Pubergedrag
dinsdag 10 september 2019 om 14:33
Gewoon even benieuwd....
Ik lees soms de topics over pubergedrag, gewoon om een beetje te weten te komen wat mij te wachten staat.
Maar nu vroeg ik me iets af... Hoe ging dat dan vóór de pubertijd? Waren de verwachtingen toen anders waardoor bepaalde dingen je niet stoorden, of deden de kinderen voorheen wel dingen netjes?
Bijvoorbeeld: schoenen middenin de kamer.
Was het dan zo dat je van een jonger kind niet verwachtte dat ie zijn schoenen zelf netjes neer zou zetten, of deed je kind het voorheen wel en is dat opeens in de pubertijd weer "weggezakt"?
Ik ben erg benieuwd hoe dat dan precies zit, want ik kan me er nog zo weinig bij voorstellen momenteel.
Ik lees soms de topics over pubergedrag, gewoon om een beetje te weten te komen wat mij te wachten staat.
Maar nu vroeg ik me iets af... Hoe ging dat dan vóór de pubertijd? Waren de verwachtingen toen anders waardoor bepaalde dingen je niet stoorden, of deden de kinderen voorheen wel dingen netjes?
Bijvoorbeeld: schoenen middenin de kamer.
Was het dan zo dat je van een jonger kind niet verwachtte dat ie zijn schoenen zelf netjes neer zou zetten, of deed je kind het voorheen wel en is dat opeens in de pubertijd weer "weggezakt"?
Ik ben erg benieuwd hoe dat dan precies zit, want ik kan me er nog zo weinig bij voorstellen momenteel.
dinsdag 10 september 2019 om 14:41
Waar je voorheen schattige kindertjes had, die op schoot gingen zitten en gewoon over het algemeen deden wat je wilde, heb je ineens hormoongestuurde projectielen in huis, die zich lekker afzetten tegen alles wat maar neigt naar regels.
Alles is belangrijker dan school of ouders. Je eigen identiteit ontwikkelen met alles wat daarbij hoort. Soms lijkt of alle opvoeding die je erin gestopt is, helemaal voor niks is geweest. Dat er niks is blijven hangen, maar op een gegeven moment worden ze weer een beetje mens. En dan komt het wel weer goed.
Alles is belangrijker dan school of ouders. Je eigen identiteit ontwikkelen met alles wat daarbij hoort. Soms lijkt of alle opvoeding die je erin gestopt is, helemaal voor niks is geweest. Dat er niks is blijven hangen, maar op een gegeven moment worden ze weer een beetje mens. En dan komt het wel weer goed.
The mind, once stretched by a new idea, never returns to its original dimensions
dinsdag 10 september 2019 om 14:52
Dit dus een de heftigheid verschilt per kind. Waar mijn oudste nog prima te praten was en hij nog we met een beetje regelmaat zijn eigen troep "opruimde", is de 2e niet voor rede vatbaar tijdens een hormoonpiek en vind ik haar troep (lees ondergoed, sokken enz) overal terug.snipsnaps schreef: ↑10-09-2019 14:41Waar je voorheen schattige kindertjes had, die op schoot gingen zitten en gewoon over het algemeen deden wat je wilde, heb je ineens hormoongestuurde projectielen in huis, die zich lekker afzetten tegen alles wat maar neigt naar regels.
Alles is belangrijker dan school of ouders. Je eigen identiteit ontwikkelen met alles wat daarbij hoort. Soms lijkt of alle opvoeding die je erin gestopt is, helemaal voor niks is geweest. Dat er niks is blijven hangen, maar op een gegeven moment worden ze weer een beetje mens. En dan komt het wel weer goed.![]()
dinsdag 10 september 2019 om 14:53
Als ze klein zijn, kom je op min of meer dezelfde tijd thuis. Je stuurt beetje bij waar nodig (zet die schoenen even netjes op het plankje).
Dan heb je opeens een puber, die een ander dagritme heeft op school, dus ook vaker alleen thuis is. Dan honger krijgt (voortdurend altijd) en dus de koelkast leeg plundert en de lege verpakkingen als bewijsmateriaal op het aanrecht laat liggen. Zeven outfits moet uitproberen en de zes eerste in de kreuk op de grond van de kamer laat liggen. Whatsappt waarom outfit 8 nog in de wasmand zit.
Het is geen slechte wil - het lijf heeft honger en de hersenen zijn bezig met hele andere prioriteiten. En je kan het bijsturen met liefde, geduld en af en toe oogkleppen
Dan heb je opeens een puber, die een ander dagritme heeft op school, dus ook vaker alleen thuis is. Dan honger krijgt (voortdurend altijd) en dus de koelkast leeg plundert en de lege verpakkingen als bewijsmateriaal op het aanrecht laat liggen. Zeven outfits moet uitproberen en de zes eerste in de kreuk op de grond van de kamer laat liggen. Whatsappt waarom outfit 8 nog in de wasmand zit.
Het is geen slechte wil - het lijf heeft honger en de hersenen zijn bezig met hele andere prioriteiten. En je kan het bijsturen met liefde, geduld en af en toe oogkleppen
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
dinsdag 10 september 2019 om 15:06
Als ze klein zijn leer je de van alles aan en is streng zijn nog indrukwekkend.
Dan krijgen ze een paar jaar een soort van alzheimer en vergeten ze Ineens alles waar je jaren zo op hebt lopen ploeteren en is een strenge blik ook niet meer indrukwekkend.
Dan worden ze volwassen, gaan op zichzelf wonen en dan blijken ze zich alles weer ineens te herinneren en word je er als je op bezoek komt even op gewezen dat je je jas op de kapstok kan hangen en niet over de stoel.
Dan krijgen ze een paar jaar een soort van alzheimer en vergeten ze Ineens alles waar je jaren zo op hebt lopen ploeteren en is een strenge blik ook niet meer indrukwekkend.
Dan worden ze volwassen, gaan op zichzelf wonen en dan blijken ze zich alles weer ineens te herinneren en word je er als je op bezoek komt even op gewezen dat je je jas op de kapstok kan hangen en niet over de stoel.
dinsdag 10 september 2019 om 15:16
Je breekt je nek ook eerder over een schoen met met 45 dan over een schoen met maat 32.
Hier 2 jong volwassenen, want pubers zijn ze niet meer. Maar, zeker bij de meid, spelen de hormonen zeker een rol. Maar over het algemeen gaat het best aardig. Ze zien intussen dat het huishouden zichzelf niet doet. Zeker als de ouders op vakantie zijn zien ze opeens hoe lastig het is qua schone was en een gevulde kast met boodschappen.
Hier 2 jong volwassenen, want pubers zijn ze niet meer. Maar, zeker bij de meid, spelen de hormonen zeker een rol. Maar over het algemeen gaat het best aardig. Ze zien intussen dat het huishouden zichzelf niet doet. Zeker als de ouders op vakantie zijn zien ze opeens hoe lastig het is qua schone was en een gevulde kast met boodschappen.
dinsdag 10 september 2019 om 15:20
We waren eens een weekend weg. Oudste (toen 18) bleef thuis, jongste (14) had zichzelf uit logeren gestuurd, maar waaide thuis aan.vivapimpelmees schreef: ↑10-09-2019 15:16Je breekt je nek ook eerder over een schoen met met 45 dan over een schoen met maat 32.
Kreeg ik ineens appjes van oudste:
"kun je Jongste vragen om haar troep op te ruimen! de kamer staat weer vol borden van haar en vriendinnen!"
dinsdag 10 september 2019 om 15:47
Natuurlijk zijn er ook veel voordelen. Ze gaan zelf overal heen, zitten de hele dag op school. Ze ontwikkelen zich, je hebt vaak ineens hele andere gesprekken.
Ze krijgen verkering, een bijbaan en kunnen dan ineens wel op tijd komen en afspraken maken.
Je kunt eens een avondje weg zonder oppas te regelen.
Geen BSO kosten is fijn, maar ze eten echt de oren van je hoofd, groeien als kool en hebben dan wel weer kosten voor school of studie.
Ze krijgen verkering, een bijbaan en kunnen dan ineens wel op tijd komen en afspraken maken.
Je kunt eens een avondje weg zonder oppas te regelen.
Geen BSO kosten is fijn, maar ze eten echt de oren van je hoofd, groeien als kool en hebben dan wel weer kosten voor school of studie.
The mind, once stretched by a new idea, never returns to its original dimensions
dinsdag 10 september 2019 om 15:52
dinsdag 10 september 2019 om 15:53
Ze zuchten vooral. Heel vaak en heeeeel veel.... En hun vocabulaire beperkt zich ineens tot “ ja,maaaaaar”
Voordelen : Je kunt echt met ze praten. Hoor en wederhoor.
Ze zijn sterk en willen ineens alle tassen dragen
Ze slapen tot 13.00 uur uit
Lekker rustig!
Ze
Brengen jonger broertje naar school
Passen op jonger zusje
Zijn leuk gezelschap tijdens een dagje uit
Humor wordt gelijkwaardiger
Voordelen : Je kunt echt met ze praten. Hoor en wederhoor.
Ze zijn sterk en willen ineens alle tassen dragen
Ze slapen tot 13.00 uur uit
Ze
Brengen jonger broertje naar school
Passen op jonger zusje
Zijn leuk gezelschap tijdens een dagje uit
Humor wordt gelijkwaardiger
anoniem_386990 wijzigde dit bericht op 10-09-2019 15:56
79.35% gewijzigd
dinsdag 10 september 2019 om 15:54
Vrijheid terug krijgen?snorriemorrie schreef: ↑10-09-2019 15:36Er staat me dus nog heel wat te wachten...![]()
Maar zijn er ook voordelen aan pubers tov jongere kinderen eigenlijk? Het lijkt me wel dat je ook een stukje vrijheid terugkrijgt? Je hoeft ze niet meer op te halen, geen BSO kosten meer etc.
Oh jee...
Ik wil je je hoop niet ontnemen , maar je levert alleen maar in.
Pubers willen naar feestjes gebracht worden, en gehaald op tijden dat je eigenlijk gewoon niet meer van de bank af wil komen.
Sportwedstrijden waar ze naar toe gebracht moeten worden in het weekend. Ze moeten dit, ze willen nog ff dat, kan je wellicht even dat met mij ophalen, wil je mijn wenkbrauwen nog ff epileren, kan dat shirt nog uitgewassen worden, waar zijn mijn sportschoenen “? Wil je even gauw mee helpen zoeken want ik moet over 5 minuten weg, ik heb een vlek in mijn nieuwe broek en wil die vanavond aan met stappen, etc etc.
Ze hangen ook tot laat naast je op de bank, of gewoon overal in huis dus 0 privacy.
Of je zit eindelijk net ff rustig een film te kijken, komt hongerige puber 1 beneden een tosti maken, een half uur later komt puber 2 thee zetten, puber 3 hobbelt er achteraan en heeft een vet grappig filmpje die je echt even moet kijken, puber 2 heeft ineens ook nog een grappig filmpje, puber 1 komt weer naar beneden want heeft nu dorst dus ploft op de bank met een glas drinken en wil ook nog ff die grappige filmpjes zien.
( ondertussen staat de film al een uur op pauze, want niet te volgen met dat pubergekakel.
Oh en hoe groter je kinderen hoe hoger de kosten.
Voordeel, je kan wel uitslapen in het weekend want pubers zijn niet voor 12 uur wakker.
Pubers zijn wel echt heel leuk hoor!
Hilarisch zelfs, ik moet echt vaak om ze lachen.
dinsdag 10 september 2019 om 15:55
vooral die vrijheid!snorriemorrie schreef: ↑10-09-2019 15:36Er staat me dus nog heel wat te wachten...![]()
Maar zijn er ook voordelen aan pubers tov jongere kinderen eigenlijk? Het lijkt me wel dat je ook een stukje vrijheid terugkrijgt? Je hoeft ze niet meer op te halen, geen BSO kosten meer etc.
Je hoeft nooit af te stemmen, wie wanneer thuis is, als hij op donderdag naar de film wil, en ik wil sporten, kan dat
dinsdag 10 september 2019 om 16:01
Wat bedoel je met tegenstrijdig?snorriemorrie schreef: ↑10-09-2019 16:00Dat zijn wel 2 heel tegenstrijdige berichten. Maar gelukkig hebben wij tegen die tijd maar 1 puber, dat scheelt wel weer dan![]()
dinsdag 10 september 2019 om 16:04
De ervaringen die ik hier lees herken ik maar al te goed. Al had ik het helemaal niet verwacht: ik vind het veel fijner in huis met pubers dan vroeger toen ze nog klein waren. Ze willen zelfstandig zijn en met rust gelaten worden, maar op het moment dat ze je nodig hebben, zijn ze er weer. En krijg je dankbare ogen en een keiharde knuffel
dinsdag 10 september 2019 om 16:06
dinsdag 10 september 2019 om 16:06
snorriemorrie schreef: ↑10-09-2019 16:00Dat zijn wel 2 heel tegenstrijdige berichten. Maar gelukkig hebben wij tegen die tijd maar 1 puber, dat scheelt wel weer dan![]()
Ik ben niet gemiddeld met mijn gezin.
Groot samengesteld gezin, dus negeer mijn berichten maar