Co-ouderschap
zaterdag 14 september 2019 om 23:31
Maar wil jij nu meer geld omdat jij de kinderen meer uur ziet dan hij? Dat slaat natuurlijk nergens op. Die opvang kost ook geld of moeite, en in zijn tijd is dat zijn probleem. Maar dat maakt hem niet minder verantwoordelijk.
Mensen die niet gescheiden zijn, krijgen de kinderbijslag ook niet gebaseerd op het aantal uur dat de kinderen daadwerkelijk thuis zijn.
Mensen die niet gescheiden zijn, krijgen de kinderbijslag ook niet gebaseerd op het aantal uur dat de kinderen daadwerkelijk thuis zijn.
zaterdag 14 september 2019 om 23:41
Om hoeveel kinderen gaat het?
Mijn exen en ik hebben de kinderen ‘verdeeld’ qua hoofdverblijf.
Ik heb vijf kinderen. Van de oudste twee stond mijn zoon bij vader ingeschreven en mijn dochter staat bij mij ingeschreven.
Van de jongste drie staan er twee bij mij ingeschreven en een bij mijn ex-man . Maar (om het nog even ingewikkeld te maken) hij is van twee kinderen de aanvrager van de kinderbijslag en ik van één. Dat maakt wat uit voor het kindgebondenbudget. Want ik kreeg dat namelijk voor mijn oudste dochter en onze dochter het KGB en hij voor de andere twee. Zo hadden we dat mooi verdeeld. Bovendien laten we de kinderbijslag binnenkomen op een zogenaamde kinderrekening, daar maakt het dus niets voor uit.
Van het KGB maakt mijn ex, nu mijn oudste dochter 18 is, de helft van het bedrag van een van een van de kinderen over naar mij.
Mijn exen en ik hebben de kinderen ‘verdeeld’ qua hoofdverblijf.
Ik heb vijf kinderen. Van de oudste twee stond mijn zoon bij vader ingeschreven en mijn dochter staat bij mij ingeschreven.
Van de jongste drie staan er twee bij mij ingeschreven en een bij mijn ex-man . Maar (om het nog even ingewikkeld te maken) hij is van twee kinderen de aanvrager van de kinderbijslag en ik van één. Dat maakt wat uit voor het kindgebondenbudget. Want ik kreeg dat namelijk voor mijn oudste dochter en onze dochter het KGB en hij voor de andere twee. Zo hadden we dat mooi verdeeld. Bovendien laten we de kinderbijslag binnenkomen op een zogenaamde kinderrekening, daar maakt het dus niets voor uit.
Van het KGB maakt mijn ex, nu mijn oudste dochter 18 is, de helft van het bedrag van een van een van de kinderen over naar mij.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
zondag 15 september 2019 om 07:42
Klinkt alsof jij de gratis oppas bent die met een uitkering thuiszit. Lijkt me nogal een schesf verhaal waarin jullie het niet goes hebben geregeld. En kinderbijslag is niet jullie eerste probleem om aan te pakken lijkt me...
zondag 15 september 2019 om 10:34
Om wat voor uitkering gaat het? Is het een tijdelijke zoals WW? Of ben je afgekeurd en niet meer in staat om een inkomen te verdienen?
Ingeval het eerste zou ik eisen aan ex dat de verdeling anders moet, zoals een co ouderschap. Dus ouderschapsplan desnoods aan laten passen.
In het geval van het laatste zou ik sowieso met de vader van de kinderen bespreken dat de kinderen het hoofdverblijf bij jou hebben. Niet alleen ivm de belastingvoordelen maar ook omdat ze blijkbaar de meeste uren bij jou verblijven wat jouw adres automatisch tot hoofdverblijf maakt.
zondag 15 september 2019 om 10:42
Ik denk niet dat de kinderen meer uren nu TO verblijven maar dat ze ze, omdat ze niet werkt, netto meer ziet dan haar ex.summerheat schreef: ↑15-09-2019 10:34Om wat voor uitkering gaat het? Is het een tijdelijke zoals WW? Of ben je afgekeurd en niet meer in staat om een inkomen te verdienen?
Ingeval het eerste zou ik eisen aan ex dat de verdeling anders moet, zoals een co ouderschap. Dus ouderschapsplan desnoods aan laten passen.
In het geval van het laatste zou ik sowieso met de vader van de kinderen bespreken dat de kinderen het hoofdverblijf bij jou hebben. Niet alleen ivm de belastingvoordelen maar ook omdat ze blijkbaar de meeste uren bij jou verblijven wat jouw adres automatisch tot hoofdverblijf maakt.
Wat bedoel je met dat het anders geregeld moet worden zoals een CO ouderschap? Dat is voor elke situatie toch anders?
Hier ook co ouderschap. Kinderbijslag komt op de kinderrekening en alle kinderen staan bij mij ingeschreven ivm kgb. Dit omdat ik jaren parttime gewerkt heb om voor de kinderen te zorgen en ik daarom minder inkomen heb dan mijn ex.
Maar zo hebben wij dit afgesproken en dat kan voor iemand anders weer heel anders zijn.
zondag 15 september 2019 om 10:47
Omdat hij het hoofdverblijf heeft, hoeft hij mij niks te betalen en dat gaat hij dus ook écht niet doen!
Ik heb de kinderen 3 weekenden achter elkaar en dan hij 1 weekend.
Doordeweeks zie ik ze nooit.
Vader zit mij al jaren dwars.....
Ik heb een uitkering voor 1 persoon (+wat schulden afbetalen na scheiding)
Wegens ziekte kan ik helaas niet meer werken.
Maar goed in de tijd dat ze op school zitten, opvang en oppas telt ook mee bij hem.
Dat wilde ik even weten.
zondag 15 september 2019 om 11:02
Herberekenjng va de kinderallimentatie laten doen. Het is niet zo dat degene waar ze ingeschreven staan geen allimentatie hoeft te betalen.
Hebben jullie geen kindrekening waar alles op komt?
Hoe is deze constructie ooit ontstaan?
Wat vinden de kinderen er van?
En wat is de andere kant van t verhaal??
Hebben jullie geen kindrekening waar alles op komt?
Hoe is deze constructie ooit ontstaan?
Wat vinden de kinderen er van?
En wat is de andere kant van t verhaal??
Been there, done that, got the T-shirt.
zondag 15 september 2019 om 11:18
Maar hoe is deze situatie ontstaan? Want het is best opmerkelijk dat de kinderen bij hun vader wonen terwijl die fulltime werkt en de moeder niet?
Is dit ontstaan door een gerechtelijke uitspraak? Want anders kun je niet zomaar het inschrijfadres veranderen of besluiten tot co ouderschap.
Daarnaast schrijf je dat de kinderen maar drie weekenden bij je zijn. De rest van de onderhoudskosten liggen dus bij de vader?
zondag 15 september 2019 om 11:41
Dus jij hebt ze 6 dagen per maand en hij de resterende 24-25 dagen. Dan ga ik uit van zaterdag en zondag of is het vrijdagmiddag tot en met maandagmorgen?
Hij is dus veel meer geld aan ze kwijt, denkend aan eten, kleding, BSO, brengen naar school, clubjes en/of sport, evt computers,speelgoed. Dan natuurlijk gas water licht, hoe ouder hoe meer. Dus ik begrijp wel dat hij de kinderbijslag enz krijgt.
Wat ik niet begrijp is hoe dit ontstaan is waarom zijn jullie tot deze verdeling gekomen?
Waarom niet 50-50? hoezo heb je hiermee ingestemd? Volgens mij kan het toch niet zo zijn dat als vader geen 50-50 wil dit ook zomaar gebeurt heel zeker als moeder wel 50-50 wil. Maar misschien zie ik dit wel helemaal fout.
Hij is dus veel meer geld aan ze kwijt, denkend aan eten, kleding, BSO, brengen naar school, clubjes en/of sport, evt computers,speelgoed. Dan natuurlijk gas water licht, hoe ouder hoe meer. Dus ik begrijp wel dat hij de kinderbijslag enz krijgt.
Wat ik niet begrijp is hoe dit ontstaan is waarom zijn jullie tot deze verdeling gekomen?
Waarom niet 50-50? hoezo heb je hiermee ingestemd? Volgens mij kan het toch niet zo zijn dat als vader geen 50-50 wil dit ook zomaar gebeurt heel zeker als moeder wel 50-50 wil. Maar misschien zie ik dit wel helemaal fout.
zondag 15 september 2019 om 11:57
Ik bedoel ik heb ze in 4 weken bijna 100 uur en hij in 4 weken bijna 60 uur.
Wij hadden een koophuis, ik kon niet net een uitkering de hypotheek betalen.
Dus moest ik de echtelijke woning uit.
In het belang van onze kinderen heb ik ze bij vader gelaten ivm met vertrouwde omgeving en school etc.
Altijd gedacht dat het wel eerlijk zou verlopen.....
Nu heb ik een prachtig appartement in een kinderrijke groene wijk met voldoende slaapkamers.
De kinderbescherming wil ook dat de kinderen meer bij mij zijn maar ja de rechter he?
Ex is verbaal ook erg sterk.....
Wij hadden een koophuis, ik kon niet net een uitkering de hypotheek betalen.
Dus moest ik de echtelijke woning uit.
In het belang van onze kinderen heb ik ze bij vader gelaten ivm met vertrouwde omgeving en school etc.
Altijd gedacht dat het wel eerlijk zou verlopen.....
Nu heb ik een prachtig appartement in een kinderrijke groene wijk met voldoende slaapkamers.
De kinderbescherming wil ook dat de kinderen meer bij mij zijn maar ja de rechter he?
Ex is verbaal ook erg sterk.....
zondag 15 september 2019 om 12:08
Waarom is de kinderbescherming hierbij betrokken?
In Nederland wijzen kinderrechters kinderen sneller toe aan de moeder dan aandeel vader, zeker wanneer de moeder het leeuwendeel van de zorg op zich neemt.
Het feit dat de kinderen aan vader zijn toegewezen door de rechter, doet mij vermoeden dat er nog een andere kant van het verhaal is, die jij hier verzwijgt omdat dat de mening van de forummers wel een zou kinnen doen omslaan.
En als jij de kinderen alleen in het weekend hebt en je ex ook alle school/werkdagen, dan is het niet raar dat jij fysiek meer uren met de kinderen hebt, terwijl hij wel alle kosten heeft, alles regelt, en in die zin wel een veel groter deel van de zorg heeft.
Kun jij met je ziekte wel met voor de kinderen zorgen dan je nu doet?
In Nederland wijzen kinderrechters kinderen sneller toe aan de moeder dan aandeel vader, zeker wanneer de moeder het leeuwendeel van de zorg op zich neemt.
Het feit dat de kinderen aan vader zijn toegewezen door de rechter, doet mij vermoeden dat er nog een andere kant van het verhaal is, die jij hier verzwijgt omdat dat de mening van de forummers wel een zou kinnen doen omslaan.
En als jij de kinderen alleen in het weekend hebt en je ex ook alle school/werkdagen, dan is het niet raar dat jij fysiek meer uren met de kinderen hebt, terwijl hij wel alle kosten heeft, alles regelt, en in die zin wel een veel groter deel van de zorg heeft.
Kun jij met je ziekte wel met voor de kinderen zorgen dan je nu doet?
zondag 15 september 2019 om 12:45
Ik heb ze 3 weekenden van de 4 weken.
Vrijdagmiddag en ik breng ze maandags naar school.
Er is geen ander verhaal.
Ik heb ze ten goede trouw in hun vertrouwde omgeving gelaten.
Voordat je bij de rechter komt duurt het maanden.
Dus de rechter zei toen “ze wonen nu al zolang bij vader, het hoofdverblijf blijft bij hem.
Mijn wens is 50/50 want dat vind ik het eerlijkst.
De kinderbescherming is erbij gekomen omdat ik de kinderen vaker wilde zien.
De kinderbescherming heeft dat ook in het rapport aan de rechter gezet.
Ik heb ze nu al meer dan eerst gelukkig.
Alleen zit ik er dus mee dat ik financieel in de knel kom.
Ik hoef écht geen honderden euro’s maar om voldoende eten voor de kinderen te kopen (niet voor mij)
En misschien eens een keer iets leuks doen (bioscoop, pretpark)
Vrijdagmiddag en ik breng ze maandags naar school.
Er is geen ander verhaal.
Ik heb ze ten goede trouw in hun vertrouwde omgeving gelaten.
Voordat je bij de rechter komt duurt het maanden.
Dus de rechter zei toen “ze wonen nu al zolang bij vader, het hoofdverblijf blijft bij hem.
Mijn wens is 50/50 want dat vind ik het eerlijkst.
De kinderbescherming is erbij gekomen omdat ik de kinderen vaker wilde zien.
De kinderbescherming heeft dat ook in het rapport aan de rechter gezet.
Ik heb ze nu al meer dan eerst gelukkig.
Alleen zit ik er dus mee dat ik financieel in de knel kom.
Ik hoef écht geen honderden euro’s maar om voldoende eten voor de kinderen te kopen (niet voor mij)
En misschien eens een keer iets leuks doen (bioscoop, pretpark)
zondag 15 september 2019 om 12:48
Oja, we hebben beide gezag over onze kinderen.
Ik heb dus begrepen dat ik alleen allimentatie voor de kinderen krijg als er een Co-ouderschap is (50/50)
Daarom vroeg ik hoe het berekend werd.
Ex werkt van ma-do komt om 18:00 thuis, dan eten en de kinderen gaan om 20:00 naar bed.
Vrijdags is hij vrij maar dan zijn ze 3 van de 4x bij mij.
Ze gaan 2x naar de BSO en oma past 2x in de week op.
Ik heb dus begrepen dat ik alleen allimentatie voor de kinderen krijg als er een Co-ouderschap is (50/50)
Daarom vroeg ik hoe het berekend werd.
Ex werkt van ma-do komt om 18:00 thuis, dan eten en de kinderen gaan om 20:00 naar bed.
Vrijdags is hij vrij maar dan zijn ze 3 van de 4x bij mij.
Ze gaan 2x naar de BSO en oma past 2x in de week op.
zondag 15 september 2019 om 12:50
Geen berekening want ik dacht dat ik alleen geld kreeg bij vo-ouderschap.
Er is verder met de kosten niks verdeeld.
Hij heeft salaris, kinderbijslag en KGB.
Ik alleen een uitkering.
Voor de kinderen krijg ik 0,00
zondag 15 september 2019 om 13:07
Dit kan bijna niet waar zijn of je verzwijgt veel.
Bij scheiding zijn jullie verplicht om een ouderschapsplan op te stellen. Wat staat hier in? Is dit er al of zitten jullie nog in het traject? Wie heeft jullie hier in begeleid?
Ik heb t hele traject net gehad via mediator dus praat geen onzin.
Bij scheiding zijn jullie verplicht om een ouderschapsplan op te stellen. Wat staat hier in? Is dit er al of zitten jullie nog in het traject? Wie heeft jullie hier in begeleid?
Ik heb t hele traject net gehad via mediator dus praat geen onzin.
Been there, done that, got the T-shirt.
zondag 15 september 2019 om 13:11
Je hebt ze 6 dagen, in het weekend. Natuurlijk krijg je dan niks.
Dat is geen co-ouderschap. Waarom is dat zo geregeld? Kan jij niet voor de kinderen zorgen??
Wil je meer tijd met je kinderen ( en dus meer kosten en andere verdeling daarvan) moet je naar de rechter. Ergens ben je ingestemd met deze regeling. Of zijn er zware redenen waarom jij niet meer tijd met je kinderen hebt.
En aangezien je ook maar over geld hebt.. gok ik dat het niet gaat om meer tijd met je eigen kinderen.
zondag 15 september 2019 om 13:38
Heel hard:
Als jij 3 weekenden per maand je kinderen 'hebt', dan is dat qua tijd geen co-ouderschap. Ook niet als vader door de weeks full time werkt en jij niet. De kinderen slapen dan immers bij vader. Eens met MinkeDeWit dat jij dan zelf alimentatie zou moeten betalen aan vader.
Vragen die bij mij opkomen:
Hoe ver is jouw appartement van het huis van vader? Kunnen de kinderen, bijvoorbeeld, door de weeks ook bij jou slapen? Hebben ze bij jou een eigen kamer? Hoe ervaren de kinderen deze constructie? Het gaat nu over geld, maar uiteindelijk is het welzijn van de kinderen het belangrijkst. Waarom is jeugdzorg betrokken?
Het verhaal van de rechter is natuurlijk te kort door de bocht. Zo wordt een uitspraak niet geformuleerd.
Als jij 3 weekenden per maand je kinderen 'hebt', dan is dat qua tijd geen co-ouderschap. Ook niet als vader door de weeks full time werkt en jij niet. De kinderen slapen dan immers bij vader. Eens met MinkeDeWit dat jij dan zelf alimentatie zou moeten betalen aan vader.
Vragen die bij mij opkomen:
Hoe ver is jouw appartement van het huis van vader? Kunnen de kinderen, bijvoorbeeld, door de weeks ook bij jou slapen? Hebben ze bij jou een eigen kamer? Hoe ervaren de kinderen deze constructie? Het gaat nu over geld, maar uiteindelijk is het welzijn van de kinderen het belangrijkst. Waarom is jeugdzorg betrokken?
Het verhaal van de rechter is natuurlijk te kort door de bocht. Zo wordt een uitspraak niet geformuleerd.
zondag 15 september 2019 om 13:47