Maagonderzoek ervaringen
dinsdag 10 september 2019 om 20:33
Over me heen hangen deden ze omdat ik teveel bewoog door het kokhalzen en boeren. Ik heb een sterke kokhalsreflex.Blauwkleedje31 schreef: ↑10-09-2019 17:04O dat klinkt minder. Raakte je in paniek of doen ze dat standaard?
Mijn man vertelde heel triomfantelijk dat iedereen in de wachtkamer mee kon genieten van mijn "concert".
“Don’t look back – you’re not going that way.”
dinsdag 10 september 2019 om 20:46
Ik vond het echt een vreselijk onderzoek. In de folder stond iets over een spray, maar deze heb ik helemaal niet gekregen. Ook de optie voor een roesje oid heb ik niet gekregen. Wel werd er verdovende gel op de slang zelf aangebracht. Compleet nutteloos want de verdoving begon pas na de procedure te werken. De slang werd er vlug en met kracht ingedauwd, het deed pijn in mijn keel en maag en ik bleef een aanzienlijk lange tijd kokhalzen. Als de verdoving ruim voor de procedure was aangebracht en de arts het met iets meer beleid had gedaan denk ik dat het een stuk minder onaangenaam had kunnen zijn. Sterkte!
dinsdag 10 september 2019 om 23:45
Sunnie1968 schreef: ↑10-09-2019 23:44Ik heb het 10 jaar geleden gehad. Vond het echt verschrikkelijk. Ik kreeg een klem in mijn mond om de slang doorgang te verlenen... het was pijnlijk , onmenselijk etc.
Ik raad iedereen aan om dit noooit te ondergaan. De spray hielp mij niets!
Waar slaat dat nou weer op?
Wat moet dat moet.
.
dinsdag 10 september 2019 om 23:57
Sunnie1968 schreef: ↑10-09-2019 23:48Het kan ook op een andere manier dan met zo n spray “verdoving”’
Ehh ja. Het kan ook gewoon zonder toeters en bellen. En zoals je leest is het nogal persoonlijk hoe het ervaren wordt. Iemand een onderzoek afraden omdat het jou zo tegenviel is raar.
.
woensdag 11 september 2019 om 00:09
Sunnie1968 schreef: ↑11-09-2019 00:00Ok... dus als jij vind dat het een aanrader is dan kan er een slotje op de vraag van TO?
Wat een rare conclusie?
Dit is geen kwestie van wel of niet doen en dat vraagt TO dan ook niet.
.
woensdag 11 september 2019 om 04:44
Alsof welk onderzoek in het ziekenhuis ook maar een aanrader is. Ze doen het niet zomaar lijkt me.Sunnie1968 schreef: ↑11-09-2019 00:00Ok... dus als jij vind dat het een aanrader is dan kan er een slotje op de vraag van TO?
woensdag 11 september 2019 om 07:56
woensdag 11 september 2019 om 07:59
Blauwkleedje31 schreef: ↑11-09-2019 07:56Verschillende ervaringen dus. Nja we zullen het zien. Gelukkig duurt het niet lang.
Bedankt voor jullie ervaringen/tips in ieder geval, daarvoor is het forum altijd handig en fijn!
Ik laat nog wel even weten hoe het uiteindelijk gegaan is.
Succes, hopelijk valt het je mee.
.
woensdag 11 september 2019 om 09:00
stel je aanSunnie1968 schreef: ↑10-09-2019 23:44Ik heb het 10 jaar geleden gehad. Vond het echt verschrikkelijk. Ik kreeg een klem in mijn mond om de slang doorgang te verlenen... het was pijnlijk , onmenselijk etc.
Ik raad iedereen aan om dit noooit te ondergaan. De spray hielp mij niets!
woensdag 11 september 2019 om 10:08
woensdag 11 september 2019 om 10:10
Zou graag roesje willen, maar dat doen ze niet in dit ziekenhuis:(KoffieDoosje schreef: ↑11-09-2019 10:08Vraag om een roesje. Kreeg ik ook, en deze werkte bij mij zo goed .... dat ik later in de uitslaapkamer wakker werd. Had alleen een 'ruw' gevoel in m'n keel, alsof er schuurpapier doorheen was gegaan, maar dat was de volgende dag al over.
Good luck!
woensdag 11 september 2019 om 10:19
Blauwkleedje31 schreef: ↑11-09-2019 10:10Zou graag roesje willen, maar dat doen ze niet in dit ziekenhuis:(
Wat raar. Ik dacht dat dat gewoon standaard is in ieder ziekenhuis.
woensdag 11 september 2019 om 10:46
Blauwkleedje31 schreef: ↑11-09-2019 10:10Zou graag roesje willen, maar dat doen ze niet in dit ziekenhuis:(
Roesje is een ruim begrip. Je kan ook aan je huisarts iets rustgevend vragen wat je eventueel van tevoren kunt nemen (dan uiteraard wel rekening houden met vervoer).
.
woensdag 11 september 2019 om 11:37
woensdag 11 september 2019 om 12:33
woensdag 11 september 2019 om 20:01
Ik vond het verschrikkelijk . Ik moest naar mijn navel ademen, dat voorkwam wel dat ik een paniekaanval kreeg. Dat is dus mijn tip, het helpt echt. Mijn make- up zat werkelijk overal want mijn ogen gingen enorm tranen van het kokhalzen. Een roesje kreeg ik niet. En ondanks dat ik het verschrikkelijk vond, had ik er ook niet voor gekozen. Dit duurt maar even, zo’n roes heb ik heel erg lang last van. Niet leuk dus maar snel voorbij. Heel veel sterkte!
woensdag 11 september 2019 om 20:27
Bedankt! Naar dit soort tips ben ik op zoek. Vervelend dat je het als zo'n naar onderzoek hebt ervaren.kiddootje schreef: ↑11-09-2019 20:01Ik vond het verschrikkelijk . Ik moest naar mijn navel ademen, dat voorkwam wel dat ik een paniekaanval kreeg. Dat is dus mijn tip, het helpt echt. Mijn make- up zat werkelijk overal want mijn ogen gingen enorm tranen van het kokhalzen. Een roesje kreeg ik niet. En ondanks dat ik het verschrikkelijk vond, had ik er ook niet voor gekozen. Dit duurt maar even, zo’n roes heb ik heel erg lang last van. Niet leuk dus maar snel voorbij. Heel veel sterkte!
woensdag 11 september 2019 om 20:34
Later met roesje gehad. Ze probeerden zonder maar dat ging niet. Op zich niet vreemd, ik was op dat moment erg ziek en al weken misselijk, diarree, doodmoe. Mijn keel was opgezet en mijn lijf uitgeput. Ik reageerde heftig waarop de arts zei, weet je wat we laten andere patienten voor gaan en brengen jou intussen even in slaap dan is het zo gepiept. Ze konden meteen handelingen uitvoeren (soort mini operatie) ben daarna goed opgeknapt! Sterkte, lieve artsen, verpleegkundigen en rustig blijven helpt.
woensdag 11 september 2019 om 23:10
KoffieDoosje schreef: ↑11-09-2019 10:19Wat raar. Ik dacht dat dat gewoon standaard is in ieder ziekenhuis.
Zeker niet. Hier is de standaard helemaal niets. Geen roesje, geen verdovende spray en geen algehele narcose.
Pas als het na twee keer zonder iets niet lukt, doen ze spray, pas als het dan na twee keer proberen nog niet lukt roesje etc.
Eén van de voordelen is, als er niets wordt gebruikt, je direct na het onderzoek mag eten en drinken.
donderdag 12 september 2019 om 09:22
Ik vind het ook wel logisch dat het eerst zonder geprobeerd werd. Nadat ik een keer heel beroerd wakker werd na een roesje (een onderzoek waarbij dit wel standaard gegeven werd), ben ik mij wat in gaan lezen en ik kwam er achter dat een roesje helemaal niet zo heel onschuldig is (bij een narcose word je veel beter in de gaten gehouden).Tijdschriftenverslindster schreef: ↑11-09-2019 23:10Zeker niet. Hier is de standaard helemaal niets. Geen roesje, geen verdovende spray en geen algehele narcose.
Pas als het na twee keer zonder iets niet lukt, doen ze spray, pas als het dan na twee keer proberen nog niet lukt roesje etc.
Eén van de voordelen is, als er niets wordt gebruikt, je direct na het onderzoek mag eten en drinken.
Pijnbeleving is heel persoonlijk: dat kan betekenen dat een onderzoek als enorm pijnlijk wordt ervaren (in zo'n geval kan men ook stoppen en het later met pijnstilling/roesje opnieuw proberen), maar omgekeerd ook, dat het enorm meevalt (en dan zou het zonde zij als bij voorbaat pijnstilling wordt gegeven en je ook langer in het ziekenhuis moet blijven).
Een voorbeeld van hoe verschillend pijnbeleving kan zijn: ik lig zwetend in de stoel als mijn tandsteen ultrasoon verwijderd wordt, en ik weiger tegenwoordig ook gewoon). Daarentegen heb ik meerdere beenmergpuncties gehad, die bij mij vrijwel zonder pijn verliepen.
vrijdag 13 september 2019 om 00:22
Anoniem262821034 schreef: ↑11-09-2019 10:46Roesje is een ruim begrip. Je kan ook aan je huisarts iets rustgevend vragen wat je eventueel van tevoren kunt nemen (dan uiteraard wel rekening houden met vervoer).
Overleg dat beter vooraf met het ziekenhuis. Als je medicatie te laat hebt ingenomen, kan de gastroscopie nl. niet doorgaan.
vrijdag 13 september 2019 om 00:29
Met je eens: een roesje is niet zonder risico. En ook dat pijnbeleving per persoon verschilt.Alecta schreef: ↑12-09-2019 09:22Ik vind het ook wel logisch dat het eerst zonder geprobeerd werd. Nadat ik een keer heel beroerd wakker werd na een roesje (een onderzoek waarbij dit wel standaard gegeven werd), ben ik mij wat in gaan lezen en ik kwam er achter dat een roesje helemaal niet zo heel onschuldig is (bij een narcose word je veel beter in de gaten gehouden).
Pijnbeleving is heel persoonlijk: dat kan betekenen dat een onderzoek als enorm pijnlijk wordt ervaren (in zo'n geval kan men ook stoppen en het later met pijnstilling/roesje opnieuw proberen), maar omgekeerd ook, dat het enorm meevalt (en dan zou het zonde zij als bij voorbaat pijnstilling wordt gegeven en je ook langer in het ziekenhuis moet blijven).
Een voorbeeld van hoe verschillend pijnbeleving kan zijn: ik lig zwetend in de stoel als mijn tandsteen ultrasoon verwijderd wordt, en ik weiger tegenwoordig ook gewoon). Daarentegen heb ik meerdere beenmergpuncties gehad, die bij mij vrijwel zonder pijn verliepen.
Fijn dat je weinig pijn hebt gehad van de beenmergpuncties. Want dat kan best heftig zijn.