Werk & Studie alle pijlers

Niet thuis op MBO

18-09-2019 13:06 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik zit momenteel in mijn tweede jaar van mijn MBO studie. Mijn opleiding duurt drie jaar, dus ik zit al bijna op de helft. Ik vind het een leuke studie, maar zie mezelf niet per definitie later in deze sectie werken. Ik word dit jaar al 21 jaar en na de havo niet te hebben afgerond door persoonlijke omstandigheden ben ik toch echt wel een keer toe aan een diploma.
Ik heb vorig jaar een heel leuk jaar gehad, na vele tegenslagen zat het me eindelijk eens een jaar mee. Er vallen echter veel leerlingen uit met deze studie en zo ook viel mijn vriendinnengroepje uit, vlak voor de start van het tweede jaar. Dat betekent dus dat ik als enige ben overgebleven.
Nu is het zo dat mijn klas momenteel bestaat uit ongeveer 14 leerlingen, maar er zijn, net zoals ik mijn eigen groepje had, twee hele hechte groepen. Het is ten eerste al heel moeilijk om daar tussen te komen, maar heb daarnaast ook niet echt een klik met ze. Het zijn allemaal prima mensen, maar ons karakter verschilt vrij sterk. Ik ben een rustig, serieus, hardwerkend persoon en daarentegen hebben zij allemaal een erg sterk en aanwezig karakter. Het is voor mij moeilijk om te zien dat iedereen zo zijn vrienden heeft en zijn ei kwijt kan. Iedereen behalve ik. Ook is het lastig om te zien dat de vriendinnen die zijn uitgevallen, wel een nieuwe vriendengroep hebben gevonden. Ik vind mezelf niet zielig, maar ik merk wel dat door dit mijn motivatie en concentratie achteruit gaat.
Er zit wel een jongen in de klas waar ik zo af en toe mee praat, maar hij wordt veel meer bij de groep betrokken als ik. Daarnaast onderhoudt hij het contact met mij totaal niet, terwijl ik regelmatig op hem wacht, wil hij veel te graag bij die groep horen. Hij praat niet echt met ze, zit vaak op zijn mobiel en heeft zelf ook aangegeven zich niet echt op zijn plek te voelen.. Maar dan toch continue bij ze willen zitten en op ze wachten tot ze naar de kantine lopen. Ik heb daar om eerlijk te zijn geen zin in, je bent toch volwassen en wijs genoeg om zonder ze dingen te ondernemen. Momenteel wacht ik wel weer altijd op hem, omdat ik geen zin heb om me nog eenzamer te voelen.
Ik ben zoals ik al zei bijna 21 jaar en de gemiddelde leeftijd is 17 jaar. Die paar jaar voelt dan toch wel als een groot verschil.
Nu zou ik graag weten of jullie advies voor mij hebben. Deze hele situatie maakt mij best verdrietig en geeft me een eenzaam gevoel. Ik had voor mezelf al de beslissing genomen om door te zetten en te accepteren dat ik er nu gewoon alleen voor sta. Ik vind het het gewoon niet waard om een studie af te kappen alleen vanwege de mensen.

Sorry als mijn verhaal wat onduidelijk overkomt! Alvast bedankt <3
nou als ik niet had geweten dat je op het MBO zat... Het lijkt wel de middelbare school ja. Je komt daar toch gewoon om je vakken te volgen? Je hoeft geen deel uit te maken vd klas he?

En maak die studie af, heb je een diploma en heb je tenminste iets!
Maak je mbo af en zoek een leuke hbo opleiding.
Geen tijd om uitgebreider te reageren, maar probeer in elk geval door te zetten!

Stel dat je stopt, en dan later alsnog een opleiding wilt volgen, dan is de gemiddelde leeftijd daar net zo laag, maar ben jij wel weer ouder.

Je kunt het, en ik hoop dat andere mensen betere tips voor je hebben! :hug:
Dit is niet typisch MBO gedrag maar kan overal plaats vinden. En ook op een werkplek. Er ontstaan vaak groepjes, en wanneer je daar niet bij hoort dan is dit heel vervelend.

Je zit op het MBO om een diploma te krijgen, niet om vrienden te maken. Moet je binnenkort ook geen stage gaan lopen? Dan kom je weer in contact met andere mensen.

Focus je niet te vaak op vrienden maken op school. Probeer ook buiten de school via sporten of hobby's andere mensen te leren kennen.

Daarnaast kan je natuurlijk altijd met iemand af spreken om samen te studeren of om aan een project te werken. Daarvoor hoef je echt geen vrienden voor te zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Die jongen wil graag bij dat groepje horen? Volgens mij ben jij degene die dat dolgraag zou willen.

Mijn advies: stel je niet aan. Een opleiding doe je voor jezelf en je toekomst, niet om vriendjes en vriendinnetjes te maken.
.
Maak het af. Je zit al op de helft. Zonder diploma kom je slecht aan de bak. Investeer in jezelf en laat ze lekker.

Heb je buiten je studie om vrienden?
We’re all mad here
Ik zou zeker de opleiding afmaken! Je bent nu al zover gekomen.
Moet je verplichte groepsopdrachten maken? Gaat dat moeizaam omdat je weinig aansluiting voelt bij de rest van de leerlingen?
Dankjewel allemaal voor jullie advies! Ik weet inderdaad zelf ook goed dat ik daar voor mezelf ben, maar soms heb ik er toch even moeilijk mee als ik zie dat de rest wat dikker met elkaar zijn. Ik ben gewoon een wat rustiger persoon, introvert en meer op de achtergrond. Daarnaast is het natuurlijk gewoon best kut dat mijn vriendinnen zo opeens weg zijn. Heb gelukkig naast school wel contacten.
Je bent vooral zelfstandig bezig, gelukkig. En inderdaad, in februari begint mijn stage. Daarna nog een jaartje, waarvan paar maanden nog een stage en dan ben ik klaar :)

Edit: hoop niet dat jullie denken dat ik me compleet afsluit van de buitenwereld. Ik heb dan wel door mijn persoonlijke omstandigheden in het verleden wat dingetjes opgelopen, maar ik ben niet compleet afgezonderd. Haha.
Ik kan me zeker voorstellen dat je je wat alleen voelt staan nu je vriendinnen gestopt zijn.
Richt je echter op je opleiding zodat je je diploma haalt en daarmee een kwalificatie voor een baan of een andere studie, eventueel t.z.t. gecombineerd.

Daarnaast, als je met je huidige klasgenoten weinig aansluiting hebt zelf je die ook niet geforceerd te zoeken.
Zoek je contacten dan wat meer buiten je opleiding om. (hobby, sport, werk, etc.).
Doorzetten en er het beste van maken is het enige wat je kan doen. Verder geloof ik nooit zo dat iedereen anders is of juist overeenkomt met elkaar behalve jij. Dat kan soms alleen zo overkomen in een (hechte) groep.

Er zijn mensen die ik nooit sprak om die reden. Of omdat ze geenszins overeen leken te komen met mijn persoonlijkheid/hobby's/interesse etc. En jaren later zie ik ze bezig met dingen die mij ook boeien. Daarmee wil ik zeggen, individueel kunnen mensen nogal verschillen en mogelijk wel klikken met jou. Dus je zou zeker eens goed kunnen kijken bij wie er mogelijk een klik is. Spreek eens samen af voor een opdracht of een drankje. Iedereen wil aanspraak/sociale contacten. Ze hebben weinig reden om je af te wijzen en je hebt niets te verliezen.
Afmaken want anders heb je niets. Zoek leuke contacten buiten je school. Je zou hierna een (deeltijd) HBO kunnen kiezen in een richting die je wel licht. Of eerst een tijdje werken om te ontdekken wat je wel leuk vindt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik lees inhoudelijk weinig over wat je twijfels over de opleiding zelf zijn. Ik zou me gewoon op de vakken richten en je verder niet zo bezig houden met waar je allemaal wel / niet bij hoort. Je bent er ook niet om vrienden te maken, maar om een opleiding te volgen. Als de opleiding je niet ligt dan kun je inderdaad altijd nog doorstromen naar het HBO.
Probeer wel contact te houden met je vriendinnen van vorig schooljaar, zodat je naast je opleiding je niet alleen voelt.
En .....jij geeft zelf aan dat je de 17 jarigen maar niets vindt, veel te jong volgens jou. Wat wil je dan met ze? Misschien vinden ze jou wel te oud,( te ouwelijk?) waarom wil je vrienden met ze zijn? Je zegt niets aardig over ze ;-).
...En...gemiddelde leeftijd in het tweede jaar van 17??...ik denk dat ze dan nu bijna 18 zijn. .En jij bent 20, dát scheelt niet veel, er zijn er vast meer 19 of 20.
Over 1.5 jaar ben je van deze klas af, maar heb je wel een diploma in je handen.

Daarna hoef je niet persé contact te houden met deze groep als het niet klikt.

Een gemiddelde leeftijd van 17 à 18 vind ik dan weer niet zo gek als de meesten vorig jaar recht van VMBO kwamen en gestart zijn op hun 16de.

Op die leeftijd kan die "paar jaar" bij sommigen ook wel uitmaken qua leeftijd.
(Jij bent gewoon zo'n kwart ouder dan hen.)

Ook al doe je er nadien niets of weinig mee, hou dat diploma in gedachten.
Het geeft je de vrijheid om eventueel door te stromen naar HBO of de vrijheid dat je op zijn minst iets van papiertje hebt.
Doe gewoon buiten schooltijd leuke dingen met je vrienden. Als je dit diploma hebt, kan je naar het HBO.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik was ook een paar jaar ouder dan studiegenoten toen ik met een studie begon. Zij vormden al snel een hechte vriendengroep en ik was wat meer de einzelgänger. Ik probeerde te zorgen dat ik naast de studie genoeg sociale activiteiten had en op de uni vermaakte ik mezelf wel.

Nog een paar maandjes! Ik zou ervoor gaan als je je opleiding inhoudelijk nog (op z'n minst een beetje) interessant vindt, dan kun je daarna wellicht door naar het hbo!
Het kan prima dat je niet zo klikt met je klasgenoten, maar dat hoeft ook niet. Als je verder wel sociale contacten hebt, dan is je opleiding gewoon je opleiding en je sociale leven is daarbuiten. Dat zal in je werkende leven ook nog wel eens voorkomen. Het is leuker als je wel klikt, maar als het niet zo is dan verdien je er nog steeds geld mee en kan het nog steeds zingevend zijn.
Zoals meerdere zeggen, haal je MBO! Misschien komt het vrienden worden nog ;) . Op mijn 4 jarige MBO had ik ook pas na 3 jaar een heel hecht groepje gevonden. Maar omdat ik ook niet perse aan het werk wou waar ik mijn diploma voor haalde, ben ik nu aan het doorleren op het HBO. MAAR ik heb mijn mbo diploma voor als het niet lukt! Zet hem op, je kunt het :redrose:

Het is natuurlijk leuker als je een leuk groepje hebt voor school, maar uiteindelijk doe je het alleen voor jezelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven