Pubergedrag
dinsdag 10 september 2019 om 14:33
Gewoon even benieuwd....
Ik lees soms de topics over pubergedrag, gewoon om een beetje te weten te komen wat mij te wachten staat.
Maar nu vroeg ik me iets af... Hoe ging dat dan vóór de pubertijd? Waren de verwachtingen toen anders waardoor bepaalde dingen je niet stoorden, of deden de kinderen voorheen wel dingen netjes?
Bijvoorbeeld: schoenen middenin de kamer.
Was het dan zo dat je van een jonger kind niet verwachtte dat ie zijn schoenen zelf netjes neer zou zetten, of deed je kind het voorheen wel en is dat opeens in de pubertijd weer "weggezakt"?
Ik ben erg benieuwd hoe dat dan precies zit, want ik kan me er nog zo weinig bij voorstellen momenteel.
Ik lees soms de topics over pubergedrag, gewoon om een beetje te weten te komen wat mij te wachten staat.
Maar nu vroeg ik me iets af... Hoe ging dat dan vóór de pubertijd? Waren de verwachtingen toen anders waardoor bepaalde dingen je niet stoorden, of deden de kinderen voorheen wel dingen netjes?
Bijvoorbeeld: schoenen middenin de kamer.
Was het dan zo dat je van een jonger kind niet verwachtte dat ie zijn schoenen zelf netjes neer zou zetten, of deed je kind het voorheen wel en is dat opeens in de pubertijd weer "weggezakt"?
Ik ben erg benieuwd hoe dat dan precies zit, want ik kan me er nog zo weinig bij voorstellen momenteel.
dinsdag 10 september 2019 om 16:08
Bij uitgaan, gaan ze hier fietsend. (in een groep)consuelabananahammok schreef: ↑10-09-2019 15:54Pubers willen naar feestjes gebracht worden, en gehaald op tijden dat je eigenlijk gewoon niet meer van de bank af wil komen.
Sportwedstrijden waar ze naar toe gebracht moeten worden in het weekend. Ze moeten dit, ze willen nog ff dat, kan je wellicht even dat met mij ophalen, wil je mijn wenkbrauwen nog ff epileren, kan dat shirt nog uitgewassen worden, waar zijn mijn sportschoenen “? Wil je even gauw mee helpen zoeken want ik moet over 5 minuten weg, ik heb een vlek in mijn nieuwe broek en wil die vanavond aan met stappen, etc etc.
Ze hangen ook tot laat naast je op de bank, of gewoon overal in huis dus 0 privacy.
Of je zit eindelijk net ff rustig een film te kijken, komt hongerige puber 1 beneden een tosti maken, een half uur later komt puber 2 thee zetten, puber 3 hobbelt er achteraan en heeft een vet grappig filmpje die je echt even moet kijken, puber 2 heeft ineens ook nog een grappig filmpje, puber 1 komt weer naar beneden want heeft nu dorst dus ploft op de bank met een glas drinken en wil ook nog ff die grappige filmpjes zien.
( ondertussen staat de film al een uur op pauze, want niet te volgen met dat pubergekakel.
Sporten doen we het halen&brengen in een ruildienst met nog wat ouders (en als wij rijdienst hebben, rijdt mijn man)
en inderdaad, de woonkamer is meer een kantine
Als ik rust wil, ga ik boven liggen
dinsdag 10 september 2019 om 16:09
consuelabananahammok schreef: ↑10-09-2019 16:06Ik ben niet gemiddeld met mijn gezin.
Groot samengesteld gezin, dus negeer mijn berichten maar![]()
Ja, dat scheelt natuurlijk wel, of je er één of meerdere (tegelijk) hebt. En ook qua karakter kan het heel verschillend uitpakken natuurlijk
dinsdag 10 september 2019 om 16:09
Dat doe ik nu ook al, dus wat dat betreft verandert er dan weinig
dinsdag 10 september 2019 om 16:10
Veel hangt natuurlijk ook af waar je woont.snorriemorrie schreef: ↑10-09-2019 16:04Dat de ene persoon zegt: het wordt alleen maar erger, want heel veel halen en brengen, epileren etc.
De ander zegt: inderdaad heerlijk mijn vrijheid terug.
Woon je vlakbij een stad kunnen ze op de fiets naar de film.
Woon je 10 of 15 km van de eerste stad of gaat de laatste bus om 18u kan je ze brengen en halen als ze naar de film willen.
Daar gaat je sportles dan ...
Of ga je zien dat ze nét die keer afspreken als er een bus- of treinstaking is
dinsdag 10 september 2019 om 16:11
friezinnetje2014 schreef: ↑10-09-2019 16:09ik heb zelf geen kinderen, maar mijn zusje kan onderstaande bijna helemaal invullen voor haar zoon
![]()
dinsdag 10 september 2019 om 16:12
Ik weet niet of je ook het verhaal wil horen van onze jongste puber maar dan vallen de meeste puberale gedragingen ineens heel erg mee.
Wij hebben bijna een jaar lang een puber uit de hel gehad, onze jongste.
Foute vrienden, drugs (gebruiken en dealen), niet meer naar school, geen idee meer waar hij wanneer rondhing dus ook 's nachts niet, politie meerdere keren aan de deur, opgepakt, haltstraf waar hij dikke vette sch*t aan had, toen IVS (in verzekering stellen, van zijn bed gelicht), rechtszaak en toen ging er ineens een vaag lichtje branden bij puber.
Hij kwam er achter dat het een hoop gedoe was allemaal en dat het maar weinig opleverde, behalve een hoop gezeik.
Kind is nu 15 en bezig om zijn leven weer op de rit te zetten, hij ziet voor zichzelf toch een andere toekomst.
Onze andere twee jongens hebben wel een normale puberteit doorgemaakt, dit had ik niet 3 keer kunnen handelen.
Foute vrienden, drugs (gebruiken en dealen), niet meer naar school, geen idee meer waar hij wanneer rondhing dus ook 's nachts niet, politie meerdere keren aan de deur, opgepakt, haltstraf waar hij dikke vette sch*t aan had, toen IVS (in verzekering stellen, van zijn bed gelicht), rechtszaak en toen ging er ineens een vaag lichtje branden bij puber.
Hij kwam er achter dat het een hoop gedoe was allemaal en dat het maar weinig opleverde, behalve een hoop gezeik.
Kind is nu 15 en bezig om zijn leven weer op de rit te zetten, hij ziet voor zichzelf toch een andere toekomst.
Onze andere twee jongens hebben wel een normale puberteit doorgemaakt, dit had ik niet 3 keer kunnen handelen.
dinsdag 10 september 2019 om 16:13
Het ligt er maar net aan wat voor soort puber je hebt en om welke situaties het gaat. Mijn pubers van 13 en 15 zijn (nog) niet veel eisend. Ik vind ze alleen maar leuker en gezelliger worden. Ik moet alleen alles vijf keer herhalen voordat het gedaan wordt en opletten dat ze hun deodorant gebruiken. En dat zuchten en steunen om alles herken ik van mijn eigen jeugd.snorriemorrie schreef: ↑10-09-2019 16:04Dat de ene persoon zegt: het wordt alleen maar erger, want heel veel halen en brengen, epileren etc.
De ander zegt: inderdaad heerlijk mijn vrijheid terug.
Ik tel mijn zegeningen
Mijn 3 jarige terror peuterpuber geeft mij meer frustraties...
dinsdag 10 september 2019 om 16:15
Hier is dat wisselend, afhankelijk van waar de feestjes zijn halen we de meiden anders liever op.
Sport gaat idd in ruildiensten.
Verder maken wij onszelf het gewoon ook niet makkelijker, beetje last van het curlingsyndroom op sommige vlakken.
Eigenlijk nemen we zelf gewoon niet veel vrijheid, zouden we wel kunnen doen en is ook wel een aandachtspunt waar we wat in willen veranderen.
dinsdag 10 september 2019 om 16:16
Anyco schreef: ↑10-09-2019 16:12Ik weet niet of je ook het verhaal wil horen van onze jongste puber maar dan vallen de meeste puberale gedragingen ineens heel erg mee.
Knap dat hij toch nog op zo een jonge leeftijd een positieve omslag wist te maken!
dinsdag 10 september 2019 om 16:19
dinsdag 10 september 2019 om 16:21
dinsdag 10 september 2019 om 16:24
Meestal zit ze eraan vast maar net die overgang van samen met een vriendin van de fietsen stappen.. schooltassen meenemen en euh telefoon meenemen is te moeilijk tegelijk, ik heb niet echt de energie om boos te worden na het werken dus ik zucht maar even en rol ook met mijn ogen.vivapimpelmees schreef: ↑10-09-2019 16:21Een puber die niet vergroeit is met zijn/haar mobiel? Bestaan die?
dinsdag 10 september 2019 om 16:27
Bij dochter puber vind ik de hormonale pieken en dalen vooral lastig. Moet nog leren om me daar wat minder te laten door meeslepen. Alles is of mega kut of mega fantastisch en dat slaat per minuut om. Vermoeiend vind ik dat.
Vooral als ik weer eens een dramatisch appje vanaf school krijg en dat dan op het werk de hele dag in het achterhoofd heb en er dan 's middags niks aan de hand (meer) is.
Voordelen zijn dan wel dat we dezelfde dingen leuk vinden, samen naar concerten gaan, zelfde films en series kijken, samen kunnen shoppen en citytrippen. Dat ze niet meer de hele tijd aan me hangt met ellenlange verhalen, maar nu haar vriendje de kont uithangt
Vooral als ik weer eens een dramatisch appje vanaf school krijg en dat dan op het werk de hele dag in het achterhoofd heb en er dan 's middags niks aan de hand (meer) is.
Voordelen zijn dan wel dat we dezelfde dingen leuk vinden, samen naar concerten gaan, zelfde films en series kijken, samen kunnen shoppen en citytrippen. Dat ze niet meer de hele tijd aan me hangt met ellenlange verhalen, maar nu haar vriendje de kont uithangt
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
dinsdag 10 september 2019 om 16:27
Pfff
Dan ga je als ouders ook kapot..
dinsdag 10 september 2019 om 16:28
vivapimpelmees schreef: ↑10-09-2019 16:21Een puber die niet vergroeit is met zijn/haar mobiel? Bestaan die?
dinsdag 10 september 2019 om 16:29
Met twee van mijn kids, en met name 1 ben ik ook diep gegaan dus ik begrijp wat je bedoelt met je staat er bij en kijkt machteloos toe.
Je kind zo vreselijk ongelukkig zien is vreselijk en snijdt dwars door je hart.
Die tijd is hier ook achter de rug.
dinsdag 10 september 2019 om 16:29
Ik gun je vier keer een normale puberteit.
Ja wij zijn blij dat hij het licht heeft gezien, jong genoeg om er later geen gevolgen van te hebben (VOG).
dinsdag 10 september 2019 om 16:30
Ligt eraan hoe ver weg en welke reden.COtweepuntnul schreef: ↑10-09-2019 16:28Maar eh, een vraag van een n00b denk ik, je hoeft ze als ouder toch niet overal naar toe te brengen en op te halen?
dinsdag 10 september 2019 om 16:30
Tot nu toe (maar wij zitten nog maar aan het begin) vind ik de puberteit echt veel leuker dan toen het nog jong grut was. Het beginnen echt leuke interessante mensen te worden en ik verbaas me bijna dagelijks hoeveel kennis ze al hebben.
Ook heb ik gemerkt dat ik beter om kan gaan met wat pubershagrijn dan met peutergedrein.
Ook heb ik gemerkt dat ik beter om kan gaan met wat pubershagrijn dan met peutergedrein.