Geld & Recht alle pijlers

Verjaardags boodschappen niet van gezamenlijke rekening?

19-10-2019 17:18 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik woon al een tijdje samen met mijn vriendin. We hebben een gezamenlijke rekening voor vaste lasten, boodschappen, verschillende spaarpotjes en andere gezamenlijke uitgaven. Hiernaast hebben we allebei onze eigen rekening voor persoonlijke uitgaven.

Ik heb besloten mijn verjaardag te vieren en wat vrienden uit te nodigen thuis. Het zijn vooral vrienden van mij, waarvan ze een aantal al redelijk goed kent. Enkele gezamenlijke vrienden die we hebben kunnen niet. Van haar komt er een vriendin en de buren komen.
De boodschappen hiervan zijn zo'n 80-100 euro. Het gaat om drinken en wat hapjes.

Nu is er een discussie ontstaan dat mijn vriendin vind dat ik dit niet van het gezamenlijke boodschappen geld mag betalen. Haar argument is dat het vooral 'mijn' feestje is en zij zelf nooit feestjes geeft. Ze vind het hierdoor oneerlijk. En als het wel van de gezamenlijke rekening betaald gaat worden, wil ze hier compensatie voor.

Mijn eerste reactie was dat ik het een beetje flauw en krampachtig vind. Ik heb namelijk het idee dat als er bij andere stellen in mijn omgeving (zoals ouders, vrienden, ooms en tantes) een feestje gegeven word, er ' gewoon' boodschappen gedaan worden. Het is natuurlijk wel 'mijn' verjaardag maar het is wel bij 'ons' thuis. En ze is er ook gewoon bij aanwezig.

Gevoelsmatig mis ik denk ik een beetje het 'wij' gevoel en vind ik het zoals ik eerder al zei wat flauw als er bij iedere uitgave die we samen doen ons moeten afvragen of de ander er wel genoeg van profiteert. Ik zie dat al snel als moeilijk doen / onredelijk.

Maar goed, misschien ben ik wel degene die hier onredelijk is. Het hele probleem zou natuurlijk niet bestaan als zij ook gewoon haar verjaardag zou vieren of wat vaker mensen uitnodigt om te eten waar ik dan ook aan meebetaal.

Ik moet er wel bij vermelden dat ik het nu wel zelf betaald heb. Ik heb meer inkomen (betaal ook meer huur) en zij heeft wel als verassing een grote taart en kadootjes gekocht. De discussie gaat over als ons inkomen min of meer gelijk is, of het dan ook zo moet gaan.

Toch nog een best lang verhaal geworden om zo iets kleins dus ik kan me voorstellen dat er wat gegniffeld wordt. Wie in dit verhaal is onredelijk en hoe gaat dat bij jullie?
iloondb schreef:
20-10-2019 07:44
Hebben jullie wel iets vast gelegd? In de zin van, staat het huis nog steeds op zijn naam? Betaal jij nu zijn hypotheek? Wat als het uitgaat, dan sta jij op straat en ondertussen heb je een flink deel van zijn hypotheek betaald?
Inmiddels getrouwd zonder huwelijkse voorwaarden plus kind.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
20-10-2019 09:06
Ze is er toch bij ; er komt ook nog 1 vriendin van haar plus de buren.
Oh sorry, daar heb ik overheen gelezen.

Maar als ik een vriendin van mij trakteer op een etentje, zoals hier in het topic ergens wordt geopperd, ja, dan betaal ik dat zelf. Als mijn man naar een concert gaat met een vriend, betaalt hij dat ook zelf. Boodschappen voor gezamenlijke verjaardagen gaan gewoon van de rekening. Net als alles voor ons huis, klusspullen en dat soort dingen. Maar dingen voor onze eigen hobby's betalen we zelf. Ik heb een paard, zou het bizar vinden dat mijn man mee moet betalen aan mijn stalgeld, lessen en een nieuw zadel bijv. Andersom ga ik niet meebetalen aan zijn dure hobby. Dit werkt prima voor ons en we hebben nooit ruzie over geld. We hebben dit ook nooit letterlijk zo afgesproken, maar zo is het gewoon ontstaan en voor ons werkt dat hartstikke goed. :)
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
20-10-2019 08:55
Reken je dan ook je maandverband apart af?
Nee, dat soort dingen niet. Net als dat mijn man nespresso cups koopt, terwijl ik zelden tot nooit koffie drink. Dat zijn gewoon dagelijkse dingen. Gaat meer om uitjes en hobby's wat wij apart doen. Zie hierboven.
anoniem_387894 wijzigde dit bericht op 20-10-2019 09:38
3.52% gewijzigd
Als ze het echt eerlijk wil dan moet ze 50% van alle vaste lasten betalen. Jij kan er niks aan doen dat ze minder dan jij verdiend.
Alle reacties Link kopieren
Capablanca schreef:
19-10-2019 17:18
Hoi,

Ik woon al een tijdje samen met mijn vriendin. We hebben een gezamenlijke rekening voor vaste lasten, boodschappen, verschillende spaarpotjes en andere gezamenlijke uitgaven. Hiernaast hebben we allebei onze eigen rekening voor persoonlijke uitgaven.

Ik heb besloten mijn verjaardag te vieren en wat vrienden uit te nodigen thuis. Het zijn vooral vrienden van mij, waarvan ze een aantal al redelijk goed kent. Enkele gezamenlijke vrienden die we hebben kunnen niet. Van haar komt er een vriendin en de buren komen.
De boodschappen hiervan zijn zo'n 80-100 euro. Het gaat om drinken en wat hapjes.

Nu is er een discussie ontstaan dat mijn vriendin vind dat ik dit niet van het gezamenlijke boodschappen geld mag betalen. Haar argument is dat het vooral 'mijn' feestje is en zij zelf nooit feestjes geeft. Ze vind het hierdoor oneerlijk. En als het wel van de gezamenlijke rekening betaald gaat worden, wil ze hier compensatie voor.

Mijn eerste reactie was dat ik het een beetje flauw en krampachtig vind. Ik heb namelijk het idee dat als er bij andere stellen in mijn omgeving (zoals ouders, vrienden, ooms en tantes) een feestje gegeven word, er ' gewoon' boodschappen gedaan worden. Het is natuurlijk wel 'mijn' verjaardag maar het is wel bij 'ons' thuis. En ze is er ook gewoon bij aanwezig.

Gevoelsmatig mis ik denk ik een beetje het 'wij' gevoel en vind ik het zoals ik eerder al zei wat flauw als er bij iedere uitgave die we samen doen ons moeten afvragen of de ander er wel genoeg van profiteert. Ik zie dat al snel als moeilijk doen / onredelijk.

Maar goed, misschien ben ik wel degene die hier onredelijk is. Het hele probleem zou natuurlijk niet bestaan als zij ook gewoon haar verjaardag zou vieren of wat vaker mensen uitnodigt om te eten waar ik dan ook aan meebetaal.

Ik moet er wel bij vermelden dat ik het nu wel zelf betaald heb. Ik heb meer inkomen (betaal ook meer huur) en zij heeft wel als verassing een grote taart en kadootjes gekocht. De discussie gaat over als ons inkomen min of meer gelijk is, of het dan ook zo moet gaan.

Toch nog een best lang verhaal geworden om zo iets kleins dus ik kan me voorstellen dat er wat gegniffeld wordt. Wie in dit verhaal is onredelijk en hoe gaat dat bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nogal wat hoor om alles op een weegschaal te moeten leggen. Zou me bij haar reactie alleen iets kunnen voorstellen als ze door die boodschappen het eind van de maand niet haalt met haar geld. Maar dan kan je dat nog anders brengen lijkt me.
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties. Nog een aanvulling gezien de vele vragen:
- Ik heb wel op het laatste moment, een week van tevoren besloten dat ik mijn verjaardag wil vieren
- Ik heb een stuk hoger inkomen dan mijn vriendin.
- Samen hebben we niet een heel hoog inkomen. Onze kale huur is 630 euro, ik verdien zo’n 2000 netto in de maand, mijn vriendin zo’n 600- 1500(flexwerk)
- We hebben ons gezamenlijke geld verdeeld in allerlei potjes ( vakantie, sparen voor een huis, boodschappen, leuke dingen doen, onvoorziene situaties enz.)
- Het geld van leuke dingen doen en boodschappen was bijna leeg. Mijn vriendin haar argument is dat we er dan ‘eigenlijk’ geen geld voor hebben omdat we er geen rekening mee gehouden hebben van te voren. Mijn argument is even iets uit een ander potje halen achteraf is hetzelfde als er van te voren rekening mee houden.

We storten allebei iedere maand 550 pp op de gezamenlijke rekening waarvan 200 naar boodschappen, 50 voor ‘leuke dingen doen’ en de rest in lange termijn spaarpotjes.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
20-10-2019 09:06
Ze is er toch bij ; er komt ook nog 1 vriendin van haar plus de buren.
Het viel me op dat TO 'de buren' onder 'haar' gasten rekent. Alsof het niet ook zijn buren zijn en een beetje goede burenrelatie het woongenot behoorlijk ten goede komt.
Ik vind jullie beiden 'raar' staan in de financiële relatie. Inderdaad: Geen wij-gevoel te bespeuren.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Capablanca schreef:
20-10-2019 10:20
Dank voor de reacties. Nog een aanvulling gezien de vele vragen:
- Ik heb wel op het laatste moment, een week van tevoren besloten dat ik mijn verjaardag wil vieren
- Ik heb een stuk hoger inkomen dan mijn vriendin.
- Samen hebben we niet een heel hoog inkomen. Onze kale huur is 630 euro, ik verdien zo’n 2000 netto in de maand, mijn vriendin zo’n 600- 1500(flexwerk)
- We hebben ons gezamenlijke geld verdeeld in allerlei potjes ( vakantie, sparen voor een huis, boodschappen, leuke dingen doen, onvoorziene situaties enz.)
- Het geld van leuke dingen doen en boodschappen was bijna leeg. Mijn vriendin haar argument is dat we er dan ‘eigenlijk’ geen geld voor hebben omdat we er geen rekening mee gehouden hebben van te voren. Mijn argument is even iets uit een ander potje halen achteraf is hetzelfde als er van te voren rekening mee houden.

We storten allebei iedere maand 550 pp op de gezamenlijke rekening waarvan 200 naar boodschappen, 50 voor ‘leuke dingen doen’ en de rest in lange termijn spaarpotjes.
Het sop is de kool niet waard to. Betaal je feestje gewoon zelf. De volgende keer als zij iets wil betalen van gezamenlijk geld, dan zeg je dat het van haar eigen geld moet. Opgelost.

Beseft ze dat een relatiebreuk omdat jullie elkaar niks gunnen nog veel duurder is dan een feestje?
Bijzonder hoe mijn vriend, TO ,dit verhaal brengt.
Van mijn vriend kreeg ik niet al te lange tijd commentaar dat ik shampoo en conditioner - eens per 2 maanden een flesje - van de gezamenlijke boodschappenkosten kocht. Inmiddels doe ik dat niet meer. vanwege zijn kritiek.

Vond dat horen bij normale verzorgingsproducten die voor beiden gelden.
nieuwsbrief schreef:
20-10-2019 00:23
Maar kun je dan niet denken: 1x pj ben jij jarig en 1x pj ik? Dan heft het elkaar toch ook op?
Dat kan alleen als je potje daarop is ingericht.
Dus als dat hebt meegenomen in de berekening.

Als dat niet zo is dan ieder zelf even bijleggen of beginnen met dit soort dingen ook mee te nemen.

Is er genoeg ruimte in het budget en ze wil nog niet dan is het egwoon een kniert die niet voor zijn vrienden wil betalen.

Dus TO, is er met het bepalen van het boodschappenpotje de verjaardagen en andere feestdagen meegenomen?
Alle reacties Link kopieren
Sophia-nieuw79 schreef:
20-10-2019 10:33
Bijzonder hoe mijn vriend, TO ,dit verhaal brengt.
Van mijn vriend kreeg ik niet al te lange tijd commentaar dat ik shampoo en conditioner - eens per 2 maanden een flesje - van de gezamenlijke boodschappenkosten kocht. Inmiddels doe ik dat niet meer. vanwege zijn kritiek.

Vond dat horen bij normale verzorgingsproducten die voor beiden gelden.
Aha, kijk dat verandert de zaak al weer.

Als to zelf wel alles op een weegschaal legt dan is het niet vreemd dat het andersom ook gebeurt natuurlijk.
I like being a mess. It's who I am.
Sophia-nieuw79 schreef:
20-10-2019 10:33
Bijzonder hoe mijn vriend, TO ,dit verhaal brengt.
Van mijn vriend kreeg ik niet al te lange tijd commentaar dat ik shampoo en conditioner - eens per 2 maanden een flesje - van de gezamenlijke boodschappenkosten kocht. Inmiddels doe ik dat niet meer. vanwege zijn kritiek.

Vond dat horen bij normale verzorgingsproducten die voor beiden gelden.
Hahahahahahaha........
AllyMcBeal schreef:
20-10-2019 10:38
Aha, kijk dat verandert de zaak al weer.

Als to zelf wel alles op een weegschaal legt dan is het niet vreemd dat het andersom ook gebeurt natuurlijk.
En jij gelooft dit meteen?
Sophia-nieuw79 schreef:
20-10-2019 10:33
Bijzonder hoe mijn vriend, TO ,dit verhaal brengt.
Van mijn vriend kreeg ik niet al te lange tijd commentaar dat ik shampoo en conditioner - eens per 2 maanden een flesje - van de gezamenlijke boodschappenkosten kocht. Inmiddels doe ik dat niet meer. vanwege zijn kritiek.

Vond dat horen bij normale verzorgingsproducten die voor beiden gelden.
:-D :-D :-D
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
20-10-2019 10:39
En jij gelooft dit meteen?
Ja ik zie het zo voor me :hyper:
I like being a mess. It's who I am.
Sophia :-D


En verder TO: als je vriendin 2-3 keer zoveel verdient, waarom leg jij dan niet 2-3 keer zoveel bij in de gezamenlijke pot.
AllyMcBeal schreef:
20-10-2019 10:40
Ja ik zie het zo voor me :hyper:
En misschien waren die flesjes wel duurder dan die 100 euro dat weten we niet :proud:
Sophia-nieuw79 schreef:
20-10-2019 10:33
Bijzonder hoe mijn vriend, TO ,dit verhaal brengt.
Van mijn vriend kreeg ik niet al te lange tijd commentaar dat ik shampoo en conditioner - eens per 2 maanden een flesje - van de gezamenlijke boodschappenkosten kocht. Inmiddels doe ik dat niet meer. vanwege zijn kritiek.

Vond dat horen bij normale verzorgingsproducten die voor beiden gelden.
Nou weet je, eerlijk? Als dat vrij dure producten zijn die echt alleen jij gebruikt dan vind ik best dat jij dat zelf mag betalen. Net zoals make-up, dat hoeft hij toch niet te betalen?
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
20-10-2019 10:43
En misschien waren die flesjes wel duurder dan die 100 euro dat weten we niet :proud:
Haha ja dat kan ook nog. Ik houd ervan als er zomaar iemand langs komt die zegt de partner te zijn :jump:
I like being a mess. It's who I am.
Daarnaast begint To, mijn vriend dus, haast elke week een discussie over hoe oneerlijk hij alles vindt. Daar wordt ik moe van.

Bij mijn nieuwe salarisstrookje (nieuwe baan, salaris nog niet 100% bekend) zouden we een nieuwe verdeling maken. Heb vriend al denk ik 20 keer verteld al zijn wensen en ideeen omtrent nieuwe verdeling op papier te zetten, en hoe hij nieuwe verdeling voor zich ziet en waarom.

Dit doet hij niet, maar blijft wel continu ruzie zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ohgottegottegot mijn ex was ook zo. Ik krijg spontaan vlekken in mijn nek. Zo blij dat ik daar van af ben. TO ik zou er geen zin in hebben. Je wilt niet geloven welke rust je in je hoofd krijgt wanneer je haar laat gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat een zeur zeg je vriendin. Wij zouden het uit de gezamenlijke pot betalen.
Alle reacties Link kopieren
Capablanca schreef:
20-10-2019 10:20
Dank voor de reacties. Nog een aanvulling gezien de vele vragen:
- Ik heb wel op het laatste moment, een week van tevoren besloten dat ik mijn verjaardag wil vieren
- Ik heb een stuk hoger inkomen dan mijn vriendin.
- Samen hebben we niet een heel hoog inkomen. Onze kale huur is 630 euro, ik verdien zo’n 2000 netto in de maand, mijn vriendin zo’n 600- 1500(flexwerk)
- We hebben ons gezamenlijke geld verdeeld in allerlei potjes ( vakantie, sparen voor een huis, boodschappen, leuke dingen doen, onvoorziene situaties enz.)
- Het geld van leuke dingen doen en boodschappen was bijna leeg. Mijn vriendin haar argument is dat we er dan ‘eigenlijk’ geen geld voor hebben omdat we er geen rekening mee gehouden hebben van te voren. Mijn argument is even iets uit een ander potje halen achteraf is hetzelfde als er van te voren rekening mee houden.

We storten allebei iedere maand 550 pp op de gezamenlijke rekening waarvan 200 naar boodschappen, 50 voor ‘leuke dingen doen’ en de rest in lange termijn spaarpotjes.

Jouw vriendin heeft variabel werk en maanden waarbij ze weinig inkomsten heeft. Dan kan ik me voorstellen dat ze graag vooruit wil plannen, omdat zij niet de luxe heeft om altijd 'zomaar' ergens extra geld aan uit te geven. Als zij een maand €600 aan inkomsten heeft en €550 op de gezamenlijke rekening zet, dan heeft ze nog €50 over. Ik gok dat daar dan nog haar eigen zorgverzekering en telefoonabonnement vanaf moet. Dan is er simpelweg geen extra geld meer. En dan heeft ze haar deel van de huur nog niet eens betaald. De maanden dat ze meer verdient zal ze hier waarschijnlijk geld voor opzij zetten.

Als je niet veel inkomsten hebt, dan moet je keuzes maken. Dus ik snap het argument van je vriendin wel. Als je een leuk feestje wilt geven en je wilt dat betalen van 'geld om leuke dingen te doen' dan moet je daar rekening mee houden en een andere activiteit niet doen die maand. Natuurlijk kun je iets uit jullie spaarpotje halen omdat je door geen rekening te houden met het feestje geld te kort komt, maar het gevaar hiervan zou kunnen zijn dat er geen spaarpotje over blijft als je er geld uit haalt voor luxe dingen.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
20-10-2019 07:43
Wat ben ik toch blij dat bij ons nog alles ouderwets op 1 grote hoop gaat. Wij hanteren het principe: wat van jou is,is van mij. Lekker ouderwets en heel werkbaar.

Grote uitgaven worden eerst besproken en verder geen gezeur.
Dit bij ons ook idd.
Vind het zó vermoeiend dat gedoe tegenwoordig over mijn geld, zijn geld en gezamenlijk en wie betaalt wat en hoeveel.
En dan al die discussies over ik krijg nog zoveel van jou want jij hebt dit betaald en ik dat dus er blijft nog 50 euro over die ik van jou krijg.
Ik zie de discussies bij mijn dochter en haar vriend en dan denk ik, pfff, laat mij maar lekker ouderwets zijn dan. Nooit gedoe erover.
lientje69 wijzigde dit bericht op 20-10-2019 10:55
0.34% gewijzigd
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven