Neutje schait'n.....dussssssss

06-04-2009 16:35 322 berichten
Jahaa mensen,

Ik ben dus verhuisd van A naar B of eigenlijk van het westen naar het oosten van het land.

Prachtig vind ik het hier!

De weilanden, de velden, de vennen, bos en beemd. Schitterend werkelijk....

Wel wennen hoor. Poeh, dat merk ik nu wel, dat ik erg moet wennen aan mijn nieuwe stee. Ik vind de mensen hier doorgaans erg aardig, er is aandacht voor elkaar, het is gemoedelijk, men zwaait naar elkaar, bekend en onbekend en ik zwaaide vervolgens vorige week, per ongeluk natuurlijk, met een borst, die uit mijn (te wijde) shirt hing terug, naar een hond uilatende buurman. Nee, het bevalt me hier op zich allemaal prima.

Ik heb alleen een taalprobleem zo nu en dan. Levert geinige dingen op wel, daarom ook dit topic, in de hoop op meer zalige taaldingesen binnen onze eigen landsgrenszen (daarbuiten mag ook natuurlijk).

Zo hebben we al weken, eigenlijk sinds we hier wonen, nog regelmatig bouwvakkers over de vloer, die de laatste klussen doen. Op dit moment is dat voornamelijk stratenmaken maar enniehoe, ik sta dan koffie te maken voor de mannen en dan zeg ik bijvoorbeeld tegen Dirk: Dirk, wil jij koffie? En dan zegt Dirk: Ja, dat mag wel....(eigenlijk zegt Dirk: 'joa da ma wè...' maar goed, laat ik het niet in het dialect gaan opschrijven want dat kan ik niet en ik wil geen Drenthen tegen het veen of zandhoofd stoten natuurlijk, ik wil hier oud (of nog ouder) worden.

Bij het weggaan is het in mijn geboortetaalgebied gebruikelijk om te zeggen: 'fijne/prettige avond/dag/weekend', daarop wordt dan gemiddeld gereageerd met een al dan niet welgemeend: 'bedankt, jij ook!' of eventueel (je hoort het niet meer zo vaak als vroeger):'insgelijks!'

De bouwjongens hier zeggen op mijn hartelijke wens:'Niet minderrrrrrr!' (en dan moet je de -t achter de 'niet' nog wegdenken he). Ik moest daar eerst eens goed over nadenken. Vooral over dat 'niet minder' dus. Ik vind 'm wel heel goed eigenlijk. Ik wens die man een fijn weekend en hij zegt (neem ik aan) dat hij het niet voor minder doet. Nah, dat vind ik een puike instelling waar ik me van harte bij aansluit. Het zal nog even oefenen worden maar ik ben vast van plan om 'm ook te gaan gebruiken.

Tot zover waar ik nog wel uit kom.

Lastiger wordt het als ik vandaag dit lees in het weekbericht van mijn dochters school:

's Middags is er niet alleen eitje-tikken maar ook zullen de groepen 1 t/m 4 eitjes gaan zoeken (kijk, dit snap ik allemaal nog), en de groepen 5 t/m 8 gaan neutje schait'n.

Het eerste wat bij me opkomt is dan; ben ik blij dat mijn dochter pas in groep 1 zit zeg! Anders zou ze toch maar mooi met school gaan neutje schait'n! Waar moet dat heen met de jeugd van tegenwoordig als die kinderen gewoon op school al een beetje gaan zitten neutje schait'n zeg! Ik bedoel, ben ik daarvoor de grote stad ontvlucht, om er dan in zuid-oost Drenthe tot de ontdekking te komen dat hier gewoon keihard neutje geschait wordt?!

Maar waar het feitelijk op neerkomt is natuurlijk dat ik geen idee heb wat neutje schait'n is. Misschien is het wel enig en wil ik het iedere dag doen. Geen idee!

Ook bekend met dit soort heerlijke taal gewen dingen?

En kan iemand me vertellen wat neutje schait'n bij benadering of het liefst helemaal betekent?
Ik weet niet wat neutje schait'n betekent maar ben wel benieuwd wat jij dacht te krijgen toen er iemand voor het eerst in de winkel aan je vroeg "Most doe d'r 'n puut bie?". Ik verwachte iets van zegeltjes, en bleef braaf wachten nadat ik een tasje had gekregen.
Haha! Dat is een ouderwetsch traditioneel spel dat met pasen wordt gespeeld: noten schieten.

Je legt een rij met walnoten neer, en dan moet je met een walnoot zo veel mogelijk neut'n uut de raai schait'n. Wast roakst mogst heb'n.

Ik ben een Groninger, geen Drent (en bovenstaande is een soort Gronings ), maar hier is het ook traditie. Heb het nooit gedaan overigens.
Alle reacties Link kopieren
Kweit neet. Ken allein Koesjiete.
Nah, heb je niet de inburgeringscursus voor niet noorderlingen gevolgd dan? Neutn schaiten kan ik je zo niet even uitleggen maar is iets wat hier in het noorden bij het paasgebeuren hoort. Zag op Wikipedia een uitgebreide uitleg. (ben zelf niet zo goed in knippen en plakken dus daar even kijken)
quote:nostradame schreef op 06 april 2009 @ 16:40:

Haha! Dat is een ouderwetsch traditioneel spel dat met pasen wordt gespeeld: noten schieten.

Je legt een rij met walnoten neer, en dan moet je met een walnoot zo veel mogelijk neut'n uut de raai schait'n. Wast roakst mogst heb'n.

Ik ben een Groninger, geen Drent (en bovenstaande is een soort Gronings ), maar hier is het ook traditie. Heb het nooit gedaan overigens.Nostalgie! Dat deden wij vroeger altijd bij mijn opa en oma (inderdaad, noordelijkste puntje van Drenthe) in de gang.
Neutje schait'n of neut'n schait'n, leuk hor! :D Je legt walnoten achter elkaar, en dan moet je met een ijzeren kogel zoveel mogelijk noten van de rij afschieten. Let wel, je mag alleen de voorste noten achter elkaar eraf schieten. Dus NIET door de rij heen en niet van de achterkant. Alleen van achteren naar voren. Daarbij kun je nog een pot opzetten naast elke noot, doordat je, als je noten erafschiet die je er niet af mocht schieten, je eigen nootjes of centjes (uit je eigen pot) ernaast mag leggen. Heel spannend. Degene met de volste pot (de noten die je rechtmatig wegschiet komen in je eigen pot, plus de pot die naast de noten is opgezet). Vroeger vond ik het echt dé bom, nu vind ik het iets minder spannend maar wel gezellig en het hoort bie de Poas. Leuk man, in het Noorden!
Haha, ik ben heel vaak verhuisd als kind en zo kwam ik op een gegeven moment in Groningen terecht. Ik weet nog dat ik in het begin dacht van jee, wat hebben ze hier veel toeristen, geen idee waar vandaan, want ik herkende de taal niet. Dat was dus het gronings . Ik heb het trouwens nooit leren spreken, maar ik kon het meestal wel verstaan.
Cum non tum age
Bereid je maar vast voor op de volgende activiteit:

Artiest Titel

De Bende Van Baflo Bill Steengrillen In Drente

Ons va riedt 's murreges vroeg d'r al hin

Eerst bie slager Drenth langes in Wapserveen

Dan stopt-ie nog eem bie pomp van Beepee

En neemt doar 'n grode gasflessechie mee

't Is nie meer veranderd sinds Barnie en Fred

Dat hunebed doar hebbn nedergezet

Zij vonden het 'n steengoeie grill

Dus ligt 't aan oe as 't bie ie nie wil

Bel op tied noar VVV

Tussen tiene en hallef twee

Die ene bie Borger, die was al bezet

Moar die bie Diever, die wilde nog net

Noa zo'n zes, zeven, acht, negen, uur

Bent de steen op temperatuur

Mor neem voor 'n dikke hunebed

Ook 'n reserve gasflessechie met

Onder de steen is 't warmer as boven

Dat ken je hoast wel bruukn as oven

Ja, 't is heus woar, as ie 't zol willen

Kon oe d'r wel 'n koe in grillen

De stienen die bent gloepende hiet

Doar kin ie wel 'n hiele kudde schoapen op kwiet

De koeien bin op, moar we zult wel zien

We snappen een kip of we vangen een knien

Of ie 't nou wel of of oe het nie wil

Jannie en Allemannie doen an dizze grill

Ja, zelfs ons klein Bartje, die doet het nu zo

Die begint binnenkort een bruunebonensteengrillboerderij

(Woar?) In Langelo

Loat nie as dank veur 't lekkere grillen

Mooi Drentie de deuzen en de schillen

Tot slot nog een woarschowing veur iedereen

Pas op, zet oe fiets nie tegen de steen

Wie holt nie van fonduen

Wie holt nie van gourmet

Nee, ons gaat hier in Drenthe

Steengrillen op 't hunebed

(Van de Groningse cabaretgroep de Bende van Baflo Bill. Het zal niet een echt Drents gebruik zijn en het is ook geen echt Drents wat hier staan denk ik )
Dat "dussss" hoor ik ook erg vaak op TV Noord trouwens. Sommige groningers zeggen dat achter elke zin. En vaker nog Dusssssseeeuh
Ik zou dat 'niet minder' juist interpreteren dat zou jouw hetzelfde wensen

jij: Fijn weekend buurman

buurman: Jij niet minder! (even goed of beter dus, dan moet je je wens dus wel oprecht menen anders heb je jezelf er mee )
Ja, dat deden we eerder altijd in onze stamkroeg, gezellig hoe meer alcohol hoe meer andere dingen werden geraakt.

Maarre............Leo je woont toch in het noorden nu?
Pelikaan, ik snap er echt geen rrrrreet van, van 't spel maar alleen al jouw enthousiasme is genoeg om te hopen dat mijn dochter volgend jaar gezellig mee mag doen met neutje schait'n!

Ik heb de inburgeringscursus niet gedaan omdat ik dacht, ach, ik ben Amsterdammer, wij passen ons al eeuwenlang overal aan, dat komt wel goed.

Dom, dom, dom! (en arrogant!)

Ik heb een boekje gekregen met Drentse spreekwoorden en gezegden, dat zal ik dan toch maar eens gaan bestuderen.....

Dat van die 'puut' ontdekte ik stomtoevallig Vlinder, toen ik in de COOP aan het shoppen was en er een grote bak met 'puut'n' stond, die kun je dan pakken als je een eigen puut vergeten bent. Het stond er bij: Puut'n, stond er......Vandaar dat ik het al wist.
quote:eleonora schreef op 06 april 2009 @ 16:35:

Bij het weggaan is het in mijn geboortetaalgebied gebruikelijk om te zeggen: 'fijne/prettige avond/dag/weekend', daarop wordt dan gemiddeld gereageerd met een al dan niet welgemeend: 'bedankt, jij ook!' of eventueel (je hoort het niet meer zo vaak als vroeger):'insgelijks!'

De bouwjongens hier zeggen op mijn hartelijke wens:'Niet minderrrrrrr!' (en dan moet je de -t achter de 'niet' nog wegdenken he). Ik moest daar eerst eens goed over nadenken. Vooral over dat 'niet minder' dus. Ik vind 'm wel heel goed eigenlijk. Ik wens die man een fijn weekend en hij zegt (neem ik aan) dat hij het niet voor minder doet. Nah, dat vind ik een puike instelling waar ik me van harte bij aansluit. Het zal nog even oefenen worden maar ik ben vast van plan om 'm ook te gaan gebruiken.

Hihi hij bedoelt niet dat hij het voor minder niet doet. Hij bedoelt dat hij jou niets minder wenst. Dus: (ik wens jou) niets minder
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
quote:pemberley schreef op 06 april 2009 @ 16:48:

Ik zou dat 'niet minder' juist interpreteren dat zou jouw hetzelfde wensen

jij: Fijn weekend buurman

buurman: Jij niet minder! (even goed of beter dus, dan moet je je wens dus wel oprecht menen anders heb je jezelf er mee )Vind ik ook een mooie Pemberley!
Oh 't was al gezegd, maar toen ik het typte stond het er nog niet
Om te beginnen maar even melden dat dit me een erg leuk topic lijkt, want heb nu al hardop zitten lachen!

Zelf kom ik dus van oorsprong uit Zuid-Oost Drenthe en nu vraag ik me af of het echt zo erg is als wat ik altijd mee maak. Toen ik nog bij de AH werkte vroeg iemand een keer aan mijn westerse collega hoelaat de winkel morgen los ging. En ze snapte er dus helemaal niks van. Dan denk ik als nuchtere noorderling natuurlijk: daar kun je toch wel iets van maken? Als je een beetje nadenkt snap je toch wel dat die man gewoon vraagt hoelaat de winkel opengaat?

Net zoals de vraag: waar kom je weg? Dan kun je toch wel bedenken dat dat moet zijn: waar kom je vandaan?

Kijk voor mij is dat natuurlijk helemaal duidelijk, maar voor een niet-noorderling toch ook wel? Nu mijn vraag: was mijn collega nou zo niet snugger of is het voor jullie toch moeilijker dan ik in de gaten heb?

Allemaal nog succes met het 'inburgeren' ;)
quote:elleinspe schreef op 06 april 2009 @ 16:48:

Ja, dat deden we eerder altijd in onze stamkroeg, gezellig hoe meer alcohol hoe meer andere dingen werden geraakt.

Maarre............Leo je woont toch in het noorden nu?Het is het noord-oost'n van 't land Elle......
quote:noa schreef op 06 april 2009 @ 16:44:

Haha, ik ben heel vaak verhuisd als kind en zo kwam ik op een gegeven moment in Groningen terecht. Ik weet nog dat ik in het begin dacht van jee, wat hebben ze hier veel toeristen, geen idee waar vandaan, want ik herkende de taal niet. Dat was dus het gronings . Ik heb het trouwens nooit leren spreken, maar ik kon het meestal wel verstaan.Hahahahahaaaa, wat hebben ze hier veel toeristen! Goeie!
Ik hoorde de volgende taalanekodote van een niet-Fries die in een Fries ziekenhuis co-schappen liep (kan ook in een andere streek zijn geweest trouwens):

De patiënt, een oudere vrouw, kwam bij de dokter met "zo'n pien in de holle".

De co stelde daarop een hele reeks vragen over de stoelgang en ontlasting van de dame.

Maar het bleek dat de vrouw gewoon hoofdpijn had
Als ik 'los ga' sta ik als een malloot te dansen op de dansvloer, dus hoe een winkel dat zou moeten doen weet ik ook niet. Maar na twee keer knipperen zou ik wel een conclusie kunnen trekken dat ie dat niet bedoelt en wat ie dan wel bedoelt, ik bedoel open of dicht, dus een antwoord 'we zijn open van 8 tot 8' is zo gevonden
quote:nostradame schreef op 06 april 2009 @ 16:47:

Dat "dussss" hoor ik ook erg vaak op TV Noord trouwens. Sommige groningers zeggen dat achter elke zin. En vaker nog Dusssssseeeuh O, ik zeg ook heel vaak dussssss, dat schept een band! Dussss......
quote:nostradame schreef op 06 april 2009 @ 16:53:

Ik hoorde de volgende taalanekodote van een niet-Fries die in een Fries ziekenhuis co-schappen liep (kan ook in een andere streek zijn geweest trouwens):

De patiënt, een oudere vrouw, kwam bij de dokter met "zo'n pien in de holle".

De co stelde daarop een hele reeks vragen over de stoelgang en ontlasting van de dame.

Maar het bleek dat de vrouw gewoon hoofdpijn had Hahhahahaa!!
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
En ja achter je zinnen plakken natuurlijk ja, want dat doen we in het noorden ook ja haha
Nu heb ik steeds zo'n liedje in m'n hoofd: neutje schait'n, theetje drinken, varen we naar de Overtoom.........

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven