Hielspoor
maandag 23 september 2019 om 09:35
Ik loop al een tijdje rond met een soort van pijntje onder mijn hak. Het is erger als ik 's morgens opsta, of als ik een tijd heb stil gezeten. Na verloop van tijd trekt het weg en kan ik weer gewoon lopen. Eerst alleen links, maar nu begint mijn rechtervoet ook mee te doen.
Ik was vanmorgen met oudste dochter bij de huisarts voor wat anders en vertelde tussen neus en lippen door ook over mijn klachten met mijn hiel.
Ze kon er natuurlijk niet veel tijd voor vrijmaken (want consult was logischerwijs niet voor mij maar voor dochter) maar ze vertelde aan de hand van mijn verhaal wel dat het bijna zeker wel hielspoor was. Ik zou eens moeten kijken naar goede schoenen, eventueel een zooltje. Als de klachten aanhouden moet ik terug komen, maar eerst maar eens goede schoenen proberen.
Ze heeft daar een goed punt want ik heb de hele zomer op slippers of blote voeten gelopen.
Nu dus goede schoenen. Maar wat zijn goede schoenen? Iemand hier ervaring met hielspoor en schoeisel of inlegzooltjes ?
Ik was vanmorgen met oudste dochter bij de huisarts voor wat anders en vertelde tussen neus en lippen door ook over mijn klachten met mijn hiel.
Ze kon er natuurlijk niet veel tijd voor vrijmaken (want consult was logischerwijs niet voor mij maar voor dochter) maar ze vertelde aan de hand van mijn verhaal wel dat het bijna zeker wel hielspoor was. Ik zou eens moeten kijken naar goede schoenen, eventueel een zooltje. Als de klachten aanhouden moet ik terug komen, maar eerst maar eens goede schoenen proberen.
Ze heeft daar een goed punt want ik heb de hele zomer op slippers of blote voeten gelopen.
Nu dus goede schoenen. Maar wat zijn goede schoenen? Iemand hier ervaring met hielspoor en schoeisel of inlegzooltjes ?
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
maandag 23 september 2019 om 09:50
ja ik, meteen doorgestuurd naar de podoloog. Inlegzooltjes laten aanmeten, dat zijn zooltjes met een soort holte op de plaats waar het probleem zit. En was er vrij snel van af. Mooi op tijd om in de zomer weer sandalen te dragen. Dus ik vraag me af of andere schoenen echt helpt, omdat je daar die holte niet hebt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
maandag 23 september 2019 om 09:54
Ik heb ook inlegzolen door de
Ortopeed op maat gemaakt.
Dit heeft veel tijd nodig gehad, maar inmiddels ben ik er vanaf.
Ik gebruik de zolen nog altijd op het werk, ik heb dan speciale werkschoenen waar die zooltjes in zitten.
Ik heb dit wel nodig, want als ik een tijdje in mijn eigen schoenen ga werken, zonder zool. Voel ik het vooral ‘s avonds terug keren.
Bij mij ontstaan na een zware zwangerschap van rust en rust en toch de kilootjes erbij van niks doen..
Ortopeed op maat gemaakt.
Dit heeft veel tijd nodig gehad, maar inmiddels ben ik er vanaf.
Ik gebruik de zolen nog altijd op het werk, ik heb dan speciale werkschoenen waar die zooltjes in zitten.
Ik heb dit wel nodig, want als ik een tijdje in mijn eigen schoenen ga werken, zonder zool. Voel ik het vooral ‘s avonds terug keren.
Bij mij ontstaan na een zware zwangerschap van rust en rust en toch de kilootjes erbij van niks doen..
maandag 23 september 2019 om 09:57
maandag 23 september 2019 om 09:58
Ga naar een goede fysiotherapeut die ook een echo kan maken. Met een echo kan je precies zien welke structuren en geïrriteerd zijn. Dus de juiste diagnose stellen, en pas daarna kan je een behandelplan maken.
Er zijn namelijk veel meer structuren bij de hak/hiel die pijn kunnen geven.
Een zooltje kan verlichting geven, maar is meestal niet de oplossing voor het probleem. Wanneer je de oorzaak oplost zal je blijvend de klacht verminderen.
Oh ja, wanneer je wanneer gezonde mensen een echo maakt van de hak, dan zie je bij minstens 50% een hielspoor zitten. Terwijl maar een heel klein percentage mensen hakpijn hebben. Het hebben van een hielspoor betekent dus niet automatisch dat je klachten moet hebben!
Er zijn namelijk veel meer structuren bij de hak/hiel die pijn kunnen geven.
Een zooltje kan verlichting geven, maar is meestal niet de oplossing voor het probleem. Wanneer je de oorzaak oplost zal je blijvend de klacht verminderen.
Oh ja, wanneer je wanneer gezonde mensen een echo maakt van de hak, dan zie je bij minstens 50% een hielspoor zitten. Terwijl maar een heel klein percentage mensen hakpijn hebben. Het hebben van een hielspoor betekent dus niet automatisch dat je klachten moet hebben!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
maandag 23 september 2019 om 10:19
Ik ben destijds naar een fysio geweest. Die raadde me oa aan om 's ochtends te rekken, om een tennisbal met mijn voet te rollen en om geen hakken te dragen. Ik was er gelukkig vroeg bij, had maar bij 1 voet last. Ik heb daarna FitFlops gekocht voor de zomer, niet de mooiste slippers maar ze lopen wel heel goed en sindsdien heb ik geen last meer. Ik wissel verder nu pumps en platte schoenen af.
maandag 23 september 2019 om 12:38
Okayyy..... ik dacht ik haal een paar goede schoenen (heb toch nieuwe nodig) en dat helpt.
Maar als ik jullie zo hoor kan ik beter eerst contact zoeken met een podoloog.
En dan zooltjes aan laten meten mocht dit nodig zijn.
Ik geloof dat ik er best snel bij ben, kan nog wel normaal lopen, kan ook best een blok om lopen, maar dat opstarten.......oei oei oei..........
Ik geloof dat ik er best snel bij ben, kan nog wel normaal lopen, kan ook best een blok om lopen, maar dat opstarten.......oei oei oei..........
Herinner gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
maandag 23 september 2019 om 12:41
Je kan ze ook gewoon online bestellen, ik vind persoonlijk de waterzooltjes fijn.
https://www.henw.org/artikelen/op-maat- ... -hielspoor
https://www.henw.org/artikelen/op-maat- ... -hielspoor
maandag 23 september 2019 om 12:51
dit ja...
ik dacht ook net als jij an hielspoor.. met dezelfde klachten. Wat blijkt (bij de orthopeed) heb ik ""gewoon"" een pees plaat ontsteking.
Met de nodige oefeningen, en smeren met voltaren en koeling.
gaat het nu langzaam beter...
dit ja...
ik dacht ook net als jij an hielspoor.. met dezelfde klachten. Wat blijkt (bij de orthopeed) heb ik ""gewoon"" een pees plaat ontsteking.
Met de nodige oefeningen, en smeren met voltaren en koeling.
gaat het nu langzaam beter...
maandag 23 september 2019 om 14:36
Ik ben bij de fysio geweest, dryneedling en iets met geluidsgolven. Heb ook altijd knetter harde kuiten gehad. Strekoefeningen helpen, ben ook nike air's gaan dragen. Schoenen altijd kopen met een goede zool. Ballerinas en dunne slippertjes de deur uit gedaan. Nooit meer op blote voeten lopen, ook douchen op slippers. Na jaren is het nu eindelijk weg. Wat een pijn deed dat. Niet te licht mee omgaan hoor, want als het chronisch wordt ben je verder van huis.
maandag 23 september 2019 om 14:42
Ervaring mee. Had dezelfde klachten als jou en op internet gekeken, hielspoor leek er erg op.
Toch maar een afspraak bij de podoloog gemaakt en jahoor na onderzoek duidelijk hielspoor. Verder was mn ene been wat korter. Dus nu sinds mei een zooltje, helemaal aangepast op mijn voeten. Het gaat nu echt stukken beter weinig pijn meer en ook minder rugklachten. Het enige wat ik lastig vind dat ik nu goed op moet letten dat ik schoenen koop met een uitneembaar voetbed.
Toch maar een afspraak bij de podoloog gemaakt en jahoor na onderzoek duidelijk hielspoor. Verder was mn ene been wat korter. Dus nu sinds mei een zooltje, helemaal aangepast op mijn voeten. Het gaat nu echt stukken beter weinig pijn meer en ook minder rugklachten. Het enige wat ik lastig vind dat ik nu goed op moet letten dat ik schoenen koop met een uitneembaar voetbed.
maandag 23 september 2019 om 15:26
Sonnemaatje schreef: ↑23-09-2019 12:38Okayyy..... ik dacht ik haal een paar goede schoenen (heb toch nieuwe nodig) en dat helpt.
Ik ben bij een fysio geweest die ook podoloog is (en echo's maakt) vond ik heel fijn omdat zooltjes daar niet de enige, vanzelfsprekende oplossing waren.
Zonder zolen maar wel met wat stuggere schoenen met iets van een voetbed en birkenstocks als slipper (een zomer lang op blote voeten was nl de trigger) en veel oefeningen voor soepele sterke voeten en enkels, stretches van kuiten en hamstrings hebben t getackeld.
Succes want t is echt heel akelig!
maandag 23 september 2019 om 15:44
Inderdaad naar fysio voor een echo. Ik ook shockwave gehad en dat hielp snel en goed. sindsdien draag is in alle schoenen van die siliconen hieltjes. Ik koop ze gewoon op aliexpress omdat ik er veel gebruik. In bijna al mijn schoenen zitten die hieltjes zodat ik niets steeds hoef te wisselen. De eerste set heb ik wel in Nederland gekocht.
maandag 23 september 2019 om 15:54
Sonnemaatje schreef: ↑23-09-2019 12:38Okayyy..... ik dacht ik haal een paar goede schoenen (heb toch nieuwe nodig) en dat helpt.
Ik zou eerst naar een fysio gaan, zooltjes zijn echt niet altijd nodig.