Basis garderobe jongen.
maandag 2 september 2019 om 13:51
Goedendag allemaal,
Mijn zoon groeit nogal snel. Naast de t shirts en korte broeken heb ik zo goed als niks meer in de kast liggen wat hem past.
Onze zoon heeft dus nieuwe kleding nodig voor de herfst / winter.
Ik ben geneigd om te veel te kopen omdat ik van variatie hou.
Ik probeer een lijstje te maken met hetgeen wat hij nodig heeft, waarin hij voldoende variatie heeft om te dragen. Om die reden ben ik benieuwd naar het gemiddelde wat jullie in de kast hebben liggen je kind.
Ik heb nu op het lijstje
3 spijkerbroeken (degene die ik gekocht had voor de zomer passen hem inmiddels niet meer)
3 t shirts
2 vesten
3 truien
2 longsleeves.
Mijn gevoel zegt dat dit te weinig is.
Mijn zoon groeit nogal snel. Naast de t shirts en korte broeken heb ik zo goed als niks meer in de kast liggen wat hem past.
Onze zoon heeft dus nieuwe kleding nodig voor de herfst / winter.
Ik ben geneigd om te veel te kopen omdat ik van variatie hou.
Ik probeer een lijstje te maken met hetgeen wat hij nodig heeft, waarin hij voldoende variatie heeft om te dragen. Om die reden ben ik benieuwd naar het gemiddelde wat jullie in de kast hebben liggen je kind.
Ik heb nu op het lijstje
3 spijkerbroeken (degene die ik gekocht had voor de zomer passen hem inmiddels niet meer)
3 t shirts
2 vesten
3 truien
2 longsleeves.
Mijn gevoel zegt dat dit te weinig is.
maandag 2 september 2019 om 20:40
Gut wat voel ik me een slechte moeder. 2 gewone en 1 zwarte spijkerbroek. 1 paar gymp achtige en 1 paar wat nettere die ook in de winter kunnen wat schoenen betreft. Shirts... ondertussen een stuk of 5 6 met opdruk en een paar effen waar hij ook in slaapt. 1 net zwart overhemd. 2 wat warmere sweaters. 1 dik vest. 1 spijkerjack. 1 winterjas.
Broeken kocht ik redelijk op de groei. Met elastiek en de pijpen wat omslaan. Zo kon ik er tenminste een heel seizoen mee doen. Spijkerbroeken van de winter die te kort werden knipte ik in de zomer af.
Nu is hij wat maat vaster en zal het ongetwijfeld wat uitgebreider worden.
We wonen niet in de bush dus indien hij wat nodig had was het snel genoeg gekocht.
Ik vind te veel kleding eigenlijk niet nodig, en kind vind het ook wel goed zo.
Broeken kocht ik redelijk op de groei. Met elastiek en de pijpen wat omslaan. Zo kon ik er tenminste een heel seizoen mee doen. Spijkerbroeken van de winter die te kort werden knipte ik in de zomer af.
Nu is hij wat maat vaster en zal het ongetwijfeld wat uitgebreider worden.
We wonen niet in de bush dus indien hij wat nodig had was het snel genoeg gekocht.
Ik vind te veel kleding eigenlijk niet nodig, en kind vind het ook wel goed zo.
maandag 2 september 2019 om 20:44
Ik kijk bij mij altijd naar de doorlooptijd tussen 'kledingstuk aan' en 'kledingstuk weer schoon en gevouwen in de kast' en hoe vaak het kind in kwestie wisselt. De spijkerbroekenwas doe ik bijvoorbeeld maar 1 keer per week - en andere wassen weer wat vaker.
Daarbij zorgde ik ook altijd voor wat kleren in de volgende maat. Gewoon omdat je vier keer met je ogen knippert en ineens is hij dan 10 cm langer. Dat was dan ook meteen een soort van reserve voor als de rest in de was zou liggen.
Daardoor was het ook nooit zo dat ik ineens een hele nieuwe garderobe moest kopen, het volstond dan om bijvoorbeeld 2 goedkope broeken en 1 heel mooie te kopen en ik kon voor de bulk de uitverkoop afwachten.
Nu gaat het gelukkig een stuk trager allemaal (hij is 15) en dat betekent dat ik elke paar maanden een mooie broek of mooie trui erbij koop en een paar keer per jaar meer sokken, ondergoed en een pyjama en hij ziet er altijd keurig uit.
Daarbij zorgde ik ook altijd voor wat kleren in de volgende maat. Gewoon omdat je vier keer met je ogen knippert en ineens is hij dan 10 cm langer. Dat was dan ook meteen een soort van reserve voor als de rest in de was zou liggen.
Daardoor was het ook nooit zo dat ik ineens een hele nieuwe garderobe moest kopen, het volstond dan om bijvoorbeeld 2 goedkope broeken en 1 heel mooie te kopen en ik kon voor de bulk de uitverkoop afwachten.
Nu gaat het gelukkig een stuk trager allemaal (hij is 15) en dat betekent dat ik elke paar maanden een mooie broek of mooie trui erbij koop en een paar keer per jaar meer sokken, ondergoed en een pyjama en hij ziet er altijd keurig uit.
maandag 2 september 2019 om 20:47
Ik vind het ook erg weinig en zou sowieso niet alles in 1 keer kopen want dan lopen ze in precies hetzelfde als de rest.
(Hier is het altijd duidelijk te zien dat moeder a alles bij de h&m koopt, andere moeder HEMA, weer andere moeder c&a, die weer abercromb, die weer Gap etc).
Ik sprokkel het door de seizoenen met sales heen bij elkaar van diverse merken jaargangen, maar mijn kinderen groeien dan ook niet zo snel.
Maargoed, daarom heb ik dan ook altijd erg veel
(Hier is het altijd duidelijk te zien dat moeder a alles bij de h&m koopt, andere moeder HEMA, weer andere moeder c&a, die weer abercromb, die weer Gap etc).
Ik sprokkel het door de seizoenen met sales heen bij elkaar van diverse merken jaargangen, maar mijn kinderen groeien dan ook niet zo snel.
Maargoed, daarom heb ik dan ook altijd erg veel
maandag 2 september 2019 om 21:01
Daarom ben ik daarmee gestopt. Ooit, jaren geleden een foto van zoons longsleevesplank geplaatst in het kinderkledingtopic. Iemand vroeg hoeveel het er waren. Zo’n 42. Ik weet gewoon niet wat er al ligt als ik door het jaar heen koop.Het-groepje schreef: ↑02-09-2019 20:47Ik vind het ook erg weinig en zou sowieso niet alles in 1 keer kopen want dan lopen ze in precies hetzelfde als de rest.
Maargoed, daarom heb ik dan ook altijd erg veel![]()
Qua stijl: ik was de enige moeder die de Scandinavische kindermode leuk vond. En nu is zoon zijn eigen stylist. Wat erop neer komt dat man iedere ochtend kan zingen: “Vandaag is rood...de kleur van jouw sokken, gympen, jas en niet functionele maar stijlvolle mutsje”. Ik noem het de stoplichtlook. Rood, oranje en groen
maandag 2 september 2019 om 21:04
lemoos2 schreef: ↑02-09-2019 21:01Daarom ben ik daarmee gestopt. Ooit, jaren geleden een foto van zoons longsleevesplank geplaatst in het kinderkledingtopic. Iemand vroeg hoeveel het er waren. Zo’n 42. Ik weet gewoon niet wat er al ligt als ik door het jaar heen koop.
Qua stijl: ik was de enige moeder die de Scandinavische kindermode leuk vond. En nu is zoon zijn eigen stylist. Wat erop neer komt dat man iedere ochtend kan zingen: “Vandaag is rood...de kleur van jouw sokken, gympen, jas en niet functionele maar stijlvolle mutsje”. Ik noem het de stoplichtlook. Rood, oranje en groen![]()
Goeie ouwe tijd!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
maandag 2 september 2019 om 21:20
Zou het daardoor komen? Ik sprokkel ook alles bijelkaar in de sale hier en daar en ook alvast een beetje op de groei. Ik heb inderdaad niet altijd het overzicht. Blijk ik ineens meerdere winterjassen in dezelfde maat te hebben gescoord o.i.d.
Hier kleden oudste twee (7 en 8 jaar) zich nu ook zelf aan/ze kiezen zelf iets uit de kast. Daardoor blijven er ook wel dingen liggen. Zo heeft dochter ineens besloten alleen broeken te dragen. Zo zonde van die leuke jurkjes in haar kast!
En mijn peuter blijkt ineens een enorme afkeer te hebben van polo’s. Laat ik daar nou net een stapeltje van hebben liggen. En mijn zorgvuldig in de sale gescoorde zomerjas (die hem superleuk staat) wilde hij ook al niet aan. Hij wil alleen de oude van zijn vijf jaar oudere broer aan. Die had ik bewaard om een beetje in te modderworstelen, maar dat is dus het enige wat hij aan wil.
maandag 2 september 2019 om 21:23
Dit ongeveer, plus 3 joggingbroeken. Daarmee red ik t goed tot de volgende wasbeurt.lemoos2 schreef: ↑02-09-2019 14:05Vroeger had ik belachelijk veel. Zoon is nu acht en ik heb de volgende basisgarderobe voor de herfst (verwacht vlak voor de winter weer een groeischeut):
- 6 jeans
- 1 ‘nette’ chino
- drie overhemden
- 5 longsleeves
- 1 vest
- 3 sweaters
- 2 truien (gebreid)
- 1 regenjas met voering
- 1 tussenjas (zo eentje waarvan je een bodywarmer kunt afritsen)
- 1 paar gympen
- 1 paar veterschoenen
- 1 paar outdoor/regenlaarsachtige enkelboots
Mijn zoon kan nooit twee dagen hetzelfde dragen i.v.m. vlekken, vegen en andere ongein. Die regenjassen zijn echt fijn. Vroeger had hij steeds drie jassen (eentje aan, eentje in de was en eentje op het droogrek). De overhemden zijn fijn als extra laagje onder een longsleeve of trui op koude dagen. Op warme dagen rol ik de mouwen op. Voor herfst/winter koop ik geen t-shirts meer (buiten sport/gymkleding en ondergoed).
Ik koop niet alles tegelijk, nu wel een basis voor de winter maar weet dat ik de komende tijd nog meer leuks ga tegenkomen en als ik dan blijf kopen heb ik straks veel teveel.
Dus afgelopen week idd 3 broeken en longsleeves gekocht, maar straks worden dat er nog meer. De zomershirts recycle ik onder vesten.
En verder koop ik altijd wel wat basics (longsleeve, joggingbroek) op voorraad in de volgende maat zodat ik altijd iets uit de kast kan trekken als dat nodig blijkt.
nootboek wijzigde dit bericht op 02-09-2019 21:37
1.04% gewijzigd
maandag 2 september 2019 om 21:30
Bij mij kwam het inderdaad door het niet weten wat ik al had in maat x. Daarna kreeg zoon zijn eigen stijlideetjes en weigerde hij bepaalde dingen te dragen. Of zei hij in juli (sale) dat shirt A hem wel leuk leek en twee maanden later was het ‘voor babies’. Naast het feit dat hij in heel 2018 geen maat opschoof (116) en sinds januari dit jaar al drie maten is gegroeid naar 134. En twee schoenmaten (echt enorme voeten voor zo’n klein en mager mannetje, hij is nog maar 1 maat verwijderd van mijn maat 36).
Dus ik ga nu voor een basispakket. Blijft hij langer hangen in deze maat dan zal er wellicht nog wat bijkomen. Zoniet, dan hoef ik niet meer met vijf vuilniszakken vol naar de Kringloop te gaan en daar voor honderden euro’s aan ongedragen spul achter te laten.
Dus ik ga nu voor een basispakket. Blijft hij langer hangen in deze maat dan zal er wellicht nog wat bijkomen. Zoniet, dan hoef ik niet meer met vijf vuilniszakken vol naar de Kringloop te gaan en daar voor honderden euro’s aan ongedragen spul achter te laten.
maandag 2 september 2019 om 21:51
Zoon heeft een uitgesproken smaak die ook meegroeit, dus ik koop zo min mogelijk vooruit omdat de kans groot is dat hij het dan niet ( meer) wil dragen.
Broeken wil hij niet omslaan, dus ik ben benieuwd hoe het gaat als wij deze week gaan shoppen ( wat moet want uit zijn kleding gegroeid en korte broeken-weer is misschien binnenkort voorbij).
Broeken wil hij niet omslaan, dus ik ben benieuwd hoe het gaat als wij deze week gaan shoppen ( wat moet want uit zijn kleding gegroeid en korte broeken-weer is misschien binnenkort voorbij).
maandag 2 september 2019 om 22:22
Zoon van 6 heeft (ongeveer):
-6 jeans
- 2 joggingbroeken
- een heleboel korte broeken (oma maakt alle broeken met gaten korter...)
- 8 truien/hoodies
- 7 witte shirtjes voor onder trui
- 3 longsleeves
- 10 t-shirts
- 4 shirts zonder mouw
- 1 overhemd
Bijna elke dag heeft ie schone kleren aan, want het lukt bijna niet om zonder vlekken uit school te komen... ik ben al blij als de knieen niet door zijn....
Ik was 1x per week, dus ik kom aardig uit en er is nog een beetje variatie.
-6 jeans
- 2 joggingbroeken
- 8 truien/hoodies
- 3 longsleeves
- 10 t-shirts
- 4 shirts zonder mouw
- 1 overhemd
Bijna elke dag heeft ie schone kleren aan, want het lukt bijna niet om zonder vlekken uit school te komen... ik ben al blij als de knieen niet door zijn....
maandag 2 september 2019 om 23:36
Ik vraag me altijd af waarom mensen de was moeten sorteren... ik sorteer gewoon onmiddellijk wanneer ik het in de mand gooi en doe dan de hele mand in de machine?
Dan heb ik dus inderdaad een mand voor kookwas, voor handdoekenwas, voor gekleurde kleding, voor witte kleding...
dinsdag 3 september 2019 om 00:15
Ik heb 2 zoons, waarvan 1 echt een buiten kind is, die heeft wel 12 broeken. Jeans en sweatpants. (krijgt ook nog wel eens wat van zijn oudste broer)
De oudste (puber) heeft denk ik 7 a 8 broeken. T-shirts wel minimaal 10 en stuk of 5 truien en 3 a 4 vesten. Long sleeves hebben ze ook wel stuk of 5. En ze hebben meestal 2 niet te dure winterjassen. Ik kon altijd leuk slagen bij de Zara en H&M. Geen duur merk spul dus.
De oudste (puber) heeft denk ik 7 a 8 broeken. T-shirts wel minimaal 10 en stuk of 5 truien en 3 a 4 vesten. Long sleeves hebben ze ook wel stuk of 5. En ze hebben meestal 2 niet te dure winterjassen. Ik kon altijd leuk slagen bij de Zara en H&M. Geen duur merk spul dus.
dinsdag 3 september 2019 om 07:04
Hier geen ruimte voor zoveel wasmanden.Rosanna1985 schreef: ↑02-09-2019 23:36Ik vraag me altijd af waarom mensen de was moeten sorteren... ik sorteer gewoon onmiddellijk wanneer ik het in de mand gooi en doe dan de hele mand in de machine?
Dan heb ik dus inderdaad een mand voor kookwas, voor handdoekenwas, voor gekleurde kleding, voor witte kleding...
dinsdag 3 september 2019 om 07:17
Hier ook zo, korte broeken worden veel gemaakt van oude lange broeken.teletascha schreef: ↑02-09-2019 22:22Zoon van 6 heeft (ongeveer):
-6 jeans
- 2 joggingbroeken
- 8 truien/hoodies
- 3 longsleeves
- 10 t-shirts
- 4 shirts zonder mouw
- 1 overhemd
En ik ben ook altijd blij als ze thuis komen zonder nieuwe gaten in de broek.. eerste weken met een nieuwe jeans lukt dat nog aardig, maar hoe vaker gedragen geheid gaten. Repareer ze veel met strijkspul.
Maar zorg wel voor zeker 6/7 broeken in de kast.
Ik heb twee wasmanden, wit en donker. Zit die vol gaan ze de machine in, meer ga ik niet scheiden. En kleding word er echt niet minder mooi van en nog nooit iets verkleurd. Dus vind het prima zo
dinsdag 3 september 2019 om 08:13
Kun je echt niet bedenken waarom andere mensen dat anders doen? Ik heb wel wat opties:Rosanna1985 schreef: ↑02-09-2019 23:36Ik vraag me altijd af waarom mensen de was moeten sorteren... ik sorteer gewoon onmiddellijk wanneer ik het in de mand gooi en doe dan de hele mand in de machine?
- geen ruimte voor 4 wasmanden
- geen witte kleding/ alles op 40 graden
- kleine kinderen die al wel was in de maand kunnen doen, maar nog niet sorteren.
- pubers, die bovenstaande wel kunnen maar steeds 'vergeten'
- ander systeem, zoals; ieder een eigen wasmand op de kamer
- de hulp/ iemand anders doet de was en neemt alles in 1x mee
-...
dinsdag 3 september 2019 om 08:15
newsflash, jij sorteert dus je wasRosanna1985 schreef: ↑02-09-2019 23:36Ik vraag me altijd af waarom mensen de was moeten sorteren... ik sorteer gewoon onmiddellijk wanneer ik het in de mand gooi en doe dan de hele mand in de machine?
dinsdag 3 september 2019 om 08:16
dinsdag 3 september 2019 om 08:17
Hier 2 volwassenen en 2 kinderen van 7 en 9. Een bonte was heb ik ongeveer om de 5 dagen vol ongeveer. En spijkerbroeken gaan straks weer apart en die gaan dan 1 keer per week.
Broeken koop ik niet precies op lengte. Bij jongste vallen broeken 140 nu precies goed. Dus als hij een nieuwe moet koop ik een 146. Tegenwoordig heb je (onder andere bij C&A) ook broeken voor kinderen die smaller vallen en broeken die breder vallen.
In de praktijk kijk ik eerst boven in zijn kast want daar ligt de kleding die oudere broer te klein is, maar aangezien ze nogal verschillen qua bouw zijn de broeken van broerlief soms veel te ruim om de billen.
dinsdag 3 september 2019 om 08:20
Hier had jongste dit jaar ook nog korte broeken in maat 116. Spijkerbroeken haal ik voor hem bij de C&A. Daarnaast houd hij wel van losjes, hij heeft het liefst een jog jeansaaiamfibie schreef: ↑02-09-2019 17:44Mijn zoon is lang en smal. Broeken van de name it x slim fit zijn hem nog te wijd. Met zijn 135 lang heeft hij korte broeken in de maat 116 of een smalle 122.
dinsdag 3 september 2019 om 08:51
Doe jij toch ook? Ik doe het alleen voor het wassen. Zet 1 wasmand neer waar alle was in gaat, als die vol is zet ik die op zolder voor de machine en pak een lege. Dus als ik ga wassen staan er een aantal manden die ik nog moet sorteren.Rosanna1985 schreef: ↑02-09-2019 23:36Ik vraag me altijd af waarom mensen de was moeten sorteren... ik sorteer gewoon onmiddellijk wanneer ik het in de mand gooi en doe dan de hele mand in de machine?
dinsdag 3 september 2019 om 09:33
Nee, ik heb gegokt. Kind 2x per dag verkleden en om de dag wassen.. levert x aantal broeken, ofzo.
Later is nu
dinsdag 3 september 2019 om 09:37
Ik ging dat helemaal niet redden. Nou hadden we vroeger weekendtarief met de elektriciteit, dus probeerde ik wel zoveel mogelijk in het weekend te wassen, maar met 2 volwassenen en 2 kinderen die allemaal sporten is dat helemaal niet te doen.
Later is nu
dinsdag 3 september 2019 om 09:42