Co-ouderschap

14-09-2019 16:56 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!!

Ik heb een vraagje.

Hoe wordt Co-ouderschap bepaald?
De aantal uren dat je daadwerkelijk bij het kind bent?
Of telt bijv. de BSO uren en oppas ook mee?
Alle reacties Link kopieren
De dagen dat je verantwoordelijk bent voor de dagelijkse zorg van het kind
Dus als je kind op jouw dagen naar de bso gaat is het nog steeds jouw dag.
Fysieke aanwezeigheid is niet van belang.
De uren bepaal je samen. Bij de ene is het week op, week af. Anderen hebben weer 3 om 4 of een andere regeling.

Hoe je de opvang regelt als de kinderen bij jou zijn, zelf vrij of de opvang oid is niet van toepassing. Breng je je kind in de dagen dat het bij jou is naar de opvang, tellen de uren dus gewoon als jouw uren.
En hoeft ook niet 50/50.
Alle reacties Link kopieren
Co-ouderschap is de intentie om samen jullie kinderen op te voeden in gescheidenheid.
Dat kan een exact evenwichtige verdeling van de dagen zijn maar dat hoeft niet.
Wij hebben zelf week op, week af maar ik ken ook mensen die 4/5 hebben of 3/5 of 3/4.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
vraag je dit ivm de kinderbijslag?
Alle reacties Link kopieren
Als beide ouders in aanmerking willen komen voor de inkomens afhankelijke combinatie korting, kindgebonden budget of ieder op eigen naam kinderopvangtoeslag moet er uit het ouderschapsplan een 50% verdeling blijken.
Dit kan 50% per week zijn (3 om 4) of week op, week af of anders. Als het maar op maandbasis 50% is.

Of het kind dan op de bso, dagopvang, bij oma of school is maakt niet uit. Het gaat erom dat jij degene bent die die dag verantwoordelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Co ouderschap is samen opvoeden. Percentueel was het qua dagen bij ons geen 50-50, maar mijn ouders hebben ons altijd SAMEN opgevoed. Samen cadeau voor verjaardag, samen naar school voor besprekingen, samen aanwezig op bijzondere momenten (diploma's, uitvoeringen van ballet, kinderfeestjes, na bevallingen van kleinkinderen, etc), zelfde regels in beide huizen, zelfde consequenties / opvoedaanpak / etc. Zij zijn er samen (tenzij een van de twee ziek, maar dat zal niet anders zijn voor ouders die bij elkaar zijn), laten ook duidelijk samen blijken ouder te zijn en hebben altijd uitgesproken dat "er niemand zoveel van jullie houdt als wij" (waarbij de andere ouder de "wij" was en niet de nieuwe partner).
Pergamon schreef:
14-09-2019 17:50
Co ouderschap is samen opvoeden. Percentueel was het qua dagen bij ons geen 50-50, maar mijn ouders hebben ons altijd SAMEN opgevoed. Samen cadeau voor verjaardag, samen naar school voor besprekingen, samen aanwezig op bijzondere momenten (diploma's, uitvoeringen van ballet, kinderfeestjes, na bevallingen van kleinkinderen, etc), zelfde regels in beide huizen, zelfde consequenties / opvoedaanpak / etc. Zij zijn er samen (tenzij een van de twee ziek, maar dat zal niet anders zijn voor ouders die bij elkaar zijn), laten ook duidelijk samen blijken ouder te zijn en hebben altijd uitgesproken dat "er niemand zoveel van jullie houdt als wij" (waarbij de andere ouder de "wij" was en niet de nieuwe partner).
:heart:
Alle reacties Link kopieren
SjakS schreef:
14-09-2019 17:18
En hoeft ook niet 50/50.
Max 60/40 mag co-ouderschap heten w.b. belastingdienst.
Kinderopvangtoeslag kan door beide aangevraagd worden.
Kgb en kinderbijslag door 1 van de ouders. De minst verdienende is t handigst.

Bij ons is t 55/45. Kinderbijslag gaat naar de kindrekening waar we beide ook de kinderallimemtatie op storten.
Ik betaal wat meer maar verdien ook meer, krijg het kgb maar dochter staat ook hier ingeschreven.

Alles laten berekenen via de mediator die ons geholpen heeft met t ouderschapsplan en de scheidingspapieren.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
@Pergamon, bofkont. Er zijn zoveel ouders die totaal narcistisch worden na de scheiding en niet over hun eigen schaduw kunnen heen springen. Die de ex-partner én hun kinderen lastigvallen met hun sneue gedrag, niet beseffende wat ze de koters op lange termijn voor geestelijke schade toebrengen.

Respect voor jouw vader en moeder. Ik heb zo een vermoeden dat zowel als jouw broers/zusters evenwichtige en fijne volwassenen zijn geworden vanwege die harmonieuze opvoedsfeer.
Alle reacties Link kopieren
ChristianeF schreef:
14-09-2019 18:01
@Pergamon, bofkont. Er zijn zoveel ouders die totaal narcistisch worden na de scheiding en niet over hun eigen schaduw kunnen heen springen. Die de ex-partner én hun kinderen lastigvallen met hun sneue gedrag, niet beseffende wat ze de koters op lange termijn voor geestelijke schade toebrengen.

Respect voor jouw vader en moeder. Ik heb zo een vermoeden dat zowel als jouw broers/zusters evenwichtige en fijne volwassenen zijn geworden vanwege die harmonieuze opvoedsfeer.
Mijn broers / zussen en ik hebben ook groot respect voor hoe zij dat hebben gedaan en doen. Kern is altijd geweest: de romantische liefde voor elkaar is weg, laten wij elkaar vinden in onze liefde voor onze kinderen. Ze hebben altijd erkend dat alleen zij op die manier van ons houden en hebben gezamenlijk ons belang vooropgesteld.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
14-09-2019 17:50
Co ouderschap is samen opvoeden. Percentueel was het qua dagen bij ons geen 50-50, maar mijn ouders hebben ons altijd SAMEN opgevoed. Samen cadeau voor verjaardag, samen naar school voor besprekingen, samen aanwezig op bijzondere momenten (diploma's, uitvoeringen van ballet, kinderfeestjes, na bevallingen van kleinkinderen, etc), zelfde regels in beide huizen, zelfde consequenties / opvoedaanpak / etc. Zij zijn er samen (tenzij een van de twee ziek, maar dat zal niet anders zijn voor ouders die bij elkaar zijn), laten ook duidelijk samen blijken ouder te zijn en hebben altijd uitgesproken dat "er niemand zoveel van jullie houdt als wij" (waarbij de andere ouder de "wij" was en niet de nieuwe partner).
Zo zou ik het zo graag willen doen voor mijn zoon.
Helaas heb je daar nog iemand voor nodig......
Wij hadden een 50/50 verdeling maar KGB, kinderbijslag en kinderopvangtoeslag bij een ouder. Krijg je het beide helemaal als je het bij de belastingdienst als co-ouderschap registreert?
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
14-09-2019 19:03
Wij hadden een 50/50 verdeling maar KGB, kinderbijslag en kinderopvangtoeslag bij een ouder. Krijg je het beide helemaal als je het bij de belastingdienst als co-ouderschap registreert?
Nee enkel kinderopvangtoeslag kan je beide ontvangen. Je zal dan beide een contract met de opvang moeten hebben en een schriftelijke verklaring naar de belastingdienst.
Beste kan je even bellen en vragen naar de afdeling 'scheidingen' (ja die bestaat)
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
14-09-2019 18:24
Mijn broers / zussen en ik hebben ook groot respect voor hoe zij dat hebben gedaan en doen. Kern is altijd geweest: de romantische liefde voor elkaar is weg, laten wij elkaar vinden in onze liefde voor onze kinderen. Ze hebben altijd erkend dat alleen zij op die manier van ons houden en hebben gezamenlijk ons belang vooropgesteld.

En zo moet het zijn.

Eigenlijk zou het geen hulde moeten krijgen. Maar toch, omdat het te weinig zo gaat, hulde.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
14-09-2019 18:24
Mijn broers / zussen en ik hebben ook groot respect voor hoe zij dat hebben gedaan en doen. Kern is altijd geweest: de romantische liefde voor elkaar is weg, laten wij elkaar vinden in onze liefde voor onze kinderen. Ze hebben altijd erkend dat alleen zij op die manier van ons houden en hebben gezamenlijk ons belang vooropgesteld.
Ik ben ongeveer zo groot geworden. Mijn ouders zijn ook (jongste kind is inmiddels 40+) vrienden.
Alleen was de unieke speciale liefde voor ons als kinderen niet voorbehouden aan biologische ouders.
Ook de nieuwe partner van mijn moeder deelde in die eer. En dat is gebleven, ook nu dat inmiddels een ex is.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
14-09-2019 19:17
Nee enkel kinderopvangtoeslag kan je beide ontvangen. Je zal dan beide een contract met de opvang moeten hebben en een schriftelijke verklaring naar de belastingdienst.
Beste kan je even bellen en vragen naar de afdeling 'scheidingen' (ja die bestaat)
Kinderbijslag kán ook gedeeld worden uitbetaald, maar daar zijn ze niet happig op (en dan krijg je uiteraard allebei de helft, niet het dubbele in totaal).
Kindgebonden budget kan ook verdeeld worden, als minimaal 2 kinderen zijn.

Net even opgezocht, allemachtig zeg, zelfs voor de SVB en belastingdienst zijn scheidingen een gedoe :-? . (Behalve natuurlijk bij de mensen die het gewoon zelf onderling goed regelen, fijn om te lezen dat het wel kan!)
Alle reacties Link kopieren
Hangtiet schreef:
14-09-2019 17:23
vraag je dit ivm de kinderbijslag?
Yes!
Alle reacties Link kopieren
Het gaat er bij mij om dat vader het hoofdverblijf heeft maar fulltime werkt.
Ik zie de kinderen bijna 100 uur terwijl hij ze amper 55 uur ziet (meemaakt)
Ik wil graag 50/50 omdat ik een uitkering heb en graag extra geld wil ivm de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Droom19 schreef:
14-09-2019 22:08
Het gaat er bij mij om dat vader het hoofdverblijf heeft maar fulltime werkt.
Ik zie de kinderen bijna 100 uur terwijl hij ze amper 55 uur ziet (meemaakt)
Ik wil graag 50/50 omdat ik een uitkering heb en graag extra geld wil ivm de kinderen.

Maar hoeveel dagen per week heeft hij de verantwoording over ze en hoeveel dagen jij? En wat hebben jullie afgesproken over de kosten van de kinderen?
Droom19 schreef:
14-09-2019 22:08
Het gaat er bij mij om dat vader het hoofdverblijf heeft maar fulltime werkt.
Ik zie de kinderen bijna 100 uur terwijl hij ze amper 55 uur ziet (meemaakt)
Ik wil graag 50/50 omdat ik een uitkering heb en graag extra geld wil ivm de kinderen.
Wat is de reden dat het hoofdverblijf bij vader is vastegesteld?

50/50 met co ouderschap houdt in dat de kinderen 50/50 bij de ene ouder en andere ouder zijn. Als je werkt zul je opvang moeten regelen en dat is in het geval van jouw ex dus van toepassing.
Je kan niet zeggen ik wil 50/50 in tijd want dat zou betekenen dat hij dus ook 50% minder moet gaan werken.
Droom19 schreef:
14-09-2019 22:04
Yes!
In principe heeft de ouder waar de kinderen staan ingeschreven recht op de kinderbijslag en daarbij dus ook kindgebonden budget.

In het geval van co ouderschap kun je bij de svb ook aangeven dat je beiden voor de kinderen zorgt en de kinderbijslag laten opsplitsen.
Alle reacties Link kopieren
Droom19 schreef:
14-09-2019 22:08
Het gaat er bij mij om dat vader het hoofdverblijf heeft maar fulltime werkt.
Ik zie de kinderen bijna 100 uur terwijl hij ze amper 55 uur ziet (meemaakt)
Ik wil graag 50/50 omdat ik een uitkering heb en graag extra geld wil ivm de kinderen.
Volgens mij is net uitgelegd dat het om dagen gaat. Hoe is die verdeling?
Alle reacties Link kopieren
ChristianeF schreef:
14-09-2019 18:01
@Pergamon, bofkont. Er zijn zoveel ouders die totaal narcistisch worden na de scheiding en niet over hun eigen schaduw kunnen heen springen. Die de ex-partner én hun kinderen lastigvallen met hun sneue gedrag, niet beseffende wat ze de koters op lange termijn voor geestelijke schade toebrengen.

Respect voor jouw vader en moeder. Ik heb zo een vermoeden dat zowel als jouw broers/zusters evenwichtige en fijne volwassenen zijn geworden vanwege die harmonieuze opvoedsfeer.
Gek toch dat ik vooral mensen tegenkom die gewoon een goed co-ouderschap hebben. Alleen mijn vriend en zijn ex niet maar dat heeft zeker niet aan hem gelegen.
Maar misschien komt het doordat het mijn omgeving is en veel mensen die ik ken er hetzelfde over denken.
En uiteraard lees je op fora vooral de negatieve verhalen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven