Scriptie... HELP!
zaterdag 21 september 2019 om 12:48
Hoi!
Ik doe de opleiding BBL apothekersassistente en zit momenteel in mijn examenjaar. (helaas) moet ik dit jaar een scriptie schrijven en later dit jaar verdedigen. Nu heb ik totaal GEEN idee wat mijn onderwerp gaat zijn.
Het is in ieder geval belangrijk dat het een verbeterplan is voor de apotheek waar ik werk..
Kan iemand mij uit de brand helpen?!
Ik doe de opleiding BBL apothekersassistente en zit momenteel in mijn examenjaar. (helaas) moet ik dit jaar een scriptie schrijven en later dit jaar verdedigen. Nu heb ik totaal GEEN idee wat mijn onderwerp gaat zijn.
Het is in ieder geval belangrijk dat het een verbeterplan is voor de apotheek waar ik werk..
Kan iemand mij uit de brand helpen?!
zaterdag 21 september 2019 om 15:29
Wat kan er volgens jou verbetert worden bij die apotheek ?
Wanneer ik hier naar de apotheek ga moet ik daar minstens een uur voor uit trekken. Wanneer dat bij jullie ook het geval is zou dat zeker een verbeterpunt zijn in mijn ogen.
Zelf ben ik overigens overgestapt naar een andere apotheek, dat was hier mijn verbeterplan
Wanneer ik hier naar de apotheek ga moet ik daar minstens een uur voor uit trekken. Wanneer dat bij jullie ook het geval is zou dat zeker een verbeterpunt zijn in mijn ogen.
Zelf ben ik overigens overgestapt naar een andere apotheek, dat was hier mijn verbeterplan
Niet geschoten is altijd mis
zaterdag 21 september 2019 om 15:47
Ik sluit me aan bij Bitje93: wat loopt er momenteel niet lekker in de apotheek en hoe kan dat verbeterd worden?
Mijn apotheek was hopeloos verouderd: ontiegelijk weinig zitplaatsen (handig als je apotheek in een plaats staat waar de inwoners de gemiddelde leeftijd van 110 hebben), geen enkel overzicht wie er wanneer aan de beurt was (en dus voordringerij en ontzettend lange wachttijden) en geen communicatie met de huisarts.
Nu hebben ze verbouwd. Heerlijk veel plek om te zitten, een nummertjessysteem (je trekt een nummertje bij binnenkomst), op een scherm staat de gemiddelde te verwachte wachttijd en welk nummer bij welke balie aan de beurt is. Je hoeft geen recept meer mee te nemen, want de huisarts stuurt alles direct door naar de apotheek zodra hij/zij het uitschrijft. Al met al geweldige verbeteringen en tegenwoordig sta ik in gemiddeld 10 minuten weer buiten (voorheen kon het zo een uur duren).
Dus, waar zitter er knelpunten bij jouw apotheek? Misschien wel bij het controleren van de medicatie (zou dat efficiënter kunnen?), bij het ontvangen en/of opbergen van de leveringen of, zoals hierboven staat, bij het helpen van de klanten.
Succes met het afronden van je opleiding!
Mijn apotheek was hopeloos verouderd: ontiegelijk weinig zitplaatsen (handig als je apotheek in een plaats staat waar de inwoners de gemiddelde leeftijd van 110 hebben), geen enkel overzicht wie er wanneer aan de beurt was (en dus voordringerij en ontzettend lange wachttijden) en geen communicatie met de huisarts.
Nu hebben ze verbouwd. Heerlijk veel plek om te zitten, een nummertjessysteem (je trekt een nummertje bij binnenkomst), op een scherm staat de gemiddelde te verwachte wachttijd en welk nummer bij welke balie aan de beurt is. Je hoeft geen recept meer mee te nemen, want de huisarts stuurt alles direct door naar de apotheek zodra hij/zij het uitschrijft. Al met al geweldige verbeteringen en tegenwoordig sta ik in gemiddeld 10 minuten weer buiten (voorheen kon het zo een uur duren).
Dus, waar zitter er knelpunten bij jouw apotheek? Misschien wel bij het controleren van de medicatie (zou dat efficiënter kunnen?), bij het ontvangen en/of opbergen van de leveringen of, zoals hierboven staat, bij het helpen van de klanten.
Succes met het afronden van je opleiding!
anoniem_385974 wijzigde dit bericht op 21-09-2019 16:13
2.25% gewijzigd
zaterdag 21 september 2019 om 16:48
wat bof ik dan met mijn apotheek. herhaalrecepten krijg ik een herinnering voor met een code. doe code toets je in en je kunt naar de snelbalie.Bitje93 schreef: ↑21-09-2019 15:29Wat kan er volgens jou verbetert worden bij die apotheek ?
Zelf ben ik overigens overgestapt naar een andere apotheek, dat was hier mijn verbeterplan![]()
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zaterdag 21 september 2019 om 17:27
Nee was het maar een verslagpoldervrouw schreef: ↑21-09-2019 17:08scriptie ? op mbo ? Je bedoelt een verslag van je stage ? Met hierin al je processen ?
Helaas is het echt een scriptie en moet ik deze later in het jaar verdedigen met 2 assessoren...
zaterdag 21 september 2019 om 18:19
bijzonder.. nog nooit van gehoord op mbo moet ik zeggen..Dominique97 schreef: ↑21-09-2019 17:27Nee was het maar een verslag
Helaas is het echt een scriptie en moet ik deze later in het jaar verdedigen met 2 assessoren...
zaterdag 21 september 2019 om 18:47
Ik kan medicijnen ophalen in een automaat. De code krijg ik per SMS. Dat scheelt weer onnodig aan de balie staan of wachten.
Waar ze nog wel iets aan kunnen verbeteren is dat als je er wél staat, je wel twee of drie mensen achterin bezig ziet, maar niemand komt dan naar je toe. Dus daar zou ik of een scherm voor zetten, of het op een of andere manier duidelijk maken dat iemand die je wel ziet, niet per se degene is die aan de balie staat. Het komt vaak zo klantonvriendelijk over, terwijl Annie misschien alleen maar doosjes vult en geen klanten te woord staat, en dat Marieke zo terugkomt.
Waar ze nog wel iets aan kunnen verbeteren is dat als je er wél staat, je wel twee of drie mensen achterin bezig ziet, maar niemand komt dan naar je toe. Dus daar zou ik of een scherm voor zetten, of het op een of andere manier duidelijk maken dat iemand die je wel ziet, niet per se degene is die aan de balie staat. Het komt vaak zo klantonvriendelijk over, terwijl Annie misschien alleen maar doosjes vult en geen klanten te woord staat, en dat Marieke zo terugkomt.
zaterdag 21 september 2019 om 18:53
Heb je contact met klasgenoten? Dat je kunt bespreken hoe bepaalde dingen bij hun in de apotheek werken. Zo kom je misschien punten tegen die bij jou in de apotheek beter kunnen.
Maar bedenk eerst eens op welk vlak je verbeteringen door wilt voeren:
- Voor de klanten? Sneller, makkelijker, bijvoorbeeld herhaalrecept zelf op kunnen halen uit de automaat ( ik hoef helemaal niet naar binnen voor het afhalen van een herhaalrecept)
- Voor de apotheek zelf, denk aan kostenbesparing.
- Voor het personeel, in- en uitklokken, bestellingen, rooster, etc..
Maar bedenk eerst eens op welk vlak je verbeteringen door wilt voeren:
- Voor de klanten? Sneller, makkelijker, bijvoorbeeld herhaalrecept zelf op kunnen halen uit de automaat ( ik hoef helemaal niet naar binnen voor het afhalen van een herhaalrecept)
- Voor de apotheek zelf, denk aan kostenbesparing.
- Voor het personeel, in- en uitklokken, bestellingen, rooster, etc..
Drink water. Get sunlight. You're basically a houseplant with more complicated emotions.
zaterdag 21 september 2019 om 22:23
Bijzonder inderdaad. Ik heb dezelfde opleiding gedaan (wel bol variant) maar ik moest een verslag van mn stage en dat was het
zondag 22 september 2019 om 00:08
Meestal staan er in je scriptiehandleiding kernvragen die je helpen om je hoofdvraag af te bakenen (dat was in ieder geval op de uni zo, mbo durf ik niet met zekerheid te zeggen maar zou me voor kunnen stellen dat de richtlijnen voor een scriptie ongeveer hetzelfde zijn?). Maak ook een afspraak met je scriptiebegeleider. En blijf dat doen gedurende je onderzoek. En inderdaad, ga in gesprek met je leidinggevenden. Vaak weten zij heel goed waar de knelpunten zitten binnen de organisatie. Daarmee zou je voldoende inspiratie moeten kunnen halen om tot een concrete hoofdvraag te komen. Veel succes!