Lotgenoten gezocht zwangerschapscholestase

19-09-2019 19:54 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik had met bijna 33 weken ineens jeuk onder handen en voeten in de nacht. Het leek wel alsof ze in brand stonden. Ik loop zelfs op blote voeten over de tegels terwijl ik normaal hele koude voeten heb. Uiteindelijk via Google uitgekomen bij cholestase en ziekenhuis gebeld. Ik mocht de zelfde avond nog komen. Met de baby was alles in orde. 2 dagen later telefoon lever waardes inderdaad verhoogd 16. Inmiddels slik ik medicatie. Vandaag weer ziekenhuis, alles weer goed gelukkig met de baby. Voor nu blijft de geplande keizersnede staan op de datum tenzij de waardes bóven de 40 komen. Vandaag weer geprikt en maandag weer uitslag. Nog meer mensen die dit hebben (gehad)?
Ik ken er niemand mee dus zou graag in contact willen komen met andere vrouwen die weten hoe dit is om mee te maken. Vandaag ben ik 34 weken zwanger en volgende week is mijn laatste werkweek.
Hi TO, ik heb dit ook gehad tijdens mijn zwangerschap. Ik was wel wat verder dan jij: 38 weken. Ik werd daardoor overgedragen naar het ziekenhuis en goed in de gaten gehouden door de gynaecoloog. Ook heb ik medicatie gekregen voor de lever. Mijn leverwaardes waren toen 38. randje van de ondergrens. Als die zouden stijgen zou de baby meteen gehaald worden. Dit is niet gebeurd gelukkig. Wel moest ik me met 40 weken melden om ingeleid te worden als ze niet vanzelf zou komen voor die tijd. Dat gebeurde natuurlijk niet, de boel zat nog potdicht :-(. Ingeleid worden was absoluut geen pretje. Duurde lang en eindigde in een spoedkeizersnede. Dit kwam niet door de cholestase maar baby lag verkeerd om en kreeg het moeilijk na 38 uur.

Ik vond de jeuk echt verschrikkelijk. Niets hielp. Ik sliep al slecht en toen sliep ik helemaal niet meer. Het was alleen ‘s nachts. Is het voor jou uit te houden? Het lijkt me ook erg naar omdat je nog wel wat weken te gaan hebt. Maak je je zorgen?
ja hier ook, ook rond de 34 weken. Door de medicatie heel laag in mijn waardes weten te blijven. Omdat ik rond uitgerekende datum ook verschijnselen van zwangerschapsvergiftiging bij kreeg, zou ik de volgende ochtend ingeleid worden, die nacht kwam hij vanzelf.

De jeuk was afschuwelijk, heel veel s nachts onder de (bijna koude) douche gestaan. Dromend over schuurpapier waar ik mijzelf mee te lijf ging ;) Vrijwel gelijk na de bevalling was de jeuk weg en mijn waardes weer normaal.

Sterkte!
Dankjewel voor je reactie noctua! Fijn om eindelijk iemand te spreken die dit ook heeft gehad.
Het is wat het is. Het heeft een heel traject gekost om zwanger te worden, 16 weken misselijk, krampen door spataders. Tot 3 weken geleden daar diabetes bij kwam terwijl ik ondergewicht heb en vorige week dit ook nog. Gelukkig heb ik niet elke nacht jeuk waardoor ik nog wat slaap. Nog even en heb ik verlof met heel veel dutjes hihi.
Dankjewel maaole, ja jeuk kan je écht gek maken. Ik krab me zelf ook in mijn slaap, dan ben ik zo half wakker. Ik hoop ook dat de waardes in orde blijven. We hebben een geplande keizersnede met 39 weken en wel zo rustgevend als er geen weeën aan te pas komen.
Ik ben er heel bang voor geweest tijdens mijn zwangerschap. Had ook erg veel jeuk onder handen en voeten, maar geen verhoogde waardes.
Ik wil je alleen heel veel sterkte wensen en natuurlijk heel veel geluk met je kindje straks!
Hoi mlisz,
Hier nog een lotgenoot! Inmiddels ben ik alweer 4 maanden moeder van een heerlijk ventje. Ik kreeg ook met 34 weken erge jeuk en de dag erna is meteen bloed geprikt. Het duurde helaas een paar dagen voordat die uitslag bekend was. Jij had galzure zouten van 16, ik had 116! Een torenhoge waarde dus. Ik ging er vanuit dat ik met 37 weken ingeleid zou worden, maar de gynaecologen hadden overlegd en ik moest daarna meteen ingeleid worden. Uiteindelijk met 35+1 ben ik bevallen, met weeënopwekkers en ruggenprik (fantastisch, ik raad het iedereen aan!), geen keizersnee iig. Mijn bevalling ging supergoed en binnen 9 uur. Maar dat ik met 35 weken plotseling al moest bevallen viel me wel heel zwaar. Hij had al in het vruchtwater gepoept dus het was wel noodzakelijk dat hij geboren moest worden. Uiteindelijk is hij dus wel prematuur geboren, maar hij was gelukkig kerngezond.
Ik hoop dat het bij jou onder de 40 blijft en dat je nog even van je zwangerschap mag genieten.
Tegen de jeuk hielp bij mij ursochol heel goed, koelzalf en mentholpoeder hielp mij helemaal niet.

Succes en als je nog vragen hebt beantwoord ik ze met liefde!
Stringy wat heftig zeg!! Ja bij ons wordt het nu elke keer afwachten met prikken. Ik heb nog steeds wel jeuk, wel minder. Onze keizersnede heeft verder ook niks te maken met de zwangerschap zelf. Ik ben darm patiënt met een pouch en ik mag niet natuurlijk bevallen, omdat ze bang zijn dat ik met persen de pouch kapot maak door te veel druk. Spannend blijft het nu sowieso als kindje eerder vanzelf komt. Maar nu ben ik dus ook nog afhankelijk van de waardes. Morgen ga ik de vluchttas in orde maken voor het geval dat...
Mlisz interessant... ik ben namelijk ook darmpatiënt (crohn), maar ik heb geen pouch of stoma. Nu ga ik me toch afvragen of de twee met elkaar te maken kunnen hebben!
In elk geval veel sterkte en hopelijk blijven de waardes laag genoeg! :-*
Dankjewel stringy, lever waardes cholestase waren nu 15. Maar andere waren ook afwijkend. Maandag weer bloedprikken, dinsdag echo van de lever en woensdag naar de mdl arts. Ze vermoeden nu hepatitis dus we houden het lekker spannend........
Zucht

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven