eetgewoontes van een 5-jarige

08-04-2009 18:52 57 berichten
Omdat ik zelf geen moeder ben, maar de meeste dames op deze pijler waarschijnlijk wel, weet een van jullie vast het antwoord op mijn vraag wel. Is het normaal dat een 5-jarige nog uit potjes eet?

De reden van mijn vraag is - heel in het kort - een etentje dat binnenkort gaat plaatsvinden en waar de moeder van de bewuste 5-jarige nogal een drama van maakt. Het is de bedoeling dat iedereen hetzelfde menu krijgt (behalve vegetariers en speciale dieet-eisen) Ik had gevraagd of ik soms een kindermenu moest bestellen - dat leek me wel zo attent - , maar omdat de dame dat niet lust (...) en eigenlijk verder helemaal niks lust, zou moeders wel een potje meenemen. Dat leek mij nogal extreem voor een kind van 5 maar - zoals gezegd - ik heb zelf geen kinderen dus ik kom hier even voor de reality-check zeg maar.

Brand maar los ...
Alle reacties Link kopieren
kinderen van 5 eten echt allang al met de pot mee. Gedver, dat ie dan nog eten uit een potje krijgt..
Hoi,

Niet normaal, maar zij is de moeder dus als zij potje wil dan is het een potje.

Groetjes,

Sendil
Nee, is niet normaal in de zin van dat doen de meeste kinderen van vijf , maar als je een gezellige avond wil zonder drama's aan tafel zou ik me er maar niet druk om maken .

Ook lekker voordelig , toch ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
een 5 jarige die niet eens een kindermenuutje wil....help, dan heb je volgens mij echt iets niet goed gedaan in de opvoeding
Met vijf jaar nog een potje eten is niet gangbaar, nee. Sommige kinderen zijn hele moeilijke eters en soms heeft dat een oorzaak. Je weet niet hoe de ouders er mee omgaan thuis, je kent de achtergrond niet. Wellicht grijpt ze naar een potje, omdat ze geen drama's wil tijdens een etentje, maar doen ze thuis heel erg hun best op hun kind goed te leren eten.

Lekker aan de ouders overlaten en niet mee bemoeien.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:royanne77 schreef op 08 april 2009 @ 19:06:

een 5 jarige die niet eens een kindermenuutje wil....help, dan heb je volgens mij echt iets niet goed gedaan in de opvoeding

Of het kind eet gewoon niet. Ja, echt, die kinderen zijn er.

Een vijfjarige die een potje eet is niet normaal in de zin dat vele vijfjarigen hetzelfde doen. Maar och, als je dat een drama met de moeder scheelt, prima toch? Laat dat kind lekker een potje eten en geniet zelf fijn van je lekkere eten. Iedereen blij.
O absoluut BGB, als ze alleen een potje wil moet ze dat vooral eten! daar ga ik beslist niet dwars voor liggen. Al was het alleen maar om de drama's te voorkomen inderdaad. (en trust me: ze KAN drama's schoppen....) Maar ik was gewoon nieuwsgierig of mijn gevoel wel klopte dat ze daar een beetje oud voor is. ja dus.
poezewoes; ik ken de achtergrond vrij goed hoor, en ik heb wel zich op de oorzaak: gewoon stront verwend als je het mij vraagt.

Ik kan het in die zin niet 100% aan de ouders ' overlaten' trouwens omdat ik wel iets moet doorgeven aan het restaurant. Maar als ze wrsch toch een potje gaat eten zeg ik wel dat ze er vooral geen werk van hoeven te maken.
Normaal gesproken kunnen ze met 1 jaar met de pot mee eten
Op het dak zie je kleine musjes,
je weet; ze krijgen wormen ... maar het lijken kusjes!
Die van mij (4 jaar) heeft ook dramatische eetgewoonten. Maar d'r gaan toch wel patatten in een 5 jarige? Of gaan jullie niet uit eten?

Die van mij blieft alles wat met een 'p' begint (poffertjes, pannekoeken, patat, pizza), potjes niet, die zijn passé.

Als wij uit eten gaan dan krijgt ze frietjes, feestelijk, een tractatie voor haar. Als ze dan nog niet eet, dan eet ze maar niet.
Een thuis: met de pot mee, soms onder (zachte) dwang.
Nee niet normaal. Maar wat is normaal? Als zij het nog te hachelen vind het moeders het nog geeft..
Ehm, mijn zoon vindt de andijvie van Olvarit nog steeds het lekkerst. Hij is net 11. Het kan mij niet echt boeien; of ik nu een verpakking uit het koelvak trek voor hem (die dan weer veel te groot is natuurlijk), of ik pak een portie die hij groot genoeg vindt van meneer Olvarit..lekker belangrijk. Dus zo heel af en toe koop ik dat.
O ja, vergeet ik nog te zeggen dat hij onze versgemaakte andijviestamppot niet lekker vindt, en deze dus wel eet.
Er zijn toch ook volwassenen die zo'n potje gepureerd fruit heerlijk vinden?
quote:Mirjam762 schreef op 08 april 2009 @ 19:30:

Er zijn toch ook volwassenen die zo'n potje gepureerd fruit heerlijk vinden?Ja, ik at het als puber wel eens als mijn beugel net was aangedraaid - vast voedsel ging dan niet zo lekker, en zo'n fruithapje was nog best te nassen
klopt Mirjam762, maar de meeste volwassenen eten dat niet tijdens een diner in een duur restaurant
Maar het gaat ook niet over een volwassene toch? Laat 't kind lekker haar prakkie eten, zij blij, geen gezeur, iedereen blij.
Is het gebruikelijk? nee niet bepaald. Maar als zij dat wil en de ouders het prima vinden, wat is dan het probleem? Ieder zijn meug. (Mijn kinders gruwelden van potjes eten. kan me niet voorstellen dat ze het lust eigenlijk, brrrrr.)
Ikzelf ben het levende bewijs dat het over gaat , ik heb ook extreem lang op potjes geleefd .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Het is inderdaad te hopen dat ze er blij van wordt Schravelvot. En dat ze niet net tijdens dat etentje bedenkt dat ze toch grote-mensen-eten wil en het alsnog op een bl`eren gaat zetten.

Het maakt mij verder niet uit WAT ze eet als ze maar iets eet. Ik was gewoon nieuwsgierig of het normaal was, en daar heb ik denk ik wel een antwoord op gekregen.

o, @ Wiekje; ja, ik dacht in mijn naieve kinderloosheid dat een kindermenu met patat en appelmoes wel een schot in de roos zou zijn, maar dat bleek dus niet zo te zijn ! Best overzichtelijk trouwens, zo'n alfabetische eter. De p zit al best ver in het alfabet, dus die komt er wel
Als een kind moeilijke eter is, dan vind ik het juist goed van die moeder dat ze jou niet opzadelt met een niet-etend kind, maar een potje meeneemt waarvan ze zeker weet dat haar kind dat eet.

Gangbaar? Nee. Ideaal voor iedereen? Ja.

En goed meegedacht van de moeder vind ik.

En Royanne: 'iets mis gegaan in de opvoeding als een kind niet eet? wat is dat nou voor rare stelling?

Als een kind niet eet, dan eet t niet, dan kan je als ouder op je kop gaan staan.

Of ga jij je kind als ie niet wil eten een kindermenuutje met een vork zijn keel in stampen?
Weten we meteen de oorzaak dat dat kind van 5 nog uit een potje eet. Want ze krijgt al een jaar of 4 haar zin in wat ze wil eten blijkbaar. Tjsa,....dan wordt het natuurlijk steeds lastiger dat patroon te doorbreken.

Maar goed, ik kan er ook naast ziten hoor. Moet zeggen dat ik in mijn omgeving niemand ken die dit nog aan zijn kinderen van die leeftijd voorzet. Ik neem toch aan dat er met het kerstdiner op school wél gewoon wordt meegegeten? Of wordt daar dan ook een potje geopend? Is het vast zo over,......
Heb ook een dochter van 5. En dochter eet elke zondag zo'n 'Olvarit bordjesmenu'. Reden is dat wij zaterdags meestal een patatje o.i.d. eten, en 's zondags eten we eigenlijk alleen maar liflafjes. Om te voorkomen dat dochter twee x per week zonder groente zit, krijgt ze dus zo'n bordje. Ze zal ooit zelf wel aangeven wanneer ze het niet meer te pruimen vindt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven