prive occasion leasen?
donderdag 26 september 2019 om 15:09
Tot nu toe koop ik ongeveer elke drie jaar een tweedehands auto van rond de 2000 euro.
Soms heb ik weinig reparatiekosten en soms extreem veel.
Ik overweeg nu te gaan leasen, vooral voor het gemak, geen onverwachte kosten meer.
Nu hoor ik dat je ook tweedehands kunt leasen.
Wie heeft ervaring met het (privé) leasen van een occasion? en wat betaal je p/m?
Soms heb ik weinig reparatiekosten en soms extreem veel.
Ik overweeg nu te gaan leasen, vooral voor het gemak, geen onverwachte kosten meer.
Nu hoor ik dat je ook tweedehands kunt leasen.
Wie heeft ervaring met het (privé) leasen van een occasion? en wat betaal je p/m?
zaterdag 28 september 2019 om 09:44
Bij een nieuwe auto heb je die eerste 4 jaar vrijwel geen kosten aan onderhoud en banden en keuren is ook pas na 4 jaar. Je hebt daarentegen wel een hogere afschrijving.
zaterdag 28 september 2019 om 10:04
Ik vind die onderhoudskosten in de eerste jaren juist best tegenvallen. Ik heb meerdere leaseauto's gehad en met alle geavanceerde technologie gaat er ook veel sneller iets stuk.
Nu is mijn enige vergelijkingsmateriaal mijn allereerste, zelf gekochte auto. Dit was een simpele tweedehands auto waar ik bijna 7 jaar in heb gereden. Die auto was in al zijn eenvoud een topper, hij heeft me nooit laten staan. Nooit startproblemen gehad in koude winters. Nooit grote reparaties los van het reguliere onderhoudsprogramma.
Daarna heb ik een aantal nieuwe leaseauto's gehad die veel meer problemen hebben opgeleverd. Vervanging van de brandstofpomp, niet starten in de winter en ook accuproblemen in de zomer, niet werkende airco, motorstoringen... Kan een simpel geval van pech zijn geweest, maar ik ben wel blij dat ik als leaserijder die reparaties niet zelf hoefde af te tikken.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode
zaterdag 28 september 2019 om 10:41
Dit is wel waar. Je kunt ook een auto van 2 jaar oud kopen, dan zit er nog wel 2 jaar garantie op, maar scheelt dat aanzienlijk in de aankoopprijs.
zaterdag 28 september 2019 om 11:41
Ook wel een punt ja. Al vraag ik me af hoeveel van die dingen onder de garantie vallen bij een nieuwe auto, het gedoe heb je er wel van.malibu82 schreef: ↑28-09-2019 10:04Ik vind die onderhoudskosten in de eerste jaren juist best tegenvallen. Ik heb meerdere leaseauto's gehad en met alle geavanceerde technologie gaat er ook veel sneller iets stuk.
Nu is mijn enige vergelijkingsmateriaal mijn allereerste, zelf gekochte auto. Dit was een simpele tweedehands auto waar ik bijna 7 jaar in heb gereden. Die auto was in al zijn eenvoud een topper, hij heeft me nooit laten staan. Nooit startproblemen gehad in koude winters. Nooit grote reparaties los van het reguliere onderhoudsprogramma.
Daarna heb ik een aantal nieuwe leaseauto's gehad die veel meer problemen hebben opgeleverd. Vervanging van de brandstofpomp, niet starten in de winter en ook accuproblemen in de zomer, niet werkende airco, motorstoringen... Kan een simpel geval van pech zijn geweest, maar ik ben wel blij dat ik als leaserijder die reparaties niet zelf hoefde af te tikken.
Ik heb aan de laatste 2 (zeer) jonge occasions de eerste 4 jaar geen kosten gehad behalve de standaard beurtjes dus ik heb mazzel gehad. De auto ervoor was 4 jaar oud toen ik 'm kocht en een rampenbak.
Als ik een Toyota Aygo vergelijk* kom ik op € 425 per maand uit volgens de ANWB bij aanschaf (inclusief brandstof) en € 260 bij private lease via Toyota zonder brandstof. Tel daar nog zo'n € 125 brandstof bij op (ca. 1:18?) en private lease is met ca. € 385 goedkoper? Rekent de ANWB dan zo royaal?
* 4 jaar, 15000 km per jaar.