Hond ineens verlatingsangst

14-10-2019 11:50 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort begint mijn hond te loeien (niet continu) zodra we weg zijn.

Hond is 7 jaar en heeft dit niet eerder gedaan, iemand tips.

Hebben 2 honden dus hij is niet helemaal alleen.
Such a beautiful place to be with Friends.
Al bij de dierenarts geweest? Misschien dementie?
gizzmo-returns schreef:
14-10-2019 12:00
Al bij de dierenarts geweest? Misschien dementie?
Nog niet, maar lijkt me sterk, hij is verder niet veranderd. Hou het iig in mijn achterhoofd.
Ben je verhuist? Baby gekregen? Nieuwe hond of kat? Zijn de buren aan het verbouwen?
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Delite_ schreef:
14-10-2019 12:06
Ben je verhuist? Baby gekregen? Nieuwe hond of kat? Zijn de buren aan het verbouwen?
Allemaal niet, wel een andere baan. Aantal weken thuis geweest, dat zou het kunnen zijn. Zelf niet aan gedacht.
Misschien doe je iets verkeerd voordat je weggaat? Zielig of nep-opgewekt tegen hem doen?
Dan moet het maar zoals het kan
Lastig.
Is hij gewoon los in huis? Was hij ooit vroegah gewent aan een bench? Het zou kunnen helpen die weer terug te brengen, tijdelijk.
En anders weer gewoon oefenen in het weekend. Terug naar de basis. Even 5 minuten weg, en weer naar binnen als hij even stil is.
Hij zal er wel weer aan wennen, maar vervelend is het wel.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Delite_ schreef:
14-10-2019 12:43
Lastig.
Is hij gewoon los in huis? Was hij ooit vroegah gewent aan een bench? Het zou kunnen helpen die weer terug te brengen, tijdelijk.
En anders weer gewoon oefenen in het weekend. Terug naar de basis. Even 5 minuten weg, en weer naar binnen als hij even stil is.
Hij zal er wel weer aan wennen, maar vervelend is het wel.
Bedankt hier ga ik mee aan de slag
LoveDobby schreef:
14-10-2019 13:28
Goed plan. En heb je nog een oude telefoon liggen waarmee je het geloei op kunt nemen? Er zijn gratis apps die eigenlijk bedoeld zijn om te horen of je praat in je slaapt. Zoeken op trefwoord sleep talk, geloof ik. Die nemen alleen op als er ook echt geluid is en maken een grafiekje van de dag waarbij je precies kunt zien op welke tijden het geluid piekt.

Daarmee kun je inschatten hoe ernstig het probleem is, of het verbetert en of oefenen in het weekend voldoende is.

Als bijvoorbeeld blijkt dat hij steeds rond 12 uur voor het eerst begint te loeien, kan je tijdelijk proberen om hem door iemand om half twaalf even uit te laten, en dit tijdstip langzaam steeds een beetje opschuiven.
Buurvrouw houdt vandaag bij wanneer en hoe vaak hij het doet, volgens haar is het inderdaad sinds ik weer ah werk ben. Helaas kwam ze er gister pas mee.
LoveDobby schreef:
14-10-2019 13:28
Opnieuw het alleen zijn opbouwen is idd heel belangrijk. En ook dat je zelf rustig bent als je vertrekt. Als jij gehaast, gestresst of bozig doet, wordt de hond ook nerveus.

Mijn hond (en de vorige ook trouwens) doet het het best bij vaste rituelen. Ik neem dus altijd wel echt afscheid van hem en met een vast praatje erbij waarbij ik vertel dat hij even op het huis moet passen, dat hij even lekker een tukkie op bed kan gaan doen, en wanneer ik weer terug kom.
Wat een lief ritueel, Nummer*Zoveel. :puppy: Dat tukkie doen doet me denken aan een andere tip: een hond die moe en tevreden is kan doorgaans ook makkelijker alleen thuis blijven dan een hond die nog barst van de energie en zich verveelt. Als je hond alvast minstens een uur is wezen loslopen, uitwaaien en spelen met andere honden is de kans groter dat hij lekker een tukkie gaat doen als je weg bent.
groenteboerin schreef:
14-10-2019 20:13
Wat een lief ritueel, Nummer*Zoveel. :puppy:

Ik doe het omdat het werkt. Ik nam deze herplaatser met verlatingsangst in huis, en dan hebben ze echt geruststelling nodig. Inmiddels kijkt hij niet eens meer op als ik 2x per week in de ochtend naar de fysio ga. Hij weet hoe lang dat duurt en dat ik zo weer terug ben.

Als ik voor iets anders weg moet, dan vindt hij het nog wel moeilijker. Maar door met hem te praten snapt hij steeds beter wat hij kan verwachten, en dat geeft rust.

Met mijn vorige hond had ik precies zo’n ritueel. Toen moest ik nog wel eens een paar dagen op zakenreis, en dan telde ik altijd hardop de nachtjes slapen met hem. Vaste prik dat hij op de dag van terugkomst veel naar de hal liep om te kijken of ik er al aan kwam. Echt heel schattig!
groenteboerin schreef:
14-10-2019 20:13
Wat een lief ritueel, Nummer*Zoveel. :puppy: Dat tukkie doen doet me denken aan een andere tip: een hond die moe en tevreden is kan doorgaans ook makkelijker alleen thuis blijven dan een hond die nog barst van de energie en zich verveelt. Als je hond alvast minstens een uur is wezen loslopen, uitwaaien en spelen met andere honden is de kans groter dat hij lekker een tukkie gaat doen als je weg bent.
Helaas kan hij niet los, het is een Beagle met echte Beagle trekjes helaas, los betekend weg en ik woon langs een drukke weg. Ga wel altijd een flink stuk met hem lopen.
Eens met voorgaande berichten. Opnieuw opbouwen, lekker moe maken voordat je gaat (naast wandelen kan dat bijv ook met hondendenkspelletjes). Zelf doe ik ook altijd een ritueel voordat ik wegga. Ik geef hele kleine snoepjes en strooi die door de kamer. Dan weet hij dat ik vertrek, en is even bezig / afgeleid.
every journey starts with a single step
Wilde hondachtige pups zijn altijd stil als hun moeder gaat jagen. Anders werden ze al heel gauw opgevroten door de leeuwen.

Cubs heten ze; geen pups. ;-)
Dan moet het maar zoals het kan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven