prive occasion leasen?

26-09-2019 15:09 29 berichten
Tot nu toe koop ik ongeveer elke drie jaar een tweedehands auto van rond de 2000 euro.
Soms heb ik weinig reparatiekosten en soms extreem veel.
Ik overweeg nu te gaan leasen, vooral voor het gemak, geen onverwachte kosten meer.
Nu hoor ik dat je ook tweedehands kunt leasen.
Wie heeft ervaring met het (privé) leasen van een occasion? en wat betaal je p/m?
Alle reacties Link kopieren
Dat hang volledig af van hoeveel je rijdt, de looptijd van het contract en het type auto dat je wil leasen. Wordt het een Kia Picanto of een Volvo?
Houd er ook rekening mee dat een prive-lease als lening wordt gezien, dit kan dus tegenwerken als je bijvoorbeeld een huis wilt kopen of anderszins wilt lenen, omdat je een BKR-notering krijgt.
Zakelijk heb ik hier wel eens naar gekeken, zowel 'sell & lease back' als occasion lease.

Het verbaasde me keer op keer dat die auto's duurder zijn dan nieuwe auto's leasen. Bij 'sell & lease back' reserveerde de leasemaatschappij een hoger bedrag voor reparatie, onderhoud en banden dan bij een nieuwe auto, omdat ze 'de historie van de auto niet kenden'. Vreemd genoeg kwam een occasion daarmee duurder uit dan een nieuwe auto. (Je zou nl. denken dat de occasion ook goedkoper is ingekocht, nl. tegen aanschafwaarde in plaats van de lineaire afschrijving die leasemaatschappijen zelf hanteren en dat je dat tegen elkaar weg kunt strepen?)
Maar ook leaseauto's die eerder terug zijn gekomen bij leasemaatschappijen (contracten die zijn afgekocht) en opnieuw de lease in gingen bleken keer op keer duurder dan nieuwe auto's. Ook dat kan ik niet echt verklaren. En uitleg heb ik ook nooit gehad.

M.a.w. mijn ervaring is dat lease alleen bij nieuwe auto's interessant is.
Prive leasen is een hele dure manier om auto te rijden. Je betaald honderden euro's per maand en dan moet je zelf nog de benzine betalen. En dan mag je, afhankelijk van het contract, niet meer dan 10.000 km rijden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Kun je een keer meer uitgeven? De categorie van 2000 euro moet je echt mazzel mee hebben, die krijgen net allemaal gebreken.

Leasen is vooral voordelig voor de leasemaatschappij, die verdienen goud geld.

Je zou ook kunnen kijken naar een nieuwe op afbetaling (bijvoorbeeld een klein 107'tje a 10.000), als je dan het leasebedrag maandelijks aflost, heb je na 4 jaar een auto die nog prima wat jaartjes mee kan. Op nieuwe auto's zit garantie voor grote gebreken.
Let op dat je schadevrije jaren bij je verzekering vervallen als je private lease aangaat. Je bent dan namelijk niet meer zelf verzekerd. Je schadevrije jaren vervallen daardoor, soms na 3 jaar, soms al na 1 jaar, afhankelijk van je verzekeringsmaatschappij. Als je daarna dus weer zelf een auto koopt, is je verzekering ontzettend duur. Dit was voor een belangrijke reden het niet te willen. Plus je bouwt niets op, aan het einde van de looptijd lever je de auto in en dat is het, ook met de aankoopprijs van je nieuwe auto begin je dan weer op 0, geen inruil.
En een occasion van dat bedrag zou ik überhaupt niet leasen.

Als je weinig onderhoud wilt, kijk dan naar een Toyota of andere Japanse merken. Die zijn super betrouwbaar. Even uit mijn hoofd is de Yaris al jarenlang de auto met de minste problemen van allemaal. Wij rijden al jaren Toyota en nooit één reparatie hoeven doen of problemen gehad.
Madeliefjees schreef:
26-09-2019 15:58
Prive leasen is een hele dure manier om auto te rijden. Je betaald honderden euro's per maand en dan moet je zelf nog de benzine betalen. En dan mag je, afhankelijk van het contract, niet meer dan 10.000 km rijden.
Op de site van de ANWB staan er berekeningen, dit schijnt wel mee te vallen. Met name omdat leasemaatschappijen veel dezelfde auto's inkopen en daardoor hele hoge kortingen krijgen.

Qua kilometers; je moet wel een "stabiel" aantal kilometers per jaar rijden inderdaad
ztrdg schreef:
26-09-2019 16:01
Let op dat je schadevrije jaren bij je verzekering vervallen als je private lease aangaat. Je bent dan namelijk niet meer zelf verzekerd. Je schadevrije jaren vervallen daardoor, soms na 3 jaar, soms al na 1 jaar, afhankelijk van je verzekeringsmaatschappij. Als je daarna dus weer zelf een auto koopt, is je verzekering ontzettend duur. Dit was voor een belangrijke reden het niet te willen. Plus je bouwt niets op, aan het einde van de looptijd lever je de auto in en dat is het, ook met de aankoopprijs van je nieuwe auto begin je dan weer op 0, geen inruil.
Is dat zo? Want bij zakelijke leaserijders kan de leasemaatschappij een verklaring afgeven of je schadevrije jaren registreren op roydata. Daar moet je wel zelf om vragen. Waarom zou dat bij privélease niet kunnen?
Madeliefjees schreef:
Ook voor een eigen auto betaal je honderden euro's per maand: afschrijving (!), verzekering, pechhulp, reparatie, onderhoud, banden. En je mag wel meer rijden dan die 10.000, maar die kilometers betaal je uiteraard ook. Vaak is dat wel iets om op te letten bij leasecontracten: hoe meer- en minderkilometers worden verrekend.

Het is écht niet zo dat een leasemaatschappij honderden euro's per maand op die auto verdient, dat is tientjeswerk (en dat is nog steeds geld, maar toch...).
Ik koop om de 10 jaar een splinternieuwe auto uit de showroom.
Ik ruil de vorige in, en moet dan ongeveer 10.000 bijleggen voor een nieuwe .
Is veeel goedkoper dan private lease.
1000 per jaar sparen is goedkoper dan 200 pm leasen
Privé leasen is volgens mij zo slecht nog niet, als je niet heel veel kilometers rijdt en aan een kleine auto genoeg hebt. Een vriendin van mij die verstand heeft van geld en alles heel grondig uitzoekt, doet het en is heel tevreden. Zij heeft dan wel een nieuw autootje geleased, een kleintje. Ze betaalt iets van 180 euro in de maand. Haar dochters mogen er ook in rijden en ze mag 'm geloof ik ook wel eens uitlenen zelfs.
Zij was aan een andere auto toe, maar wilde er niet al haar spaargeld aan uitgeven; zo veel heeft ze niet en ze woont alleen, dus wilde haar geld achter de hand houden. Een heel goedkope tweedehands auto gaf haar te veel risico op hoge kosten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
sandy1974 schreef:
26-09-2019 16:37

In die 200 euro zitten ook de kosten voor verzekering, wegenbelasting en onderhoud/APK. Dus je kan 1000 per jaar afschrijving niet afzetten tegen die 2400 euro per jaar.

Ik weet niet waar jij op baseert dat het veeel goedkoper is, dit hangt namelijk van een aantal factoren af.
Ik zou eens kijken op www.autotips.nl, hebben een goede vergelijker. Kan je ook gauw zien wat de goedkoopste is dacht ik, hebben in ieder geval een groot aanbod
Madeliefjees schreef:
Wij rijden gewoon 35.000 hoor.
Madeliefjees schreef:

Nee, dat is het niet.
Ik betaal geen "honderden euro's" per maand en ik rij zeker meer dan 10.000 km per jaar.

Ik heb het destijds zelf uitgerekend en vond het een goede deal. Een simpele 3e hands auto zal wellicht goedkoper zijn, maar met lease kies je voor zekerheid qua uitgaven en rijden in een nieuwe auto. Voor een volgende auto overweeg ik het zeker weer.

TO, ik heb geen ervaring met private occasion lease.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Wij hebben de aanschaf + kosten over 5 jaar van onze tweedehands auto berekend. Dat hebben we vergeleken met een auto via private lease. Over 5 jaar leasen zijn we hetzelfde bedrag kwijt. Dan liever lease en nieuw en zonder verrassende kosten dan weer een avontuur aangaan met een occassion.

Het enige is dat we aan het eind van de 5 jaar lease geen auto hebben om in te ruilen. Nou werd ik ook niet echt warm van de dagwaarde na een aanrijding van onze auto, dus die inruil die we mislopen bij een evt andere auto na de leaseauto zal ook wel meevallen.
Yella78 schreef:
26-09-2019 16:58
Privé leasen is volgens mij zo slecht nog niet, als je niet heel veel kilometers rijdt en aan een kleine auto genoeg hebt. Een vriendin van mij die verstand heeft van geld en alles heel grondig uitzoekt, doet het en is heel tevreden. Zij heeft dan wel een nieuw autootje geleased, een kleintje. Ze betaalt iets van 180 euro in de maand. Haar dochters mogen er ook in rijden en ze mag 'm geloof ik ook wel eens uitlenen zelfs.
Zij was aan een andere auto toe, maar wilde er niet al haar spaargeld aan uitgeven; zo veel heeft ze niet en ze woont alleen, dus wilde haar geld achter de hand houden. Een heel goedkope tweedehands auto gaf haar te veel risico op hoge kosten.
ik rij ongeveer 15000 km per jaar, heb ook maar een klein autootje nodig , en inderdaad ik wil van de risico,s op hoge kosten af.
Al heb ik ook weleens 4 jaar in een 20 jaar oude auto gereden ( 1100 euro voor betaald), waar ik alleen de keuring en 4 nieuwe bandjes aan kosten had, maar ik vermoed dat ik toen erg veel mazzel heb gehad.
sandy1974 schreef:
26-09-2019 16:37
Dat klinkt heel mooi, mits je het geld hebt om een nieuwe auto aan te schaffen de eerste keer.
ztrdg schreef:
26-09-2019 16:03
En een occasion van dat bedrag zou ik überhaupt niet leasen.

Als je weinig onderhoud wilt, kijk dan naar een Toyota of andere Japanse merken. Die zijn super betrouwbaar. Even uit mijn hoofd is de Yaris al jarenlang de auto met de minste problemen van allemaal. Wij rijden al jaren Toyota en nooit één reparatie hoeven doen of problemen gehad.
Maar, je hebt wel je kosten, kleine beurt , grote beurt, af en toe nieuwe banden, verzekering, belasting , keuring , afschrijving .
ik vraag me af of dat echt heel veel goedkoper is dan leasen, daar zit alles bij in.
Lorara schreef:
26-09-2019 17:05
Ik zou eens kijken op www.autotips.nl, hebben een goede vergelijker. Kan je ook gauw zien wat de goedkoopste is dacht ik, hebben in ieder geval een groot aanbod
thanks voor de tip, ik ga even kijken.
Ik lease zelf ook prive en ben half november toe aan mijn tweede private lease auto.

We hebben een gloednieuwe auto gekocht, 3 jaar geleden, waar man in rijdt. Aangezien ik voor mijn werk ook een auto nodig heb, dagelijks zo'n 100km afleg, wilde ik graag een (relatief) nieuwe auto.
Na lang wikken en wegen, de voor-en nadelen op een rij te hebben gezet, zijn we een private lease aangegaan. Ik rij nu nog een Skoda Citigo voor 200,- in de maand ( exclusief benzine, 20.000 km per jaar, eigen risico afgekocht, winterbanden erop, contract voor 2 jaar). Vanaf half november wordt dat een Suzuki Swift, a 250,- per maand. Ik wilde graag een slagje groter, ivm 2 kleine kinderen.

De kosten voor de private lease vang ik deels op met de reiskostenvergoeding vanuit mijn werkgever, die behoorlijk riant is.
Geen omkijken naar onderhoudskosten, afschrijving, als er iets met de auto is maak ik gewoon een afspraak bij de garage en ons spaargeld blijft op de rekening staan. De kosten van de lease gaat van onze lopende rekening en is ingecalculeerd in de maandelijkse uitgaven.

Mijn broertje least sinds vorige week een showroommodel, waar een aantal proefritten mee zijn gereden ( Peugeot 208). Leuke aanbieding, nauwelijks mee gereden, maar omdat er een nieuw model aan komt, werd dit model tegen een voor hen OK bedrag aangeboden als private lease. Hoe of wat weet ik verder niet, maar wellicht dat dit ook bij andere dealers zo wordt aangeboden?
Als je vergelijkt met zelf kopen, vergeet dan de afschrijving niet. Die is bij auto's van € 2.000 laag, maar bij nieuwe(re) auto's kan dat er flink inhakken. Die post wordt vaak vergeten wanneer mensen zeggen dat lease zo duur is.

Voor mijn eigen auto heb ik net even berekend wat de huidige waarde is, de cataloguswaarde en dus de afschrijving. Rekening houdend met de andere kosten was ik voor dezelfde auto echt duurder uit geweest wanneer ik deze zelf nieuw had gekocht.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik rijd nu dik een jaar in mijn lease occassion. Heb destijds alles op een rijtje gezet (kosten van mijn vorige auto ieder jaar bij apk bijv) en kwam redelijk vergelijkbaar uit. Na lang nadenken gekozen voor de zekerheid. Mijn maandbedrag verschilde niet veel van een nieuwe lease, maar de looptijd is korter. Omdat ik het best spannend vond, was dat doorslaggevend voor mij. Dat ik er in ieder geval niet 5 jaar aan vast zat. Nu loopt ie over een tijdje af en denk ik dat ik opnieuw ga leasen. Ten behoeve van de schadevrije jaren kan ik een verklaring opvragen, mocht ik weer zelf een verzekering gaan afsluiten ooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven