Maine coon kitten introduceren

27-10-2019 21:24 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Sinds vandaag hebben wij een Maine coon kitten van 14 weken (poes) toegevoegd aan ons gezin.. wij hadden al 2 htk-katers van 11 en 12 jaar oud... toen we vanmiddag met haar thuis kwamen, ging dit uiteraard van beide kanten gepaard met het nodige gegrom en geblaas.. om het voor alle 3 de katten zo fijn mogelijk te laten verlopen ben ik op zoek naar tips van jullie. Hoe hebben jullie dit aangepakt? En wat werkte bij jullie goed?
Apart houden en voorzichtig introduceren.
Ehm nou, nóg een kat erbij zodat we twee oudjes, twee jonkies hebben. De jonge Maine Coon (kruising) was nogal actief en wilde heel veel spelen met ons. De oude sokjes wilden niet spelen en we hebben de MC dan ook opgevoed dat hij niet mag blijven klieren. Ik bescherm altijd de kat die zich terugtrekt zodat hij rustig de aftocht kan blazen. Daar moet dan wel ruimte voor zijn, om elkaar te ontlopen. Geef het ook wat tijd en forceer niets. Inmiddels gedragen ze zich allemaal heel lief naar elkaar.
Heel langzaam introduceren en dan is er nog steeds geen garantie. Er staat genoeg op internet hier over op internet zoals deze site:

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... ieuwe-kat/
Lady_Day schreef:
27-10-2019 21:47
Heel langzaam introduceren en dan is er nog steeds geen garantie. Er staat genoeg op internet hier over op internet zoals deze site:

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... ieuwe-kat/
Dit artikel had ik gelezen, vandaar een topic geopend. Hier staat dat je de katten eerst moet afzonderen; andere zeggen weer gelijk bij elkaar zetten, rustig laten wennen en in de gaten houden. Vandaar dat ik meer op zoek ben naar ervaringen...

Ze hebben hier voldoende ruimte om de rust op te zoeken en zitten niet met elkaar “opgescheept” als ze dat niet willen. Dus ik ga zeker geen kat opsluiten in een aparte ruimte.
Waarom zet je een kitten bij twee senioren? Die hebben ws helemaal geen zin in een jong ding. En normaal lees je je in voordat je een kat erbij neemt.

En ja, je zet de nieuwe kat eerst apart in een andere ruimte.
Louise70 schreef:
27-10-2019 22:43
Waarom zet je een kitten bij twee senioren? Die hebben ws helemaal geen zin in een jong ding. En normaal lees je je in voordat je een kat erbij neemt.

En ja, je zet de nieuwe kat eerst apart in een andere ruimte.
Reageer niet alsof ik een of andere debiel ben. Uiteraard heb ik me van te voren ingelezen, van te voren bij de Fokker aangegeven dat ze bij 2 senioren terecht komt en meer succesverhalen gelezen en gehoord, dan slechte ervaringen.

Je kan ook overdrijven zeg, zeg dan niks!
ik heb de kitten eerst met een brede plank waar ze niet overheen kon in 1 ruimte gehouden, m'n hel kon eroverheen en zo zelf bekijken wat ze deed... maar ik moet zeggen ondanks dr naam... ging ze de eerste tijd voor de kitten op de loop (hoefde dus niet te vrezen voor vechten)... als je wel bang bent voor vechten is geheel apart misschien wel verstandiger
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Erbij zetten en om en om aaien. Dan leren ze elkaars geur kennen. Daarbij kan een feliway ook helpen. Hier doen we dat elke keer zo en gaat prima.
Poezemens84 schreef:
27-10-2019 22:54
Erbij zetten en om en om aaien. Dan leren ze elkaars geur kennen. Daarbij kan een feliway ook helpen. Hier doen we dat elke keer zo en gaat prima.
Ja dat doen we hier ook, om en om aaien, laten zien dat iedereen aandacht krijgt, en inderdaad de geur overbrengen.. kan je me meer vertellen over Feliway? Wat is het precies en hoe gebruik je het?

Thnx voor de tips! 😊
Ik spray catnip op de krabpaal en dan gaan ze meestal daarin/aan hangen en komen ze elkaar vanzelf tegen.
Uiltje2019 schreef:
27-10-2019 22:58
Ja dat doen we hier ook, om en om aaien, laten zien dat iedereen aandacht krijgt, en inderdaad de geur overbrengen.. kan je me meer vertellen over Feliway? Wat is het precies en hoe gebruik je het?

Thnx voor de tips! 😊
Feliway is een soort stekkerblok, in het stopcontact. Het geeft een bepaalde geur af waardoor katten minder stress hebben.

Hebben we gebruikt bij het introduceren van een kitten, na het overlijden van een andere kat, maar ook nadat we geschilderd hadden of wanneer ze terug kwamen van het pension (als wij op vakantie zijn geweest). Werkt heel goed.

Stekker wordt alleen wel warm, dus alleen gebruiken als je thuis bent. Nooit doorgebrand maar vind het toch iets te risicovol om zomaar weg te gaan dan. Na een half uur merk je al verandering. Wij gebruiken de Feliway Friends.
Uiltje2019 schreef:
27-10-2019 22:39
Dit artikel had ik gelezen, vandaar een topic geopend. Hier staat dat je de katten eerst moet afzonderen; andere zeggen weer gelijk bij elkaar zetten, rustig laten wennen en in de gaten houden. Vandaar dat ik meer op zoek ben naar ervaringen...

Ze hebben hier voldoende ruimte om de rust op te zoeken en zitten niet met elkaar “opgescheept” als ze dat niet willen. Dus ik ga zeker geen kat opsluiten in een aparte ruimte.
Dat was ook mijn filosofie maar hier is het mis gegaan. Katten zijn territoriaal en de kat van mijn vriend moest niets van mijn kat hebben. Het maakte niet uit dat het huis groot genoeg was. Hij viel haar aan en heeft haar ernstig verwond. Daarna hebben we een reintroductie gepland, wel met 'opsluiten' in een aparte ruimte en heel langzaam laten wennen. Na een jaar durf ik ze nog steeds niet alleen thuis te laten en als we weg gaan wordt er 1 boven en 1 beneden 'opgesloten.

Ik denk dat dit uitzonderlijk is hoor want om me heen hoor ik wel positieve verhalen. Mijn ouders waren daar bijvoorbeeld helemaal niet mee bezig. Ze hadden een kat en toen moest er een andere opgevangen worden. Is er meteen bij gezet. Wel wat gevochten en ze zijn nooit elkaars beste vrienden geworden maar het ging wel wel goed (want ze negeerden elkaar meestal).
Katten kunnen elkaar serieus verwonden of zelfs doodbijten in een territoriumgevecht.

Ik zou ze dus zeker wel uitelkaar halen en nieuwe kat tijdelijk opsluiten. Leg op de slaapplaats van de oude katten een handdoek en ook op de slaapplaats van kitten. Wissel de doeken dagelijks zodat ze wennen aan elkaars geur.
Ook kun je af en toe de jatten ruilen; dus oude katten in kamer van kitten en dan de kitten vrij laten rondlopen
De volgende stap is samen eten. Eerst nog in aparte kamers maar dan met de deur open, en dan telkens de voerbakjes dichter bijelkaar. Neem je tijd, dit proces kan zomaar twee of meer weken duren.

Twee keer op deze manier gedaan, de eerste keer werden katten dikke vrienden die samen op schoot kwamen en op een stoel sliepen.
Tweede setje ontliepen en negeerden elkaar.
anoniem_64cd0dc304e83 wijzigde dit bericht op 28-10-2019 14:38
Reden: Aanvulling
12.25% gewijzigd
Meestal wordt er snel een hierarchie vastgesteld, binnen die hierarchie schroomt de dominante kat niet om regelmatig te laten merken wie de sterkste is, maar vallen er geen gewonden. Grommen of blazen is dus niet per definitie ongezond en hoort bij de soort.
Twee dominante katten zullen blijven vechten met elkaar dus gaat niet samen, hoeveel moeite je ook doet. Wat erg belangrijk is is het eten: katten die elkaar niet kunnen uitstaan zullen niet tegelijkertijd willen eten (zijn net mensen). Dus een eigen eet- en slaapplek is erg belangrijk voor de kitten.
Update:

Herkend iemand de volgende situatie? Wij hebben dus sinds afgelopen zondag onze Maine coon kitten. We hadden al 2 katers: vader 12jr en zoon 11jr . Zondag was het natuurlijk blazen en grommen. Nu vandaag is het zo dat op het moment dat zoon blaast en gromt naar Kitten, dat vader, zijn zoon aanvalt.. vader zelf tolereert kitten ook nog niet echt, maar gaat steeds iets beter. Komt hij dan toch voor kitten op omdat hij zijn eigen zoon corrigeert? Of is het meer de hiërarchie? Dat vader, (de oudste) het niet tolereert dat de kat “onder” hem uitvalt tegen een kitten? Iemand hier een idee van? Feliway is trouwens onderweg om het wat gemoedelijker te maken tussen alle 3.. Kitten trekt zich trouwens helemaal niks aan van al het gegrom en geblaas. Gaat netjes plat als de katers aangegeven haar niet in de buurt te willen hebben en gaat daarna gewoon verder verder met waar ze mee bezig was. Ze komt ook gewoon rustig naast ons liggen als de katers in de buurt zijn. Dus bang is ze zeker niet.
Ik vind het wel apart. Toen hier een kitten kwam werd die gelaten geaccepteerd, en er werd alleen geblazen als kitten wat te brutaal werd (eten onder zijn neus vandaan pikken). Mijn zus heeft net een kitten bij een heel oude kater, en die gaat het kitten vooral uit de weg. Kitten heeft zich vervolgens op de hond gestort die het allemaal maar matig vindt maar ook niet agressief reageert.
Ik zou het gewoon even aankijken. Misschien gaan ze elkaar nooit lief vinden, maar mijn katten gedogen elkaar ook het merendeel van de tijd (afgewisseld met samen slapen of elkaar het huis uit vechten).
Wij hadden een oude kat en daar kwam een 4-jarige bij. Ze konden elkaar eerst niet luchten of zien. Onze oude kat was de baas en dreef de nieuwe in een hoekje (verdedigde zijn territorium). We hebben het aangepakt zoals Forumfossiel zegt.

We hebben ze toen uit elkaar gehaald, en de nieuwe kreeg de keuken en de oude de woonkamer. Na een tijdje zetten we de tussendeur open, maar de nieuwe kat durfde de woonkamer niet in. Toen hebben we ze omgedraaid en mocht de nieuwe kat in de woonkamer en de oude in de keuken (met de deur dicht). Hierdoor voelde de nieuwe kat dat zich daar ook thuis, en toen we na een tijdje de deur open deden, werden ze vriendjes.

We zijn wel een paar weken bezig geweest, maar uiteindelijk hebben ze met veel plezier samen gewoond.

Het grappige is dat we de nieuwe kat juist genomen hadden omdat de oude zo eenzaam was nadat zijn oude vriendje overleden was. Dus we dachten eerste: hmm, was dat wel een goed idee? Maar uiteindelijk waren ze heel blij met elkaar. (Oude is inmiddels overleden)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven