Pedagogisch of onnodig bang maken?

05-04-2009 22:40 42 berichten
Hallo allemaal

Mijn ex kwam vanmiddag ons zoontje van 4,5 terug brengen van zijn weekend bij papa en stiefmama.

Hij vertelde toen dat hij zijn zoon eens flink heeft laten schrikken door met een een decoupeerzaag bij zijn fiets te hebben gestaan(zaag was aan)

Ik kijk hem een beetje verbaasd en niet begrijpend aan.....

Mijn ex legt uit.

Zoon was samen met een buurjongtje van dezelfde leeftijd een rondje gaanh fietsen wat hij niet mocht. En ex had hem ooit eerder al gewaarschuwd van als je dat doet dan zaag ik je fiets doormidden.....

Hij had dus toch dat rondje gefietst en bij terug komst had ex de decoupeerzaag gepakt en aangezet en bij de fiets gehouden.

Zoon helemaal in paniek.

Ex heeft verder niks gedaan voor deze keer maar zal het de volgende keer wel doen.

En zoals ik mijn ex ken zal het het doen ook.

Nou ben ik er niet zo van dat ik me wil bemoeien met de opvoeding in het weekend bij ex. Er gelden daar andere regels maar ik vind dat ex zelf mag bepalen hoe hij zoon in het weekend opvoed.

Maar hier ben ik toch wel van geschrokken! Ik vind dit echt te ver gaan.......

Ik ken mijn zoon natuurlijk en ik weet zeker dat hij tottaal in paniek is geweest.

Begrijp me goed, dat hij op zijn donder kreeg vind ik terecht.Had hij bij mij ook gekregen.

Maar had dan voor dit weekend verder bv de fiets afgepakt en in de schuur gezet en dan heeft hij dus een weekendje vette pech.

Is een voorbeeldje maar zo zou ik nog wel een paar straffen kunnen bedenken.

Ben ik nu een te softe moeder dat ik dit echt te ver vind gaan?

Ik was vanmiddag eerlijk gezegt gewoon geschokt en wist niet goed te reageren en wil sowieso niet reageren waar zoon bij is. Wil vader niet afvallen.

Maar zouden jullie daar op terugkomen/bespreken met ex?

Of valt dit ook onder ieder zijn opvoeding en niet mee bemoeien?

Mijn gevoel zegt, reageren maar wil toch graag wat objecieve meningen horen.

Alvast bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Geen handige zet van je ex, het staat niet echt in verhouding met elkaar. Maar ook niet iets om een drama van te maken. Iedere ouder maakt wel eens fouten, zeker in een situatie dat een kind erg dwars en ongehoorzaam is en je geen ideemeer hebt hoe je hem duidelijk moet maken dat hij zich aan de regels moet houden en naar je moet luisteren.

Misschien handig om met je ex kort te sluiten dat regel 1 is: Nooit dreigen met iets wat je niet waar kan maken. En dat vernielen van spullen als straf, niet erg pedagogisch is. Je kunt er dan inderdaad op wachten tot zoon iets kapot maakt omdat hij het ergens niet mee eens is.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
onnodig bang maken en bedreigend

inderdaad fiets wegzetten zou mijn optie zijn
Ik vind het getuigen van weinig inlevingsvermogen in een kleuter als je zo'n soort grapje normaal vindt. Je zoontje geloofde papa ècht. Zijn fiets is voor hem ongetwijfeld één van zijn belangrijkste bezittingen. Stel dat een politieagent tegen papa zou zeggen dat hij zijn auto doormidden ging zagen vanwege een snelheidsovertreding en papa zou weten dat hij die macht ook daadwerkelijk had... dan zou hij toch ook (terecht) zwaar verontwaardigd zijn?

De schooltandarts zei tegen mij als 4-jarige dat als ik het volgende jaar nog duimde, ze mijn duim er af zouden snijden en in een potje zouden doen. Het potje lieten ze ook al vast even zien.... Ik was daar ook ontzettend van onder de indruk.. en weet het nog steeds precies. Als kleuter twijfelde ik er geen moment aan of ze het ook echt zouden doen.
Jee zeg,hoe kan je zoiets nou grappig vinden?

Een kind van 4 heeft nog geen relativerings en incasseringvermogen zoals een volwassenen.

Dit is gewoon een klotestreek.

Bangmakend en zeker een verkeerd voorbeeld om een reden te stellen om spullen te mollen.

Gevalletje zeer dom machtsvertoon.

Ik snap dat je beduusd kan zijn en even niet weet te zeggen.

Gezien mijn karakter zou ik direct in de hoogste boom zitten (niet in het bijzijn van mijn kind).

Gatver

Kan mij hemaal inleven in het gevoel van zo'n menneke en zie het snoetje gewoon voor mij.....brrrr.
Idd een paar dagen niet fietsen is een normale straf.
Misschien geen handige actie maar kinderen zijn veerkrachtiger dan we denken. Heb zelf ooit bij een jonger zusje een scare-tactic toegepast waar we nu als volwassenen nog steeds hard om kunnen lachen. Ze is me zelfs dankbaar dat ik haar iets op het mouw spelde waardoor ze in 1 klap van een nare gewoonte afkwam. Het is niet allemaal zwart/wit.
quote:Sensy12 schreef op 06 April 2009 @ 14:50:

Misschien geen handige actie maar kinderen zijn veerkrachtiger dan we denken. Heb zelf ooit bij een jonger zusje een scare-tactic toegepast waar we nu als volwassenen nog steeds hard om kunnen lachen. Ze is me zelfs dankbaar dat ik haar iets op het mouw spelde waardoor ze in 1 klap van een nare gewoonte afkwam. Het is niet allemaal zwart/wit.

Sensy ik vind het wel wat anders als dit tussen zusjes gebeurd. Ten eerste was jij zelf (neem ik aan) nog kind toen het gebeurde en ten tweede bestond er geen machtsrelatie tussen jullie. Tussen een volwassene (en dan helemaal als het zijn vader is!) en het kind bestaat die wel. Daarom is het juist zo slecht.

Het ging bovendien hier niet om een slechte gewoonte, maar om een ongeoorloofd rondje fietsen.
quote:Sensy12 schreef op 06 april 2009 @ 14:50:

Zo hebben grote (waren zeker 8 jaar ) jongens eens tegen mij gezegd dat sommige platgetrapte kauwgumpjes op straat geen kauwgumpjes zijn maar bommetjes om oudere mensen uit hun lijden te verlossen....Had wel mooi een jeugd zonder kauwgom onder schoenen, in haar etc. en heb er verder niets aan over gehouden.

Vader stopte wel eens op de vluchtstrook als zus en ik weer eens ruzie hadden op de achterbank, en schreeuwde dan "En nu gaat er eentje uit!". Heb ook geen verlatingsangst gekregen ofzo.

Dus in mijn ogen valt het ook allemaal wel mee.
Ik heb net met mijn ex gebeld over het decoupeerzaagincident(3 keer woordwaarde)

Ik heb hem uitgelegt waarom ik moeite had met zijn straf en hoe ik het zou hebben gedaan. Heel duidlijke gemaakt dat ik ook vond dat hij absoluut straf had verdiend.

Ex vond het wel een redelijke straf, Hij had zoon sinds hij fietst hier al voor gewaarschuwd.

Zoon wist het ook direkt toen ex hem riep en wilde dus zijn fiets niet afstaan......

Ik zie het dus helemaal voor me, zoon helemaal in paniek. Ex heeft toen gedreigd de fiets af te pakken en dat zou dan met niet la te zachtzinnig gebeuren

De fiets is nu niet door midden gezaagt maar de volgende keer gaat het absoluut wel gebeuren.

En dan zal zoon voor zijn halfbroertje ook nog een andere fiets moeten kopen want door zijn schuld is die fiets dan stuk

Argument van ex is dat hij al gewaarschuwd heeft hier voor dus hij het ook wel waar moet maken als het nu aan de orde is...

Anders ben je als ouder niet meer geloofwaardig.

Zit wat in maar ik vind dan dat je eerst moet nadenken over een straf voordat je voor dit probleem komt te staan.

Zoon is diep onder de indruk en volgens ex is dat positief......

Opzich wel want denk niet dat hij het weer zal doen.

Ik ben er best wel emotioneel onder eerlijk gezegt.

Het gaat me echt veeeeeeeeeeel en veeeeeeeeeeel te ver. En wat leer je die jongen hier nu mee?

Nou ja ex en ik verschillen hier dus in. Kan ik verder dus niks meer mee doen.

Hou mijn hart vast voor als zoon 10 is ofzo....

iedereen bedankt voor haar mening.
quote:benmamma schreef op 06 april 2009 @ 21:31:

Ex heeft toen gedreigd de fiets af te pakken en dat zou dan met niet la te zachtzinnig gebeuren

De fiets is nu niet door midden gezaagt maar de volgende keer gaat het absoluut wel gebeuren.

En dan zal zoon voor zijn halfbroertje ook nog een andere fiets moeten kopen want door zijn schuld is die fiets dan stuk

Argument van ex is dat hij al gewaarschuwd heeft hier voor dus hij het ook wel waar moet maken als het nu aan de orde is...

Benmamma, dit is inderdaad een redelijk achterlijke manier van reageren. In eerste instantie begreep ik dat ex het als soort van grap (waar ik de humor wel van in kon zien..) bedoelde en dus niet serieus wilde uitvoeren. Maar nu ik dit bovenstaande lees, snap ik dat je hier niet blij van wordt.

Denk alleen dat je weinig invloed hebt op de manier van 'opvoeden' wanneer je zoontje bij je ex is. Ik zou het zeker wel blijven aankaarten bij ex wanneer er dingen gebeuren waar jij het absoluut niet mee eens bent.

Succes!
quote:benmamma schreef op 06 april 2009 @ 21:31:

Ik heb net met mijn ex gebeld over het decoupeerzaagincident(3 keer woordwaarde)

Ik heb hem uitgelegt waarom ik moeite had met zijn straf en hoe ik het zou hebben gedaan. Heel duidlijke gemaakt dat ik ook vond dat hij absoluut straf had verdiend.

Ex vond het wel een redelijke straf, Hij had zoon sinds hij fietst hier al voor gewaarschuwd.

Zoon wist het ook direkt toen ex hem riep en wilde dus zijn fiets niet afstaan......

Ik zie het dus helemaal voor me, zoon helemaal in paniek. Ex heeft toen gedreigd de fiets af te pakken en dat zou dan met niet la te zachtzinnig gebeuren

Zit wat in maar ik vind dan dat je eerst moet nadenken over een straf voordat je voor dit probleem komt te staan.

Zoon is diep onder de indruk en volgens ex is dat positief......

Opzich wel want denk niet dat hij het weer zal doen.

Ik ben er best wel emotioneel onder eerlijk gezegt.

Het gaat me echt veeeeeeeeeeel en veeeeeeeeeeel te ver. En wat leer je die jongen hier nu mee?

Nou ja ex en ik verschillen hier dus in. Kan ik verder dus niks meer mee doen.

Hou mijn hart vast voor als zoon 10 is ofzo....

iedereen bedankt voor haar mening.

Vind het ook niet kunnen. Niet alleen omdat ik het een rare actie vind, want dat is geen echt argument in deze kwestie, maar vooral omdat een mannetje van 4,5 jaar niet snapt dat je dit niet meent als volwassene. Het inlevingsvermogen van je ex in een kind is op zijn zachtst gezegd niet zo groot (understatement!).

Voor jou heel lastig, omdat je er niets mee kan... er een echt issue van maken zal niet helpen, zal de relatie tussen jou en ex alleen maar verslechteren en daar win je niets mee. Ik hoop maar dat ex ooit inziet dat deze aanpak niet kan!

Sterkte ermee!
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
Volgens mij kun je hier vrij kort over zijn. Je kind bang maken (op welke manier dan ook) behoort sowieso NIET tot de juiste pedagogische vaardigheden.
Een positief punt is dat je ex in ieder geval doet waar hij mee driegt, een kwaliteit waar veel ouders eens over na zouden moeten denken.

Helaas is hij er denk ik iets te enthousiast mee.

Ik vind dat je een kind straf geeft met het idee dat je kind er iets van leert. Zomaar ineens met de fiets vertrekken zonder toestemming is gevaarlijk. Als dat de boodschap is die je met de straf wilt bereiken, dan is het kind doodsbang maken met een decoupeerzaag niet direct pedagogisch. Angst is geen goed leermiddel. Het leert een kind niet wat het verkeerd heeft gedaan, of waarom het verkeerd was.

Goed dat je er over wilt beginnen met je ex op een goed moment, maar ik vind ook dat als een van de ouders het echt niet eens is met de opvoeding van de ander, dat dat ook bespreekbaar moet zijn. Je bent dan wel geen stel meer, maar je voedt nog altijd samen jullie kind op. Zo te horen respecteren jullie elkaar genoeg en beseffen jullie beiden de "rechten" van de ander, maar dat wil niet zeggen dat je overal even blij mee moet zijn. Bedenk wel dat als je hem verteld dat je ervan geschrokken bent en achteraf niet zo blij met de situatie, hij misschien de keer dat jij iets doet wat hem niet zint, hij jou dat ook zal vertellen.
quote:Sensy12 schreef op 06 april 2009 @ 14:50:

Misschien geen handige actie maar kinderen zijn veerkrachtiger dan we denken. Heb zelf ooit bij een jonger zusje een scare-tactic toegepast waar we nu als volwassenen nog steeds hard om kunnen lachen. Ze is me zelfs dankbaar dat ik haar iets op het mouw spelde waardoor ze in 1 klap van een nare gewoonte afkwam. Het is niet allemaal zwart/wit.Maar je moet je sanctie wel waar kunnen maken en een fiets doormidden zagen is niet alleen een te zware straf voor zo'n jongentje, je moet er zelf ook aan geloven, want er moet een nieuwe komen.
quote:Belle_ schreef op 05 april 2009 @ 23:39:

Ben ik nou de enige die het stiekem wel een grappige actie vindt?

nee, ik vind 't ook 'n geslaagde actie
quote:Akakia schreef op 06 April 2009 @ 22:19:

... maar vooral omdat een mannetje van 4,5 jaar niet snapt dat je dit niet meent als volwassene.

Het erge is dat de ex van TO het kennelijk wèl meent (zie laatste posting, hij is het echt van plan als het nog eens gebeurd ).

Wat ontzettend moeilijk voor jou TO, om hier op een goede manier mee omm te gaan. Ik denk dat ik in jouw situatie tegen ex zou zeggen dat hij als ouder heus geen gezichtsverlies leidt als hij een andere 'zware' maar wel verantwoorde straf zou geven, zoals een week niet fietsen bijvoorbeeld. Misschien zou je kunnen proberen om hem zich in je zoon in te laten leven (week niet fietsen is ook al héél erg voor hem...)... Misschien zou je hem ook aan zijn verstand kunnen peuteren dat jullie zoon misschien nu even onder de indruk zal zijn als hij een dergelijke straf geeft, maar dat als hij zich dit soort dingen in de puberteit nog herinnert, hij totaaal geen ontzag meer voor zijn vader zal hebben en dat de kans groot is dat hij zich gaat afzetten en misschien zal afkeren.

Ik weet niet hoe jullie relatie is, of wat voor persoon ex is, maar pas wel op dat hetgeen issue tussen jullie wordt... Dat ex niet straks gaat denken: 'Ik zal TO es even laten zien waartoe ik in staat ben'... en puur uit eigenwijsheid en om indruk te maken op jou de fiets doormidden zaagt als jullie zoon nog eens 'zijn regels overtreedt'.

De suggestie om vervolgens ook jullie zoon nog eens de schuld te geven van de doorgezaagde fiets en dat hij een nieuwe zou moeten kopen voor zijn halfbroertje is helemáál walchelijk.... :puke:
quote:De suggestie om vervolgens ook jullie zoon nog eens de schuld te geven van de doorgezaagde fiets en dat hij een nieuwe zou moeten kopen voor zijn halfbroertje is helemáál walchelijk.... :puke:

Daar ben ik het helemaal mee eens. Niet alleen walgelijk, maar waarom moet je een kind twee keer straffen voor hetzelfde vergrijp?

Kan een kind van deze lijftijd trouwens al omgaan met "ik heb je een uur geleden toch gezegd dat je dat niet mag doen?!"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven