Nieuwe keuken
woensdag 25 september 2019 om 15:12
Hallo allemaal,
Ik ben opzoek naar tips voor een goede keuken.
Wij hebben al een afspraak gemaakt bij Ikea om ideeën op te doen.
Zijn de Ikea keukens een beetje goed?
Ze geven wel 10 jaar garantie vind dit best veel in vergelijking met andere keuken zaken zitten die vaak lager.
Het wordt de allereerste keuken die wij gaan uitzoeken.
Nou wil ik niet meteen bij de eerste beste zaak al beslissen.
Mijn vraag is dan ook wie weet een goede keukenzaak (niet al te duur) snap ook dat het eraan ligt wat je er allemaal in wilt
Ook zijn we van plan de keuken te laten plaatsen, zijn zelf niet zo handig..
Ook heb ik geluiden gehoord dat de grotere namen zoals Mandemaker/keuken concurrent niet al te best schijnen te zijn..
Dus ik hoor graag tips en ervaringen van andere mensen.
Alvast bedankt!
Ik ben opzoek naar tips voor een goede keuken.
Wij hebben al een afspraak gemaakt bij Ikea om ideeën op te doen.
Zijn de Ikea keukens een beetje goed?
Ze geven wel 10 jaar garantie vind dit best veel in vergelijking met andere keuken zaken zitten die vaak lager.
Het wordt de allereerste keuken die wij gaan uitzoeken.
Nou wil ik niet meteen bij de eerste beste zaak al beslissen.
Mijn vraag is dan ook wie weet een goede keukenzaak (niet al te duur) snap ook dat het eraan ligt wat je er allemaal in wilt
Ook zijn we van plan de keuken te laten plaatsen, zijn zelf niet zo handig..
Ook heb ik geluiden gehoord dat de grotere namen zoals Mandemaker/keuken concurrent niet al te best schijnen te zijn..
Dus ik hoor graag tips en ervaringen van andere mensen.
Alvast bedankt!
woensdag 25 september 2019 om 16:14
ja dit idd.... dat vraag ik me dus ook altijd af. een bedrijf waar je 40% korting kunt krijgen is toch eigenlijk niet serieus te nemen...
Don't cry, buy a bag and move on.
woensdag 25 september 2019 om 16:14
Gas wordt steeds duurder, ook als het nog leverbaar is. Als je de keuze hebt, dus zeker van het gas af.Hitman47 schreef: ↑25-09-2019 16:11Ik ga werken!
Reageer vanavond weer, maar zouden meer mensen ook van het gas afgaan met een nieuwe keuken?
Ik vind koken op gas zoveel fijner maar misschien heeft mijn man wel een punt..
Al denk ik niet dat t realistisch is dat we binnen 5 jaar allemaal van t gas af moeten zijn je weet maar nooit..
En alles went hoor. Na een week kopen op elektrisch, weet je niet beter
woensdag 25 september 2019 om 16:16
Ik wilde ook op gas blijven koken. Maar op aanraden van menig andere toch voor inductie gegaan. En ik ben zeer tevreden over inductie. Het is meteen warm als je het aanzet en het is goed kouder te zetten.Hitman47 schreef: ↑25-09-2019 16:11Ik ga werken!
Reageer vanavond weer, maar zouden meer mensen ook van het gas afgaan met een nieuwe keuken?
Al denk ik niet dat t realistisch is dat we binnen 5 jaar allemaal van t gas af moeten zijn je weet maar nooit..
En zoals al gezegd is, het is veel makkelijker met schoonmaken.
woensdag 25 september 2019 om 16:16
ik wilde dus eerst ook geen inductie, want ik vind een gasplaat veel stoerder met van die grote branders. maar ik heb nu een grote 5 pits inductie en het is zo fijn! alles kookt sneller, en het schoonmaken is gewoon leuk, zo snel als het gaatHitman47 schreef: ↑25-09-2019 16:11Ik ga werken!
woensdag 25 september 2019 om 16:26
Hier ook gekozen voor een ikeakeuken en tot nu toe heel tevreden over. We zijn ook gelijk overgestapt op inductie. Ik vond het behoorlijk wennen, heeft wel een tijdje geduurd. Maar nu ik er eenmaal aan gewend ben zou ik niet eens meer terugwillen naar gas. Koken gaat heel snel, een pannetje water is in no time opgewarmd en de temperatuur is prima te reguleren zodra je er een beetje handigheid in hebt, schoonmaken is idd ook supersnel en makkelijk.
woensdag 25 september 2019 om 16:32
Frederika-Jael schreef: ↑25-09-2019 16:02Ik vond t wel fijn dat ze vaste prijzen hebben. Ik haat dat handje klap, en onderhandelen. Doe maar gewoon fixed price dat weet ik waar ik aan toe ben.
Dit idd. Wij hadden in ons vorige huis ook een Ikea keuken, zelf geplaatst trouwens. Dat was wel een hele klus, maar verder heel tevreden erover. Vond het ook fijn om ‘m thuis in alle rust te kunnen ontwerpen via de keukenplanner.
woensdag 25 september 2019 om 16:40
Dit idd.
Wij hebben ook net een nieuwe keuken van een plaatselijke keukenboer. Ook naar Ikea gekeken, maar Ikea had minder mogelijkheden en de prijs lijkt leuk, maar de plaatsingskosten waren 2 keer zo veel als die van de plaatselijke keukenboer, waardoor de keuken bij de plaatselijke keukenboer net zo duur uitviel als bij Ikea. Wij hebben ook 1 kastje die 50 cm diep is, dat kan dus bij Ikea niet. Onze keuken is van het merk Nobilia. En bij deze keukenboer kreeg je gewoon de prijs, het kost zoveel onderhandelen doen we niet aan.
5000 is niet een heel hoog budget, onze keuken is ook niet groot, ongeveer 3,25 bij 3,00, een hoekkeuken en wij waren zo'n 9000 euro kwijt incl plaatsen en alle apparatuur. Daarnaast nog zo'n 1000 euro voor het verleggen van de leidingen, de nieuwe vloer en andere losse uitgaven.
Wij hebben dus bewust wel voor inductie gekozen, zodat we wat dat betreft klaar zijn voor de toekomst.
Onze oude keuken was er 1 van Brugman(=Mandemakers groep) en zat al in het huis, was van 2002 en begon behoorlijk af te bladderen.
woensdag 25 september 2019 om 16:44
Een kookplaat gaat over het algemeen wat langer mee dan 5 jaar en ik neem aan dat je niet over 5 jaar alweer een nieuwe keuken wilt. Daarnaast aan iedere nieuwe kookplaat moet je wennen. Je went er gauw genoeg aan en met inductie kun je gewoon schakelen tussen hogere en lagere standen (zelfs mijn moeder van 80 is sinds deze zomer over op inductie en is er al aan gewend)Hitman47 schreef: ↑25-09-2019 16:11Ik ga werken!
woensdag 25 september 2019 om 16:53
Wij hebben een 0 graden lade in de koelkast. Daar blijft het groente en fruit lang goed in.
woensdag 25 september 2019 om 16:54
woensdag 25 september 2019 om 16:56
Wij hadden de keuken ook ontworpen met de ikea keukenplanner en ook met die van Keukenloods. Op basis daarvan bij de lokale keukenboer ontworpen die nog weer met andere ideeën kwam, waardoor mijn keuken nog efficienter is.
En tips qua indelen:
Onder lades, lades en nog eens lades. Je geeft aan dat je keuken niet zo groot is. Een lade van 100 cm breed geeft meer ruimte dan 2 van 50, ik zou die lades dus ook zo breed mogelijk kiezen, mijn moeder heeft zelfs een deel 120 breed. Wij hebben ook gekozen voor bovenkastjes omdat dat toch wat extra bergruimte geeft. En in de hoek heb ik een Le Mans hoekkast (dat is met uittrekbare planken) om de hoek optimaal te benutten. In de vorige keuken zat de kookplaat in de hoek en dat was dus schuin. We schrokken ervan hoeveel loze ruimte er in die hoek zat. Wij hebben ook nog een extra kastje tegenover de keuken in stijl van de keuken met ingebouwde afvalbak. Daar staat het koffiezetapparaat en de waterkoker. Die heb ik dus niet op het aanrecht zelf. Dat deel is wel minder diep dan standaard (50 cm vs 60 cm).
woensdag 25 september 2019 om 16:59
Wij kregen bepaalde dingen cadeau bij de keuken die afhankelijk waren van de prijs. Wij hadden een iets duurdere keuken dan mijn ouders en wij kregen de verlichting ingefreesd in de bovenkastjes cadeau, mijn ouders kregen onderbouwlampjes.summerheat schreef: ↑25-09-2019 16:54Een vuistregel, als je 40% kan afdingen is het sowieso niks en zou ik er geen keuken kopen. Want dan werd je al voor de gek gehouden tenslotte.
Wij zijn uiteindelijk bij een keukenzaak terechtgekomen zonder die rare fratsen. We hebben iets korting gekregen, maar dat zijn afrondverschillen.
woensdag 25 september 2019 om 17:50
Hier een half jaar geleden een Ikea keuken geïnstalleerd en gelijk overgegaan op inductie koken. Daar moest wel een nieuwe stoppenkast voor komen, maar ik ben superblij! De keuken is prachtig en ik merk met koken niet veel verschil, behalve dat het sneller gaat. Aannemer heeft de leidingen verlegd maar echtgenoot heeft de keuken geinstalleerd. Dat was nog wel een klus.
woensdag 25 september 2019 om 18:04
Mocht je een magnetron willen, bouw deze niet in, maar zet die los in een kast. Een losse magnetron kost 100 euro, inbouw 1000,= . Zorg wel voor een wandcontactdoos in het kastje.
Kijk even het programma van de (volgens mij) rekenkamer terug op npo start, daar zie je wat een keuken ‘kost’ en hoe de DMG groep een spelletje met je speelt.
Voor onze keuken, had ik het ontwerp in de Ikea planner gemaakt, hierdoor Had ik een beetje een idee wat de keuken zou gaan kosten.
Uiteindelijk een Bulpthaup keuken gekocht en heel blij mee.
woensdag 25 september 2019 om 18:12
ik heb ook pas een nieuwe keuken, en ik ben heel blij met 2 ovens en de kokendwaterkraan. deze heb ik trouwens niet van het zo alom bekende merk, want die is namelijk 3 keer zo duur en doet exact hetzelfde.
Lades vind ik superhandig. ook ben ik niet heel lang maar mijn aanrecht is wel hoger dan standaard. dat werkt veel lekkerder.
Lades vind ik superhandig. ook ben ik niet heel lang maar mijn aanrecht is wel hoger dan standaard. dat werkt veel lekkerder.
woensdag 25 september 2019 om 18:20
Wij zijn ook bij een "eerlijke" keukenboer geweest waar je niet af kon dingen. Die was duurder dan de de volle mep die we bij Tulp betaalde. Voor exact dezelfde keuken. Bij Tulp ging er 40% af. Dat heeft ons dus een hoop geld opgeleverd.summerheat schreef: ↑25-09-2019 16:54Een vuistregel, als je 40% kan afdingen is het sowieso niks en zou ik er geen keuken kopen. Want dan werd je al voor de gek gehouden tenslotte.
Wij zijn uiteindelijk bij een keukenzaak terechtgekomen zonder die rare fratsen. We hebben iets korting gekregen, maar dat zijn afrondverschillen.
Op Ikea na maken ze gewoon ontzettend veel winst op een keuken. Maar zoals ik al eerder zei, dat is ook bij een badkamer, je auto, je boodschappen en je kleding.
woensdag 25 september 2019 om 18:38
Ook precies dezelfde apparatuur? Want ook wij konden ook "dezelfde" keuken elders goedkoper krijgen. Maar dan met minder goede merken aan aparatuur. Nu hebben we alles van AEG, Siemens en Quooker. Bij de goedkopere zaak vooral merken zoals Zanusi en Candy. Daarnaast was de kwaliteit van de keuken een stuk minder als in dunne plaatjes als achterwanden in de keukenkastjes, dunne, lichtgewicht kastdeurtjes etc. Ipv dikke houten achterwanden en dikke, zware keukenkastdeurtjes.watdachtjehiervan schreef: ↑25-09-2019 18:20Wij zijn ook bij een "eerlijke" keukenboer geweest waar je niet af kon dingen. Die was duurder dan de de volle mep die we bij Tulp betaalde. Voor exact dezelfde keuken. Bij Tulp ging er 40% af. Dat heeft ons dus een hoop geld opgeleverd.
Op Ikea na maken ze gewoon ontzettend veel winst op een keuken. Maar zoals ik al eerder zei, dat is ook bij een badkamer, je auto, je boodschappen en je kleding.
Eén op een vergelijken is bijna niet mogelijk omdat ze vaak andere merken hebben van zowel aparatuur en keuken zelf.
woensdag 25 september 2019 om 18:40
Wij hadden een tulp keuken van jaar of 28. Ik ben er op gaan zoeken, want kende het niet. Nu staat er weer een tulp in ons huis. De man die kwam inmeten zei dat wordt echt prachtig. Oké kan hij over al zeggen. De monteurs kwamen. U heeft de beste hoor. Dus ik dacht huh, weer zo,n opmerking... Dus vroeg het ze. Zei hij, het meeste is goed, maar deze is heel erg goed. Gaat niks roesten of buigen na x aantal jaar.
En inderdaad, net zoals overal lekker onderhandelen.
Wij zijn ook van gas naar inductie gegaan. Vreselijk!! Hahaha, maar hadb het na 2 maanden beetje door. Nu 3 maanden later gaat het met bijv. Pasta nog wel fout, schuimt heel erg hoog. Maar meeste gaat nu goed.
En na het eten doekje er over en klaar. Wauw dat is genot hoor. Geen gepiel meer tussen de gaspitten en geen ergenis meer aan vuil waar je nooit bij kan en er altijd blijft zitten.
Afzuiging hebben we nu in de kookplaat. Filter in de vaatwasser en doekje door de tunnel en klaar. 2 maal per jaar een filter van 25 EUR, maar dat doen we graag. Zo blij mee!
En inderdaad, net zoals overal lekker onderhandelen.
Wij zijn ook van gas naar inductie gegaan. Vreselijk!! Hahaha, maar hadb het na 2 maanden beetje door. Nu 3 maanden later gaat het met bijv. Pasta nog wel fout, schuimt heel erg hoog. Maar meeste gaat nu goed.
En na het eten doekje er over en klaar. Wauw dat is genot hoor. Geen gepiel meer tussen de gaspitten en geen ergenis meer aan vuil waar je nooit bij kan en er altijd blijft zitten.
Afzuiging hebben we nu in de kookplaat. Filter in de vaatwasser en doekje door de tunnel en klaar. 2 maal per jaar een filter van 25 EUR, maar dat doen we graag. Zo blij mee!
woensdag 25 september 2019 om 19:16
Hier hebben wij ook over zitten twijfelen. Uiteindelijk niet voor gekozen ivm verlies van ruimte in de keukenlade eronder. Maar zo te lezen bevalt het goed?
Ik was inderdaad ook aan het twijfelen omdat ik regelmatig wat over laat koken
Wij hebben nu gekozen voor een schuine afzuig met hob2hood functie. Oftewel de afzuiger communiceert met de kookplaat. Waardoor alles automatisch aan gaat.
woensdag 25 september 2019 om 19:49
Wij hebben 17 jaar geleden een Ikea keuken gekocht toen we hier kwamen wonen, die wordt nu binnenkort vervangen door een keuken van keukenkampioen.
Was heel tevreden over onze Ikea keuken, zijn er ook gaan kijken voor weer een nieuwe, maar vonden die van keukenkampioen net iets mooier.
Keukenkampioen heeft wel 5x gebeld/gemaild over aanpassingen, en probeerden meerwerk op te dringen, zeer klant onvriendelijk .
Onze Ikea keuken na 17! Jaar nog verkocht op Mp voor 500 euro aan een studentenhuis,
Was heel tevreden over onze Ikea keuken, zijn er ook gaan kijken voor weer een nieuwe, maar vonden die van keukenkampioen net iets mooier.
Keukenkampioen heeft wel 5x gebeld/gemaild over aanpassingen, en probeerden meerwerk op te dringen, zeer klant onvriendelijk .
Onze Ikea keuken na 17! Jaar nog verkocht op Mp voor 500 euro aan een studentenhuis,
woensdag 25 september 2019 om 19:54
Ja die zit ook in onze nieuwe Smeg koelkast dat lijkt me super handig!watdachtjehiervan schreef: ↑25-09-2019 16:53Wij hebben een 0 graden lade in de koelkast. Daar blijft het groente en fruit lang goed in.
donderdag 26 september 2019 om 00:00
watdachtjehiervan schreef: ↑25-09-2019 18:20Wij zijn ook bij een "eerlijke" keukenboer geweest waar je niet af kon dingen. Die was duurder dan de de volle mep die we bij Tulp betaalde. Voor exact dezelfde keuken. Bij Tulp ging er 40% af. Dat heeft ons dus een hoop geld opgeleverd.
Tulp is ook gewoon onderdeel van de mandemakersgroep die, niet voor niets, dit jaar veroordeeld zijn voor 1 miljoen boete wegens misleidende verkooppraktijken.
Als je daar als naar buiten loopt met het idee dat het je geld heeft opgeleverd ben je dus gewoon ingepakt door prima verkopers. Jij blij, zij blij.
donderdag 26 september 2019 om 00:18
Mijn inbouwmagnetron kostte geen 1000 euro. 162 euro bij coolblue. Het ding heeft ook nog een grilfunctie. En ik heb hem in laten bouwen omdat dat er gewoon veel mooier uitziet.NorthCape schreef: ↑25-09-2019 18:04Mocht je een magnetron willen, bouw deze niet in, maar zet die los in een kast. Een losse magnetron kost 100 euro, inbouw 1000,= . Zorg wel voor een wandcontactdoos in het kastje.
Kijk even het programma van de (volgens mij) rekenkamer terug op npo start, daar zie je wat een keuken ‘kost’ en hoe de DMG groep een spelletje met je speelt.
Voor onze keuken, had ik het ontwerp in de Ikea planner gemaakt, hierdoor Had ik een beetje een idee wat de keuken zou gaan kosten.
Uiteindelijk een Bulpthaup keuken gekocht en heel blij mee.