Gezondheid alle pijlers

Op reis met een burn- out

01-11-2019 13:55 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand die na ruim 1.5 jaar herstellende is van een burn-out/ depressie. Hij heeft geen werkgever meer, zit in de ziektewet en wil een rondreis van 2/3 weken door Azië gaan maken. Hij is al wel in een redelijke mate hersteld, maar kan naar eigen zeggen nog niet werken. Vinden jullie dit kunnen? Mag dit officieel ook? lk gun het hem wel, maar ergens voelt het een beetje krom...

Kun je een rondreis maken als je met een burn#out in de ziektwet zit?

Totaal aantal stemmen: 88

Ja, (63%)
Nee (15%)
Hangt er vanaf (23%)
Ja, ook als je ziek thuis bent, heb je recht op vakantie.
Wie zegt dat hij dit niet gewoon heeft aangevraagd bij zijn werkgever.
En wie zegt dat dit juist niet goed is voor zijn herstel.

Ik vind je vraag eigenlijk heel raar en opgepast. (jaloers?)
Ja, dat mag met goedkeuring van bedrijfsarts/uwv arts. En ja, waarom zou dit niet kunnen?
gizzmo-returns schreef:
01-11-2019 13:58
Ja, ook als je ziek thuis bent, heb je recht op vakantie.
Wie zegt dat hij dit niet gewoon heeft aangevraagd bij zijn werkgever.
Er staat toch in de OP dat hij geen werkgever meer heeft. Is lezen echt zo moeilijk?
ladybass schreef:
01-11-2019 14:02
Er staat toch in de OP dat hij geen werkgever meer heeft. Is lezen echt zo moeilijk?
Blijft het verhaal nog steeds hetzelfde. Ook via het uwv heb je recht op vakantie, en kan je daarvoor gewoon toestemming krijgen van de arts.

(waarom zo kattig)
Dan zit hij in de wia denk ik. Tja, die mensen mogen ook op vakantie.
Of het verstandig is zal hij wel met zijn behandelaars hebben besproken, toch?
In de ZW, WW en zélfs (ja echt waar) in de bijstand heb je gewoon recht op vakantie. Bij langer dan 4 weken moet je toestemming vragen.

Wens hem/haar veel plezier op vakantie!
Natuurlijk kan dat.
Een burn-out wordt over het algemeen veroorzaakt door een verkeerde balans tussen inspanning, ontspanning en rust, of energienemers en energiegevers. Ontspannende activiteiten zijn dan juist belangrijk om je energieniveau weer op te krikken.
Geen ervaring met een burn-out, maar ik kan me best voorstellen dat vakantie en even los zijn van je thuissituatie bevorderend kan zijn voor het herstel.
Ja dat kan gewoon.
Rare vraag...waarom zou het niet kunnen?
Koffiehagedis schreef:
01-11-2019 14:07
Geen ervaring met een burn-out, maar ik kan me best voorstellen dat vakantie en even los zijn van je thuissituatie bevorderend kan zijn voor het herstel.
Het hoeft niet eens bevorderend te zijn. Als het je herstel maar niet belemmert (dus met een gebroken been gaan skien en basejumpen bijvoorbeeld).
Doreia* schreef:
01-11-2019 14:06
In de ZW, WW en zélfs (ja echt waar) in de bijstand heb je gewoon recht op vakantie. Bij langer dan 4 weken moet je toestemming vragen.

Wens hem/haar veel plezier op vakantie!
In de ZW moet je altijd toestemming hebben.
Ik ben wel benieuwd welke mensen het niet vinden kunnen en dan vooral waarom niet.
Suðri schreef:
01-11-2019 14:18
Ik ben wel benieuwd welke mensen het niet vinden kunnen en dan vooral waarom niet.
Ik vind het wel gelijk erg lang. Vraag me af of dat verstandig is.
Ja en?
Suðri schreef:
01-11-2019 14:18

Ik gok op ‘als je een rondreis kan maken zal het wel meevallen met je burn out’. Met andere woorden; hij stelt zich aan, is werkschuw enz.
.
snoopylynn schreef:
01-11-2019 14:23
Dat beslist de arts die toestemming geeft toch. Waarom zou je je iets af moeten vragen?
En lang? Misschien is dat juist wel de meest fantastische duur om los te komen toch?
Iemand in de ziektewet mag wanneer hij/zij dat meldt 4 weken op vakantie. Je hebt gewoon vakantiedagen net als iemand met een baan. Je hebt alleen wel het wettelijk minimum. Waarom zou het niet mogen?

Misschien draagt het wel bij aan het herstel.
viva-amber wijzigde dit bericht op 01-11-2019 14:27
0.00% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
snoopylynn schreef:

Vraag je je dat oprecht af in zijn belang, of stiekem toch omdat hij van een uitkering ‘geniet’ die de andere wel werkenden indirect financieren..?
.
Nee, je wordt tegengehouden op het vliegveld. Alleen gezonde mensen mogen op vakantie :facepalm:
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Waarom zou ziek zijn zonder werkgever bij een overbelast UWV die amper aan inhoudelijke reintegratie toekomen een vorm van genieten zijn? Wat is dit nu weer voor misplaatste jaloezie, to?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Anoniem262821034 schreef:
01-11-2019 14:26
Vraag je je dat oprecht af in zijn belang, of stiekem toch omdat hij van een uitkering ‘geniet’ die de andere wel werkenden indirect financieren..?
Daar draagt elke werkende voor af. Ook de zieke.
snoopylynn schreef:
2/3 weken lang? Ik heb gewoon teruggescrolled om te kijken of er geen maanden stond, maar het gaat inderdaad om 2/3 weken).
Ik ben ooit in soortgelijke situatie 15 dagen op vakantie gegaan (al was ik al wel deels aan het werk, re-integratietraject), en dat heeft mij enorm veel goed gedaan.
Natuurlijk kan dat. Op reis gaan kan ook mee helpen met het herstel. Jaren geleden heb ik best een lange tijd last gehad van depressieve gevoelens en ging ik juist een city trip maken om even weg te zijn van alles. Thuis dacht ik vooral aan hoe kut het allemaal ging maar bij city trips was ik gewoon de hele dag bezig met leuke dingen doen. En dat had ik op z'n tijd echt even nodig.
Ik vind het niet kunnen hoor. Stel je voor, ziek zijn (nou ja ziek, moe is het eerder hè). En dan lekker anderhalf jaar thuis zitten terwijl anderen gewoon moeten werken. En dan ook nog een keer op vakantie. Dan ben je toch echt niet echt ziek. Als die burn out echt zou zijn zou hij thuis blijven, lijden. En niet lekker op vakantie gaan.

Zo zal to wel ongeveer redeneren vermoed ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven