanbiedingen. Zo scoor ik de jeans voor mijn dochter altijd met korting of 2e halve prijsacties. Die 2e pak ik dan een maatje groter. Idem voor shirts, ik speur internet af voor de sale. Longsleeve met een printje van vorig jaar of het voorjaar...waarom niet. Vest er over en weer een set klaar.
Alles staat of valt met hoe vaak je wast (en schone was opruimt!). Wij kunnen twee weken overbruggen zonder dat ik in de stress zit over onopgevouwen was of volle wasmanden en dat vind ik wel zo prettig.
3 spijkerbroeken
3 5 t shirts
2 vesten
3 1 truien
2 longsleeves

Dit was wat mijn jongens hadden toen ze enorm groeiden. Elke dag een schoon shirtje onder hun vest of trui een dan kon die trui/vest wel twee dagen mee.

Met drie kinderen deed ik om de dag wel een donkere was, dus nooit een probleem dat er niks schoon was.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 02-09-2019 15:50
0.44% gewijzigd
aaiamfibie schreef:
02-09-2019 15:21
Dank jullie wel voor de reacties.
Wat een wisselende hoeveelheden kleding zie ik hier voorbij komen.
Ik ga nog even goed kijken naar het lijstje. Ik merk dat vooral dat ik wel heel weinig broeken heb.
En weinig shirts.
Mijn zoon draagt altijd een shirt of longsleeve onder een trui. Jij hebt er maar 5 in totaal. Dan moet je toch echt een paar keer per week wassen.
Hetismogelijk schreef:
02-09-2019 14:17
Denk ook aan pyjama's, sokken, ondergoed, gymkleding voor school, sportkleding en schoenen.

Mijn zoon (12) heeft meer dan jij noemt. Ik denk; 4 joggingbroeken, 2 spijkerbroeken, stuk of 10 t-shirts korte mouw, 5 shirts lange mouw, drie vesten, 2 pyjama's, 10 paar sokken, 10 onderbroeken, 3 hemden, twee setjes sportkleding en schoenen, gympen, wandelschoenen, sloffen, zwembroek, regenjas, tussenjas, 2 truien met capuchon.
10 onderbroek en sokken ? Mijn zoons van 14&11 hebben er wel 25/30 .
Misschien moet je kleding kopen wat meer spreiden. Is 1 spijkerbroek te klein vervang dan deze door eentje die net iets te groot is. Wordt spijkerbroek te klein vervang je deze. Niet in 1 x 3 broeken kopen.

De meeste kinderen op die leeftijd vinden het echt niet nodig om steeds met een andere shirt of broek te lopen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
watdachtjehiervan schreef:
02-09-2019 14:58
Voor de afwisseling zou ik echt meer kopen.

Wel zonde als je over drie maanden alles al weer nieuw moet kopen omdat het te klein is.

Drie boeken verslijt je al niet in drie maanden. Negen spijkerbroeken tegen elkaar verslijt je dan zeker niet in drie maanden.
sandy1974 schreef:
02-09-2019 15:43
10 onderbroek en sokken ? Mijn zoons van 14&11 hebben er wel 25/30 .
Waarom is zoveel nodig? Ik neem aan dat je vaker wast dan eens in de drie weken?
Rosalind schreef:
02-09-2019 15:50
Waarom is zoveel nodig? Ik neem aan dat je vaker wast dan eens in de drie weken?

Nou inderdaad, laten we ook eens nadenken over onze ecologische voetafdruk. Kleding kopen die je nooit zult verslijten is, naast zonde voor je portomonee, ook enorm belastend voor het milieu.
Ik koop altijd maar wat en als ik tekort kom koop ik bij. :proud:
Andersom schreef:
02-09-2019 15:48
Wel zonde als je over drie maanden alles al weer nieuw moet kopen omdat het te klein is.

Drie boeken verslijt je al niet in drie maanden. Negen spijkerbroeken tegen elkaar verslijt je dan zeker niet in drie maanden.
Binnen 3 maanden er uitgroeien vind ik wel erg snel. Dan zou ik de broek wat langer kopen en omslaan.
Mijn kinderen en wij ook trouwens kunnen makkelijk 2 weken zonder dat we hetzelfde aan hebben.
Afbeelding

Nieuwste van het nieuwste ( kennelijk ) : een capsule wardrobe : alles valt met elkaar te combineren. Handig .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik hou voor elk kind van alles 7 aan. 7 lange broeken , 7 korte.
7 t shirts, 7 lange mouwen
In de praktijk hebben ze iets meer (pastte nog,of krijgertjes).
M.u.v puberzoon. Die draagt alleen zn favorieten, wat inhoudt dat hij genoeg heeft aan 4 shirts,4 truien, 5 (voetbal)shorts en 2 spijkerbroeken.
Afbeelding
https://www.lovelyluckylife.com/toddler ... -wardrobe/
Afbeelding
https://www.google.nl/search?q=capsule+ ... 24&bih=666
Ik probeer ook 1 keer per week te wassen. Zoon is 3, hij groeit ook niet zo snel. Ik kan meestal een half jaar-3/4 jaar met een garderobe.

- 7 spijkerbroeken in verschillende kleuren
- 1/2 joggingsbroeken
- 5 longsleeves
- 3 truien
- 1 vest
- hele berg sokken en ondergoed
watdachtjehiervan schreef:
02-09-2019 16:29
Binnen 3 maanden er uitgroeien vind ik wel erg snel. Dan zou ik de broek wat langer kopen en omslaan.
Mijn kinderen en wij ook trouwens kunnen makkelijk 2 weken zonder dat we hetzelfde aan hebben.

Tja, dan zakten ze hier van de bibs, heel slanke kinderen. Kon nooit broeken op de (lengte)groei kopen.

En drie maanden gebeurde hier echt wel, dan weer een half tot driekwart jaar niet, maar dat weet je niet vooraf.
Serieuze vraag: waarom is het slechts één keer per week wassen hier een doel op zich?

Met een kind en twee volwassenen heb je toch al eerder wel een trommel vol?
Rosalind schreef:
02-09-2019 15:50
Als je maar 10 boxers hebt, gaan ze elke week in de was en droger, en zien ze er snel versleten uit, en dat met gymles en voetbal wil ik dat ze een nette nieuwe dragen, vandaar 25 stuks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven