Aankoopmakelaar ja of nee?

31-10-2019 17:49 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee,
Al enige tijd zijn wij op zoek naar een woning. Met ons helaas nog meer mensen waardoor we vaak naast het net visten.
Tevens zijn er maar weinig woningen die aan onze verwachtingen voldoen, en als deze in de verkoop kwamen waren ze binnen een paar dagen verkocht.
Wij hebben een makelaar in verband met het verkopen van onze huidige woning. Hij heeft aangeboden dat wij hem ook als aankoopmakelaar konden nemen.

Nu is mijn vraag: Is dit noodzakelijk? Heeft dit een meerwaarde in deze overspannen woningmarkt?
.
anoniem_382095 wijzigde dit bericht op 31-10-2019 20:48
Reden: TO weet waarom Ik reageer op geen van haar topics meer
98.31% gewijzigd
Zeker, wij hebben wel eens bij een huis gekeken wat nog niet actief in de verkoop was zo. En hij of zij kijkt met je mee, maar dan zonder roze bril naar je nieuwe huis. Ook prettig.
Zeker, wij hadden onze woning na 1,5 jaar zoeken niet gekregen zonder aankoopmakelaar. Hij helpt jou als koper (wijk, goede prijs, gebreken, etc), maar vooral ook in het koopproces. Niet dat dat nou zo ingewikkeld is, maar je wordt zonder aankoopmakelaar minder/niet serieus genomen. Bovendien kennen makelaars elkaar en gunnen ze elkaar business. Zo ook in ons geval nu :-)

Dus als je het mij 1,5 jaar geleden vroeg, had ik gezegd: onzin, kan je zelf. Maar in deze overspannen markt in een populaire woonplaats raad ik het wel aan ja.
Ik heb mijn financieel adviseur als aankoopmakelaar ingezet bij dit huidige huis.
Bij de woning die mijn ex en ik kochten (nou ja, hij kocht hem maar we bepaalden samen) hadden we ook een aankoopmakelaar. Beide geen kaas gegeten van huizen kopen, voelde veilig. Maar toen had ie niet veel meerwaarde (10jr terug).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Lijkt me zeker geen overbodige luxe in deze tijd. Maar in je vorige topic schreef je dat je een bod ging uitbrengen op een woning. Ga je dat nu niet doen of wil je dit door een makelaar laten begeleiden?
Marigold1986 schreef:
31-10-2019 17:54
Ik hoor van de meeste mensen dat het zéker meerwaarde heeft. Maar ik snap je twijfel. Je betaalt er wel iets voor...
Klopt 1200 euro! daarom wil ik het wel weloverwogen doen🙂
gordijn87 schreef:
31-10-2019 18:30
Lijkt me zeker geen overbodige luxe in deze tijd. Maar in je vorige topic schreef je dat je een bod ging uitbrengen op een woning. Ga je dat nu niet doen of wil je dit door een makelaar laten begeleiden?
Helaas hebben we daar naast het net gevist.
Wij hebben recent een woning gekocht zonder aankoopmakelaar. Heb hem niet gemist & vond het zonder goed te doen.

Als ik kijk naar wat de verkoopmakelaar heeft gedaan vond ik dat eigenlijk ook nog zonde van het geld. Het is makkelijk verdienen op deze markt!
Wij hebben het niet gedaan, wel goed overleg gehad met adviseur en veel gebeld tussendoor met o.a. (schoon)ouders.

Maar kan me voorstellen als je net wat meer geld overhoudt, dit wel te doen!
Uiteindelijk moet je gewoon geluk hebben als je een huis ziet. Een aankoopmakelaar is geen garantie op een huis.
Ik zie de toegevoegde waarde er niet van in maar als je het geld makkelijk kan missen, waarom niet.
Bij ons in de regio kom je er niet tussen zonder aankoopmakelaar. Je wordt simpelweg niet serieus genomen.
Star25 schreef:
31-10-2019 18:47
Helaas hebben we daar naast het net gevist.
O dat is balen.... misschien dat een aankoopmakelaar inderdaad kan helpen. Ligt denk ook beetje aan de regio.
Zonder makelaar hadden wij ons huis niet gehad. De verkopend makelaar kende onze makelaar dus hadden we een streepje voor. Ze schuiven dealtjes naar elkaar, en wij zijn “geruild” voor een dealtje voor een huis voor die andere makelaar.
Én we hadden onze financiën al geregeld dus waren een solide partij om mee in zee te gaan (ook voor onze makelaar dus makkelijker om de verkopend makelaar te vragen om een gunst, we konden sowieso betalen wat we gingen bieden).
Een zebra is geen paard met strepen
Ik sluit mij aan bij de dames die schrijven dat ze zonder hun aankoopmakelaar geen huis hadden gehad. Het verschilt erg per gebied denk ik. Ook nu er misschien toch wat bouwkundige shit is, ben ik blij dat we een makelaar aan onze zijde hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven