zonen en gamen
vrijdag 6 september 2019 om 10:10
Onze zoon van 16 gamet eigenlijk alleen maar. Hij sport 1 keer per week, gaat 1 keer per week naar muziekles en uiteraard naar school. En de rest van de tijd gamet hij. Zijn cijfers op school zijn goed en hij heeft een vaste vriendengroep, waar hij regelmatig mee afspreekt. Maar ook dan gamen ze alleen maar. Hij is online met zijn vrienden aan het praten en lachen terwijl ze samen een spel spelen. Onze dochter is ook veel bezig met de computer maar dan vooral met social media. Ze gaat al uit en is veel uithuiziger.
Zoon doet alles goed, is sociaal, doet zijn klusjes in huis, maar het komt op mij zo beperkt over. Mijn man maakt zich geen zorgen. Vindt dat dit erbij hoort. Wat vinden jullie?
Zoon doet alles goed, is sociaal, doet zijn klusjes in huis, maar het komt op mij zo beperkt over. Mijn man maakt zich geen zorgen. Vindt dat dit erbij hoort. Wat vinden jullie?
vrijdag 6 september 2019 om 10:13
Hij sport, hij heeft muziekles, hij heeft vrienden waar hij mee afspreekt, hij is sociaal, hij doet zijn klusjes in huis, hij praat en lacht, en hij haalt ook nog eens goede cijfers op school.
Volgens mij is jouw blik eerder beperkt als dat zijn levenstijl dat is.
Is 'social media' of 'uitgaan' hoger of beter dan gamen? En wat doe je zelf trouwens? Netflix kijken? Op viva rondhangen? Is dat hoger of beter? Wat verwacht je precies? Stel dat hij in plaats van gamen filosofische boeken zou lezen, zou je dan zeggen 'hij zit de hele dag met zijn neus in de boeken'?
Volgens mij is jouw blik eerder beperkt als dat zijn levenstijl dat is.
Is 'social media' of 'uitgaan' hoger of beter dan gamen? En wat doe je zelf trouwens? Netflix kijken? Op viva rondhangen? Is dat hoger of beter? Wat verwacht je precies? Stel dat hij in plaats van gamen filosofische boeken zou lezen, zou je dan zeggen 'hij zit de hele dag met zijn neus in de boeken'?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
vrijdag 6 september 2019 om 10:15
Tja ik zou mij ook geen zorgen maken. Klinkt hetzelfde als vroeger (15 jaar geleden). Het zou zo over mijn broer en mijzelf kunnen gaan.
Al mijn broer niet op muziek les zat.
Ik ben inmiddels 33, getrouwd, 2 kinderen en een leuke baan.
Broer 29, leuke baan en verloofd.
Niet dat lifegoals van iedereen zijn maar we zijn goed terecht gekomen. Geen verslaving, geen problemen.
Ben blij dat mijn ouders ons vrij gelaten hebben en niet in ons nek hebben staan hijgen mbt gebruik van (spel)computers.
En mijn broer was vrij heftig bezig (2e plaats van de EU bij world of warcraft) met zijn 'team' op zijn 16e).
Al mijn broer niet op muziek les zat.
Ik ben inmiddels 33, getrouwd, 2 kinderen en een leuke baan.
Broer 29, leuke baan en verloofd.
Niet dat lifegoals van iedereen zijn maar we zijn goed terecht gekomen. Geen verslaving, geen problemen.
Ben blij dat mijn ouders ons vrij gelaten hebben en niet in ons nek hebben staan hijgen mbt gebruik van (spel)computers.
En mijn broer was vrij heftig bezig (2e plaats van de EU bij world of warcraft) met zijn 'team' op zijn 16e).
Not my circus, not my monkeys
vrijdag 6 september 2019 om 10:17
https://www.ad.nl/tech/vier-redenen-waa ... ~aaf00b9f/
Lees dit eens .
Social media kan schadelijker zijn denk ik .
Lees dit eens .
Social media kan schadelijker zijn denk ik .
vrijdag 6 september 2019 om 10:32
Dank voor jullie snelle reacties en ook voor je link Yildizlar! Ik heb het gelezen. Ik denk dat ik inderdaad oordeel over zijn bezigheden. Ik weet niet waar ik precies bang voor ben...misschien voor verslaving? Fijn dat jullie zo eensgezind zijn over zijn vrijetijdsbesteding. Ik moet het misschien maar gewoon loslaten. Man maakt zich absoluut geen zorgen en zegt dat als hij vroeger deze mogelijkheid had gehad, precies zo zou zijn. Ik las vroeger enorm veel. Kon me echt uren in mijn kamer opsluiten met boeken. Er is misschien niet zoveel verschil met wat zoon doet.
vrijdag 6 september 2019 om 10:46
Heel herkenbaar hier! En ik maak me soms ook zorgen, omdat het zo anders is dan mijn jeugd (veel buiten spelen en veel lezen). Dat ze via de games dan met vrienden praten vind ik wel weer anders gevoelsmatig dan wanneer ze alleen spelen.
We hebben hier wel een schermvrije middag in het weekend (tenminste, dat is het doel). Dan doen we met zijn allen echte spellen, met chips en bitterballen erbij. Maar ook dat wordt soms gamen met zijn allen (en dan ga ik lekker in bad met een boek).
We zoeken ook wel dingen die ze echt leuk vinden om buiten te doen. Mountainbiken vinden ze echt leuk bijvoorbeeld, dus dan laden we de hele boel in naar een leuk parcours. Zijn zij -en wij- lekker buiten. Dus misschien kun je iets zoeken wat ze echt leuk vinden; moutainbiken, zeilen, surfen, keertje paintball...
We hebben hier wel een schermvrije middag in het weekend (tenminste, dat is het doel). Dan doen we met zijn allen echte spellen, met chips en bitterballen erbij. Maar ook dat wordt soms gamen met zijn allen (en dan ga ik lekker in bad met een boek).
We zoeken ook wel dingen die ze echt leuk vinden om buiten te doen. Mountainbiken vinden ze echt leuk bijvoorbeeld, dus dan laden we de hele boel in naar een leuk parcours. Zijn zij -en wij- lekker buiten. Dus misschien kun je iets zoeken wat ze echt leuk vinden; moutainbiken, zeilen, surfen, keertje paintball...
vrijdag 6 september 2019 om 10:48
Alles gaat toch goed, wat maakt het dan uit? Ik heb vroege rook heel erg veel gegamed. Echt uren. Maar ook een uni master gehaald, en heb gewoon een baan, een man, een huis etc. En game nog steeds
Ik snap niet waarom mensen gamen minder vinden dan bijv. lezen of Netflix kijken. Gamen is een stuk actiever dan voor de tv hangen en series bingen.
vrijdag 6 september 2019 om 10:48
Klinkt als een prima joch!
Dit is wat jongens, en aantal meisjes, doen. En hij functioneerd daarnaast prima.
Mijn zoon is jaar jonger maar zelfde gedrag. Ik ben er blij mee!
Je zorgen maken lijkt mij overbodig. Op moment dat er geen plaats meer is voor zijn sport/muziek en klusjes dan is het tijd om in te grijpen.
Succes met dit los te laten.
Dit is wat jongens, en aantal meisjes, doen. En hij functioneerd daarnaast prima.
Mijn zoon is jaar jonger maar zelfde gedrag. Ik ben er blij mee!
Je zorgen maken lijkt mij overbodig. Op moment dat er geen plaats meer is voor zijn sport/muziek en klusjes dan is het tijd om in te grijpen.
Succes met dit los te laten.
vrijdag 6 september 2019 om 10:51
Dan vind ik dat je niet in bad zou moeten, maar gewoon lekker mee zou moeten gamen. Het is vast niet jouw idee van ontspannen, maar je kinderen doen wel mee met jouw spellen en dan toon je naar mijn idee geen interesse door je terug te trekken in bad op het moment dat het juist het doel is met zijn allen iets gezamelijk te doen.MarijeMarije schreef: ↑06-09-2019 10:46Heel herkenbaar hier! En ik maak me soms ook zorgen, omdat het zo anders is dan mijn jeugd (veel buiten spelen en veel lezen). Dat ze via de games dan met vrienden praten vind ik wel weer anders gevoelsmatig dan wanneer ze alleen spelen.
vrijdag 6 september 2019 om 11:08
Zijn Engels is vast fantastisch!
Hij is een sociale gamer, ik zou me daar niet heel veel zorgen om maken. Pas als zijn nachtrust en school eronder gaan lijden dan zou ik mij zorgen gaan maken.
Hij is een sociale gamer, ik zou me daar niet heel veel zorgen om maken. Pas als zijn nachtrust en school eronder gaan lijden dan zou ik mij zorgen gaan maken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
vrijdag 6 september 2019 om 11:11
Hahahaha klopt!
Wat betreft zijn nachtrust, maak ik me wel wat zorgen. Gaat vaak te laat naar bed vind ik, maar daar hebben we nu wel afspraken over gemaakt. Aan de andere kant komt dochter in het weekeind net zo laat thuis...Overigens hebben we ook daar afspraken over gemaakt. Misschien ook weer een beetje in het ritme komen zo na de vakantie.
vrijdag 6 september 2019 om 11:12
Je beschrijft hier precies mijn gevoel. Ik vergelijk het ook met mijn jeugd en die zag er exact zo uit als de jouwe. Ook ik vind het wel anders dat hij via games contact heeft met anderen.MarijeMarije schreef: ↑06-09-2019 10:46Heel herkenbaar hier! En ik maak me soms ook zorgen, omdat het zo anders is dan mijn jeugd (veel buiten spelen en veel lezen). Dat ze via de games dan met vrienden praten vind ik wel weer anders gevoelsmatig dan wanneer ze alleen spelen.
vrijdag 6 september 2019 om 11:13
helemaal waar!heartsxdaggers schreef: ↑06-09-2019 10:48Alles gaat toch goed, wat maakt het dan uit? Ik heb vroege rook heel erg veel gegamed. Echt uren. Maar ook een uni master gehaald, en heb gewoon een baan, een man, een huis etc. En game nog steedsIk snap niet waarom mensen gamen minder vinden dan bijv. lezen of Netflix kijken. Gamen is een stuk actiever dan voor de tv hangen en series bingen.
vrijdag 6 september 2019 om 11:14
Klinkt heel gezond! Ik was in mijn jeugd ook een fanatieke online gamer. Mijn vloeiende Engels heb ik daar aan te danken
. Online gamen is ook een sociale bezigheid. Liever een zoon die heerlijk zit te gamen dan een zoon die op straat hangt en zijn tijd verdoet met blowen (wat ik overigens ook deed, tot ik ging gamen).
vrijdag 6 september 2019 om 11:37
Maak je geen zorgen
.
Ik was als kind al zo en nu nog steeds. Mijn partner is ook een gamer en zo spenderen wij vele uren.
Sterker nog, we maken zelfs games.
Heb je zelf weleens interesse in zijn games getoond? Toen mijn moeder interesse toonde in mijn spellen heb ik met haar veel strategische spellen gespeeld. Leuke tijden
Ik was als kind al zo en nu nog steeds. Mijn partner is ook een gamer en zo spenderen wij vele uren.
Sterker nog, we maken zelfs games.
Heb je zelf weleens interesse in zijn games getoond? Toen mijn moeder interesse toonde in mijn spellen heb ik met haar veel strategische spellen gespeeld. Leuke tijden
vrijdag 6 september 2019 om 11:43
Goede houding.enthousiasteling schreef: ↑06-09-2019 10:32Dank voor jullie snelle reacties en ook voor je link Yildizlar! Ik heb het gelezen. Ik denk dat ik inderdaad oordeel over zijn bezigheden. Ik weet niet waar ik precies bang voor ben...misschien voor verslaving? Fijn dat jullie zo eensgezind zijn over zijn vrijetijdsbesteding. Ik moet het misschien maar gewoon loslaten. Man maakt zich absoluut geen zorgen en zegt dat als hij vroeger deze mogelijkheid had gehad, precies zo zou zijn. Ik las vroeger enorm veel. Kon me echt uren in mijn kamer opsluiten met boeken. Er is misschien niet zoveel verschil met wat zoon doet.
Naast school doet hij nog aan sport en volgt hij muziekles. Dus in het land van de parttimers heeft je zoon een kleine veertig verplichte uren per week? Zou me geen zorgen maken over hoe hij de rest van zijn tijd indeelt.
vrijdag 6 september 2019 om 12:33
Mijn meiden zijn allebei rond hun dertiende gaan gamen. Beiden hebben veel sociale contacten opgedaan via het gamen. De jongste had over de hele wereld vrienden zitten, de oudste vooral in Nederland. Jongste is inmiddels volledig gestopt met gamen, ze is nu 16. Zij heeft haar aandacht verlegd naar het contacten via social media. Ze is de hele dag bezig via haar telefoon met vriendinnen en klasgenoten. De oudste is nu 19, studeert en woont op zichzelf. Zij gamet nog wel af en toe als ze een hele drukke dag heeft gehad en haar hoofd leeg wil maken. Onze oudste dochter heeft via het gamen vriendschappen opgebouwd, die zijn uitgegroeid tot vriendschappen in real life. Er wordt regelmatig afgesproken om elkaar te ontmoeten en samen leuke dingen te gaan doen. En dan is het gemakkelijk dat je als student een ov kaart hebt, waarmee je het hele land door kunt reizen.
Wij hebben onze kinderen wel regels gegeven over tot hoe laat ze mochten gamen, dus niet een hele nacht door.
Ik denk dat zolang je zoon goede schoolresultaten heeft en andere activiteiten heeft naast het gamen, dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Wij hebben onze kinderen wel regels gegeven over tot hoe laat ze mochten gamen, dus niet een hele nacht door.
Ik denk dat zolang je zoon goede schoolresultaten heeft en andere activiteiten heeft naast het gamen, dat je je geen zorgen hoeft te maken.
vrijdag 6 september 2019 om 14:24
Mijn dochter is net zo'n gamefreak als mijn zoon. Dat hebben ze echt van mij. Kon ik vroeger nachtenlang monopoly of risk spelen werd dat later verandert in pc gamen. En mijn kids zijn beide goed terecht gekomen :p